Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:17:08
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:15:28
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Stijgingspercentage HSL  (gelezen 2651 keer)

Biertje1150

• Offline Offline
Stijgingspercentage HSL
« Gepost op: 09 July 2011, 23:36:32 »
Hallo

Misschien is het hier al eens behandeld, maar ik kan het niet terugvinden
Wat mij namelijk een beetje bezig houd is het volgende:
In het grootspoorbedrijf wordt altijd gesproken van maximale stijgings percentages van enkele promillen.
Maar hoe zit dat dan bij de HSL.?
Ik kwam namelijk tot de volgende (zij het wat ruwe) berekening:
Vanaf laagste punt (midden Dordtse kil) tot hoogste punt (midden Hollands diep) is de afgelegde weg ongeveer 2200 meter.
Het hoogte verschil is van -12,5 meter (vaardiepte Dordtse kil is minimaal 9,5 meter + 5 meter tot bovenkant spoorstaaf ) naar + 11,5 meter ( rijnvaarthoogte minimaal 9,5 meter + 2 meter de dikte van de brugdelen) is dus in totaal 24 meter.
Bedenk wel dat ik dus gerekend heb met minimum getallen dus het lijkt me dat het in werkelijkheid meer zal zijn !
26/2200*100%= 1,2 % afgerond

Misschien heb ik het wel helemaal mis dus wie kan het preciese verhaal (berekening) vertellen.

groet
« Laatst bewerkt op: 09 July 2011, 23:41:38 door Biertje1150 »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re:Stijgingspercentage HSL
« Reactie #1 Gepost op: 09 July 2011, 23:56:31 »
Op het wegenforum vond ik een topic waarin werd gesteld dat het maximale hellingpercentage op de HSL Zuid 2,5% is. En volgens dezelfde poster is dat ook het maximale percentage op gewone Nederlandse spoorlijnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2011, 10:36:49 »
Hier een stukje over de flyover van de HSL by Barendrecht. Even lezen.

edit:

Ook leuk geklets

Toevoeging:zo 10 juli

Ik kwam namelijk tot de volgende (zij het wat ruwe) berekening:
Vanaf laagste punt (midden Dordtse kil) tot hoogste punt (midden Hollands diep) is de afgelegde weg ongeveer 2200 meter.
Het hoogte verschil is van -12,5 meter (vaardiepte Dordtse kil is minimaal 9,5 meter + 5 meter tot bovenkant spoorstaaf ) naar + 11,5 meter ( rijnvaarthoogte minimaal 9,5 meter + 2 meter de dikte van de brugdelen) is dus in totaal 24 meter.

Uit het boek Hogesnelheidslijnen van Uquilair haal ik dat de brug over het Hollands Diep 2 kilometer lang is. De brug is middenop het hoogst (logisch) en dit is 24 meter. Dan daalt de lijn naar 18 meter diepte. Het te overbruggen hoogte verschil is 42 meter. Dit gezien vanaf Lage zwaluwe in de richting Amsterdam.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2011, 15:49:28 door J J H S »
Jeroen

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2011, 15:12:57 »
Het precies vertellen kan ik niet. Maar ik denk dat het hellingspercentage zeker hoger is dan 1,2 %, de HSL-brug ligt namelijk in een boog, en bovenop die boog ligt het hoogste punt en het diepste punt onder de Dordtse Kil helemaal onderaan de boog (en dus allebei min of meer "vlak"). Om het beter te berekenen moet je gaan rekenen vanaf het punt dat het spoor recht licht. Dat is bij de Moerdijkbrug tót het viaduct. Vanaf daar wordt het hellingspercentage langzaam aan minder. Ik denk dat het echte hellingspercentage zo rond 2,5% ligt zoals in de linkjes beschreven is, als het niet meer is. Met hoge snelheid is het vrij makkelijk om zulke hellingen te nemen.

Ik heb daar als machinist een aantal keren proefritten gereden (hier op dit forum zijn meer mcn'en aanwezig die dat gedaan hebben  ;D), met een V100 van RRF, en ik had de indruk dat de hellingen vrij steil zijn aangelegd.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2011, 17:33:07 »
staat me n verhaal bij van n tgv-lijn in frankrijk die zo steil is dat er in een volgend station een paar diesels met automatische koppelingen klaarstaan om een tgv die tegen de helling strandt weg te slepen want die tgv-motorwagens zijn blijkbaar te licht om het hele zaakje weer vlot te trekken. (dieselloc heeft wat meer tractie, tgv's hebben op zich natuurlijk vermogen zat), die oplossing was goedkoper dan de baan zo aanleggen dat de helling vermeden werd, een tgv op snelheid blaast er toch wel tegenop. Vond t wel n mooi verhaal, geen idee of t klopt eigenlijk. Ik kan me in elk geval voorstellen dat bij de berg PK's van een hogesnelheidstrein een hellinkje niet zo'n probleem moet zijn.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2011, 18:20:03 »
De pk's van een TGV doen er eigenlijk niet zo toe. Die treinen halen sommige hellingen puur op snelheid.
Eenzelfde situatie heb je bij de Hemtunnel. Daar mag een trein pas induiken als er aan de andere kant voldoende vlakke lengte is. Treinen die in de tunnel stilvallen komen vaak op eigen kracht niet meer boven. In de begintijd van die tunnel stond er in Zaandam altijd een noodloc klaar om eventueel gestrande treinen er uit te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 10 July 2011, 18:49:54 »
Nope, de loc is weg, daarnaast is de restrictie ook opgeheven voor zover ik weet: reizigerstreinen zie ik altijd door het kruis vertrekken, en een half jaar terug of zo zag ik ook een slijptrein door het kruis de tunnel kiezen.

Mat. '54 kende die restrictie wel, en natuurlijk de nodige goederentreinen.

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2011, 19:58:56 »
Dit noemen ze ook het 'G' regiem (goederen) en is ook voor treinen die het niet zouden redden wanneer ze voor rood zouden lopen wanneer het eerste sein na de tunnel niet veilig staat...
Denk dat de loc bij de Hemtunnel (uit 1980 uit het hoofd) al snel verdwenen was... Later bij de Willemspoortunnel, in 1993/94, hebben ze speciaal proefgereden met 1700+FC's+1700 om het gedrag van een goederentrein in de tunnel te kunnen laten zien aan de machinisten. Machinisten van de standplaatsen die hier dienst zouden gaan doen kregen allemaal de uitgebreide instructie. Ook met rondleiding door de tunnel en nooduitgangen...

Erwin42

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2011, 21:51:42 »
Het hellingspercentage op de HSL-Zuid is inderdaad maximaal 2,5% en gelijk aan het maximale hellingspercentage op het gewone spoor. Bij voorkeur wordt op het hoofdspoor echter een maximaal hellingspercentage van 0,5% aangehouden, de zogenaamde normwaarde. Bij het hellingspercentage van maximaal 0,5% hoeven er dan geen restricties aan het goederenverkeer opglegd te worden.

De hellingspercentages van een LGV is maximaal 3,5%. Volgens mij is het op een dergelijke helling voor een TGV nog vrij eenvoudig om op eigen kracht weg te rijden.

Het maximale hellingspercentage op de NBS Hannover-Wurzburg is maximaal 1,25%, dit vanwege het medegebruik door goederentreinen. Kampioen is de NBS Koln-Frankfurt met een maximaal hellingspecentage van 4%. Vanwege deze hellingen zijn hier alleen ICE's 3 toegelaten. In combinatie met een maximale verkanting van 170 mm, een minimale boogstraal van 3.48 m en ballastloos spoor zijn de grensen van het mogelijke opgezocht.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2011, 22:02:11 »
De pk's van een TGV doen er eigenlijk niet zo toe. Die treinen halen sommige hellingen puur op snelheid.
Eenzelfde situatie heb je bij de Hemtunnel. Daar mag een trein pas induiken als er aan de andere kant voldoende vlakke lengte is. Treinen die in de tunnel stilvallen komen vaak op eigen kracht niet meer boven. In de begintijd van die tunnel stond er in Zaandam altijd een noodloc klaar om eventueel gestrande treinen er uit te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ik heb al eens met een V-IRM stilgestaan onder in de tunnel en deze had totaal geen probleem om, ondanks de spitsbelading, uit stilstand omhoog de tunnel uit te rijden. Ik denk dat het voor het huidige materieel niet echt een probleem meer is.

Groet Peter,