Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:43:56
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:40:47
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: NS-personeel wordt gek van Sprinter  (gelezen 12272 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #15 Gepost op: 15 July 2011, 13:41:56 »
De fabrikant smeekte zelfs of ze er niets iets mooiers van mochten maken, ze moesten ook om hun reputatie denken  ;D
Maar het gaat niet om mooi of lelijk maar of alles goed werkt ;)
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 13:47:36 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Gert1

  • Gast
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #16 Gepost op: 15 July 2011, 13:50:36 »
Misschien nog wel het mooiste van die treinen in Denemarken: op de perrons stonden merktekens waar de deuren van de IC-treinen zitten als de trein stilstaat: zowel m'n vader als ik fascineerde dat nogal, en dus hebben we meerdere treinen afgewacht: het klopte steeds tot op de meter precies... ook daar kunnen we nog wat van leren.

Ik heb daar ook eens met verbazing naar staan kijken en kwam tot twee mogelijke verklaringen:
1. De machinisten zitten er voor de show in en alles wordt door de DSB op afstand bestuurt met Koploper
2. De machnisten doen het toch echt zelf en zijn allemaal op een cursus stiptheid geweest in Japan
 ;)

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #17 Gepost op: 15 July 2011, 13:51:39 »
Maar het gaat niet om mooi of lelijk maar of alles goed werkt ;)

Blijkbaar niet, anders had de NS niet geïnvesteerd in de gewijzigde koppen voor de Buffels...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #18 Gepost op: 15 July 2011, 13:54:59 »
Tja, hadden ze maar meer Railhoppers moeten bestellen (met verbetering).

Dat was oorspronkelijk de opvolger van de Plan V en men vond het best mooie treinstellen.
Alleen jammer dat dingen juist gesloopt zijn omdat de onderdelen ervan moeilijker te krijgen waren, dus bouwen zou ook een enorm aantal aanpassingen vergen. Daarnaast waren die dingen ook knap storingsgevoelig, dus of dat nou zo'n verbetering is.

Als we straks een tijdje verder zijn dan zijn alle ziektes wel uit SLT en is het personeel er beter mee gewend, dan gaat het een stuk beter...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #19 Gepost op: 15 July 2011, 14:01:29 »
Die storingsgevoeligheid was toch de reden dat ze die dingen weggegooid hebben?
Spoor 0 adept

Gert1

  • Gast
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #20 Gepost op: 15 July 2011, 14:04:26 »
Volgens mee gingen de Railhoppers weg omdat de serie te klein was en daarmee economisch niet rendabel. (reserve-onderdelen aanhouden, technische kennis bij personeel op niveau houden, investeren in voldoende personeel dat bekend was met het materieel-type etc.)

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 14:16:19 door Gert van den Heuvel. Reden: tikfoutjes hersteld... »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #21 Gepost op: 15 July 2011, 14:11:38 »
Klopt de storingen waren er op een gegeven moment wel een keer uit...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #22 Gepost op: 15 July 2011, 14:18:39 »
Blijkbaar niet, anders had de NS niet geïnvesteerd in de gewijzigde koppen voor de Buffels...
Ik bedoel binnen deze discussie, het personeel en reiziger zal het een worst zijn hoe het materieel eruit ziet, als ze maar (op tijd) thuis komen.
Ik dacht dat de Buffels op "aandringen" van de fabrikant een mooier uiterlijk kregen?
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #23 Gepost op: 15 July 2011, 14:21:25 »
Ja, Marc... men vond de treinstellen zò mooi dat de NS-directie destijds besloot (voor ƒ 45.000,= per kop) er een stokje voor te steken dat de Buffel er ook zo zou komen uit te zien... ;D

hmm..ik heb me destijds behoorlijk geërgerd aan het basic uiterlijk en de beschildering van de SM90-kop en daar nog een kleine correspondentie over gehad met Niels Greif, destijds een van de ontwerpers bij NS. Hij gaf aan het met me eens te zijn en schreef dat hij en zijn team in eerste instantie een mooiere kop hadden ontworpen (ook te zien destijds op de tentoonstelling bij NS 150), maar dat die te duur was wegens het niet rechttoe-rechtaan karakter. Kennelijk waaide de wind dus later uit een andere hoek  :-\

Carlo

Overigens had ik Greif een door mij ontworpen beschildering van de SM90-kop gestuurd (ja, jeugdige onbezonnenheid), waarin ik later bij de Buffel wel wat overeenkomst ontdekte. Zou Greif....? nâh, vast niet. 8)
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 14:37:00 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #24 Gepost op: 15 July 2011, 14:22:49 »
@Bob: mijn eisen ten aanzien van het openbaar vervoer liggen wel wat hoger dan uitsluitend op tijd rijden  ;)

Volgens mij is bij (V)IRM ook dieper in de buidel getast voor een representatief uiterlijk.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 14:24:38 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #25 Gepost op: 15 July 2011, 14:33:24 »
Er heeft duidelijk een omslag plaatsgevonden na de SM 90 en de DDM ;D
Vind die Sprinters best luxe wat het uiterlijk betreft, met die afwerking van de dakrand en de vormgeving van de kop.
Maar ik ben blij dat ik ze nog niet al te vaak tegenkom als forens  ;D
Vr. groeten,
Bob

Gert1

  • Gast
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #26 Gepost op: 15 July 2011, 14:33:34 »
Zou Greiff....? nâh, vast niet. 8)

Mooi verhaal!  (y)
Over Niels Greif: http://www.stylink.nl/De-trein-en-design.html

mvg,
Gert

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #27 Gepost op: 15 July 2011, 14:46:44 »
Hey leuke link, Gert! Was destijds eigenlijk wel verbaasd dat hij sowieso reageerde op een brief van een hobbyist, maar hij ging er nog behoorlijk serieus op in ook. Naar aanleiding van mijn opmerking over de beschildering gaf hij aan dat de beschildering op de kop eigenlijk een soort camouflage was van het "gebrek aan vorm" en dat hij meer geloofde in de vormentaal dan in beschildering, maar dat dat bij SM90 wegens de kosten niet haalbaar was geweest. Verder waren we het er wel roerend over eens dat de kop van een trein letterlijk en figuurlijk "smoel" aan een trein geeft, meer dan welke andere delen dan ook en dat de vormgeving daarvan dus beeldbepalend is.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 14:50:13 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #28 Gepost op: 15 July 2011, 16:49:00 »
Ik heb daar ook eens met verbazing naar staan kijken en kwam tot twee mogelijke verklaringen:
1. De machinisten zitten er voor de show in en alles wordt door de DSB op afstand bestuurt met Koploper
2. De machnisten doen het toch echt zelf en zijn allemaal op een cursus stiptheid geweest in Japan
 ;)

mvg,
Gert


Zo opmerkelijk is dit niet, want in enkele steden, bijv Londen en Parijs, zijn er op sommige metrostations tegen de tocht glazen wanden gebouwd met daarin deuren tegen de tocht. De metrotrein moet dus wel exact stoppen met zijn deuren voor die deuren om de passagiers in en uit te laten stappen. Heb soms het idee dat dit ook automatisch kan. Ik zoek nog een voorbeeld van zon station Bijvoorbeeld de Jubilee Line in London. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jubilee_Line
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 16:52:21 door J J H S »
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:NS-personeel wordt gek van Sprinter
« Reactie #29 Gepost op: 15 July 2011, 16:52:30 »
Londen ken ik niet, in Parijs is dat voorzover ik weet alleen bij lijn 14 en dat is een automatische metro (dus zonder bestuurder).

Huub