Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09

Auteur Topic: NS o7Hbis from Hobbytrade  (gelezen 35432 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:NS o7Hbis from Hobbytrade
« Reactie #105 Gepost op: 07 April 2010, 11:21:45 »
@ jeroen ,heb je die wielstel en draaistelwagons zelf gemaakt , zien er namelijk erg mooi uit  (y)
kan je daar eens een detailfoto van maken ,dat die goed en duidelijk te zien is ?

groet stefan ;)

Hoi Stefan en andere geïnteresseerden,

Ik heb de wielstellenwagen en draaistelwagen gebouwd met als uitgangspunt het Marklin zandwagentje 4433. Dit wagentje is feitelijk 5mm te kort voor de hierboven genoemde wagens (type Ks), maar dat heb ik voor lief genomen. Ik heb als eerste de draaistelwagen gemaakt. Bouwwijze:

De bak van de 4433 zit op het onderstel geklikt. Deze bak heb ik losgemaakt en de opstaande randen weggesneden. Nu houd je een vlakke vloer over met in de dwarsrichting naden van de houten planken. Voordat ik deze vloer bruin heb geschilderd, heb ik eerst houtnerven in de planken gekrast met een scherp mesje. Na het schilderen en drogen van de vloer, kunnen er twee spoorstaven op gelijmd worden. Daarna neem je een draaistel naar keuze, mits het een loopdraaistel is, want bij motordraaistellen moet je ook de motor(en) na gaan maken. Ik zou vanwege de mooie detaillering tegenwoordig gekeken hebben of ik aan een Artitec Plan W draaistel kon komen en deze hiervoor gebruiken. Mijn draaistel is nog een ordinair Lima ICR draaistel. Dit draaistel voorzie je op de hoeken van kleine gaatjes voor de spanbanden. Daarna kan het draaistel op de rails gelijmd worden. Leuk detail voor het draaistel als het net uit de werkplaats komt, is het aanbrengen van wat witte streepjes op de wielbanden.

Voordat we met de opbouw verder gaan, pakken we nu eerst het onderstel aan. Het frame dat onder de stalbalken hangt, wegsnijden. Van styreen maak je dan exemplaren die meer lijken op die onder een Ks horen. Bij deze wagen heb ik het (helaas) niet gedaan, bij de wielstellenwagen wel: De dikke nokken waar de beugelkoppelingen in geklikt zIjn, kun je wegsnijden en vrezen. Als de bodenplaat dan vlak is, kan er een symoba kortkoppelingmechaniek onder, zodat de wagens ook kunnen kortkoppelen. Kleine (vierkante) versie van symoba gebruiken.
Onder de oorspronkelijke Marklin 4433 zitten twee opstaptreden. Bij de wielstellen- en draaistellenwagen moeten dit er vier zijn, elke hoek heeft er één. Ik heb hiervoor nog een extra 4433 opgeofferd, zodat de opstaptreden identiek waren met de twee die er al zaten. Als dat allemaal klaar is en het onderstel mooi zwart geschilderd is, kan de gemaakte opbouw weer vastgeklikt worden. Ook nog even wat lijm ertussen, zodat het echt vast zit. Dan rest nog het aanbrengen van vier ogen die bijna op de hoeken zitten voor de spanbanden. Gewoon gemaakt van stukjes styreen. Wel zorgen dat deze ogen goed vastgezet worden, want elk oog moet verbonden worden met een spandband naar het draaistel. Je kunt de spanbanden plaatsen zoals ik gedaan heb, of kruislinks.

Omdat de opstaande randen van de oorspronkelijke zandbak weggesneden zijn, is de vloer in lengte nu bij elk uiteinde van de wagen 1,5mm te kort. Dit komt mooi uit, want nu kun je op elke hoek (dus boven de opstaptreden) een paaltje van styreen plaatsen met een handgreep. Paaltje is vierkant 1,5mm en een nietje diende als basis voor de handgreep. Handgreep geel schilderen, paaltje zwart en dat 4x. Zodra de paaltjes per kop staan, hou je daar tussen op de buifferbalk nog een ruimte over vanwege het wegsnijden van die zandbak. Dit vul je op met een styreen balkje van 1,5mm. Ook dat balkje mag zwart worden.

Bij deze wagens waren de ijzers om sjorbanden om te leggen, opvallend geel geschilderd. Deze haken heb ik gemaakt van muurankers die bij de huisjes van Hollandscale in overvloed werden meegeleverd. Je moet daarbij de ankers hebben die aan de ene kant een rechte steel hebben en aan de andere uiteinde twee kromme pootjes. Dit gedeelte schilder je geel en snijdt het rechte steeltje af. Voor de wagens gebruik je dus het dikkere middendeel met daaraan de kromme pootjes.

Rest nog het aanbrengen van een opschriftenbord op de zijkant en het bruin schilderen van de buffers, en klaar is de draaistellenwagen.  

Voor de wielstellenwagen eigenlijk hetzelfde scenario. Alleen nadat de bodemvloer bruin geschilderd is, gaan er nu eerst in dwarsrichting acht zwarte latjes op Daarop komen de spoorstaven te liggen. Om te voorkomen dat de losse wielstellen van de wagen afrollen, wordt er tussen de spoorstaven een frame gemaakt van styreen. Bij modernere wagens was dit een buizenframe wat moeilijk na te maken is. De oudere wagens hadden in feite twee verticaal staande stalen platen met inkepingen erin waar dan de assen van de wielstellen in vallen.

Op deze wagens konden maximaal acht wielstellen vervoerd worden. Ik heb om de constructie nog een beetje zichtbaar te houden gekozen voor zes wielstellen en de buitenste plekken open gelaten. Hou er verder rekening mee dat bij deze wagen de handgrepen hoger zijn geplaatst dan bij de draaistelwagen.

Om de wielstellen passend o pde wagen te krijgen, heb ik de wielflenzen afgedraaid. Je kunt natuurlijk ook gewoon RP25 wielen op de wagen plaatsen, maar daar had ik toen nog niet van gehoord.....

Ik heb ooit de opschriftenborden in paint getekend en uitgeprint en ook een zijaanzichttekening gemaakt van de wielstellenwagen voor de constructie. Ik moet eens nazoeken op oude diskettes of ik die tekeningen nog heb.

Ooit heb ik op emplacement Susteren ook nog een Ks gezien met een constructie erop waarbij ik het vermoeden kreeg dat daar stroomafnemers op vastgezet konden worden. Ik heb er toen helaas geen foto's van gemaakt, maar mocht iemand hier meer van weten, dan hou ik me zeker aanbevolen!

Overigens de open bakwagen type E die je achter de 2200 ziet, kwam ook regelmatig voor in werkplaatstreinen. Deze bakwagens werden bij sommige onderhoudsbedrijven gebruikt als opvang voor het metaal dat van de wielstellen afgedraaid was op de kuilwielenbank. Bij revisiebedrijf Haarlem gebruikte men E'tjes om metaal schroot in op te slaan. Vanuit Haarlem liep dit wagentje dan zo nu en dan mee tot Amsterdam Westhavens, waar het metaalafval bij de oud-ijzerboer terecht kwam.

Eigenlijk allemaal veel te off-topic in dit draadje, maar voor sommigen wellicht interessant in combinatie met de Hbis-t van Hobbytrade. Vergeet in ieder geval de Hbissen van Roco niet, want die MOETEN (totdat ze afgevoerd werden) echt in een werkplaatstrein meerijden. Nadien namen Duitse gesloten wagens hun positie in (vanaf ongeveer 2004).

Jeroen  
« Laatst bewerkt op: 07 April 2010, 11:42:22 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bart Zegers

• Offline Offline
    • Mijn gescande foto's op Flickr
« Reactie #106 Gepost op: 07 April 2010, 20:18:21 »
Heel erg bedankt voor je uitvoerige verslag Jeroen  (y). Leuke verbouwinkjes voor tussendoor (tussen alle andere kleine verbouwinkjes...  ;)).

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #107 Gepost op: 07 April 2010, 20:27:32 »
Hahaha, noem het maar een klein verbouwinkje. Ik vond het toentertijd een hele uitdaging  ;D ;D

Veel plezier met verbouwen en bij vragen, stel ze gerust!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 07 April 2010, 21:18:06 »
Ik heb dit draadje nog eens doorgelopen en kom nog niet goed uit alle versies van deze wagen

Ik ben destijds in opdracht van Hobbytrade op bezoek geweest bij de ZLSM om wat foto's te schieten van hun Hbis'n.

Hbis193 225 3 247-5, foto d.d. 22-9-2007:

Hbis194 225 4 024-7, foto d.d. 22-9-2007:

Hobbytrade komt nu eerst met de Hbis194, voor zo ver ik begrepen heb komt de Hbis193 ook nog ooit eens.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 11 April 2010, 01:09:39 »
Maar goed, hoe staat het nu met de HBis'en :)

Zijn ze nu al wel onderweg of moeten ze nog gemaakt worden ? Niemand lijkt het te weten  ???

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2010, 01:11:31 door Remco Poppen »

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 11 April 2010, 10:59:08 »
De Hbis-t is in januari van dit jaar geproduceerd. Inmiddels zijn de wagens verzonden per schip. De verwachting is dat de levering in april plaats gaat vinden. (Bron: Hobbytrade)

Grtz,

Willem

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #111 Gepost op: 11 April 2010, 11:53:44 »
Het schip maakt wel flink water.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 11 April 2010, 12:10:21 »
De Hbis-t is in januari van dit jaar geproduceerd. Inmiddels zijn de wagens verzonden per schip. De verwachting is dat de levering in april plaats gaat vinden. (Bron: Hobbytrade)

Dank je voor je reactie Willem, ik begrijp dat jij ook alleen maar vertelt wat jouw verteld wordt maar ik heb sterk mijn twijfels bij de uitspraken van Hobbytrade want hier:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3804.msg396428.html#msg396428

Zegt Hobbytrade:

Citaat
Hi Bernd

Thanks for your e-mail.

We are aware of the problem and we will supply a new NEM holder (coupler arm) when we start the production in March.

People will be able to get this for FREE. (Can be picked up at their dealer shop.)

BR

En hier:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3804.msg396635.html#msg396635

Bevestigd HT het wederom aan Bernd dat ze nog niet geproduceerd zijn.
Daarbij zouden ze direct na Neurenberg beschikbaar komen :)

Dus zeg het maar :)

Ik snap er niets meer van in ieder geval ;D

Gr. Remco.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #113 Gepost op: 11 April 2010, 12:39:16 »
nee, zo raar is het dan niet, de communicatie is vrij slecht tussen China-Denemarken-Belgie/Duitsland, en dan praten wij nog niet eens over communicatie en "propaganda". Ik had naar de contact een mail naar mijn winkelier gestuurd om de nieuwe koppelingshouders te bestellen, hij had een mail naar Esu (duitse importeur) gestuurd en deze laat mijn winkelier weten, dat deze nooit zullen komen... Naar enkele mails dwars over de continent, wist het dan de importeur ook en mijn houders zitten in de backorder  ;D

Ik denk het kan dan wel alles zijn, ik heb tijd te wachten!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 11 April 2010, 12:41:39 »
Ik vind het wel raar, Roco roept een leverdatum en tot die tijd hoor je niets maar op het moment van gepland leveren verschijnen de modellen gewoon.

Dus ik zou niet weten waarom andere ( Zelfs vaak kleinere, dus overzichtelijkere ) fabrikanten het niet zouden kunnen.

Gr. Remco.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 11 April 2010, 12:42:57 »
Je hebt gelijk, maar laten we optimistisch vaststellen dat productie in maart en nu op zee zou kunnen. (y)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2010, 12:47:51 door Remco Poppen »
Groet, Frank

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 11 April 2010, 12:48:02 »
Laten we het hopen :)

Gr. Remco.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #117 Gepost op: 11 April 2010, 12:48:37 »
Remco, dat snap je niet? Dan is er iets mis mee jouw economische verstand. Als een A klant iets bestellt, dan moet de producent de B of beter C klant en vertraging geven. De A klant heeft dan ook veel betrouwbaar leveringsdatum, anders zou hij met de orders niet meer komen. De C klant moet "blij zijn" als de producent de modellen doet voor de klant. En wij vertelt je dat de geroepen leveringsdatum niet erg optimistisch zijn? Als iedereen in de "kette" en optimistisch melding maakt heb je snel twee manden vroeger als de producent vermeld.

De boodschap an de klant is toch steeds houd jouw geld vast voor ons product, komt in de volgende maand...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 11 April 2010, 12:55:04 »
Bernd,

Daarvoor heb je contracten en levertermijnen, je zou als 'klant' die iets laat produceren ronduit dom zijn als je dat niet op papier zet in je overeenkomsten.
Dus het is nergens voor nodig om klanten aan het lijntje te houden met fictieve leverdata.

Gr. Remco.

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 11 April 2010, 13:20:28 »
En dan heb je een contract en een afgesproken levertijd en dan?
Rechtzaak? In China?
Kost veel tijd en al die tijd doet de producent niets voor je.
Dus naar een ander en weer achter in de rij aansluiten?
Klant is koning is een erg verouderd economisch principe.

Jan