Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: Maastricht-Geuldal H0  (gelezen 5171 keer)

theuts

  • Gast
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #15 Gepost op: 11 July 2011, 00:57:55 »
Dat begint al wat te worden!

Succes verder

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2011, 06:22:19 »
Ha die Jos.

Nou zeg dat is een behoorlijk plan. Ik zou er alleen een dempend materiaal onder leggen anders hoor je de trein nog bij de buren langs komen.
De bekabeling lijkt me geen probleem. kan in kabelkokers. Is in het echt ook zo.
Veel succes met je nieuwe plan.

Groeten Bert.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2011, 07:54:26 »
Hoi Bert, die demping komt nog, ik ben nu eerst de rails los aan het leggen om te kunnen passen, en eventueel nog wat te kunnen afzagen (bijzagen gaat nu eenmaal niet  ;D ;D )
Maar er zal toch niet met topsnelheden gereden worden, want ze komen vanuit het schaduwstation in een keer het emplacemt op.
Dus de schaalsnelheid zal denk ik niet hoger als 40 KM/h zijn.
De geluidsproductie zal wel meevallen denk ik.

Mischien dat op de Diesellijn de snelheid iets hoger ligt, maar dat weet ik nog niet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
  • ***
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2011, 10:20:48 »
Ook ik had mijn baan 30 jaar geleden bij mijn ouders gewoon op de vloer van de vliering liggen. De bedrading van de analoge baan, met ca 30 wissels en ca 35m spoor, lag gewoon langs de sporen onder een laagje gemalen wijnfleskurken als ballast. De bediening zat op een opklapbaar plankje in het trapgat om zoveel mogelijk rij ruimte over te houden. Je kreeg alleen een beetje pijn aan je voeten van het staan op de vlizotrap. Ik zal eens zoeken naaf foto's en deze eens scannen om je een indruk te geven van de toen behaalde resultaten. Een groot rangeerterrein met veel goederen wagons, een stuk stad, een wijk met rijtjeshuizen en onder het laatste schuine stuk van het dak een villawijk met veel plaats voor tuinen. Al bij al toch nog een baan van ca 5 bij 2,5m waar je alleen met kunst en vliegwerk bij kwam als er achteraan iets mis ging. Leuke tijd en met veel plezier gebouwd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #19 Gepost op: 20 July 2012, 22:57:13 »
De vorige plannen komen voledig te vervallen wegens het verplaatsen van de zolder naar een andere locatie.
Rugklachten zijn mede de oorzaak dat ik op de zolder niet meer goed uit de voeten kom.

Ter zijner tijd komt hier dan ook een nieuw plan.
Dus het verzoek om dit draadje gewoon open te laten.


Jos.  ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #20 Gepost op: 20 July 2012, 22:58:51 »
Waar ga je de zolder heen verplaatsen? :P :P ;D

Tinus.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2012, 23:05:17 »
Heel geestig, maar ik bedoel de baan, niet de zolder.


Jos. ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2012, 23:50:11 »
Heel even snel getekend wat in me opkwam.
De ruimte wordt iets beperkter, en dat gaat resulteren in een kopstation, wat gaat betekeken dat de "Belgen" Niet meer welkom zullen zijn.  ;D ;D
Het station zal alleen maar vanuit de noordkant berijdbaar zijn.

Verder is er wel ruimte voor een klein museumdepot met draaischijf (waar moet ik anders met mn 3700 heen)


Dat wissel links onder in beeld hoort er niet bij, heb ik alleen maar even gebruikt om te kijken of ik goed uitkwam.

De baan zal waarschijnlijk na het hoofdstation langzaam naar beneden gaan zakken, waar halverwege plek is voor een klein stationnetje, Houthem St. Gerlach.
De baan zal blijven dalen totdat het in het schaduwstation gaat uitkomen, Waarschijnlijk komt er een dubbel schaduwstation.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2012, 00:18:07 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2012, 08:36:33 »
Goedemorgen Jos,

Misschien een idee om de sporen van het kopstation te verlengen ? Nu zijn deze erg kort.
Zou betekenen dat het kopstation meer richting de schijf geplaatst zou worden.

Weet niet of dit haalbaar is.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2012, 09:26:15 »
Hoi Jeroen.

Het station is geheel een kopstation, ook de E-loks van de Intercity's moeten hier omlopen.
Het gedeelte waar de draaischijf is, wordt ingericht voor de stoomtrein.
En die heeft maar 4 wagens bij.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2012, 19:07:06 »
En nu is ook het concept van het schaduwstation klaar.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2012, 19:10:09 »
Daar kan je lekker veel materieel in kwijt  (y)

Ik ben geen baanplan expert, maar volgens mij zit er een keerlus in ?

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2012, 19:14:45 »
Dat heb je goed gezien, inderdaad een keerlus.
Het is de bedoeling dat de IC's naar boven komen uit het schaduwstation.
Doorrijden naar het station tot voor het wissel, de lok loopt om.
Daarna vertrekt de trein weer, en rijdt via het linker spoor tot na het kleine stationnetje, en wisselt dan terug naar het rechter spoor.
En rijdt dan door naar beneden, keerlus in, en staat gelijk goed voor de volgende "uitruk"


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #28 Gepost op: 21 July 2012, 20:43:51 »
Het idee klinkt goed.  (y)

Groeten Ferdinand.

Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #29 Gepost op: 05 October 2012, 21:44:28 »
Het gaat nog iets veranderen, en dus compacter worden qua materieel.
De IC combinaties die worden verbannen.
En er zal toch iets van IC rijtuigen langs komen.
En ik hoor jullie al denken van: hoe gat die dat dan doen?
Nou dat is heel simpel.
De baan speelt zich grotendeels af op de lijn Maastricht/Simpelveld/Aachen.
En aleten we zeggen dat dat nu precies het tijdperk is dat de NS ICR, DDM1 vanuit talbot in Aachen aan de NS afgeleverd werden.
Dus dan is het mogelijk dat er af en toe een 2200 of 2400 met een aantal nieuwe ICR's richting Maastricht rijd.

Om jullie een idee te geven wat de dagenlijkse treinenloop moet gaan doen plaats ik deze foto.


Oja, de olympia koploper en de Beneluxmoet je wegdenken, deze gaan ook nog weg.
Past dus ook niet in mijn tijdperk, dus gaan ze ter zijner tijd de vitrine is.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)