Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte  (gelezen 7105 keer)

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Gepost op: 15 juli 2011, 13:40:41 »
Hallo allemaal,

ik ben bezig om een viessmann 5206 (bezetmelder) aan te sluiten voor mijn schaduwstation.
Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik bij het stroomloze gedeelte geen spanning op de baan krijg.

Ik zal het probleem aan de hand van een tekening proberen uit te leggen:



Het plaatje is een simpele tekening van een deel van mijn schaduwstation.
In het plaatje wordt in 1 richting gereden, van links naar rechts.
De blauwe onderbrekingen heb ik gemaakt voor de bezetmelding, de rode onderbrekingen voor het stroomloos maken van het spoor.
Voor de duidelijkheid, ik rij met de Multimaus maar schakel de wissels gewoon met drukknoppen.
Het is de bedoeling dat ik met de bezetmelding op mijn schakelpaneel een ledje kan laten branden zodat ik weet of een trein aanwezig is op het stuk spoor.

Het aansluiten van de bezetmelding op het gedeelte voor het stroomloos maken door de wissels gaat prima, alleen ik heb een probleem met gedeelte tussen de rode en blauwe onderbreking in de tekening. Ik krijg het wel voor elkaar om de bezetmelding aan te laten geven, maar niet om stroom op het stuk spoor te krijgen.

Volgens de handleiding van Viessmann moet ik het volgende doen:
Een weerstand van 1,5k parallel schakelen met de drukknop van de aansturing van de wissel. Alleen is die drukknop die ik gebruik een maakcontact en zou ik dus de knop ingedrukt moeten blijven houden totdat de trein vertrokken is uit het bezette gebied, en dat is denk ik niet de bedoeling en wat ik wil...

Wat ik al geprobeerd heb is om de stroom van het spoor als "wisselstand" door te geven, maar dan geeft de bezetmelder ook na de blauwe onderbreking aan dat het baanvak bezet is... (wat eigenlijk logisch is, want je verbind de rails door...  :-\)

Een hele hoop informatie, ik hoop dat duidelijk is wat mijn probleem is.
Hoe kan ik het stroomloze gedeelte weer stroom geven en tegelijk de bezetmelder laten doorgeven dat de trein er staat.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

Alvast bedankt voor alle suggesties,

greetz Wilco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2011, 16:33:50 »


Het aansluiten van de bezetmelding op het gedeelte voor het stroomloos maken door de wissels gaat prima, alleen ik heb een probleem met gedeelte tussen de rode en blauwe onderbreking in de tekening. Ik krijg het wel voor elkaar om de bezetmelding aan te laten geven, maar niet om stroom op het stuk spoor te



Dit snap ik niet. Hoe worden de stroomloze stukken eigenlijk stroomloos geschakeld? Zelfdenkende wissels? Zonder stroom werkt bezetmelding toch niet?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2011, 16:43:16 »
Een hele hoop informatie, ik hoop dat duidelijk is wat mijn probleem is.
Ik denk dat jou "probleem" is dat je analoog denkt in een digitale wereld.
Bij digitaal maak je geen rails stroomloos. Met je multimaus regel je de snelheid van je loc naar 0 zodat de trein stopt. De spanning blijft gewoon op de rails staan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2011, 16:47:11 »
Hoi Henk,

Ik heb de modelgleis van Fleischmann en daar heb ik die "nietjes" uit de wissels weggehaald. Daardoor laat ik dus bepalen of er wel of geen stroom bij de sporen komt.

Dan staat er dus geen stroom op het spoor, maar je kunt door gebruik te maken van een weerstand van meer dan 1k wel een loc laten detecteren. De stroom die dan alleen door de loc loopt is te klein om hem in beweging te laten komen, maar is genoeg voor de bezetmelder om te detecteren.

Greetz, Wilco
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2011, 16:48:54 door WillyMAX »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2011, 18:21:23 »
Ja, dat wilde ik even controleren. In je toelichting zit al de oplossing besloten.
In je tekening zijn soms twee railstaven onderbroken, eentje is genoeg. Het stuk rail dat stroomloos kan worden gezet moet je via die weerstand permanent op de onderbroken stroompool aansluiten. De drukknoppen voor de wissels hebben daar niets mee te maken.

Verder even nadenken over hetgeen Eric schrijft. Ik snap wel wat je doet. Door alleen het schakelen van de wissels bepaal je of een trein een opstelspoor oprijdt, daar stopt en weer vertrekt. Het zal niet de bedoeling zijn om iedere trein met de hand stil te zetten. Wat je doet is eenvoudig en werkt best zo.
Maar je maakt niet echt gebruik van de digitale mogelijkheden. Dat is overigens geen verplichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2011, 20:36:24 »
Bedankt voor de toelichting!  :)

Als ik het dus goed begrijp moet ik dus het volgende doen (zie aangepaste tekening):



Ik heb in de tekening een aantal rode isolatiepunten weggehaald en in het oranje de weerstanden erbij getekend.
Zou het op deze manier goed werken?

Even over het analoog en digitaal:
Ik vind de rijeigenschappen van de treinen als ze digitaal zijn leuker, door het geluid en de verlichting enzovoorts....
Voor de rest wil ik het zoveel mogelijk (nog) analoog proberen te houden, zoals de wissels en rangeren en rijden van de treinen, dat doe ik liever met de hand (of drukknoppen).
Ik zit al genoeg tijdens een dag achter de computer dus die wil ik (nog) zoveel mogelijk niet gebruiken (behalve om hier op het forum rond te kijken...  :D)

Maar terug naar het onderwerp, zou iemand mij kunnen laten weten of ik het nu goed heb?

Alvast weer bedankt!

Greetz, Wilco
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2011, 20:38:59 door WillyMAX. Reden: plaatje wat aangepast... »

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2011, 21:41:21 »
Hmmmm, ik bedenk mij net dat de aangepaste tekening niet helemaal gaat werken...
Als ik de rode isolatiestukjes weg laat op de plaatsen waar ze zaten, dan werken de wissels niet meer als regelaars voor het stroomloos maken (volgens mij...)
De stroom kan dan namelijk via de inrijsporen nog bij de treinen komen....

Het moet dan dus toch anders naar mijn mening... Of zie ik dit fout?

Greetz, Wilco


WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2011, 22:50:22 »
Daar ben ik weer!

Ik heb even in de handleiding van de bezetmelder de afbeelding opgezocht die hiermee te maken zou hebben:



(plaatje afkomstig uit handleiding Viessmann 5206)

Het gaat mij er eigenlijk om wat ik nu op de plaats van de schakelaar in de tekening zou moeten plaatsen en hoe ik dat zou moeten doen.
Of heb ik dit helemaal niet nodig?

Greetz, Wilco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2011, 23:30:08 »
Die schakelaar is bij jouw schema het wissel Wilco.
Je was al een heel eind met je tekening. De onderbreking voor het stroomloze stuk maak je aan de kant die nodig is in verband met het wissel en dan plaats je de weerstand over die onderbreking. De onderbrekingen voor de detectie mogen best aan de andere kant zitten als dat zo uitkomt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2011, 23:35:03 »
Henk, bedankt voor je antwoord.

Ik zal heel binnenkort eens overal weerstandjes omheen leggen.
Jullie horen van mij hoe dit afloopt.

Greetz, Wilco

ps. Als er nog andere ideeën zijn hou ik mij aanbevolen natuurlijk!  :)

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2011, 00:49:55 »
Daar ben ik al weer!

Ik heb het nu geprobeerd zoals het volgens mij door Henk bedoeld is...
Ik geef het even aan in een tekening zoals ik het aangesloten heb.



Jammer genoeg werkt het systeem alleen niet helemaal.
Het detecteren van de treinen gaat wel, maar het stuk tussen de rode en blauwe isolatie krijgt geen stroom als de trein zou moeten gaan rijden.

Hoe kan ik dit oplossen?

Greetz, Wilco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2011, 14:00:47 »
Zo bedoelde ik het niet helemaal. Dat stukje spoor kan zo nooit rijstroom krijgen, omdat de detectiescheidingen verhinderen dat de rijstroom via de wisseltong ooit de bovenste spoorstaaf bereikt. Het zal denk ik wel werken als je de isolatie voor de detectie in de onderste spoorstaaf legt en de isolatie voor het stroomloze stuk in de bovenste spoorstaaf laat zitten (en uit het onderste spoor verwijdert). Dan zal de rijstroom via de wisseltong wel naar de bovenste railstaaf kunnen lopen.

We kunnen ondertussen concluderen dat het fenomeen 'denkende wissel' van Fleischmann wel hel erg voor analoge banen is bedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2011, 14:16:35 »
Ik had in eerste in instantie dezelfde gedachte om de detectie in het andere spoor te leggen, maar als ik dat doe voor alle sporen krijg ik hetzelfde probleem voor het bovenste spoor in de tekening (die heeft dan te maken met zowel isplatie voor bezetmelding als isolatie voor de stopsectie.)
En als ik bij het ene spoor de bovenste rail pak en bij een ander spoor de onderste rail krijg ik te maken met kortsluiting.

Dus ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een andere oplossing... :(

Iemand een andere suggestie?
Ik heb al geprobeerd met reedcontacten te werken, maar dat beviel mij niet zo.
Ook wil ik toch proberen dit zonder computer te kunnen doen.

Even iets anders wat hier wel mee te maken heeft...
Op het schakelpaneel word met ledjes de stand van de wissel aangegeven.
Zou ik dit niet kunnen gebruiken om ook het stuk spoor van stroom te voorzien als bijvoorbeeld het ledje brandt? En zo ja, hoe ziet dan de aansluiting van dit schema eruit?

Greetz, Wilco

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2011, 14:22:23 »
Dus ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een andere oplossing... :(

Tsja zal wel aan mij liggen maar waarom gebruik je je multimaus niet gewoon waar die voor bedoeld is? Dus gewoon je trein besturen en laten stoppen waar je wil.

Je moet de analoge denkwijze overboord gooien. Bij Digitaal staat er gewoon spanning op de rail en moet je dat hele stroomnloze gedoe vergeten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2011, 14:51:16 »
Omdat Wilco wil dat dat vanzelf gaat neem ik aan. Het zijn de denkende wissels die het lastig maken. Met gewone relais voor het in en uitschakelen van het stukkie spoor zou het probleem er niet zijn. Kun je ook nog gebruik maken van een remgenerator, zodat de digitale eigenschappen toch nog worden gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.