Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:28:29
Modelwensen 2026
door
marco
Vandaag
om 23:22:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
SvenW
Vandaag
om 23:19:06
MoBaBro.de
door
Jelmer
Vandaag
om 23:17:59
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
MB6400
Vandaag
om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 22:59:35
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 22:58:42
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
Vandaag
om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
Vandaag
om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
Vandaag
om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
Vandaag
om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
Vandaag
om 20:59:57
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
Vandaag
om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
Vandaag
om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
Vandaag
om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 19:07:41
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw?
door
Petertje
Vandaag
om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021
door
NS2408
Vandaag
om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5
door
HACI
Vandaag
om 17:19:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936 (gelezen 12646 keer)
zuylen
Gast
knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Gepost op:
23 June 2006, 09:50:33 »
De NS gebruikte vanaf 1936 knipperlicht installaties, nu beter bekend als de AKI's. De eerste AKI's werkten op gas, en knipperden permanent. Weet iemand hoe dit gasknipperlicht werkte? (Ik had deze vraag ook op het oude forum gesteld, maar kort daarna ging deze uit de lucht.)
'
Vriendelijke groeten,
André van Zuijlen
Gelogd
Spoorrelais
Offline
Berichten: 571
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2006, 16:37:19 »
André,
Ik weet niet wat je precies bedoeld. Ik weet dat er boekjes bestaan van ir Versteeg. Deze gaan over de beveiliging van de Nederlands Spoorwegen. Ik heb er ooit eens een gelezen. Die ging specifiek over de overwegbeveiligingen. Gasknipperlicht zegt me echt helemaal niets. Ik weet wel dat de lampen door een kwikknipperapparaat werden aangestuurd. Hier werd het gas boven het kwik verwarmt en daardoor ging het kwik schommelen. Aan de andere zijde van de buisjes maakte het kwik contact en veroorzaakte daardoor een knipperspanning. Het klopt dat deze installatie continu knipperde. Nog niet zo lang geleden zijn de laatste kwikknipperinstallaties vervangen door relais.
Wist je trouwens dat het binnenkort gedaan is met de AKI? Op en enkele partikuliere overweg na zijn alle aki's voor 2007 verdwenen. Hiervoor in de plaat komen de mini ahob's. Op dit moment zijn er nog maar z'n 15 aki's actief. Dus wil je er nog een op de foto zetten is haast geboden.
O ja, bij de STAR zijn nog een aantal van deze kwikknipperinstallaties actief.
Gelogd
De bouw van Berkendam is begonnen.
Spoorrelais
Offline
Berichten: 571
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #2 Gepost op:
28 June 2006, 16:50:47 »
André,
Nogmaals een reactie van mij. Na enig zoeken, ik ben pas verhuist, het ik de documentatie gevonden. Een en ander over de eerste aki instalatie staat omschreven in het boekje AUTOMATISCHE BEVEILIGING van niet-afgesloten overwegen. Dit boekje is geschreven door Ir. J.H. Verstegen. Het is een uitgave van N.V. Nederlandsche Spoorwegen en is in april 1947 uitgegeven te Utrecht.
Het klopt wat ik eerder al had omschreven. Het waren géén gaslampen maar een knipperapparaat wat met gasontlading werkt. Ik heb er géén foto van, wel een schema.
Hierbij een tekening van de eerste aki.
De eerste aki in Nederland te Steenwijk.
Het schema van het kwikknipperapparaat.
Er hoort een stuk tekst bij, maar dat is teveel om in te scannen. Wil jij of iemand anders daar nog info over moet er maar even een mailtje naar mij worden gestuurd. Dan kijk ik wel wat ik kan doen.
Ik hoo dat ik je vraag op deze manier voeldoende hebt beantwoordt.
Ook André
Gelogd
De bouw van Berkendam is begonnen.
Spoorrelais
Offline
Berichten: 571
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #3 Gepost op:
28 June 2006, 17:13:05 »
De tekst is maar twee pagina's.
Hierbij
Gelogd
De bouw van Berkendam is begonnen.
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #4 Gepost op:
10 July 2006, 21:10:07 »
Interessant draadje. Ik begrijp eruit dat voor 1936 er dus geen knipperlichten waren bij overwegen. Branden er dan helemaal geen lampen bij overwegen en bestond de enige beveiliging uit slagbomen? En een bel was die er voor 1936 wel te horen?
Groeten,
Marco
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #5 Gepost op:
19 December 2008, 12:42:39 »
Even een reactie op een o-n-t-z-e-t-t-e-n-d ondergestoft draadje.
Ik wilde eigenlijk dezelfde vraag stellen als André, maar dan tav foto's.
Er heeft in de Modelbouwer van 11-1979 (pagina 451) een artikeltje met een tekening gestaan van gas-flikkerlichten die tot midden dertiger jaren bij onoverzichtelijke onbewaakte overwegen stonden. Aan de normale paal van het Andreaskruis was een gaslamp bevestigd die ca 80 maal per minuut een keer aanfloepte. Daarbij was er natuurlijk een waakvlam. Aan de paal stond ook een grote cylinder acetyleengas om deze vlam te voeden. Deze moest elke 3 maand vervangen worden noor een volle fles.
Helaas heb ik er nog geen foto's van gevonden.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4056
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #6 Gepost op:
19 December 2008, 15:26:37 »
Hallo,
In de jaren 60 stond bij de overweg bij de Diefdijk bij Beesd of Leerdam een heel oude AKI, die was toen al ouder dan de toenmalige types. De installatie zat niet in een normale relaiskast, maar in een grote groene kast met andere afmetingen.
Omdat daar geen 220 V netspanning was , draaide de zaak op Leclanchee (??) elementen, die zaten in glazen potten , die in een buis in de grond zaten.
De bekende railpotjes waren van beton, met dunne kabeltjes waren ze met de rails verbonden,
Ik heb het inwendige nooit gezien, maar hij zal toen wel hetzelfde knipperapparaat gehad hebben als de andere AKI's.
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een kast met zo'n installatie, er zat een glazen U buis in, met ingesmolten kontakten, en een kwikkolom, die op en neer ging, door gasdruk, zoals mijn voorganger ook al meldde.
Als monteur Seinwezen hebben we wel eens zo'n buis moeten repareren, door hem uit te bouwen, en ermee naar een overweg post moeten lopen langs de baan, daar heeft mijn collega toen kans gezien de hoeveelheden kwik weer in de beide poten van de U kunnen krijgen. Natuurlijk was het toen donker en koud weer, ik moest toen de (weinge ) voorbijgangers waarschuwen als er een trein kwam.
Groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #7 Gepost op:
19 December 2008, 22:37:42 »
We hebben het dus over minstens drie verschillende systemen,
- de permanente knipperinstallatie met acetyleengasbrander, in gebruik tot 1936 (zie André's en mijn informatie)
- de automatische knipperinstallatie (die op de nadering van een trein reageert), electrisch, met een gasgeregelde kwikschakelaar, in gebruik van 1936 tot ca 1960, zoals Peter beschrijft.
- de moderne(re) AKI na 1960
uiteraard zullen er nog modernere AKI's geplaatst zijn, daarover is op internet wel informatie voorhanden. Ik heb ondertussen van een medeforumlid een foto gekregen van de eerste soort knipperlichtinstallatie. Nogmaals mijn dank, big M!
«
Laatst bewerkt op: 19 December 2008, 22:41:30 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #8 Gepost op:
20 December 2008, 11:07:54 »
Hierbij een foto van een overweg beveiligd met een gasflikkerlicht.
De lamp gaf 80 impulsen per minuut.
De foto's komen uit het handboek spoorwegtechniek deel 1 en 2.
groeten arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Daan!
Offline
Berichten: 4609
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #9 Gepost op:
20 December 2008, 11:11:52 »
waar zijn die foto;s gemaakt?
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #10 Gepost op:
20 December 2008, 11:32:50 »
De locatie van de foto's staat niet in deze boeken, het ging alleen maar om de techniek
Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4056
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #11 Gepost op:
20 December 2008, 19:24:06 »
Was dat niet Steenwijk?
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Jan Huchshorn
Offline
Berichten: 248
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #12 Gepost op:
20 December 2008, 20:24:59 »
Mooie foto's Arjan. Het lijkt wel of ze een stuk spoorstaaf als paal gebruikt hebben.
Ik wist wel dat spoorstaven en dwarsliggers ook voor allerlei andere zaken gebruikt worden dan waarvoor ze gemaakt zijn, maar dit had ik nog niet gezien.
Jan.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27073
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #13 Gepost op:
20 December 2008, 21:42:33 »
Een spoorstaaf als paal voor Andreaskruisen werd wel vaker gedaan. Hier in Middelburg en omgeving heb ik er nog een paar meegemaakt waar de kruisen allang vanaf waren, maar waar de palen nog jarenlang zijn blijven staan. Zaten kennelijk te goed verankerd. Vaak zat er een meter onder de grond nog een stuk spoorstaaf dwars aan geschroefd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4056
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
«
Reactie #14 Gepost op:
20 December 2008, 21:49:56 »
Hallo,
Ook schrikhekken werden van rails gemaakt.
Zelfs Verboden Toegang bordjes zaten soms op heel oude rail , die voor 1900 gewalst waren.
@ Klaas, heb je mijn PB nog gelezen?
Groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
knipperlichtinstallatie AkI uit 1936