Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 16:34:39
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 16:30:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk
door
martijnhaman
Vandaag
om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Fleischmann Anna ombouw.
door
RetroJack
Vandaag
om 16:01:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 15:36:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:10:06
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:39:06
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
Vitrinekast
door
741230
Vandaag
om 12:05:48
Artikelen "Het matblad"
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders... (gelezen 11992 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Gepost op:
25 June 2011, 21:50:13 »
Vandaag een stel stroomvoerende koppelingen gekocht. De tweepolige Viessmann 5048 Fleischmann Profi koppelingen. Deze wilde ik gebruiken om de rijtuigen achter de loc ook te kunnen inzetten voor stroomopname. (Een tweeasser is daar toch neit zo goed in
) Maar nu zat ik met een probleem/gedachtenkronkel. De stroomcontacten zitten boven elkaar in de koppeling. Dit betekend dat als ik meerdere wagonnen voorzie van deze koppelingen en stroomafname dat ik de wagonnen niet kan omdraaien, er ontstaat dan immers kortsluiting. Dus mijn vraag, zijn er andere, makkelijk (kort) te koppelen stroomvoerende koppelingen waarbij de contacten naast elkaar zitten? Dit zodat ze meedraaien met de spoorrichten als de wagon achtersom op het spoor staat en dus geen kortsluiting maakt. Of heeft iemand nog andere ideeën?
Het is zomaar iets dat bij me op kwam, als het niet mogelijk is dan zal ik er mee moeten leven dat de rijtuigen een vaste positie op de baan moeten hebben.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
ruudns
Offline
Berichten: 6320
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2011, 22:08:37 »
Volgens mij is dat niet zo. Het bovenste contact blijft toch gewoon boven zitten en het onderste blijft gewoon onder als je de wagon om draait. Op de foto lijkt het alsof de contacten links en rechts zitten, maar de koppeling ligt hier op zijn zijkant. Kijk maar naar de nemschacht. De foto is van onderen genomen als de koppeling is gemonteerd.
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2011, 22:10:50 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #2 Gepost op:
25 June 2011, 23:00:24 »
Yep, helemaal gelijk! Maar dat is dus juist het probleem. Als ik nu de bovenste met spoor kant A verbind en de onderste met B en ik draai en van de rijtuigen om zit er eentje nog aan kant A maar de andere is verhuist naar kant B, kortsluiting dus
Met een koppeling die de contacten horizontaal heeft zitten wisselen de contacten van de koppeling mee met de spoorstaaf en bestaat het probleem niet....
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
marctrein
Offline
Berichten: 181
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #3 Gepost op:
25 June 2011, 23:34:07 »
hoi timo,
ik ken jouw probleem. Ook ik heb ook een twee asser en wil dit oplossen maar met 2 polige koppelingen wordt dit niks. Ik rijd digitaal met Lenz decoders die voorzien kunnen worden van een soort energie opslag (Lenz noemt dit USP). Schijnt erg goed te werken. FF googlen en je ziet t. Ik weet echter niet of je digitaal rijdt, zo ja zou je t kunnen overwegen. Zon USP is plm 40 euro. Dat is mn belangrijkst reden om zon ding (nog) niet aan te schaffen.
Het probleem van omdraaien van de wagons waarbij de zaak kortsluit heb ik idd opgelost door de 4 polige koppelingen te nemen van Viessmann. Deze koppelen wat moeilijker als de 2 polige. Maar de 2 polige ontkoppelen ook slecht. Je kunt ze niet ontkoppelen door 1 vd 2 treinhelften weg te pakken , maar alleen dmv ontkoppelen door de 2 stiftjes omhoog te duwen.
M vr groet, Marc
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6320
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2011, 11:11:06 »
Ik neem aan dat je led verlichting gaat koppelen. Zorg er dan voor dat elke wagon zijn eigen gelijkrichtbrug heeft. Dan maakt dit niet meer uit.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2011, 11:21:37 »
Tekening lezen voor gevorderden.
Mvg,
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
ruudns
Offline
Berichten: 6320
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2011, 11:28:38 »
yeb, zelf naar eigen smaak opnieuw tekenen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
ruudns
Offline
Berichten: 6320
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #7 Gepost op:
26 June 2011, 11:48:53 »
Tekening toch maar ff aangepast
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 11:52:55 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #8 Gepost op:
26 June 2011, 11:56:27 »
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
nijvedop
Offline
Berichten: 218
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #9 Gepost op:
26 June 2011, 12:37:03 »
een goedkope manier om zelf stroomvoerende koppelingen te maken.Een nadeel is dat het wel een vaste stam word.
We vertekken van een Ribu vaste kortkoppeling.
.
Dan uit de electronica winkel mannelijke en vrouwelijke stekkers.
Dan word het vrouwelijk deel onder de koppeling gelijmd,waarin het mannelijk gedeelte word ingeplugd.
groeten eddy
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #10 Gepost op:
26 June 2011, 12:38:05 »
Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas zijn dit geen volledige oplossingen. beginnende met de UPS, ik rij idd digitaal. Er zit een Lenz silver+ ingebouwd, ik weet niet of deze een UPS ondersteund maar er is echt geen ruimte voor een slof condensatoren. Het is maar een kleine Roco Glaskaste waar ik met moeite zonder te vrezen of het vliegwiel te verwijderen een decoder in heb gekregen. Nu dacht ik als ik de rijtuigen ook voor stroomafname gebruik hij al een stuk beter moet rijden. Ik wil alleen de boel nog steeds makkelijk willen kunnen ontkoppelen en de loc bijvoorbeeld om laten lopen. Ik had toen alleen nog niet stil gestaan bij de richtingsgevoeligheid van de koppelingen.
Over het gelijkrichten heb ik ook nog even gedacht. Ik weet alleen niet of ik dit aan de decoder kan aansluiten (na de decoder diodes dus). Ook zijn de loc en eventuele functiedecoders in de rijtuigen dan nog van hun eigen opname afhankelijk voor het binnen krijgen van het dcc signaal. Dat is nog iets wat ik kan overwegen. Iemand hier ervaring mee?
Verder zijn er geen koppeling met horizontale contacten of wel? (en die wel zo makkelijk koppelen en ontkoppelen als deze Viessmann, de vierpolige is wat te star en te lastig te koppelen.)
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Ronaldk
Offline
Berichten: 8813
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #11 Gepost op:
26 June 2011, 13:08:40 »
Misschien geheel overbodig: Maak een doorgaande leiding door de trein met de stroomafname aan dezelfde kant, bijvoorbeeld: de stroomafname linkerspoorstaaf rode draad en stroomafname rechter spoorstaaf zwarte draad dan zal je zien dat bij het omdraaien van een wagon het niets uitmaakt. De eventuele verlichtingsstrip (Met eventuele gelijkrichter en eventuele condensator) verbind je als aftakking van de doorgaande leiding. Draai je perongeluk een wagon om dan maakt het nog niets uit. Dan heb je het door jouw gewenste effect: De trein neemt op alle assen stroom af.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Coen Burki
Offline
Berichten: 754
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #12 Gepost op:
26 June 2011, 15:17:01 »
Ik heb geen goede ervaringen met de Viessmann stroomvoerende koppelingen.
Na verloop van tijd maken ze steeds slechter contact en knippert de binnenverlichting weer. Dit ondanks het feit dat ze steeds in een vaste stam rijden, dus weinig of geen gekoppel!
Ik ga nu alle rijtuigen voorzien van een condensator i.c.m een weerstand en een gelijkrichter. Inmiddels een paar rijtuigen omgebouwd en deze oplossing bevalt prima en is een stuk goedkoper. De Viessmann koppelingen verhuizen straks dus naar Marktplaats.
Coen.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6320
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #13 Gepost op:
26 June 2011, 16:21:42 »
@Ronald: dat probeerde ik Timo ook al zo uit te leggen.
@Timo: Als je goede stroomafnemers hebt die lekker ligt lopen heb je volgens mij echt geen stroomvoerende koppelingen nodig. Tenzij je mbv een decoder de verlichting wil schakelen natuurlijk. Ik zelf wil de verlichting niet gaan schakelen. Elke wagon krijgt 2 stroomafnemers en een 220uF/16v elco in de toilet tegen het knipperen. Je merkt dat als je zo'n wagon van het spoor tilt, de leds in ca 2-3 sec uit doven. Kleine storingen worden dus prima opgevangen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Jos
Offline
Berichten: 183
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #14 Gepost op:
26 June 2011, 18:04:35 »
Hallo Ruud,
Je kunt beter de condensatoren nemen met een spanning van 25V, 16V is echt te weinig en de kans op ontploffing is erg groot. De baanspanning kan wel oplopen tot ruim 20 Volt.
Met vriendelijke groet,
Jos
Gelogd
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...