Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte  (gelezen 7089 keer)

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2011, 16:13:28 »
@ Henk,
dat van die relais.... Kun je mij uitleggen hoe ik dat zou moeten aansluiten?
Dan kan ik die bezetmelder gewoon gebruiken om de ledjes te laten branden?

Ik heb hier nog bistabiele relais, kan ik die dan gebruiken?
En kan ik dan die relais gelijk aansluiten aan de drukknoppen die de wissels schakelen? (Ik ga er dan vanuit dat ik dan de wissels weer "niet-denkend" moet maken).

@ Remunj,
ik zou best de treinen via de MultiMaus willen laten stoppen, maar omdat het om een schaduwstation gaat en ik die zometeen niet meer (direct) kan zien zou ik elke keer als een trein het schaduwstation ingaat onder de tafel moeten duiken om tekijkne of de trein op het goeie plekkie staat....  :-\
Dat gaat het dan denk ik niet worden... :)

Greetz, Wilco
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2011, 16:16:42 door WillyMAX »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2011, 18:05:15 »
Als het alleen dat is Wilco, dan wordt het eenvoudig. Dan sluit je de bezetmelder alleen op een laatste stukje geisoleerde railstaaf aan. Je rijdt de trein niet te hard het spoor op en als het bezetmeldledje gaat branden, zet je de trein stil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2011, 19:37:07 »
Was het maar zo simpel... :)

Nee, ik wil wel dat ik mij niet druk hoef te maken om het zelf stoppen van de trein. Die moet automatisch stoppen als de wissel niet goed staat.

Maar waar ik dan aan denk is dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van de wissel, maar je kunt het stroomloze gedeelte toch ook afhankelijk maken van het seinbeeld.
Als de wissel op doorlaten staat, staat op mijn schakelpaneel het sein op groen (oftewel het groene ledje brandt), anders staat het sein op rood (oftewel het rode led brandt).

Kan ik via dat ledje niet er voor zorgen dat er stroom op het stroomloze stuk komt te staan? Zo ja, hoe?

Of is er misschien niet iets mogelijk met een diode? Een diode plaatsen tussen het gedeelte vanaf de wissel naar het stroomloze gedeelte?
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2011, 20:20:47 door WillyMAX. Reden: kleine aanvulling op tekst... »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2011, 11:21:52 »
Dat met die diodes is weer heel analoog gedacht Wilco, dat werkt alleen met gelijkspanning en de digitale spanning is geen gelijkspanning. Ik zie twee mogelijkheden.

1. Eenvoudig. Gebruik de methode die we analoog al decennia toepassen. Neem zo'n bistabiel relais met een paar drukknoppen en daarmee zet je de spanning op het opstelspoor. Via dezelfde drukknoppen is ook wel de wisselstand te regelen als je dat per se zou willen. Lukt dat niet via dezelfde drukknoppen, dan zet je de wisselspoelen ook gewoon op de uitgangen van het relais. Ze hebben eindafschakeling, dus het maakt niet uit als er permanent spanning op staat.

2. Iets lastiger. Sluit een monostabiel relais aan op het stukje spoor vlak achter het wissel, maar nog voor de onderbreking. Als je dan het wissel schakelt, zal het relais via de wisseltong van stroom worden voorzien en het relais kan dan de spanning schakelen op het stopgedeelte.

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2011, 16:56:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #19 Gepost op: 18 juli 2011, 19:45:00 »
Daar ben ik weer....

Ik heb weer wat geexperimenteerd met het aansluiten, maar kom tot de conclusie dat het voor mij niet gaat lukken zoals ik het wil...
Zou iemand mij dan op een simpele manier uit kunnen leggen hoe ik dan een digitale trein kan laten stoppen voor een wissel als deze in de verkeerde stand staat?
Ik zou dan het schaduwstation van mijn tekeningen hier mee willen regelen.
Ik zou dit heel graag doen zonder computer als dat zou kunnen....

Greetz Wilco

ps. ik heb in het digitale forum ook een draadje gestart over dit onderwerp...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37953.msg583384.html#new
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2011, 20:08:52 door WillyMAX. Reden: link naar nieuwe draadje toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #20 Gepost op: 18 juli 2011, 20:57:00 »
Dit is dan toch een mogelijkheid Wilco.

Sluit een monostabiel relais aan op het stukje spoor vlak achter het wissel, maar nog voor de onderbreking. Als je dan het wissel schakelt, zal het relais via de wisseltong van stroom worden voorzien en het relais kan dan de spanning schakelen op het stopgedeelte.



Als het wissel in de juiste stand staat, dan komt het stukje spoor tot de eerste onderbreking onder stroom te staan. Met die stroom kun je een gewoon relais aansturen (eventueel een gelijkrichter voor de relaisspoelen). Met dat relais kun je dan weer stroom op het stuk spoor achter de onderbreking (het stopgedeelte) zetten. Schakelt het wissel in de andere stand, dan valt de stroom bij het eerste stukje spoor weg, relais valt af, stroom op stopsectie weg. De overbruggingsweerstand moet er voor zorgen dat de detectie blijft werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2011, 21:04:25 »
Dank je wel Henk, dat je nog even mee denkt.

Ik kwam tot de conclusie dat de wagons die verlichting dragen er voor zorgen dat het stroomloze gedeelte weer onder stroom kwam te staan...
Toen een wagon samen met de loc over de isolatieas heen ging, ging de loc weer rustig een stukje verder rijden totdat deze wagon de isolatieas ook gepasseerd was...  :-\

Ik denk dat het monostabiele relais dan ook niet helpt.... Of zie ik iets verkeerd?

Greetz, Wilco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #22 Gepost op: 18 juli 2011, 21:22:37 »
Eeeh nou, als het goed is staat de trein al stil voordat het draaistel van het eerste rijtuig in de stopsectie komt. Het klinkt een beetje alsof je de trein met een flink vaartje het opstelspoor opstuurt. Dan moet je dus echt het hele idee van een stroomloze sectie vergeten, want dat probleem hou je dan.

Dan wordt het digitaal remmen, bijvoorbeeld met een remgenerator. Met het eerder genoemde relais kan dan de remgenerator of de digitale spanning op de stopsectie worden aangesloten. Als de trein moet stoppen zorgt het relais ervoor dat de remgenerator op de stopsectie is aangesloten. Die  remgenerator zorgt ervoor dat de loc keurig met de ingestelde vertraging stopt. Moet de trein weg, dan wordt de gewone digitale spanning weer aangesloten en trekt de trein weer netjes op. Roco heeft zo'n ding, maar het kost weer geld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #23 Gepost op: 18 juli 2011, 21:30:10 »
Ah, da's misschien wel waar ik naar op zoek ben.
Ik heb vanavond net een ander topic gestart met daarin de vraag of er mogelijkheden zijn om zonder computer het schaduwstation te besturen, dan ik zo'n remgenerator misschien wel een optie.
Ik zal zometeen eens kijken op de roco-site. Zijn er ook andere merken die zoiets hebbben?


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2011, 22:08:15 »
Als alles al bijna is afgerond dan lijkt het mij het eenvoudigst om tussen de besturing en de wisselspoelen een relais op te nemen. Het ene relaiscontact kan dan de wisselspoelen aansturen. Het andere relaiscontact zet de digitale spanning op het betreffende spoor. Eventueel nog een ander relaiscontact gebruiken om de remweg-vertraging in te schakelen of te overbruggen. Het relais kan ook opgenomen worden in de aansturing van de seinen. Het is maar net welke eisen je stelt aan de volgorde van het inschakelen van de rijstroom. De juiste volgorde is: 1) wissel(s) in de juiste stand(en) brengen; 2) sein(en) het juiste seinbeeld laten tonen; 3) rijspanning naar het betreffende spoor inschakelen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2011, 23:34:07 »
Ja, dat bedoelde ik met mijn optie 1 van gisteren.

Digitaal zijn er goedkopere mogelijkheden dan de remgenerator Wilco. Ik weet niet hoeveel digitale locs je hebt en welke decoders daarin zitten, maar tegenwoordig kennen de decoders van Lenz, ESU (vanaf LP4) en Zimo allemaal de zogenaamde ABC remmodus. In plaats van een remgenerator zijn dan een paar diodes genoeg om de decoder te laten remmen en stoppen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2011, 08:31:58 »
Hallo allemaal,

ik ben de afgelopen tijd aan het puzzelen geweest om uit te zoeken hoe ik nu wil gaan doen.
Ik heb besloten om voor een tijdelijke (en misschien definitieve) oplossing te kiezen.
Ik ga de treinen toch maar even handmatig stilzetten in het schaduwstation. Daarvoor heb ik gekozen om een extra bezetmelding te plaatsen op het einde van het spoor, zodat ik weet dat de trein in zijn geheel op het opstelspoor staat.
Dit zal wel een beetje oefenen gaan worden, maar ik wil graag verder met mijn baan en als ik alles nog wil veranderen kan ik er naderhand nog makkelijk bij.

Ik ga zeker nog de andere mogelijkheden die tot nu toe genoemd zijn uitzoeken hoe het werkt, als er veranderingen zijn laat ik het zeker weten. Tot nu toe bedankt iedereen voor het meedenken.

Greetz, Wilco

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2011, 10:38:01 »
@Henk: hoe werkt dat dan, remmen en stoppen mbv diode's?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).