Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:22:24
NS Mat 35 Maple Leaf door Hens
Vandaag om 13:21:41
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 13:20:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Arjan6511
Vandaag om 12:49:31
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 12:49:27
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 12:27:44
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:21
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
  

Auteur Topic: Maastricht-Geuldal H0  (gelezen 5399 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Maastricht-Geuldal H0
« Gepost op: 09 July 2011, 20:54:26 »
Vandaag zijn de eerste sporen gelegd op Maastricht-Geuldal.
Maastricht-Geuldal wordt een heel nieuw station gebaseerd op het treinverkeer zoals het tussen 1980 en 2000 was.
Het station heeft nooit echt bestaan, maar komt op een plek op nog geen 100 meter waar in 1853 het 1e station van Maastricht was.

Om te beginnen een plattegrond van het baanplan.



-Donker blauw = de doorgaande niet zichtbare lijn / aanvoerlijn.
-Oranje           = schaduwstation
-Rood             = Station Maastricht-Geuldal
-Paars             = diesellijn met mischien een klein stationnetje of industriegebied.

Morgen volgen foto's van eerste gelegde sporen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

theuts

  • Gast
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #1 Gepost op: 09 July 2011, 21:14:43 »
Eindelijk weer eens iemand die iets bouwt met een Limburgs tintje!

Veul plezeer mit boewe!

Gr. Tom Heuts

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #2 Gepost op: 09 July 2011, 21:20:27 »
En dat ook nog eens van iemand die net bij mij achter de Dolsberg woont.
Nog amper 3 kilometer hier vandaan (vogelvlucht)  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

theuts

  • Gast
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #3 Gepost op: 09 July 2011, 21:23:03 »
Dat is idd kortbie joa!  :)

Succes mit boewe!

Hoie!

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #4 Gepost op: 09 July 2011, 23:10:52 »
En Jos det zuut der al heel goot oet jong !!

Succes verder en veur zeen os binnekort weer.... op de volgende riedaag,,,

Groete Wullem NS
« Laatst bewerkt op: 09 July 2011, 23:20:04 door Wim Rosbender »

theuts

  • Gast
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #5 Gepost op: 09 July 2011, 23:45:16 »
(off topic )

Geut geer noa Zumpelveld murge)


(back ontopic)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #6 Gepost op: 10 July 2011, 00:07:30 »
@ Tom.
Je krijgt PB


Hoi Wim, dat klopt, ik begin nu pas met de echte baan.
Voor 80% is de tekening definitief.
Echter ben ik er alleen nog niet uit hoe ik de diesellijn ga maken.
Waarschijnlijk wordt dit een aansluiting naar het depot van de ZLSM, en ik heb nog steeds een goederenloods staan.
Die moet ik alleen nog proberen in te passen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2011, 01:05:09 »
Hey Jos,

Al een tijdje niet meer gesproken.
Ben benieuwd naar de eerste resultaten en foto's ;)

Gr.
Bart

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2011, 01:56:42 »
Jos, dit onderwerp ga ik uiteraard volgen. Het ontwerp biedt voor reizigerstreinen de nodige mogelijkheden, voor goederentreinen zie ik minder, tenzij ze gewoon langsrijden.

Succes met de bouw.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2011, 10:18:00 »
Doe maar een aftakking richting Ulestraten Jos, kan ik de trein ook eens pakken (y).

Ik ga je volgen!

grtz, Niels

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2011, 12:09:45 »
@ Marc.
Dat klopt.
Ik heb me ook voornamelijk georienteerd op reizigerstreinen.
En dan in het bijzonder getrokken treinen.
Voor goedernverkeer is wel plaats, maar enkel doorgaand.
Het goederenverkeer wat langs kan komen is:
-De kalktrein voor de Hoogovens (zowel met Belgische als Nederlandse tractie)
-Een ketelwagentrein voor DSM
-Een ketelwagentrein voor de Zinkwit in Eijsden.

Ook is krijgt het station een sterk internationaal karakter.
Denk maar eens aan de Belgische reizigerstreinen zoals de HLE 1300 met I11 rijtuigen en deAM80 (Break)
Ook komt er wel eens een Thalys langs.
En vanuit Duitsland kan de Euregiobahn zijn opwachting maken.
De ziekentrein voor Lourdes is dan ook mogelijk, en zal dan ook mogelijk met een lokwissel zijn.

De 1e rails liggen al, welliswaar gewoon op de vloer van de zolder, want hoger kan ik niet in verband met het lage dak.
Helaas zal ik jullie de foto''s even moeten onthouden want die @%&{}$#@! computer mankeert weer eens wat.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8623
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2011, 12:27:21 »
Hoi Jos,

Leuk plan heb je daar. Mooi groot ook.  (y)

Maar nu komt het he....kritiek, maar wel opbouwend  ;D (y)
eerst een plaatje:


Het eerste wat mij zo opvalt aan station Maastricht is dat je komend van links (rijdend tegen de klok in)  niet aan de linkerkant van het station kan komen. zie betreffende blauwe rechthoek.
Ten tweede: jouw diesellijn is eigenlijk ook alleen linksomrijdend goed te berijden, ik zie geen overloop wissels die het mogelijk maken om dat in twee richtingen te doen. (Zie betreffende rechthoeken.) Maar je zei al dat je hier nog niet over uit was.
Ten derde jouw schaduwstation: eigenlijk wil ik dit meer als een gedachtengang beschrijven. In jouw plan ligt jouw schaduwstation rechts van de hoofdsporen. Hierdoor wordt elk spoor een beetje korter. Door de hoofdsporen iets anders te leggen, zoals in mijn tekening) blijven de sporen lang.

Ik ben ook benieuwd hoe andere het vinden dat er in het schaduwstation driewegwissels aanwezig zijn.

groet Jeroen.

Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #12 Gepost op: 10 July 2011, 12:33:51 »
De 1e rails liggen al, welliswaar gewoon op de vloer van de zolder, want hoger kan ik niet in verband met het lage dak.
Spannend, ik vraag me af hoe je dat met bedraden doet en hoe je je überhaupt zelf kunt bewegen in zo'n lage ruimte.
Als je gewoon een schuin dak hebt, kan ik maar één goedbedoeld advies geven. Plan wat kleiners en bouw wel gewoon op een acceptabele hoogte. Ik denk dat je van een baan op de vloer echt spijt gaat krijgen, al is het maar nadat je per ongeluk op een mooie loc bent gaan staan.

Huub

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #13 Gepost op: 10 July 2011, 12:48:02 »
@Hubertus.
Daar zit wat in.
Maar dat is een ingecalculeerd risico.
De bedrading komt gewoon plat op de vloer, en wordt later weggewerkt onder de scenery.

@Jeroen
En de ligging van het schaduwstation heb ik ook al mee in de knoop gezeten, maar op een andere manier kom je in de knoei met het bochtenwerk.
Ik kan namelijk geen 2 bogen of wissels direct achter elkaar een tegengaande richting laten kiezen, dan ontspoort de boel.
En dat je voor de buitenste 2 perronsporen links moet rijden.
Dat is helaas zo.
En kan ik weinig aan doen.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2011, 13:00:37 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #14 Gepost op: 11 July 2011, 00:45:58 »
Nu volgen alsnog de 1e foto's. (heb effe de PC van mn vriendin in gebruik  ;D ;D )


De Sprinter om proef te rijden.


Op de achtergrond is de aftakking van de Diesel/museumlijn zichtbaar.


Een deel van het schaduwstation.


De Sprinter druk aan het testrijden.


Past net niet, dus moet het Dremeltje weer aan de slag.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)