Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: Reparatie compressor  (gelezen 14501 keer)

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Reparatie compressor
« Reactie #15 Gepost op: 14 June 2011, 10:40:41 »
Ondanks dat de ketel inderdaad niet onder het keuringregime valt volgens het drukvatenbesluit zou ik doch niet graag naast een scheurende ketel onder druk staan, al is het vat nog zo klein.
Weggooien dus die zooi en voortaan de spullen beter onderhouden en gebruiksaanwijzing doornemen. Een leverancier zal niet in de garantieval trappen als er duidelijk geen goed onderhoud is gepleegd.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 June 2011, 11:22:44 »
Wie heeft het over garantie? Ik niet en al helemaal niet na 7 jaar. Maar het staat niet in de gebruiksaanwijzing dat er aan de onderkant een nippel zit om vocht af te tappen. Het enige onderhoud is het bijvullen van olie voor de compressor motor. Overigens denk ik dat aftappen mogelijk voor doorroesten niets helpt, want aftappen kan wel, maar de binnenkant van de ketel blijft een vochtige omgeving, want droog krijg je deze nooit. Dus belangrijker is een goede duurzame laklaag en die kan je als consument niet controleren.

mvg,
Ivo

P.S., ik beschouw het doorroesten in eerste instantie als een stommiteit van mezelf. Daarom had ik het bericht ook in het draadje "dat overkomt mij niet" geplaatst. Maar onze moderator heeft er een apart draadje van gemaakt, ter lering vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2011, 13:07:10 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2011, 12:35:09 »
een soort rubber/tectyl-achtig iets aan de binnenkant van zo'n ketel is toch niet zo ingewikkeld. of heeft dat weer andere nadelen? Zo'n ding zo behandelen dat ie niet spontaan doorroest lijkt me aardig te doen voor een fabrikant...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2011, 12:48:53 »
@Floris: normaal gesproken zijn ze ook voorzien van een coating. Allen de gebruiker kan vertellen onder welke omstandigheden die compressor wordt gebruikt en/of onderhouden. Ik vergeet het kreng ook altijd af te tappen en bij mij vind je ook geen drup in de waterafscheiders. Die leidingen lopen door 2 werkplaatsen met elk een waterafscheider. De langste afstand is ca 10m. Ook nu moet hij denk ik weer hoognodig worden afgetapt.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2011, 13:47:00 »
Bij een ongecoat vat zal er altijd roest onstaan op de scheiding van water en lucht en na enige tijd ontstaat er altijd een plas water in het vat. Dat de lucht in het vat vochtig blijft heeft niet  veel invloed op de roestvorming. Coating helpt bij het afglijden van vochtdruppels naar het laagste punt en de coating moet dus glad zijn. Hiervoor wordt dan ook wel teflon gebruikt.
Rubber of tectyl moet je hiervoor niet gebruiken. Tegenwoordig zijn bijna alle vaten van compressoren gecoat.
Waarschijnlijk heb je met spuiten problemen gehad door meegevoerd water, dit tenzij je een waterscheider in je uitgaande leiding heb gemonteerd. Meekomend water is ook een teken dat er ontlucht moet worden. Voor het spuiten altijd controleren door zonder lak tegen een stuk papier te spuiten, je ziet dan eventuele vochtplekken vanzelf verschijnen (geen zweetlozing) en weet dat er vocht in de leidingen zit. Drukvat leegblazen via vochtontluchter en opnieuw vullen, daarna ledingen leegblazen en laagste punten aftappen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2011, 16:53:29 »
Nee dus. Helemaal geen last gehad van vocht met het spuiten. En ik weet wel wat dat is, want hiervoor had ik zo'n luidruchtige membraancompressor en toen had ik er heel vaak last van. Er zit ook een een mooie waterscheider aan vast en die is ook kurkdroog.

Ik ga gewoon op zoek naar een nieuw vat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mekel

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2011, 17:14:25 »
Lijkt me het slimste Ivo, gewoon opzoek naar een nieuw vat, ook voor je eigen veiligheid.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2011, 18:08:24 »
Ik moet trouwens ook aan een nieuwe degelijke compressor. Mijn aloude Hansa compressor geeft onregelmatige druk.
Op het web vond ik deze. Ivo misschien ook wel wat voor jou?
http://www.detectorshop.nl/airbrush/airbrush-compressor/black-bull-airbrush-compressor-bc-23mt3-met-tank.php

Volgens mij wel een aardige compressor met een nette prijs.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 June 2011, 18:10:03 door Thowra »
We're all riders on this train.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2011, 21:05:37 »
Jeroen,

Mooi prijsje, maar die is het niet voor mij. Dit is geen 'fluister' compressor, maar een membraan compressor die fors herrie maakt. En 4 bar vind ik niet genoeg (zeurpiet ;D), want soms gebruik ik met gritstralen een hogere druk.

Vanmiddag al met de winkel gesproken waar deze compressor vandaan komt en ze hadden al iets waar mijn motor op kan worden omgebouwd. Dus nieuw vat met nog teveel andere nieuwe onderdelen, maar toch minder dan de volle mep. Ik hou straks een compressorautomaat een manometer en een drukregelaar over.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2011, 11:12:21 »
Eindelijk tijd gevonden om bij de winkel langs te gaan en daar bleek nog een vrijwel lege ketel te staan. Dat wordt vanavond lekker loodgieter werk om weer een werkende compressor op te bouwen:

Links nieuwe ketel, met op het oog een grotere ketelinhoud en een aftapnippel welke bereikbaar is. Mijn oude ketel staat op een aangelaste stalen rand en daarbinnen midden onder zit het nippel, waar je normaal gesproken niet bij komt.

Dus vanavond: motor afkoppelen en overzetten, pompautomaat en veiligheidsventiel plaatsen, drukregelaar en oliewaterafscheider monteren, leidingen netjes leggen. 24 uur wachten zodat de olie in de motor zeker weer op de juiste plek zit en morgenavond proefdraaien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #25 Gepost op: 01 July 2011, 11:15:07 »
Dat wordt weer een mooie compressor voor jaaaaaaren plezier (y)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2011, 13:22:33 »
Die nieuwe ketel heeft inderdaad een betere constructie. Nah, rolletje teflontape en een uurtje werk en dan moet het toch wel klaar wezen toch? Als je de compressor rechtstandig houd tijdens het ombouwen, dan kun je hem gelijk testen en hoef je geen 24 uur te wachten hoor. Alleen koelkasten die horizontaal vervoert zijn moeten eerst 24 uur rechtop staan zodat alle olie terug gelopen is naar de compressor.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 July 2011, 13:36:44 »
Als je de compressor rechtstandig houd tijdens het ombouwen, dan kun je hem gelijk testen en hoef je geen 24 uur te wachten hoor.
Klopt zeker, maar bij dit soort dingen heb ik een houding van better safe than sorry. Volgens mij kan ik meteen testen.

Overigens is het iets meer werk, want niks past meteen en de ketel heeft maar 2 aansluitingen, terwijl de oude er 3 heeft. Extra T-stukje stelt natuurlijk ook niets voor. Maar wel een leuk klusje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*