Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:34:39
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:30:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 16:01:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 15:36:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:10:06
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
  

Auteur Topic: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...  (gelezen 11993 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2011, 18:12:38 »
@Ruud: Er zit een verschil tussen jouw schema en mijn schema. Jij zet overal een gelijkrichter en een condensator in tussen de stroomafname en de "doorgaande" leiding. Daardoor krijg je wel kortsluiting als je één rijtuig of wagon omdraait, de gelijkrichter zorgt dan dat je kortsluiting krijgt.

Daarom is jouw schema niet te gebruiken door Timo want hij wilde graag een oplossing om zijn locomotief van extra stroomafname te voorzien niet de rijtuigen van verlichting. In mijn "schema" krijgt de lok gewoon de spanning van de baan via de rijtuigen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6320
  • ***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #16 Gepost op: 26 June 2011, 18:14:34 »
@Jos: klopt, bij de meeste zit er een 25v type in. Hufing Tronic levert standaard 25v type bij zijn starterpaket.
@Ronald:  ??? Als ik de koppelingen zo zie, heb je gelijk dat onder altijd onder blijft en het niet uit maakt hoe om je de wagon zet. Volgens mijn schema zorgt de gelijkrichtbrug er voor dat de stroom ongeacht hoe om de wagon staat altijd dezelfde kant op loopt. De stroomafnemers zijn aangesloten op de ~ van de gelijkrichter. Hierdoor zal + altijd + blijven en - altijd -. Corrigeer me als ik dit mis heb, dan zal ik mijn MTS electronica van 30 jaar geleden moeten over doen  :'(
« Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 18:27:35 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2011, 18:42:15 »
@Ruud, Als ik jouw schema goed interpreteer wordt de ringleiding door de gelijkrichters gepolariseert dan krijg je kortsluiting als je een rijtuig / wagon omdraait. De plus en min van de gelijkrichters wisselen niet van kant. Dus je moet eventuele gelijkrichting voor verlichting "parallel" aan de ringleiding doen.

Groeten Ronald.


Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2011, 20:32:51 »
@ Ronald: Ik snap de verwarring maar Ruud heeft gelijk. Doordat de contacten op de koppeling boven elkaar zitten en niet naast elkaar (zoals in de tekeningen lijkt) werkt jou schema juist niet. Stel, je sluit spoorstaaf A aan het bovenste contact van de koppeling en B aan de onderste. Draai je nu een van de rijtuigen om (A wordt B, B wordt A voor dat rijtuig) maar op de koppeling verandert niets. Dan heb je dus op de koppeling van het rijtuig dat je niet gedraait hebt A boven en B onder maar op het gedraaide rijtuig heb heb B boven en A onder... Als je het gelijkricht, bijvoorbeeld + boven, - onder zal dit zo blijven na het omdraaien van het rijtuig. Nadeel, de + en - contacten zijn niet op alle decoders makkelijk te benaderen... En je stuurt de commando's niet door, staat de loc spanningloos maar krijgt hij nog sap die de koppelingen zullen commando's niet aankomen, je kan hem dan als nog niet weg laten rijden (maar zijn licht brand wel ;D).

De 4-polige koppelingen hebben wel horizontale contacten en die zullen dus wisselen als het rijtuig omgedraaid wordt maar deze vind ik vrij lomp. Dan is even omlopen er niet meer bij.

Helaas gaat een condensator niet passen, hierin is niet echt veel ruimte (uit het zicht). Ik ga me dus nog maar even beraden. Misschien dat ik ze dan alleen in de rijtuigen toepas voor de verlichting maar dat doet de loc helaas niet beter lopen... Jammer dat er geen makkelijke stroomvoerende kortkoppelingen met horizontale contacten bestaan :(



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2011, 21:21:12 »
Hum.. Krois heeft nog tweepolige stroomvoerende koppelingen met de pinnen naast elkaar: Krois modell Misschien is dat iets?

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 22:36:30 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 423
Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2019, 12:08:35 »
Hallo,

Ja, ik haal dit oude draadje weer naar voren, want er zit een denk ongeregelheidje (foutje) in.
Bij de meeste stroom voerende kortkoppelingen zitten de stroom voerende contacten naast elkaar, dan heb je inderdaad het probleem, dat je de wagons in dezelfde richting moet plaatsen. Anders wordt de plus en de min om gedraaid.
Bij de Viesmann stroom voerende koppelingen heb je dit probleem niet, omdat de stroom voerende contacten boven elkaar zitten.
Als je een wagon omdraait, zit de plus nog steeds boven en de min nog steeds onder.
Zie schematische tekening.



groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2019, 13:02:06 »
Volgens mij maak je zelf een denkfout. Juist als de contacten naast elkaar zitten, maakt het niet uit hoe je het rijtuig plaatst. Je moet ervoor zorgen dat het contact aan de ene kant (in de lengterichting) is verbonden met de stroomafname van de wielen aan diezelfde kant. Alles draait dan immers mee: beide koppelingen, maar ook de stroomafname op beide draaistellen. Zie de tekening van Ronald. Hier werkt dat prima met de magnetische koppelingen van Almrose/Vitrains.

Bij de Viessmann/Tams koppelingen moet je in de gaten houden dat de draden kruislings contact maken. Dan kan het ook prima gaan, aangezien dat natuurlijk twee keer gebeurt. Het vereist alleen wat meer zorgvuldigheid om ervoor dat de stroomafname in alle rijtuigen precies hetzelfde is aangesloten.

Let wel, bovenstaande geldt alleen als de koppelingen zijn bedoeld om de stroomafname door te verbinden. Maar daar ging de vraag over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2019, 13:15:47 »
Het is inderdaad maar net wat de bedoeling is. Als het gaat om doorlussen van de stroomafname dan is naast elkaar het beste.
Maar als je b.v. ledverlichting in de rijtuigen hebt en geen gelijkrichter per rijtuig dan moet je gelijkspanning toevoeren en dan is boven elkaar handiger.
Kom je er helemaal niet meer uit, sluit het dan eenmalig aan en zet nooit een rijtuig andersom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2019, 13:36:01 »
En ik denk zelfs dat het probleem waar Timo mee begon, had te maken met het kruislings verbinden van de draden aan de tweepolige Viessmann koppelingen en nergens anders mee.

Yep, helemaal gelijk! Maar dat is dus juist het probleem. Als ik nu de bovenste met spoor kant A verbind en de onderste met B en ik draai en van de rijtuigen om zit er eentje nog aan kant A maar de andere is verhuist naar kant B, kortsluiting dus :(

Maar dat zal na een jaar of acht wel zijn opgelost.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #24 Gepost op: 29 September 2019, 12:24:41 »
Beste allen,

Nu werd ik door Silvolde hier weer op geattendeerd maar ik had in eerste instantie geen ideeeeee meer waar hij het over had ;D

Het probleem was inderdaad het railspanning of +- doorvoeren. Waarbij je voor het eerste dus links-rechts koppelingen wilt en voor het laatste boven-onder. En probleem zat hem er in dat ik liefst railspanning wilde doorvoeren. Het was namelijk om het rijgedrag te verbeteren en in +- alleen zit geen DCC meer*.

Mijn idee was uiteindelijk om toch maar +- door te voeren en hopen dat er nog genoeg DCC via de eigen willen de decoder zou bereiken. Helaas kwamen er toen wat andere zaken tussen en heb ik de boel (goed) ingepakt. En eerlijkheid bied mij te zeggen dat het geheel nog steeds ingepakt zit. ::) Het is dus een beetje een projectje dat heeeeel diep in de vrieskist is beland... :-X Misschien wel een goed project om aankomend jaar weer uit de ijskast te halen. Maar al mijn materieel staat nog ingepakt en heb op dit moment zelfs geen DCC bron :angel: Dus daar zou ik dan eerst iets aan moeten doen. :angel:

In ieder geval nog bedankt voor het meedenken na al deze tijd! (y)


Timo


* Tenzij ik stiekem maar half zo gelijkrichten maar dat is weer niet zo makkelijk bruikbaar. :angel:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #25 Gepost op: 29 September 2019, 17:19:23 »
Bij de Viessmann/Tams koppelingen moet je in de gaten houden dat de draden kruislings contact maken. Dan kan het ook prima gaan, aangezien dat natuurlijk twee keer gebeurt. Het vereist alleen wat meer zorgvuldigheid om ervoor dat de stroomafname in alle rijtuigen precies hetzelfde is aangesloten.

Deze opmerking zit me dwars, en dat komt door een plaatje uit de Viessmann 5048 handleiding.


In dat plaatje is er geen sprake van draden die kruiselings contact maken bij het contact van wagon naar wagon.

Iets anders is een waarschuwing uit 2017 over gesloten normschachten bij Fleischmann loks (pagina 2):
Citaat
Bedingt durch die Litzenlötungen, isoliert durch Schrumpfschläuche, können die Kupplungen nicht bis zur Einrastung in einen geschlossenen Normschacht eingesetzt werden.
Bei Fleischmann Normschächten ist dies kein Problem,  da  diese  eine  Freistellung  für die Litzenlötungen haben.
Bei geschlossenen Normschächten muss eine Facette auf der Unterseite angebracht werden.
Bei manchen Lokmodellen mit geschlossenem Normschacht ist der Einbau ohne Nacharbeit an der stromführenden Kupplung gar nicht möglich.

Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, want ik heb te weinig materieel dat is uitgevoerd met normschachten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« Reactie #26 Gepost op: 29 September 2019, 18:00:10 »
Ik bedoel bij twee gekoppelde koppelingen. Ook logisch bij elektrische verbindingen verticaal, maar de twee aansluitdraden horizontaal. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je de stroomafname wilt doorverbinden.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.