Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...  (gelezen 11997 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Gepost op: 25 June 2011, 21:50:13 »
Vandaag een stel stroomvoerende koppelingen gekocht. De tweepolige Viessmann 5048 Fleischmann Profi koppelingen. Deze wilde ik gebruiken om de rijtuigen achter de loc ook te kunnen inzetten voor stroomopname. (Een tweeasser is daar toch neit zo goed in :D ) Maar nu zat ik met een probleem/gedachtenkronkel. De stroomcontacten zitten boven elkaar in de koppeling. Dit betekend dat als ik meerdere wagonnen voorzie van deze koppelingen en stroomafname dat ik de wagonnen niet kan omdraaien, er ontstaat dan immers kortsluiting. Dus mijn vraag, zijn er andere, makkelijk (kort) te koppelen stroomvoerende koppelingen waarbij de contacten naast elkaar zitten? Dit zodat ze meedraaien met de spoorrichten als de wagon achtersom op het spoor staat en dus geen kortsluiting maakt. Of heeft iemand nog andere ideeën?

Het is zomaar iets dat bij me op kwam, als het niet mogelijk is dan zal ik er mee moeten leven dat de rijtuigen een vaste positie op de baan moeten hebben.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6320
  • ***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2011, 22:08:37 »
Volgens mij is dat niet zo. Het bovenste contact blijft toch gewoon boven zitten en het onderste blijft gewoon onder als je de wagon om draait. Op de foto lijkt het alsof de contacten links en rechts zitten, maar de koppeling ligt hier op zijn zijkant. Kijk maar naar de nemschacht. De foto is van onderen genomen als de koppeling is gemonteerd.

« Laatst bewerkt op: 25 June 2011, 22:10:50 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2011, 23:00:24 »
Yep, helemaal gelijk! Maar dat is dus juist het probleem. Als ik nu de bovenste met spoor kant A verbind en de onderste met B en ik draai en van de rijtuigen om zit er eentje nog aan kant A maar de andere is verhuist naar kant B, kortsluiting dus :(

Met een koppeling die de contacten horizontaal heeft zitten wisselen de contacten van de koppeling mee met de spoorstaaf en bestaat het probleem niet....


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2011, 23:34:07 »
hoi timo,
ik ken jouw probleem.  Ook ik heb ook een twee asser en wil dit oplossen maar met 2 polige koppelingen wordt dit niks. Ik rijd digitaal met Lenz decoders die voorzien kunnen worden van een soort energie opslag (Lenz noemt dit USP). Schijnt erg goed te werken. FF googlen en je ziet t. Ik weet echter niet of je digitaal rijdt, zo ja zou je t kunnen overwegen. Zon USP is plm 40 euro. Dat is mn belangrijkst reden om zon ding (nog) niet aan te schaffen.

Het probleem van omdraaien van de wagons waarbij de zaak kortsluit heb ik idd opgelost door de 4 polige koppelingen te nemen van Viessmann. Deze koppelen wat moeilijker als de  2 polige. Maar de 2 polige ontkoppelen ook slecht. Je kunt ze niet ontkoppelen door 1 vd 2 treinhelften weg te pakken , maar alleen dmv ontkoppelen door de 2 stiftjes omhoog te duwen. :(

M vr groet, Marc

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6320
  • ***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2011, 11:11:06 »
 ??? Ik neem aan dat je led verlichting gaat koppelen. Zorg er dan voor dat elke wagon zijn eigen gelijkrichtbrug heeft. Dan maakt dit niet meer uit.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2011, 11:21:37 »
Tekening lezen voor gevorderden. ;D

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6320
  • ***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2011, 11:28:38 »
 ;) yeb, zelf naar eigen smaak opnieuw tekenen. ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6320
  • ***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #7 Gepost op: 26 June 2011, 11:48:53 »
Tekening toch maar ff aangepast  ;D

« Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 11:52:55 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #8 Gepost op: 26 June 2011, 11:56:27 »
;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

nijvedop

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2011, 12:37:03 »
een goedkope manier om zelf stroomvoerende koppelingen te maken.Een nadeel is dat het wel een vaste stam word.
We vertekken van een Ribu vaste kortkoppeling.
.
Dan uit de electronica winkel mannelijke en vrouwelijke stekkers.

Dan word het vrouwelijk deel onder de koppeling gelijmd,waarin het mannelijk gedeelte word ingeplugd.


groeten eddy

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2011, 12:38:05 »
Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas zijn dit geen volledige oplossingen. beginnende met de UPS, ik rij idd digitaal. Er zit een Lenz silver+ ingebouwd, ik weet niet of deze een UPS ondersteund maar er is echt geen ruimte voor een slof condensatoren. Het is maar een kleine Roco Glaskaste waar ik met moeite zonder te vrezen of het vliegwiel te verwijderen een decoder in heb gekregen. Nu dacht ik als ik de rijtuigen ook voor stroomafname gebruik hij al een stuk beter moet rijden. Ik wil alleen de boel nog steeds makkelijk willen kunnen ontkoppelen en de loc bijvoorbeeld om laten lopen. Ik had toen alleen nog niet stil gestaan bij de richtingsgevoeligheid van de koppelingen.

Over het gelijkrichten heb ik ook nog even gedacht. Ik weet alleen niet of ik dit aan de decoder kan aansluiten (na de decoder diodes dus). Ook zijn de loc en eventuele functiedecoders in de rijtuigen dan nog van hun eigen opname afhankelijk voor het binnen krijgen van het dcc signaal. Dat is nog iets wat ik kan overwegen. Iemand hier ervaring mee?

Verder zijn er geen koppeling met horizontale contacten of wel? (en die wel zo makkelijk koppelen en ontkoppelen als deze Viessmann, de vierpolige is wat te star en te lastig te koppelen.)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2011, 13:08:40 »
Misschien geheel overbodig: Maak een doorgaande leiding door de trein met de stroomafname aan dezelfde kant, bijvoorbeeld: de stroomafname linkerspoorstaaf rode draad en stroomafname rechter spoorstaaf zwarte draad dan zal je zien dat bij het omdraaien van een wagon het niets uitmaakt. De eventuele verlichtingsstrip (Met eventuele gelijkrichter en eventuele condensator) verbind je als aftakking van de doorgaande leiding. Draai je perongeluk een wagon om dan maakt het nog niets uit. Dan heb je het door jouw gewenste effect: De trein neemt op alle assen stroom af.



Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #12 Gepost op: 26 June 2011, 15:17:01 »
Ik heb geen goede ervaringen met de Viessmann stroomvoerende koppelingen.
Na verloop van tijd maken ze steeds slechter contact en knippert de binnenverlichting weer. Dit ondanks het feit dat ze steeds in een vaste stam rijden, dus weinig of geen gekoppel!
Ik ga nu alle rijtuigen voorzien van een condensator i.c.m een weerstand en een gelijkrichter. Inmiddels een paar rijtuigen omgebouwd en deze oplossing bevalt prima en is een stuk goedkoper. De Viessmann koppelingen verhuizen straks dus naar Marktplaats.
Coen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6320
  • ***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2011, 16:21:42 »
@Ronald: dat probeerde ik Timo ook al zo uit te leggen.
@Timo: Als je goede stroomafnemers hebt die lekker ligt lopen heb je volgens mij echt geen stroomvoerende koppelingen nodig. Tenzij je mbv een decoder de verlichting wil schakelen natuurlijk. Ik zelf wil de verlichting niet gaan schakelen. Elke wagon krijgt 2 stroomafnemers en een 220uF/16v elco in de toilet tegen het knipperen. Je merkt dat als je zo'n wagon van het spoor tilt, de leds in ca 2-3 sec uit doven. Kleine storingen worden dus prima opgevangen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2011, 18:04:35 »
Hallo Ruud,

Je kunt beter de condensatoren nemen met een spanning van 25V, 16V is echt te weinig en de kans op ontploffing is erg groot. De baanspanning kan wel oplopen tot ruim 20 Volt.

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS