Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: gelijkstroomtransformator & rijregelaar  (gelezen 7739 keer)

guust

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Gepost op: 29 June 2011, 21:13:38 »
Het "Praktijkboek Modelspoorwegen" van Gerard Tombroek e.a. heeft na 50 jaar afwezigheid mijn kennis geheel up to date gebracht, maar vele praktische vragen blijven onbeantwoord.

Ik bouw een N spoor, twee rail gelijkstroom baan met ringleiding, bloksysteem, en acht stroomkringen, vijf gelijkstroom voor de treinen en drie wisselstroom voor wissels, licht e.d. (alles vooralsnog analoog, maar voorbereid voor digitaal)

Voor de wisselstroom heb ik een Conrad trafo (14V wisselstroom, 45 Va, dus 3,25A) aangeschaft voor € 36; voldoet prima, kan misschien nog goedkoper; naar behoefte koop ik er nog een of twee bij.

Voor de gelijkstroom ligt het moeilijker.
De fabrikanten leveren trafo's met te weinig vermogen, alsook wisselstroom, tegen hoge prijzen; dit moet beter en goedkoper kunnen.

Mijn eisen zijn uitsluitend gelijkstroom, max 3 a 4 A per stroomkring, pulsduurregelaar en gescheiden trafo en regelaar.

Ik wil dus een 12V gelijkstroom trafo, 36 tot 48VA vinden.
VRAAG 1: Vele 'modeltreintrafo's leveren 14 tot 18V; worden de motoren hierdoor niet overbelast, m.n. met pulsregelaar?

Apart wil ik een rijregelaar, incl. pulsregelaar; ik neem aan, dat deze geintegreerd zijn.
Totnogtoe heb ik alleen apparaten gevonden die trafo en regelaar combineren, met bovendien een laag vermogen en hoge prijs.
Dit kan toch niet zo ingewikkeld zijn: Tenslotte is een rijregelaar niet meer dan een veredelde potentiometer met wat electronica voor de pulsregelaar.

Mijn tweede vraag luidt dus: Zijn er simpele gelijkstroomtrafo's op de markt die aan mijn eisen voldoen en kan ik tegen een redelijke prijs aparte rijregelaars kopen?
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2011, 21:42:27 »
De  goedkopere "gelijkstroom" trafo's hebben allemaal één nadeel:
Het is een gelijkgerichte, niet afgevlakte, wisselspanning.
Met een voltmeter zul je dan maar zeven/tiende van de maximale spanning meten.
Beter is om een goede voeding van 12 Volt gelijkspanning (dus afgevlakt met een goede condensatorgroep) te nemen en daar dan een rijregelaar of meerdere rijregelaars bij te nemen.
Voor analoog ken ik ze niet in de handel, voor mijn kleinzoon heb ik toen zelf nog zo'n bak gebouwd met flinke trafo, gelijkrichter, 12 Volt vermogensregelaar en een drietal rijregelaars.
Komt dus denk ik op zelfbouw neer;

Groet
Henk Boshuyzen

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2011, 22:55:33 »
Henk,ik weet niet goed wat je met een 'gelijkstroom trafo' bedoeld..? Een trafo is natuurlijk altijd wisselspanning...
Als je een gelijkstroomvoeding bedoeld? Denk eens aan een moderne adaptor, switching power adaptor noemen ze het vaak, deze levert vaak grote vermogens voor een belachelijk lage prijs, paar euro... op mijn werk gebruiken ze die dingen overal voor voor mijn treintjes hangt er eentje aan de ecos2, of je het ook voor de treinbaan kan gebruiken heb ik geen ervaring mee, misschien iemand anders well??
rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2011, 23:05:46 »
Waarom wil je 3 tot 4 A voor je rijregelaars Guust? Dat is zwaar overdreven voor spoor n treintjes. Per stroomkring zal een halve ampere meer dan genoeg zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2011, 23:12:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2011, 23:45:20 »
Roco had zo'n systeem.
Een trafo van 14V / 32VA.
Hieraan konden dan meerdere rijgelaars gekoppeld worden aan de zijkant.

Bedoel je zoiets.
Van de regelaar heb ik zo gauw geen plaatje, maar deze werden aan de rechterkant aangeklikt.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2011, 08:57:55 »
Ik snap je vraag niet helemaal, wil je een rijregelaar waarmee je de snelheid kunt regelen, of wil je alleen gelijkspanning.

Met dat eerste kan ik je niet helpen.

Zelf rijdt ik gelijkspanning. Inderdaad, apparaten die gelijkspanning leveren zijn best duur. Maar het kan goedkoper. Met een eenvoudige wisselspanningstrafo van Conrad (drie tientjes), daarachter een bruggelijkrichter (kost enkele dubbeltjes) en een afvlakcondensator (ook zo'n zelfde bedrag) heb je voor een laag bedrag goede, afgevlakte gelijkspanning.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2011, 11:45:14 »
Je zou ook een Titan transformator kunnen aanschaffen. Deze hebben rijstroomtransformatoren met een hoog vermogen. helaas kosten ze wel veel. Wapstad in Rijswijk verkoopt ze.

Zie site Titan:
http://www.titan-sha.de/5_nl/start_nl/rahmen_1_nl.htm

Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2011, 11:50:13 »
Even een aanvulling: transformator 817 van Titan kan grote gelijkstroom voor locomotieven leveren. Deze ook tegenkortsluiting beveiligd, zoals alle transformatoren wat bij hoge stromen hard nodig is.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2011, 12:09:40 »
Hoi Guust,

Wat je kan doen is de voeding van Huib Maaskant bouwen -http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm. En dan op de uitgangen die je wilt gebruiken voor je rijregelaar een gelijkrichtbrug en afvlakcondensator aansluiten. Op deze wijze krijg je een voeding met voldoende vermogen. Op de gelijkspanning kun je vervolgens elke rijregelaar aansluiten.

Zelf heb ik jaren gereden met de volgende schakeling http://www.modelspoor-elektronica.nl/winkel/index.php?item=snelheidsregelaar-met-langzaam-optrekken-en-afremmen--per-stuk&action=article&group_id=9&aid=16&lang=NLof http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html

Ik zelf gebruikte altijd een halogeentransformator van 12 volt wissel, als je deze gelijkricht en afvlakt kom je op 14 volt uit. Deze halogeentrafo's zijn meestal 3 a 4 AMPERE dus ruim voldoende voor de treintjes. En je kan ze vaak heel goedkoop kopen.

hopelijk heb je wat aan bovenstaande

groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2011, 15:39:25 »
Hoi Guust ,
je kunt het ook met een titan 108 die is 4 amp. ofwel 60 va .
Daar aan de zijkant kunnen maximaal 4 regelaars aangesloten worden .
Een  titan 108 staat op marktplaats  http://link.marktplaats.nl/461024629
En de regelaars zijn de 110 GL voor gelijkstroom ,deze heb ik zelf ook altijd tot tevredenheid gebruikt je kunt ze overnemen van mij .
Deze zijn bij mij overbodig geworden daar ik digitaal rijd nu .

mvg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2011, 16:30:12 »
Henk,ik weet niet goed wat je met een 'gelijkstroom trafo' bedoeld..? Een trafo is natuurlijk altijd wisselspanning...

rob


Dat klopt Rob,

Daarom staat gelijkstroom ook tussen aanhalingstekens.
Ik bedoelde de goedkopere trafo's van Fleischmann, Trix en Roco.
Dat zijn trafo's met een geleijkgerichte niet afgevlakte uitgang.

Een waarschuwing in Dit topic is eigenlijk wel op zijn plaats.
Trafo's die 4 Ampere moeten leveren zijn geen probleem.
Het probleem zit hem veelal in de bedrading van de baan bij kortsluiting
Het mooiste bij deze grotere vermogens is een goede trafo met electronische kortsluitbeveiliging.
De goedkoopste goede gelijkspanningsvoeding sloop je uit een oude PC die je niet meer aan de straatstenen kwijtraakt
12 Volt, 5 Volt en 3,3 Volt. en dat alles bij behoorlijke vermogens.
EEN NADEEL: ER ZIT GEEN KORTSLUITBEVEILIGING OP!!!!!!!!!!
Weet dus wat je doet!

Henk

Karwendel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2011, 16:35:24 »
Hallo Guust,
Voor de analoge loks op mijn baan gebruik ik jaren naar volle tevredenheid de handregelaars van SB Modellbau. Ik heb zelf het oude type. Momenteel leveren ze een nieuw type, waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb, maar ik kan me niet voorstellen, dat de kwaliteit verminderd is.

Deze rijregelaars bestaan uit een basisprintplaat, die je onder de baan kunt monteren en een walk-around regelaar, met daartussen een kabel van 5 meter. Voor de voeding gebruik je een (apart aan te schaffen) wisselstroomtrafo.

De rij-eigenschappen van mijn (oude) regelaars zijn subliem. Je kunt er werkelijk elk type motor mee aansturen. Van Faulhabers tot de zwaarste "koffiemolens". En dat alles zonder iets in te stellen.

Groeten,
Wim

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2011, 19:50:18 »
De goedkoopste goede gelijkspanningsvoeding sloop je uit een oude PC die je niet meer aan de straatstenen kwijtraakt
12 Volt, 5 Volt en 3,3 Volt. en dat alles bij behoorlijke vermogens.
Ik weet niet of je dat, afgezien van de kortsluitings-risico's wel wil: computervoedingen spugen vaak enorme hoeveelheden HF-troep op hun voedingslijnen uit: wat digitaal betreft zou ik niet gek opkijken als een centrale daar vreemde dingen van gaat doen, maar ook analoog zou het in combinatie met een pulsbreedte-regelaar wel eens hele vreemde effecten op kunnen leveren.

guust

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #13 Gepost op: 01 July 2011, 20:59:41 »
Heren,

Bedankt voor jullie reacties en wijze raadgevingen.

Ik moet er eens rustig opkauwen, dan kom ik met een uitgebreidere reactie.

Voor het goede begrip, een gelijkstroomtrafo voor mij is een wisselstroomtrafo met een gelijkrichter, zodat daar geen misverstand over bestaat.

Tot spoedig.
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2011, 21:11:00 »
Ik weet niet of je dat, afgezien van de kortsluitings-risico's wel wil: computervoedingen spugen vaak enorme hoeveelheden HF-troep op hun voedingslijnen uit: wat digitaal betreft zou ik niet gek opkijken als een centrale daar vreemde dingen van gaat doen, maar ook analoog zou het in combinatie met een pulsbreedte-regelaar wel eens hele vreemde effecten op kunnen leveren.

Daar heb je gelijk in, ff niet bij nagedacht.
Ik gebruik hem ook alleen maar als verlichtingstrafo, tenminste de 5 Volt en de 3,3 Volt.
en daar heb je practisch geen last van vervuiling.
En beide lijnen gezekerd met 1A, wordt zo snel mogelijk nog vervangen door een "electronische" zekering.

Groet,

Henk