Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 00:58:06
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: Temperatuur problemen  (gelezen 3630 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Temperatuur problemen
« Gepost op: 17 June 2011, 19:16:14 »
Mijn modelspoorbaan staat in een aparte ruimte in de tuin. Het "Treinenhuis" is opgebouwd in hout met een pannendak en het grootste deel ligt op het zuiden. Elektrische verwarming met thermostaten zorgt ervoor dat de temperatuur in de koude periode's nooit lager komt dan ± 5 graden, maar in de zomer loopt de temperatuur soms op tot over de 35 graden. Als ik aan het knutselen ben zorgt een airco ervoor dat het "te doen" blijft, maar als ik er niet ben is het soms net en sauna en dat geeft problemen. Door de warmte zet de rails uit, op zich geeft dat nog geen problemen, maar als het weer afkoelt krimpt de rails en treden er overal contact storingen op. Hele stukken staan opeens zonder stroom. Dus weer met de soldeerbout aan de gang en de verschillende rails dmv. een draadje weer elektrisch verbinden. De ruimte tussen de raillassen is nog niet zo groot dat het leidt tot ontsporingen, maar lastig is het wel. Waarschijnlijk was het beter geweest als ik direct bij de aanleg alle rails met elkaar verbonden had, maar ja dat is achteraf. Zijn er nog meer mensen die met dit probleem worstelen en vooral, hebben die een makkelijkere oplossing?  Ik hoor het graag.

Gert1

  • Gast
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2011, 19:18:57 »
Wellicht de airco verbinden met een thermostaat zodat hij automatisch aangaat zodra de temperatuur te hoog wordt?

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #2 Gepost op: 17 June 2011, 19:28:58 »
Ik worstel niet echt met dit probleem omdat ik me er al heel lang van bewust ben dat dit kan optreden. Daarom hou ik rekening met dit verschijnsel bij de baanaanleg.
De vraag is dan ook hoe je het spoor hebt aangelegd. Hoe lang zijn je railstukken, hoe zijn ze met elkaar verbonden, en hoe voorzie je ze van stroom?
Wat ik me ook afvraag is hoe je plotseling contactverlies kan krijgen als de rails krimpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2011, 20:31:40 »
tis effe werk, maar alsnog elke rail aan de voeding leggen, of over de rail lassen een extra draadje solderen.


Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2011, 04:48:06 »
De meeste raillassen inderdaad al dmv. een draadje doorverbonden en dan is het probleem direct verholpen. De airco is voorzien van een eigen thermostaat, maar de nu al hoge energierekening weerhoud me ervan deze te gebruiken. Het solderen van een draadje kost stukken minder, maar mischien waren er mensen met betere oplossingen. De delen die ik later heb aangelegd, toen ik al op de hoogte was van dit verschijnsel, heb ik direct alle rails verbonden met een onderliggende kabel. Bedankt voor de tips, ik wacht op de "gouden" oplossing.

Brabantspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2011, 09:07:41 »
Ik had op zolder ook altijd grote temp verschillen.
Ik heb toen de zolder netjes geisoleerd, en dat scheelt enorm.
dubbel profijt ervan
winters niet zo koud, en zomers niet te warm

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2011, 09:19:21 »
Dat isoleren werkt inderdaad prima in de winter, ik kan de vorst aardig buiten houden. Maar een zolder zit meestal op een bestaand (verwarmd) huis en dit is een vrij staande ruimte achter in de tuin die met de lange zijde (wand en dak) op het zuiden ligt. Zoals gezegd, de kou is prima te weren, maar de hitte van de zon is een probleem. Volgend voorjaar (eerder geen tijd / geld) ga ik de wand (dak is al gedaan) beter isoleren tegen de zonnewarmte. De directe straling weren met lichte reflecterende verf en glaswol plaatsen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2011, 11:34:44 »
....ik wacht op de "gouden" oplossing.
Beantwoord dan eerst eens de vragen die ik heb gesteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2011, 12:10:44 »
wat denk je van beplanting tegen de zuidkant struiken enzo.
is ook al een isolatie en waarom geen zonnecellen op het dak.
zo komt de zon niet aan je huisje+je kunt de opgewekte energie gebruiken voor airco of je hobby ;)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2011, 13:19:26 »
Eerst even een antwoord voor Klaas: Fleischmann Profi rail, voorzien van ballast en verlijmd met verdunde houtlijm. Baan in blokken verdeeld dmv. analoge relais en reed contacten. Gewoon korte baanstukken, geen flexibele rails. De meeste raillassen (natuurlijk niet de blok isolatie) doorverbonden. Eigenlijk zijn de grootste problemen al opgelost maar is het meer de vraag hoe ik de overige delen kan leggen en direct het probleem kan voorkomen.

Stomer:  beplanting is er al, maar niet voldoende en ik heb ook nog met de buren te maken en een erfgrens etc. (niet iedereen heeft leuke buren) - Zonnepanelen klink leuk, maar de aanschaf is veel te kostbaar, het rendement te laag en het deel waar ze zouden moeten komen moeilijk bereikbaar voor onderhoud, schoonmaken en evt. reparartie. Dit is dus geen optie.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2011, 13:24:18 »
gouden oplossing: aan elk stukkie spoorstaaf een eigen voedingsdraad. Ja, veel werk, nee, niet leuk, maar je bent wel van al het gezeik af. Elke verbionding die niet vastgebakken zit zal op den duur gelazer gaan geven.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2011, 17:07:12 »
je kunt ook aleens je tuinhuis verven in het wit steelt al veel en grotere planten aanschaffen.
en bij bepaalde airco's kun je ook de tijd instellen van koeling.
bijvoorbeeld de warmste tijd op 25 gr. voor een uur scheelt veel.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2614
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2011, 17:16:27 »
's Zomers een tweede dak boven het dak van je treinenhuis maken, bijvoorbeeld van tentdoek of golfplaat. Zorg voor een afstand van 10 à 20 cm tussen beide daken. Door de isolerende werking van de lucht tussen de beide daken en verkoelende werking van wind er tussendoor, zal de temperatuur binnen minder hoog oplopen.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2011, 17:30:49 »
Hi,

Ik weet niet of je een schuin dak hebt, maar als dat zo is, moet je een plafond aanbrengen. Ik heb een aantal jaren in de tropen gewoond en de huizen hadden daar altijd een loos plafond. Dat scheelde een boel hitte. Ook het gebouw waar ik mijn baan nu heb liggen heeft een loze zolder en is 's zomers aanmerkelijk koeler dan het woonhuis met een plat dak.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Temperatuur problemen
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2011, 17:44:57 »
De meeste raillassen (natuurlijk niet de blok isolatie) doorverbonden.
Heb je die hard aan elkaar gesoldeerd? Dat moet je juist niet doen.
Gewoon de rails aan elkaar schuiven met een klein beetje ruimte ertussen. Hangt een beetje van de temperatuur af, maar als er een stukje papier tussen de railkoppen past dan zal dat meestal voldoende zijn.
Een voedingsdraad aan elk railstuk is wel ideaal, maar lijkt me niet echt nodig. Eén aansluiting per 3 stukken zou genoeg moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.