Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06

Auteur Topic: Tussendoortje: NZR wagentjes  (gelezen 6999 keer)

Beached

• Offline Offline
Tussendoortje: NZR wagentjes
« Gepost op: 28 June 2011, 04:26:56 »
Naast Nederlands spul heb ik ook een interesse in Nieuw Zeelands matrieel. De spoorbreedte is hier 3' 6" (1067mm). Daarom is de gangbare schaal hiet 1:64 (Sn3.5), wat betekent dat je H0 rails kunt gebruiken. De schaal is ook wel bekend als 3/16th scale, omdat 1 voet 3/16 inch is in 1:64.
Om een idee te geven hoe het matrieel er hier uit ziet, een foto van Glenbrook station, het eindpunt van de Glenbrook Vintage Railway (GVR).

Al het matrieel kent een of meerdere letters, wat de serie aanduidt, plus het loco of wagennummer. Zo is de loc hierboven WW 644, een in 1915 gebouwde tenderloc die door de New Zealand Government Railways werkplaats in Dunedin is gebouwd. De loc in m'n avatar is ook van de NZR, Ja 1271 is een product van North British Locomotive Co van na de oorlog, en trekt op na een stop voor passagiers op een uitje op het hoofdspoor.

Het eerste wagentje. Dit is een M class lageboordwagen uit 1892. Deze deelserie is bekend als de M-2.
De kit is gemaakt door Cross Creek models. Het bestaat uit een resin wagenbak uit een stuk gegoten, met witmetalen remg onderdelen en onderstel. Spaakwielen, lagertjes, messing strip voor de handrem en een enkele pagina "instructies" vullen de rest van het doosje.
De bak:

Zoals je ziet, niet de beste kwaliteit. De bak zit vol met luchtbelletjes die geplamuurd moeten worden :(
De rest van de onderdelen:

Van boven naar onder: spaakwielen, remblokken, remcylinder, onderdelen voor de parkeerrem, messing strip voor de parkeerrem, lagertjes en het onderstel.

"instructies" bestaan uit een met de hand getekende "exploded diagram", een matrieelscchets van de NZR en een paar handgeschreven instructies. Gelukkig vallen we hier met de neus in de boter met bewaard rollend matrieel. Niet minder dan 14 houten M class wagentjes zijn bewaard gebleven, waarvan er op http://www.nzrsr.co.nz, onze museum matrieel database 6 erg bruikbare fotos staan.

Als eerste zijn de lagertjes in de gaaten gesoldeerd met wat low-melt soldeer. De stelbalken zijn daarna van de dikke bramen ontdaan. Ook hier is de kwaliteit matig, maar niets dat een beetje plamuur niet kan verbergen. De geleverde stelbalken moeten zelf op lengte gemaakt worden. Na het afzagen van het overtollige witmetaal zijn de stelbalken passend gemaakt met een vijltje.

De bak is daarna in kokend water recht gebogen, en toen geplamuurd. Helaas plakte het plamuur slecht op de onderkant van de bodem. Dit kan zijn doordat er misschien nog wat restanten van het gietproces op de bak zaten. op de bovenkant van de bak plakte het plamuur wel. Omdat de meeste luchtbellen door de dikke stelbalken verscholen gaat heb ik het maar zo gelaten. Het is toch alleen maar zichtbaar al de wagen op z'n kop ligt.
Gaten op de stelbalken waren ook dichtgeplamuurd of met styreen gevuld.
De stelbalken zijn toen in de bak gelijmd, tegen de aangegoten frame onderdelen. De wielen zijn er ook alvast in geplaatst, want ik ben bang dat de wielen er later uithalen alleen kan door de stelbalken van de bak af te halen.

De kit bevat een Westinghouse remcylender, remblokken en onderdelen voor de handrem. Omdat de finescaler achter in m'n hoofd begon te zeuren heb ik de camera meegenomen naar de GVR, en heb ik in de lunchpauze onder de rokken van een paar tweeassers gekeken.
Bet de hup van fotos heb ik toen het remwerk nagemaakt zoals het er onder een M class wagen uitziet. Hier is geen lineaal aan te pas gekomen, alleen het Mk I oog  8)
Hier is alleen de luchtrem klaar

En hier ook de parkeerrem. De gietstukken voor deel van de parkeerrem zijn juist voor een wagentje in de jaren '50, de meest populaire periode. Omdat ik het wagentje bouw rond 1900, heb ik die onderdelen weggegooid en met fotos en wat styreen en messing de juiste rem gebouwd.

Alleen nog een remslang, en dan is de onderkant klaar.

Rick

Beached

• Offline Offline
Re:Tussendoortje: NZR wagentjes
« Reactie #1 Gepost op: 02 July 2011, 13:00:12 »
Het onderstel heeft nog meer details gekregen.
Luchtslangen zijn van messing draad gemaakt en gesoldeerd, en een enkele hangreep is ook aangebracht op de kopwand. Als laatste zijn ook twee stukken etsfret rondgebogen om als beschermbeugels voor de handrem te dienen.

Op de kopwand waren imitatie bouten gegoten. Helaas waren ze grotendeels mislukt op mijn exemplaar. Ik heb de mislukte bouten allemaal uitgeboord om er 0,5mm rond styreen in te doen. Omdat ik toch bezig was, heb ik ook maar de strips op de zijkant voorzien van gaten om daar ook "bouten" in te kunnen stoppen.

mvg,
Rick

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2011, 21:45:44 »
Ondanks dat de bak slecht gegoten is , toch een leuk wagentje geworden.
Jammer van die luchtbellen , want het moedermodel was toch aardig gedetailleerd.

Laat je straks ook foto's zien als het geheel gespoten is ?

Beached

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2011, 12:25:59 »
Het is inderdaad jammer van de luchtbelletjes, maar zoals je zegt, met een beetje plamuur en superen valt er best wat leuks van te maken. De mallen zijn al aardig oud heb ik begrepen, en de producent van deze bouwpakketjes is nu nieuwe mallen aan het maken.

De bouw ligt nu stil, want rond styreen, wat ik nodig ben voor de bouten moet ik halen, en ik ween niet 100% zeker wat de kleurstelling van de wagens was rond 1900. Als er weer schot in de zaak komt dan zal ik hier fotos plaatsen.

mvg,

Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 July 2011, 13:05:41 »
Ik heb van de week het ontbrekende styreen kunnen ophalen, dus de ontbrekende bouten konden gemaakt worden. Styreen is in de voorgeboorde gaten gepropt, wat de bouwfase afrondt.

Ik heb voorlopig genoeg bouten gezien 8)
De onderkant heb ik ook nog even op de foto gezet, om de leidingen naar het Westinghouse remwerk te laten zien.

Ik zie nu dat de assen wel een beetj scheef staan >:( daar merk toch niemand wat van als het ding op de rails staat :-X
mvg,
Rick

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2011, 15:02:35 »
och, zolang de zaak niet heel scheef staat rijdt t toch wel... zo'n kort bakkie is toch niet al te kritisch. leuk ding!

Beached

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2011, 12:27:08 »
Dacht ik ook. Korte wagentjes zijn ook wel handig als de minimum boogstraal in het echt 100m is :D Ze zijn hier dan ook al snel op wagens met draaistellen overgegaan

Beached

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2011, 12:10:27 »
Het wagentje zit nu in de zwarte verf. Niet echt spannend, maar tenminste komt het einde in zicht 8)
Plaatje:

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2011, 12:55:16 »
Het heeft een tijdje geduurd, maak eindelijk zit ook de bak in de verf. Het heeft aardig wat zoekwerk gekost om de juiste kleur te bepalen, maar ik ben er uitgekomen.
Ik had toevallig het lokale modelspoorblaadje op de werkbank liggen, dus die heb ik er maar achter gezet

En van dichterbij

Nu nog opschriften en koppelingen, en dan is het ding klaar 8)

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2011, 11:28:19 »
Het is al een tijdje geleden dat ik wat van het wagentje heb laten zien. Teminste, dat denkt de forumsoftware.

Koppelingen ontbraken nog, die heb ik al een tijdje terug ontvangen, en ze zitten nu op de wagen.

De kopellingen zijn van VCC models, en zijn nagenoeg precies op schaal vergeleken met de echte kopellingen. Het inbouwen was aardig rechttoe rechtaan, een beetje vijlen aan de "draft box", die overgens zo gemaakt is dat het op het "Janney Yoke drawgear" lijkt dat op modernere wagens is toegepast. Ook de bufferbalken kregen een gat voor de kopelling.
Het geheel heeft een laagje zwart gekregen, behalve de bewegende delen. Die kregen een behandeling met "gun blue", wat normaal wordt gebruikt om de lopen van geweren zwart te maken. Er zijn een aantal jacht/geweerwinkels in de buurt, dus het was voor mij makkelijk te verkrijgen. Op het vlesje staat dat het alleen op staal werkt, maar messing wordt er ook aardig donker van.
Het resultaat:

Het koppelt lekker makkelijk, en ontkoppellen gaat ook zonder probleem.

Er horen ook kettingen aan elke zijde te hangen. De ketting zelf bestaat uit koperdraad dat om twee stukjes draad is gewikkeld, en met een scherp mesje tot schakels verwerkt.
De haak zelf bestaat uit twee delen, een ringetje en de haak zelf bestaat uit dikker draad. De punt is met de accuboor en een vijl gemaakt toen het draad nog recht was.
De onderdelen:

En op de wagen:

Nu nog een dekkend laagje verf, en nummertjes, en het ding kan in dienst.

mvg,
Rick

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2011, 12:09:37 »
Rick,

Mooie werkende koppelingen. Lekker priegelwerk. Ik snap alleen niet waarom en hoe je de punt met een accuboor en vijl hebt gemaakt. Het ziet eruit als koper en dus naar mijn idee te slap om draaiend te verwerken. Ik ben benieuwd wat en hoe je hebt gedaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2011, 12:52:52 »
gezeik is dat he, die noodkettingen. Bij mn indotroep gebruikte ik wat kant en klare ketting met zelfgebogen haakjes, dat gaat nog wel...

Beached

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2011, 21:03:48 »
Bedankt Ivo en Floris

Waarom de punten? de echte hebben ze ook ;) Je ziet het inderdad goed, koperdraad van ongeveer 0,6mm. Het is aardig slap, maar sterk genoeg als je maar 3mm uit de boor laat steken, lichte druk en een scherpe vijl gebruikt. Acht paar kettingen(twee voertuigen) duurde niet echt lang, ik was er een uurtje of twee mee bezig, inclusief het opzoeken van een paar weggeschoten haakjes.

De schakels zijn zo gemaakt, je wikkelt een spiraal koperdraad om twee draadjes, door aan een kant de spiraal door te snijden heb je de schakels, en een beetje platdrukken en je hebt kant en klare schakels.
De haken zijn wat moeilijker, maar dat gaat ook aardig snel.

Ik had de haakjes ook kant en klaar kunnen bestellen, maar dat duurde mij te lang en ik had geen zin in wachten. Je bent tenslotte ook tijd nodig om de haakjes af te bramen en schoon te maken.

Wat pas een gezeik is is het inelkaarhangen van die dingen. In het echt kunnen ze al lastig doen, maar het duurde vijf minuten voordat ik ze in elkaar had hangen, en de wagen lag daarbij op z'n zij. Ontkoppelen was ook stoeien. Ze blijven dus gewoon  naast de koppeling hangen

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2011, 22:57:26 »
Tijdens een modelspoorshow hier heb ik een demo modelbouwen gegeven, wat een goed excuus was om eens m'n andere NZR kitje te beginnen.
Het gaat om een K-6, een gesloten goederenwagen die een beetje jonger is dan de M-2.
Als eerste, de onderdelen in de kit;

Op zaterdagmiddag zag het wagentje er al zo uit.

De bak is in elkaar gezet, de vloer is zelfbouw uit styreen aangezien de bijgeleverde vloer alleen goed was voor afvalbakken,De luchtrem zit er op en het onderstel zit ook in elkaar.
De flensen van de witmetalen stelbalken waren op sommige plekken zo slecht dat ik er een heel stuk uit heb gesneden om een nieuwe flens uit styreen te maken. De gaten voor de lagers waren ook niet optimaal, wat ook aardig wat werk kostte.
Het geheel ging wel aardig snel inelkaar, en als ik niet ook zat te ouwehoeren op de modulebaan dan was het wagentje misschien na een dag al af.

Deel van dat ouwehoeren was puristen pesten;

;D

Op zondag moest ik ergens anders heen, dus geen demo, maar wel rustig verder bouwen.
Eerst de handrem in elkaar gezet. Het remwerk is overgens gelijk aan de M-2, net als de rest van het onderstel.
Dan kwamen ribben voor het dak uit styreen

Gevolgd door het dak zelf, uit 0,4mm styreen. Het meegeleverde dak(of wat daar voor door moet gaan) was ook rommel, en had een rare knik, alsof het uit een plastic fles was gesneden.

Tot zover zonder de bouwbeschrijving, en de bruikbare onderdelen zijn nu ook op dus moeilijk zijn deze kits nier.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2011, 10:48:07 »
Ik ben weer verder gegaan met het wagentje.
De handrem is afgemaakt, het wagentje heeft noodkettingen gekregen, en handgrepen en luchtslangen maakten het wagentje af.

Het onderstel wordt ook niet vergeten

Nu is het weer hetzelfde verhaal van boutkoppen uitboren en opvullen met styreen gevolgd door een laagje plamuur.
Hier is de al uitgeboorde kopwand

mvg,
Rick