Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Baanplan Teun  (gelezen 45524 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan Teun
« Reactie #15 Gepost op: 02 March 2007, 08:19:36 »
Ik ga een modulebaantje maken waar een kopstation op komt. Dit zal geen super groot kopstation worden.

Ga je nog gebruiken maken van een overkapping (koepel) over je sporen heen??? Dat vind ik altijd een mooi gezicht  ;D

mvg,

Matthijs

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #16 Gepost op: 02 March 2007, 16:25:12 »
Matthijs, laat je wel als je bezig bent met je kopstation iets horen. In de rubriek 'wat zijn we aan het bouwen' bijv. Ben namelijk wel benieuwd.

Over de overkapping, dit ga ik niet doen, ik vindt zonder namelijk mooier.
Je kunt wel zien dat iedereen enorm van elkaar verschilt qua smaak. ;D

Gr,

Teun.

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #17 Gepost op: 03 March 2007, 14:57:55 »
Hallo,

Ik heb het baanplan van mijn station voor een groot deel af, ziehier:

Groter Plaatje
Zoals je mischien wel kunt zien heb ik 10 sporen, waarvan 8 in het bereik van een perron. Ik heb voraan bij het station 2 driewegwissel toegevoegd, en 4 gewone wissels. Dit voor, zoals mark al zei, het omrijden van de loks.

Achteraan heb ik dezelfde wissels toegevoed alleen hebben deze een andere fuctie. Hun functie is, dat als er na die wissels een stoptrein staan, (ICM, Plan V etc) en er staat er eentje achter, dan kan de achterste over die wissels het station verlaten. Zonder dat deze moet wachten tot de voorste is vertrokken.

Het onderste gebouw is uiteraard het station en de grijze vlakken de perrons.

Kom maar op met het commentaar. ;D

Gr,

Teun.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2007, 19:04:24 door Teun »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan Teun
« Reactie #18 Gepost op: 03 March 2007, 20:40:07 »
Matthijs, laat je wel als je bezig bent met je kopstation iets horen. In de rubriek 'wat zijn we aan het bouwen' bijv. Ben namelijk wel benieuwd.

Over de overkapping, dit ga ik niet doen, ik vindt zonder namelijk mooier.
Je kunt wel zien dat iedereen enorm van elkaar verschilt qua smaak. ;D

De bouw komt op een website te staan maar die website verhuist naar een andere host toe :D .

mvg,

Matthijs

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan Teun
« Reactie #19 Gepost op: 03 March 2007, 21:01:22 »
Al een idee hoe je de wisselstraat aan het begin van de stationssporen gaat maken???

mvg,

Matthijs

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Baanplan Teun
« Reactie #20 Gepost op: 03 March 2007, 21:02:06 »
Discussie opgeschoond.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2007, 21:02:18 »
Aan Teun.
Kijk alweer een mooie vooruitgang Teun.
Netter tekenwerk.
Echter heb ik nog wel wat vragen en tips maar dat is natuurlijk goed bedoeld zoals je weet.  ;)

Vraag:
Stel je hebt een ICM die om een andere ICM wilt rijden om zo aan het perron te komen...
Dan staat de ICM waar omheen gereden word niet aan een perron.
Dat was eigenlijk wel de essentie, hoewel ik dit ook creatief vind ;D
Mogelijkheden zijn,... Perron verlengen, of wissels dichter naar het stations gebouw leggen. Als je de wissels maar halverwege het perron legt voor het beste resultaat.

Tips:
Je hebt nu sporen waar en een loc kan omlopen en 2 treinstellen kunnen parkeren achter elkaar. Je kan er ook voor kiezen om een spoor maar 1 extra functie te geven dan zijn ze wel minder efficient maar wel realistischer.
Dan kies je bijvoorbeeld voor het linker groepje van 3 sporen voor de dubbel parkeren techniek met treinstellen,..
En voor het andere groepje van 3 voor de locomloop techniek voor loc's...

Dat omlopen verijst overigens maar een heel klein stukje rails voor bij de kop/stootblokken van het station. Ik bedoel te zeggen een trein komt aan bij het perron koppeld af en rijd nog een klein aantal meter naar voor om zo terug te kunnen vover het middenspoor dus tussen de wissel en het stootblok hoeft maar 1 loc te passen,.. Die ruimte bij jou lijkt wel 30 cm en dat is wel veel. Misschien kunnen de wissels nog ietsje naar voor zodat het efficienter word en je ook langere treinen kan hebben op je station.

Als laatste is het mooi om stations in een hele licht boog te leggen. Als een trein dan langs het perron staat zie je de trein ook in een hele lichte boog staan i.p.v. kaars recht. En heb je je rail dan niet 200% recht liggen zie je dat er niet aan af als er een trein op staat. Zo is het spoor leggen voor jou ook iets makkelijker.  ;)

Je ziet wel, ik ga al meer in op details, en dat kan je zien als een goed teken  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #22 Gepost op: 03 March 2007, 21:28:01 »
Hallo Allen,
Al een idee hoe je de wisselstraat aan het begin van de stationssporen gaat maken???
Wel een idee ja, maar ik ben nog steeds bezig het uit te werken in D-rail. Het komt waarschijnlijk morgen online.

@Mark:
Netter tekenwerk.

En ook meteen realischtiser, in paint is dat namelijk niet, kun je niet zien welke wissels je kan gebruiken. Ik heb overigens D-rail gebruikt.

Vraag:
Stel je hebt een ICM die om een andere ICM wilt rijden om zo aan het perron te komen...
Dan staat de ICM waar omheen gereden word niet aan een perron.
Dat was eigenlijk wel de essentie, hoewel ik dit ook creatief vind ;D
Dit snap ik niet helemaal, want dan kan die ICM die om wil rijden toch net zo goed in de wisselstraat de goede wissel kiezen en zo op het goede spoor komen. Het perron wordt in ieder geval verlengd, maar daar was ik nog niet. ;)

Over die 2 functie's, het is toch niet echt erg het zo te laten, ik vindt het namelijk wel iets hebben en ook mooi. :)
Over het omlopen van de lok, de wissel kan inderdaad nog wel een stukje naar onderen, dit wordt dan ook gedaan als ik de wisselstraat plaats. In mijn ogen lijkt het ook 30 cm, maar als ik zo dan mijn 1605 lok meet, is die al 20 cm lang. Dan kan ik natuurlijk de wissel op 25 cm zetten.

Het station in een lichte boog leggen, ik denk dat dit wel iets is ja, hier namelijk een plaatje en dit ziet er zeer geschikt uit.

Dit is overigens ook het plaatje wat jij me toegestuurd heb, met de snelcursus Kopstations. ;D

Dat je in gaat in meer details, helemaal niks mis mee. In een grote nieuwe baan vindt ik, horen de meeste details met de minste fouten. En met een goed baanplan kom je al een heel eind.
Ik zet waarschijnlijk morgen het baanplan online.

@ Matthijs:

Ga je nog gebruiken maken van een overkapping (koepel) over je sporen heen??? Dat vind ik altijd een mooi gezicht  ;D
Weet je nog, Matthijs? Dit plaatje is dus de reden dat ik dat niet doe. :D ;)


Gr,

Teun.

Ps. Dit plaatje is dus eigenlijk mijn motivatie ;D

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan Teun
« Reactie #23 Gepost op: 03 March 2007, 21:31:40 »
ziet er inderdaad erg mooi uit  ;D

mvg,

Matthijs

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Baanplan Teun
« Reactie #24 Gepost op: 03 March 2007, 21:49:06 »
Wauw!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #25 Gepost op: 03 March 2007, 21:52:15 »
En plotseling is het percentage kopstations in de rubriek 'wat zijn we aan het bouwen' op 3-03-07 met 80% gestegen. ;D

Gr,

Teun.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #26 Gepost op: 03 March 2007, 22:01:31 »
Heren, het geposte plaatje is van een belse modelbouw club!
Teun was even vergeten om de auteur te melden.  ;)

Aan Teun,

Als jij je perrons verlengt is er niets aan de hand.
Ben ook nieuwsgierig hoe je de rest van je baan wilt gaan indelen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #27 Gepost op: 03 March 2007, 23:09:04 »
Hallo,

Ik heb weer een deel van het baanplan af. Dit keer de wisselstraat van het station.


Wisselstraat

De perrons zij duidelijk (de donker-grijze vlakken onderaan). De linkse bocht gaat naar het rangeergebied, en de bovenste naar de parade-baan.
Graag jullie commentaar.

Gr,

Teun.


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #28 Gepost op: 03 March 2007, 23:51:59 »
Dat gaat het niet worden Teun,  ;)

Ga eens naar www.sporenplan.nl en kijk eens naar de schaaltekeningen die ze daar hebben van diverse stations.
Let vooral op de wisselstraten!
Eventueel kan je ook via google earth eens kijken naar wisselstraten.

Al snel zal je er achter komen dat jouw geplande wisselsstraat toch heel anders is dan dat men dat in het echt zou oplossen.

Een tip:
Denk vooral aan welke treinen komen er in jouw station. De vraag is dan op welke sporen komen ze binnen,.. op welke sporen staan ze dan in het station... en op welke sporen rijden ze weer "de stad uit"...

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #29 Gepost op: 04 March 2007, 00:13:26 »
Ja, het is wel erg makkelijk om te zeggen "dat gaat het niet worden."

Daarom heb ik hieronder een variantje gemaakt, gewoon even snel je kent dat wel,...

Dus in paint gekladdert,.. Maar het gaat er meer om dat je de verschillen ziet en vooral ook leert begrijpen waarom er die verschillen zijn!

De tip, die ik in mijn vorige bericht gaf is essentieel en keihard nodig om dit te begrijpen (en ik heb dat ook niet in een uur geleerd moet ik je eerlijk zeggen hoor.)  ;)

Doe dus rustig aan, kijk er rustig en uitgebreid naar, en stel dan vragen als dingen niet duidelijk zijn.
Don't worry!  ;)


Klik op het plaatje voor een vergroting.

(Let op! in de bovendstaande zit een dikke fout en in de onderstaande heb je dat niet!)


Klik op het plaatje voor een vergroting.


m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 04 March 2007, 00:18:12 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.