Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Maastricht-Geuldal H0  (gelezen 5373 keer)

theuts

  • Gast
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #15 Gepost op: 11 July 2011, 00:57:55 »
Dat begint al wat te worden!

Succes verder

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2011, 06:22:19 »
Ha die Jos.

Nou zeg dat is een behoorlijk plan. Ik zou er alleen een dempend materiaal onder leggen anders hoor je de trein nog bij de buren langs komen.
De bekabeling lijkt me geen probleem. kan in kabelkokers. Is in het echt ook zo.
Veel succes met je nieuwe plan.

Groeten Bert.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2011, 07:54:26 »
Hoi Bert, die demping komt nog, ik ben nu eerst de rails los aan het leggen om te kunnen passen, en eventueel nog wat te kunnen afzagen (bijzagen gaat nu eenmaal niet  ;D ;D )
Maar er zal toch niet met topsnelheden gereden worden, want ze komen vanuit het schaduwstation in een keer het emplacemt op.
Dus de schaalsnelheid zal denk ik niet hoger als 40 KM/h zijn.
De geluidsproductie zal wel meevallen denk ik.

Mischien dat op de Diesellijn de snelheid iets hoger ligt, maar dat weet ik nog niet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6388
  • ***
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2011, 10:20:48 »
Ook ik had mijn baan 30 jaar geleden bij mijn ouders gewoon op de vloer van de vliering liggen. De bedrading van de analoge baan, met ca 30 wissels en ca 35m spoor, lag gewoon langs de sporen onder een laagje gemalen wijnfleskurken als ballast. De bediening zat op een opklapbaar plankje in het trapgat om zoveel mogelijk rij ruimte over te houden. Je kreeg alleen een beetje pijn aan je voeten van het staan op de vlizotrap. Ik zal eens zoeken naaf foto's en deze eens scannen om je een indruk te geven van de toen behaalde resultaten. Een groot rangeerterrein met veel goederen wagons, een stuk stad, een wijk met rijtjeshuizen en onder het laatste schuine stuk van het dak een villawijk met veel plaats voor tuinen. Al bij al toch nog een baan van ca 5 bij 2,5m waar je alleen met kunst en vliegwerk bij kwam als er achteraan iets mis ging. Leuke tijd en met veel plezier gebouwd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #19 Gepost op: 20 July 2012, 22:57:13 »
De vorige plannen komen voledig te vervallen wegens het verplaatsen van de zolder naar een andere locatie.
Rugklachten zijn mede de oorzaak dat ik op de zolder niet meer goed uit de voeten kom.

Ter zijner tijd komt hier dan ook een nieuw plan.
Dus het verzoek om dit draadje gewoon open te laten.


Jos.  ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #20 Gepost op: 20 July 2012, 22:58:51 »
Waar ga je de zolder heen verplaatsen? :P :P ;D

Tinus.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2012, 23:05:17 »
Heel geestig, maar ik bedoel de baan, niet de zolder.


Jos. ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2012, 23:50:11 »
Heel even snel getekend wat in me opkwam.
De ruimte wordt iets beperkter, en dat gaat resulteren in een kopstation, wat gaat betekeken dat de "Belgen" Niet meer welkom zullen zijn.  ;D ;D
Het station zal alleen maar vanuit de noordkant berijdbaar zijn.

Verder is er wel ruimte voor een klein museumdepot met draaischijf (waar moet ik anders met mn 3700 heen)


Dat wissel links onder in beeld hoort er niet bij, heb ik alleen maar even gebruikt om te kijken of ik goed uitkwam.

De baan zal waarschijnlijk na het hoofdstation langzaam naar beneden gaan zakken, waar halverwege plek is voor een klein stationnetje, Houthem St. Gerlach.
De baan zal blijven dalen totdat het in het schaduwstation gaat uitkomen, Waarschijnlijk komt er een dubbel schaduwstation.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2012, 00:18:07 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2012, 08:36:33 »
Goedemorgen Jos,

Misschien een idee om de sporen van het kopstation te verlengen ? Nu zijn deze erg kort.
Zou betekenen dat het kopstation meer richting de schijf geplaatst zou worden.

Weet niet of dit haalbaar is.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2012, 09:26:15 »
Hoi Jeroen.

Het station is geheel een kopstation, ook de E-loks van de Intercity's moeten hier omlopen.
Het gedeelte waar de draaischijf is, wordt ingericht voor de stoomtrein.
En die heeft maar 4 wagens bij.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2012, 19:07:06 »
En nu is ook het concept van het schaduwstation klaar.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2012, 19:10:09 »
Daar kan je lekker veel materieel in kwijt  (y)

Ik ben geen baanplan expert, maar volgens mij zit er een keerlus in ?

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2012, 19:14:45 »
Dat heb je goed gezien, inderdaad een keerlus.
Het is de bedoeling dat de IC's naar boven komen uit het schaduwstation.
Doorrijden naar het station tot voor het wissel, de lok loopt om.
Daarna vertrekt de trein weer, en rijdt via het linker spoor tot na het kleine stationnetje, en wisselt dan terug naar het rechter spoor.
En rijdt dan door naar beneden, keerlus in, en staat gelijk goed voor de volgende "uitruk"


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #28 Gepost op: 21 July 2012, 20:43:51 »
Het idee klinkt goed.  (y)

Groeten Ferdinand.

Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Maastricht-Geuldal H0
« Reactie #29 Gepost op: 05 October 2012, 21:44:28 »
Het gaat nog iets veranderen, en dus compacter worden qua materieel.
De IC combinaties die worden verbannen.
En er zal toch iets van IC rijtuigen langs komen.
En ik hoor jullie al denken van: hoe gat die dat dan doen?
Nou dat is heel simpel.
De baan speelt zich grotendeels af op de lijn Maastricht/Simpelveld/Aachen.
En aleten we zeggen dat dat nu precies het tijdperk is dat de NS ICR, DDM1 vanuit talbot in Aachen aan de NS afgeleverd werden.
Dus dan is het mogelijk dat er af en toe een 2200 of 2400 met een aantal nieuwe ICR's richting Maastricht rijd.

Om jullie een idee te geven wat de dagenlijkse treinenloop moet gaan doen plaats ik deze foto.


Oja, de olympia koploper en de Beneluxmoet je wegdenken, deze gaan ook nog weg.
Past dus ook niet in mijn tijdperk, dus gaan ze ter zijner tijd de vitrine is.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)