Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: Reparatie compressor  (gelezen 14508 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Reparatie compressor
« Gepost op: 13 June 2011, 12:16:10 »
Weer een aardige voor dat overkomt mij niet: jullie zorgen toch ook altijd goed voor je spullen?

Klein probleempje, waar ik zo snel de oplossing niet voor weet.

Mijn compressor, waar ik altijd zeer tevreden over ben, is ongeveer 7 à 8 jaar bij mij ononderbroken in gebruik. Voor spuitwerk op zolder en gritstralen buiten. Het ding is loodzwaar en ik vermijd het gritstralen daarom zoveel mogelijk, want dan moet het 2 verdiepingen naar beneden en daarna weer naar boven. Ik dacht dat dit onderhoudsvrij was, behalve het af en toe bijvullen van de olie in de compressor zelf, welke een koelkastmotor is. Mooie oliewaterafscheider, manometer op de stalen ketel en een reductieventiel om de uitgaande druk te reguleren. Er zit verder een automaat op die de druk bij inschakelen opvoert naar 8 bar en weer opnieuw aanslaat als de 6 bar is bereikt.

2 weken geleden wilde ik even snel de bodem van de Kameel in de blanke lak zetten. Compressor aan en toen een plof en daarna begon het geheel allerlei herrie te maken. Er kwam nog juist 2 bar uit, dus snel met herrie de blanke lak gespoten en daarna op onderzoek, maar niets te vinden. Compressor een beetje gekanteld en daarna werd het geluid beter hoorbaar. Ik voelde ineens een nippel onder de ketel en daarna nattigheid. Misschien was dat nippel wel bedoeld om olie / water af te tappen uit de ketel. Maar dat was nu niet meer nodig. Er zit een gaatje (heel klein, want 2 bar wordt nog wel bereikt)

De lak is er op een groter stuk afgesprongen. Het gaatje is niet te zien, maar wel te voelen als de ketel onder druk staat. Nu is het lastige dat ik de compressor niet durf aan te zetten als deze op zijn kant zit, want volgens mij kunnen koelkastmotoren daar niet tegen  ;)

Ik ga natuurlijk vragen aan de leverancier of dit te repareren is, maar mag je een plaatje metaal erop lassen of gewoon het gat dichtlassen? Ik weet dat er nogal hoge eisen worden gesteld aan stoomketels, met ook allerlei vereiste keuringen aan modelbouwstoomketels. Dus iemand een idee?

Stommiteit van mij is denk ik dat ik gewoon de ketel regelmatig moet laten leeglopen. Het is misschien een tip voor mensen met een soortgelijke compressor.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 18:33:27 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Reparatie compressor
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2011, 12:20:54 »
Ivo

Een compressorketel is geen stoomvat en dus geld de stoomwet en het stoomwezen niet.
Een plaatje er op lassen zou ik niet doen of je moet een goede metaalbewerker zijn.
Heb het even aan een fotolasser gevraagd en je mag er wel aan lasen, hij raad aan aan om het met TIG te lassen
Harm
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 12:28:02 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2011, 12:32:25 »
Ivo, kijk uit! Die ketel is waarschijnlijk doorgeroest en resulteerde in een gaatje. De boel kan als hij onder druk staat zomaar uit elkaar knallen met alle gevolgen van dien. Ik heb al eens een de schade in een spuiterij gezien die een compressor ketel veroorzaakte. De ketel siste al langer. Toen de spuiter de cabine uit kwam dacht hij ff de spuit schoonmaken (ging toen gewoon nog buiten in het grind) en dan ff kijken waar hij lekt. Toen hij net buiten was een flinke knal en de ketel flink gescheurd. De ketel was wel wat groter. ca 200l bij 10bar. Dat is dus 2cub lucht in je gebouw er bij. Gevolg: het gehele dak van de spuiterij werd even opgetild om de druk weg te laten. Door rond vliegende delen en rotzooi diverse schade wagens (en ook net gespoten) beschadigd.
Dus: ketel gewoon weggooien daar je van buiten niet kunt zien hoe slecht de binnenkant verder is. Monteer de rest van de appendage gewoon op een andere ketel (bv een gastank). Vergeet nooit een veiligheidsventiel te monteren (liefst een nieuwe).

ps: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-050_Warenwetbesluit_drukvaten_van_eenvoudige_vorm.htm
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 12:35:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 13 June 2011, 13:13:14 »
blank maken en dichtsolderen ?

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #4 Gepost op: 13 June 2011, 13:25:48 »
Dus: ketel gewoon weggooien daar je van buiten niet kunt zien hoe slecht de binnenkant verder is. Monteer de rest van de appendage gewoon op een andere ketel (bv een gastank). Vergeet nooit een veiligheidsventiel te monteren (liefst een nieuwe).

Ik zou de raad van Ruud opvolgen en NIET lassen of solderen.
Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #5 Gepost op: 13 June 2011, 13:45:35 »
Een compressorketel is geen stoomvat en dus geld de stoomwet en het stoomwezen niet.

Maar daarom blijft het nog wel raadzaam de daarin gegeven adviezen zoveel mogelijk op te volgen...

Ivo : als er op een plek al een gat dwars door de tank heengerot is kun je er van uitgaan dat elders aan de binnenzijde ook de nodige putcorrosie aanwezig is dus is het afwachten wanneer de volgende plek doorrot. Er zal dan ook niets anders opzitten dan een andere tank te monteren. En misschien als je toch een nieuwe tank monteert deze meteen vooraf behandelen tegen roest.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 June 2011, 13:49:57 »
Bedankt voor jullie advies. Ik heb ook al aangenomen, dat dit ene plekje vast niet het enige is. En risico's nemen met een dergelijk stalen drukvat lijkt me ook niet verstandig. Ik zal eens kijken wat de winkel waar ik deze gekocht heb ervan zegt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2011, 14:28:59 »
En als er al gelast zou worden is het meest logische om het rotte stukje eruit te slijpen, dan erin kijken of er meer plekken zijn, en er een nieuw stuk inlassen.

Stephan

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2011, 21:45:47 »
Hoe wil je kijken door zo'n klein uitgeslepen gaatje Stephan? Met een endoscoop is een beetje een dure truc  ;D .
Ik heb het ook gehad; had een zoutwaterblusser laten leeglopen en die een paar jaar als drukvat gebruikt. Meer dan 2,5 bar heb ik er nooit in gehad. Toen deze begon te sissen heb ik er eerst een zelftappertje ingedraaid met secondenlijm om af te dichten, maar binnen een maand zat er nog een gaatje in en kort daarna nog een enzovoort.
Conclusio; vandaag of morgen weggooien; het is het begin van het einde.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

wimke

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2011, 22:17:15 »

Harm
forget it alle ketels die onder druk komen te staan vallen onder de stoom wet

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2011, 22:20:49 »
@ Ivo: heb je ooit het water afgetapt? Die plug aan de onderkant is dat geen aftapkraan? die hoort wel op elke compressor te zitten. Die is namelijk de oorzaak van al je ellende. Samengeperste lucht scheid water af. Die gaat er echt niet vanzelf uit. Je water afscheider zal dit probleem niet verhelpen en daar zul je waarschijnlijk ook nooit iets in hebben gevonden. Mijn waterafscheiders staan ook altijd droog, maar als ik mijn ketel aftap komt er wel 1 liter water uit zo eens in de 2-3 maanden. Ook ik vergeet het nog wel eens hoor. Mijn ketel is een liggend geplaatste dikke butagasketel waarop ik een 2pk motor met een oude 2 cilinder vrachtwagencompressor heb gebouwd. Dat ding doet hier al 30 jaar trouwe dienst en wordt veel gebruikt tijdens het repareren van auto's en vroeger ook veel bij het airbrushen van auto's en motoren.
Als het zich nog loont dus gewoon een andere ketel eronder en dan op het diepste punt gelijk een 1/4 mof lassen waar een radiator aftap in past. Let verder op dat je de compressor ontlastingsklep weer goed om monteert.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2011, 22:45:58 »
Hoe wil je kijken door zo'n klein uitgeslepen gaatje Stephan? Met een endoscoop is een beetje een dure truc  ;D .

Nee joh, een stukje van min. 50x50mm. en dan met een lampje en een telescoopspiegeltje.

De Stoomwet is al een tijdje vervangen door "Warenwetbesluitdrukapparatuur", en een compressorvat valt volgens mij onder "Warenwetbesluit drukvaten van eenvoudige vorm".

Maar aan het einde van het verhaal zal het wel weer op het volgende neerkomen; Op het werk moet alles volgens Normen en Arboregels maar thuis mag alles.

Ik zou een nieuwe kopen.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 22:49:10 door prutser »

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 June 2011, 23:26:29 »
De warenwet maakt ook onderscheid op basis van grootte en gebruikte werkdruk; het zou kunnen dat dit vat gezien de geringe inhoud en lage druk vrijgesteld is (op de meeste hobbycompressors zit immers ook geen ketelkeuringsplaatje; dat zegt eigenlijk al genoeg)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 June 2011, 09:40:50 »
@Jab: volgens http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-050_Warenwetbesluit_drukvaten_van_eenvoudige_vorm.htm praten we hier over een drukvat waarvan PSxV < dan 50 (deze is schat ik 5l x 8bar = 40 en dus kleiner dan 50). Volgens mij dient echter elk drukvat wel gekeurd te zijn. Blijft de vraag Hobby en prof gebruik. Zolang er niets mis gaat kraait er geen hond naar, maar anders....

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 June 2011, 09:58:02 »
Ruud het artikel dat je aanhaalt zegt genoeg ; het hoeft alleen maar deugdelijk gefabriceerd te zijn. Het valt niet onder het keuringsregime en dus geen ketelkeuringsplaatje.