BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: WillyMAX op 15 juli 2011, 13:40:41

Titel: viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 15 juli 2011, 13:40:41
Hallo allemaal,

ik ben bezig om een viessmann 5206 (bezetmelder) aan te sluiten voor mijn schaduwstation.
Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik bij het stroomloze gedeelte geen spanning op de baan krijg.

Ik zal het probleem aan de hand van een tekening proberen uit te leggen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationprobleem.jpg)

Het plaatje is een simpele tekening van een deel van mijn schaduwstation.
In het plaatje wordt in 1 richting gereden, van links naar rechts.
De blauwe onderbrekingen heb ik gemaakt voor de bezetmelding, de rode onderbrekingen voor het stroomloos maken van het spoor.
Voor de duidelijkheid, ik rij met de Multimaus maar schakel de wissels gewoon met drukknoppen.
Het is de bedoeling dat ik met de bezetmelding op mijn schakelpaneel een ledje kan laten branden zodat ik weet of een trein aanwezig is op het stuk spoor.

Het aansluiten van de bezetmelding op het gedeelte voor het stroomloos maken door de wissels gaat prima, alleen ik heb een probleem met gedeelte tussen de rode en blauwe onderbreking in de tekening. Ik krijg het wel voor elkaar om de bezetmelding aan te laten geven, maar niet om stroom op het stuk spoor te krijgen.

Volgens de handleiding van Viessmann moet ik het volgende doen:
Een weerstand van 1,5k parallel schakelen met de drukknop van de aansturing van de wissel. Alleen is die drukknop die ik gebruik een maakcontact en zou ik dus de knop ingedrukt moeten blijven houden totdat de trein vertrokken is uit het bezette gebied, en dat is denk ik niet de bedoeling en wat ik wil...

Wat ik al geprobeerd heb is om de stroom van het spoor als "wisselstand" door te geven, maar dan geeft de bezetmelder ook na de blauwe onderbreking aan dat het baanvak bezet is... (wat eigenlijk logisch is, want je verbind de rails door...  :-\)

Een hele hoop informatie, ik hoop dat duidelijk is wat mijn probleem is.
Hoe kan ik het stroomloze gedeelte weer stroom geven en tegelijk de bezetmelder laten doorgeven dat de trein er staat.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

Alvast bedankt voor alle suggesties,

greetz Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 15 juli 2011, 16:33:50


Het aansluiten van de bezetmelding op het gedeelte voor het stroomloos maken door de wissels gaat prima, alleen ik heb een probleem met gedeelte tussen de rode en blauwe onderbreking in de tekening. Ik krijg het wel voor elkaar om de bezetmelding aan te laten geven, maar niet om stroom op het stuk spoor te



Dit snap ik niet. Hoe worden de stroomloze stukken eigenlijk stroomloos geschakeld? Zelfdenkende wissels? Zonder stroom werkt bezetmelding toch niet?

Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: Remunj op 15 juli 2011, 16:43:16
Een hele hoop informatie, ik hoop dat duidelijk is wat mijn probleem is.
Ik denk dat jou "probleem" is dat je analoog denkt in een digitale wereld.
Bij digitaal maak je geen rails stroomloos. Met je multimaus regel je de snelheid van je loc naar 0 zodat de trein stopt. De spanning blijft gewoon op de rails staan.

Gr.
Eric
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 15 juli 2011, 16:47:11
Hoi Henk,

Ik heb de modelgleis van Fleischmann en daar heb ik die "nietjes" uit de wissels weggehaald. Daardoor laat ik dus bepalen of er wel of geen stroom bij de sporen komt.

Dan staat er dus geen stroom op het spoor, maar je kunt door gebruik te maken van een weerstand van meer dan 1k wel een loc laten detecteren. De stroom die dan alleen door de loc loopt is te klein om hem in beweging te laten komen, maar is genoeg voor de bezetmelder om te detecteren.

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 15 juli 2011, 18:21:23
Ja, dat wilde ik even controleren. In je toelichting zit al de oplossing besloten.
In je tekening zijn soms twee railstaven onderbroken, eentje is genoeg. Het stuk rail dat stroomloos kan worden gezet moet je via die weerstand permanent op de onderbroken stroompool aansluiten. De drukknoppen voor de wissels hebben daar niets mee te maken.

Verder even nadenken over hetgeen Eric schrijft. Ik snap wel wat je doet. Door alleen het schakelen van de wissels bepaal je of een trein een opstelspoor oprijdt, daar stopt en weer vertrekt. Het zal niet de bedoeling zijn om iedere trein met de hand stil te zetten. Wat je doet is eenvoudig en werkt best zo.
Maar je maakt niet echt gebruik van de digitale mogelijkheden. Dat is overigens geen verplichting.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 15 juli 2011, 20:36:24
Bedankt voor de toelichting!  :)

Als ik het dus goed begrijp moet ik dus het volgende doen (zie aangepaste tekening):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationprobleem2_1.jpg)

Ik heb in de tekening een aantal rode isolatiepunten weggehaald en in het oranje de weerstanden erbij getekend.
Zou het op deze manier goed werken?

Even over het analoog en digitaal:
Ik vind de rijeigenschappen van de treinen als ze digitaal zijn leuker, door het geluid en de verlichting enzovoorts....
Voor de rest wil ik het zoveel mogelijk (nog) analoog proberen te houden, zoals de wissels en rangeren en rijden van de treinen, dat doe ik liever met de hand (of drukknoppen).
Ik zit al genoeg tijdens een dag achter de computer dus die wil ik (nog) zoveel mogelijk niet gebruiken (behalve om hier op het forum rond te kijken...  :D)

Maar terug naar het onderwerp, zou iemand mij kunnen laten weten of ik het nu goed heb?

Alvast weer bedankt!

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 15 juli 2011, 21:41:21
Hmmmm, ik bedenk mij net dat de aangepaste tekening niet helemaal gaat werken...
Als ik de rode isolatiestukjes weg laat op de plaatsen waar ze zaten, dan werken de wissels niet meer als regelaars voor het stroomloos maken (volgens mij...)
De stroom kan dan namelijk via de inrijsporen nog bij de treinen komen....

Het moet dan dus toch anders naar mijn mening... Of zie ik dit fout?

Greetz, Wilco

Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 15 juli 2011, 22:50:22
Daar ben ik weer!

Ik heb even in de handleiding van de bezetmelder de afbeelding opgezocht die hiermee te maken zou hebben:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viessmann5206afb4.jpg)

(plaatje afkomstig uit handleiding Viessmann 5206)

Het gaat mij er eigenlijk om wat ik nu op de plaats van de schakelaar in de tekening zou moeten plaatsen en hoe ik dat zou moeten doen.
Of heb ik dit helemaal niet nodig?

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 15 juli 2011, 23:30:08
Die schakelaar is bij jouw schema het wissel Wilco.
Je was al een heel eind met je tekening. De onderbreking voor het stroomloze stuk maak je aan de kant die nodig is in verband met het wissel en dan plaats je de weerstand over die onderbreking. De onderbrekingen voor de detectie mogen best aan de andere kant zitten als dat zo uitkomt.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 15 juli 2011, 23:35:03
Henk, bedankt voor je antwoord.

Ik zal heel binnenkort eens overal weerstandjes omheen leggen.
Jullie horen van mij hoe dit afloopt.

Greetz, Wilco

ps. Als er nog andere ideeën zijn hou ik mij aanbevolen natuurlijk!  :)
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 16 juli 2011, 00:49:55
Daar ben ik al weer!

Ik heb het nu geprobeerd zoals het volgens mij door Henk bedoeld is...
Ik geef het even aan in een tekening zoals ik het aangesloten heb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationprobleem3.jpg)

Jammer genoeg werkt het systeem alleen niet helemaal.
Het detecteren van de treinen gaat wel, maar het stuk tussen de rode en blauwe isolatie krijgt geen stroom als de trein zou moeten gaan rijden.

Hoe kan ik dit oplossen?

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 16 juli 2011, 14:00:47
Zo bedoelde ik het niet helemaal. Dat stukje spoor kan zo nooit rijstroom krijgen, omdat de detectiescheidingen verhinderen dat de rijstroom via de wisseltong ooit de bovenste spoorstaaf bereikt. Het zal denk ik wel werken als je de isolatie voor de detectie in de onderste spoorstaaf legt en de isolatie voor het stroomloze stuk in de bovenste spoorstaaf laat zitten (en uit het onderste spoor verwijdert). Dan zal de rijstroom via de wisseltong wel naar de bovenste railstaaf kunnen lopen.

We kunnen ondertussen concluderen dat het fenomeen 'denkende wissel' van Fleischmann wel hel erg voor analoge banen is bedacht.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 16 juli 2011, 14:16:35
Ik had in eerste in instantie dezelfde gedachte om de detectie in het andere spoor te leggen, maar als ik dat doe voor alle sporen krijg ik hetzelfde probleem voor het bovenste spoor in de tekening (die heeft dan te maken met zowel isplatie voor bezetmelding als isolatie voor de stopsectie.)
En als ik bij het ene spoor de bovenste rail pak en bij een ander spoor de onderste rail krijg ik te maken met kortsluiting.

Dus ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een andere oplossing... :(

Iemand een andere suggestie?
Ik heb al geprobeerd met reedcontacten te werken, maar dat beviel mij niet zo.
Ook wil ik toch proberen dit zonder computer te kunnen doen.

Even iets anders wat hier wel mee te maken heeft...
Op het schakelpaneel word met ledjes de stand van de wissel aangegeven.
Zou ik dit niet kunnen gebruiken om ook het stuk spoor van stroom te voorzien als bijvoorbeeld het ledje brandt? En zo ja, hoe ziet dan de aansluiting van dit schema eruit?

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: Remunj op 16 juli 2011, 14:22:23
Dus ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een andere oplossing... :(

Tsja zal wel aan mij liggen maar waarom gebruik je je multimaus niet gewoon waar die voor bedoeld is? Dus gewoon je trein besturen en laten stoppen waar je wil.

Je moet de analoge denkwijze overboord gooien. Bij Digitaal staat er gewoon spanning op de rail en moet je dat hele stroomnloze gedoe vergeten.

Gr.
Eric
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 16 juli 2011, 14:51:16
Omdat Wilco wil dat dat vanzelf gaat neem ik aan. Het zijn de denkende wissels die het lastig maken. Met gewone relais voor het in en uitschakelen van het stukkie spoor zou het probleem er niet zijn. Kun je ook nog gebruik maken van een remgenerator, zodat de digitale eigenschappen toch nog worden gebruikt.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 16 juli 2011, 16:13:28
@ Henk,
dat van die relais.... Kun je mij uitleggen hoe ik dat zou moeten aansluiten?
Dan kan ik die bezetmelder gewoon gebruiken om de ledjes te laten branden?

Ik heb hier nog bistabiele relais, kan ik die dan gebruiken?
En kan ik dan die relais gelijk aansluiten aan de drukknoppen die de wissels schakelen? (Ik ga er dan vanuit dat ik dan de wissels weer "niet-denkend" moet maken).

@ Remunj,
ik zou best de treinen via de MultiMaus willen laten stoppen, maar omdat het om een schaduwstation gaat en ik die zometeen niet meer (direct) kan zien zou ik elke keer als een trein het schaduwstation ingaat onder de tafel moeten duiken om tekijkne of de trein op het goeie plekkie staat....  :-\
Dat gaat het dan denk ik niet worden... :)

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 16 juli 2011, 18:05:15
Als het alleen dat is Wilco, dan wordt het eenvoudig. Dan sluit je de bezetmelder alleen op een laatste stukje geisoleerde railstaaf aan. Je rijdt de trein niet te hard het spoor op en als het bezetmeldledje gaat branden, zet je de trein stil.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 16 juli 2011, 19:37:07
Was het maar zo simpel... :)

Nee, ik wil wel dat ik mij niet druk hoef te maken om het zelf stoppen van de trein. Die moet automatisch stoppen als de wissel niet goed staat.

Maar waar ik dan aan denk is dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van de wissel, maar je kunt het stroomloze gedeelte toch ook afhankelijk maken van het seinbeeld.
Als de wissel op doorlaten staat, staat op mijn schakelpaneel het sein op groen (oftewel het groene ledje brandt), anders staat het sein op rood (oftewel het rode led brandt).

Kan ik via dat ledje niet er voor zorgen dat er stroom op het stroomloze stuk komt te staan? Zo ja, hoe?

Of is er misschien niet iets mogelijk met een diode? Een diode plaatsen tussen het gedeelte vanaf de wissel naar het stroomloze gedeelte?
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 17 juli 2011, 11:21:52
Dat met die diodes is weer heel analoog gedacht Wilco, dat werkt alleen met gelijkspanning en de digitale spanning is geen gelijkspanning. Ik zie twee mogelijkheden.

1. Eenvoudig. Gebruik de methode die we analoog al decennia toepassen. Neem zo'n bistabiel relais met een paar drukknoppen en daarmee zet je de spanning op het opstelspoor. Via dezelfde drukknoppen is ook wel de wisselstand te regelen als je dat per se zou willen. Lukt dat niet via dezelfde drukknoppen, dan zet je de wisselspoelen ook gewoon op de uitgangen van het relais. Ze hebben eindafschakeling, dus het maakt niet uit als er permanent spanning op staat.

2. Iets lastiger. Sluit een monostabiel relais aan op het stukje spoor vlak achter het wissel, maar nog voor de onderbreking. Als je dan het wissel schakelt, zal het relais via de wisseltong van stroom worden voorzien en het relais kan dan de spanning schakelen op het stopgedeelte.

Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 18 juli 2011, 19:45:00
Daar ben ik weer....

Ik heb weer wat geexperimenteerd met het aansluiten, maar kom tot de conclusie dat het voor mij niet gaat lukken zoals ik het wil...
Zou iemand mij dan op een simpele manier uit kunnen leggen hoe ik dan een digitale trein kan laten stoppen voor een wissel als deze in de verkeerde stand staat?
Ik zou dan het schaduwstation van mijn tekeningen hier mee willen regelen.
Ik zou dit heel graag doen zonder computer als dat zou kunnen....

Greetz Wilco

ps. ik heb in het digitale forum ook een draadje gestart over dit onderwerp...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37953.msg583384.html#new (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37953.msg583384.html#new)
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 18 juli 2011, 20:57:00
Dit is dan toch een mogelijkheid Wilco.

Sluit een monostabiel relais aan op het stukje spoor vlak achter het wissel, maar nog voor de onderbreking. Als je dan het wissel schakelt, zal het relais via de wisseltong van stroom worden voorzien en het relais kan dan de spanning schakelen op het stopgedeelte.



Als het wissel in de juiste stand staat, dan komt het stukje spoor tot de eerste onderbreking onder stroom te staan. Met die stroom kun je een gewoon relais aansturen (eventueel een gelijkrichter voor de relaisspoelen). Met dat relais kun je dan weer stroom op het stuk spoor achter de onderbreking (het stopgedeelte) zetten. Schakelt het wissel in de andere stand, dan valt de stroom bij het eerste stukje spoor weg, relais valt af, stroom op stopsectie weg. De overbruggingsweerstand moet er voor zorgen dat de detectie blijft werken.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 18 juli 2011, 21:04:25
Dank je wel Henk, dat je nog even mee denkt.

Ik kwam tot de conclusie dat de wagons die verlichting dragen er voor zorgen dat het stroomloze gedeelte weer onder stroom kwam te staan...
Toen een wagon samen met de loc over de isolatieas heen ging, ging de loc weer rustig een stukje verder rijden totdat deze wagon de isolatieas ook gepasseerd was...  :-\

Ik denk dat het monostabiele relais dan ook niet helpt.... Of zie ik iets verkeerd?

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 18 juli 2011, 21:22:37
Eeeh nou, als het goed is staat de trein al stil voordat het draaistel van het eerste rijtuig in de stopsectie komt. Het klinkt een beetje alsof je de trein met een flink vaartje het opstelspoor opstuurt. Dan moet je dus echt het hele idee van een stroomloze sectie vergeten, want dat probleem hou je dan.

Dan wordt het digitaal remmen, bijvoorbeeld met een remgenerator. Met het eerder genoemde relais kan dan de remgenerator of de digitale spanning op de stopsectie worden aangesloten. Als de trein moet stoppen zorgt het relais ervoor dat de remgenerator op de stopsectie is aangesloten. Die  remgenerator zorgt ervoor dat de loc keurig met de ingestelde vertraging stopt. Moet de trein weg, dan wordt de gewone digitale spanning weer aangesloten en trekt de trein weer netjes op. Roco heeft zo'n ding, maar het kost weer geld.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 18 juli 2011, 21:30:10
Ah, da's misschien wel waar ik naar op zoek ben.
Ik heb vanavond net een ander topic gestart met daarin de vraag of er mogelijkheden zijn om zonder computer het schaduwstation te besturen, dan ik zo'n remgenerator misschien wel een optie.
Ik zal zometeen eens kijken op de roco-site. Zijn er ook andere merken die zoiets hebbben?

Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: Martin Hornis op 18 juli 2011, 22:08:15
Als alles al bijna is afgerond dan lijkt het mij het eenvoudigst om tussen de besturing en de wisselspoelen een relais op te nemen. Het ene relaiscontact kan dan de wisselspoelen aansturen. Het andere relaiscontact zet de digitale spanning op het betreffende spoor. Eventueel nog een ander relaiscontact gebruiken om de remweg-vertraging in te schakelen of te overbruggen. Het relais kan ook opgenomen worden in de aansturing van de seinen. Het is maar net welke eisen je stelt aan de volgorde van het inschakelen van de rijstroom. De juiste volgorde is: 1) wissel(s) in de juiste stand(en) brengen; 2) sein(en) het juiste seinbeeld laten tonen; 3) rijspanning naar het betreffende spoor inschakelen.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: henk op 18 juli 2011, 23:34:07
Ja, dat bedoelde ik met mijn optie 1 van gisteren.

Digitaal zijn er goedkopere mogelijkheden dan de remgenerator Wilco. Ik weet niet hoeveel digitale locs je hebt en welke decoders daarin zitten, maar tegenwoordig kennen de decoders van Lenz, ESU (vanaf LP4) en Zimo allemaal de zogenaamde ABC remmodus. In plaats van een remgenerator zijn dan een paar diodes genoeg om de decoder te laten remmen en stoppen.
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: WillyMAX op 20 juli 2011, 08:31:58
Hallo allemaal,

ik ben de afgelopen tijd aan het puzzelen geweest om uit te zoeken hoe ik nu wil gaan doen.
Ik heb besloten om voor een tijdelijke (en misschien definitieve) oplossing te kiezen.
Ik ga de treinen toch maar even handmatig stilzetten in het schaduwstation. Daarvoor heb ik gekozen om een extra bezetmelding te plaatsen op het einde van het spoor, zodat ik weet dat de trein in zijn geheel op het opstelspoor staat.
Dit zal wel een beetje oefenen gaan worden, maar ik wil graag verder met mijn baan en als ik alles nog wil veranderen kan ik er naderhand nog makkelijk bij.

Ik ga zeker nog de andere mogelijkheden die tot nu toe genoemd zijn uitzoeken hoe het werkt, als er veranderingen zijn laat ik het zeker weten. Tot nu toe bedankt iedereen voor het meedenken.

Greetz, Wilco
Titel: Re:viessmann 5206 aansluiten aan stroomloos gedeelte
Bericht door: ruudns op 20 juli 2011, 10:38:01
@Henk: hoe werkt dat dan, remmen en stoppen mbv diode's?