Ik kwam namelijk tot de volgende (zij het wat ruwe) berekening:Vanaf laagste punt (midden Dordtse kil) tot hoogste punt (midden Hollands diep) is de afgelegde weg ongeveer 2200 meter.Het hoogte verschil is van -12,5 meter (vaardiepte Dordtse kil is minimaal 9,5 meter + 5 meter tot bovenkant spoorstaaf ) naar + 11,5 meter ( rijnvaarthoogte minimaal 9,5 meter + 2 meter de dikte van de brugdelen) is dus in totaal 24 meter.
De pk's van een TGV doen er eigenlijk niet zo toe. Die treinen halen sommige hellingen puur op snelheid.Eenzelfde situatie heb je bij de Hemtunnel. Daar mag een trein pas induiken als er aan de andere kant voldoende vlakke lengte is. Treinen die in de tunnel stilvallen komen vaak op eigen kracht niet meer boven. In de begintijd van die tunnel stond er in Zaandam altijd een noodloc klaar om eventueel gestrande treinen er uit te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.