Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08

Auteur Topic: Afwijkende rijweg in TrainController  (gelezen 3239 keer)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Afwijkende rijweg in TrainController
« Gepost op: 21 July 2011, 21:18:22 »
Baanbesturing wordt gedaan met Railroad & Co TrainController Gold.
Ik heb onderstaande rijweg ingesteld van een station naar de vrije baan.
In tegenstelling tot het spoor rechtdoor, de meest logische rijweg, wordt bij de automatische rijweginstelling steeds de  kronkel via het naastgelegen spoor genomen zoals op deze tekening is te zien. De stippellijn is de door de PC uitgezochte rijweg.

Ondanks dat is ingesteld dat de rijweg met de minste wissels moet worden genomen en er verder geen beperkingen in de blokdefinities zijn aangebracht vertikt de trein het; steeds wordt het rechtdoorgaande spoor gemeden. Het korte blok (met gele vlakje) wordt dus niet bereden.

Iemand a.u.b. enig idee hoe de rijweg rechtdoor toch is te realiseren?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

mdewidt

• Offline Offline
  • NS liefhebber
Re:Afwijkende rijweg in TrainController
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2011, 21:41:32 »
Niet dus. Heb dit ook aan de hand gehad en er een vraag op het RR&C forum gesteld. Geen oplossing ...
Marinus de Widt

sneek

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2011, 21:43:29 »
dank voor de reactie Marinus.
Bizar, een duur besturingssysteem en dat zoiets dan niet mogelijk is... :'(
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

mdewidt

• Offline Offline
  • NS liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2011, 21:44:47 »
Dat is precies hoe ik er ook over dacht en daarom ben ik maar Koploper gaan gebruiken (tot volle tevredenheid) !
Marinus de Widt

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2011, 22:08:50 »
Hoi Wim,

Ik heb geen ervaring met TC! Maar ik probeer als het computerprogramma te denken. Ik denk dat het programma de kortste weg zoekt. En dat is wat nu wordt gekozen. Misschien is het het proberen waard om het kleine blok (tijdelijk) te verwijderen. Welke weg wordt dan gekozen? Of als je een extra blok(je) maakt onder het betreffende blokje dat wordt vermeden. Wat gebeurt er dan?

Marius.
Marius

sneek

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2011, 22:29:06 »
Nee Marius, al die opties zijn al geprobeerd, maar zonder resultaat. In het programma is ingesteld dat de trein de weg van de minste wisselstraten moet berijden,hij doet het tegendeel  ;D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2011, 22:31:48 »
Kun je niet aangeven dat er altijd via dat kleine blok moet worden gereden, tenzij dat bezet is?

En anders toch koploper, daar kan het probleemloos... *duik*

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2011, 22:56:08 »
In het programma is ingesteld dat de trein de weg van de minste wisselstraten moet berijden,hij doet het tegendeel  ;D

Nee, hij doet volgens mij wat hij moet doen. Als je via het blok rijdt dan heeft hij 2 wisselstraten te berijden. Als hij niet via dat blok rijdt heeft hij 1 wissel straat te berijden. Misschien zit hem daar wel de kneep.

Marius.
Marius

mdewidt

• Offline Offline
  • NS liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2011, 23:07:15 »
Wim,
ik weet niet hoe je Duits is ... dit is in ieder geval de link naar de forumbijdrage: http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=3897
Weet overigens niet zeker of je die kunt lezen zonder aangemeld te zijn.

De allerlaatste post van Jurgen Freiwald zelf stelt, dat er sprake is van een soort volstrekte willekeur (Train dispatcher wil gewoon een - willekeurige - route vinden, welke precies maakt hem niks uit).
Zonder allerlei kunstgrepen met voorwaarden en/of macro's schijnt het niet te kunnen om gewoon 'recht' over die wissels te gaan. Jammer !

Groet,
Marinus de Widt

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #9 Gepost op: 25 July 2011, 15:46:27 »
Hallo Wim,

Waarschijnlijk is bij het maken van de autotrainrit dit blok niet opgenomen, Kan diverse oorzaken zijn bv omdat de instelling is om zo min mogelijk blokken te gebruiken voor deze rit.

Een mogelijke oplossing, ga naar het stelwerk (fahrdienstleiter) waar alle ritten staan en klik de bedoelde rit aan,
Ga naar het vakje links naast het lokomotiefje en klik dit aan, muisaanwijzer veranderd,
Ga naar het blok dat je wilt toevoegen en klik daar op met de muis, en doe dit ook op de rails links en rechts van het blok, het blok is toegevoegd,
Eventueel verwijderen van het blok of stukjes rails doe je door met de muisaanwijzer (handje) op de rails of blok te gaan staan en met de rechtermuisknop aan te klikken en je kunt het dan verwijderen ( löschen).

Op deze wijze kun je ook andere wijzigingen of aanvullingen doe bij een autotrain rit.

Citaat
Bizar, een duur besturingssysteem en dat zoiets dan niet mogelijk is
Wim, dit ben ik niet met je eens, ik denk dat het meer een oorzaak is dat je alle mogelijkheden nog lang niet hebt uitgeprobeerd en daardoor de mogelijkheden van het programma niet volledig beheerst

zomaar een afbeelding met voor en na toevoeging

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 25 July 2011, 18:58:06 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #10 Gepost op: 25 July 2011, 19:06:43 »
Mdewidt,

Citaat
Zonder allerlei kunstgrepen met voorwaarden en/of macro's schijnt het niet te kunnen om gewoon 'recht' over die wissels te gaan. Jammer

Er staat niet dat er allerlei kunstgrepen en macro's voor nodig zijn om het te realiseren,

Er staat gewoon vrij vertaald dat er reguleure bewerkingsfunctie zijn om dit te realiseren.
Een van die mogelijke bewerkingsfunctie staat in het vorige bericht.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

sneek

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 July 2011, 19:27:26 »
dag Piet,

Dank voor de toelichting. Ik heb de acties uitgevoerd in het Stellwerk zoals door jouw aangegeven. Trein blijft  de onlogische omweg nemen.
Work-around is om in het spoor waar de trein niet langs moet wat extra wissels en blokken in te tekenen. Dat ziet het systeem als extra wisselstraten en dan wordt wel de juiste weg gekozen...

groet,
Wim

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #12 Gepost op: 25 July 2011, 19:33:55 »
Wim,

Wis, verwijder dan de railsstraten in de autotrain rit door er op te gaan staan met het handje en dan rechts klikken en in dat schermpje op verwijderen (Löschen) te drukken.
Hierdoor is die weg uit de autotrain genomen en kan beslist de trein deze weg niet meer volgen en moet via het blok. bij deze geselecteerde autotrain rit natuurlijk

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 25 July 2011, 19:39:41 door p.heinst »

sneek

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 July 2011, 19:38:27 »
ja, ook al gedaan, maar de rijweg wordt in blauw wergegeven, is daarna uit de rijweg geschrapt. Ik keer terug naar autrotrain en vervolgens wordt dus niet de in Stellwerk gemaakte route gekozen, maar gaan we weer over Aken en Keulen ;D

mdewidt

• Offline Offline
  • NS liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 25 July 2011, 19:40:23 »
... Er staat gewoon vrij vertaald dat er reguleure bewerkingsfunctie zijn om dit te realiseren ...
Dat noem ik dus 'kunstgrepen'. Het gevolgde treinpad is en blijft volkomen onnatuurlijk en onlogisch. Je zou verwachten dat software (die wordt van nature beschouwd 'logisch' te zijn) hier anders mee omgaat.
Lekker handig trouwens als je voor iedere rit die een vergelijkbare route zou moeten volgen telkens genoemde handelingen moet uitvoeren ...
Marinus de Widt