Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:11
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60  (gelezen 8095 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Gepost op: 12 June 2011, 10:38:54 »
Hoi allen,

Na lang overdenken heb ik de voor 3 jaar terug ingebouwde smd ledverlichting weer
uit mijn Bakkie gehaald en ben opnieuw begonnen met het aanleggen van
de verlichting voor de seinbeelden.

Nu zit ik met het volgende, ik zie op sommige foto's nog wel eens dat er rangeerlicht
wordt gevoerd op één van de topseinen i.p.v. links of rechts onder.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik het dan wel bij het juiste eind zou
hebben maar er zijn dus wel degelijk verschillen.

En als tweede, de sluitseinen, werden deze wel gebruikt? of was dit een systeem met
gekleurde lenzen.

Wie o wie kan er duidelijkheid over verschaffen zodat ik weer een stapje verder ben.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2011, 12:18:27 »
Volgens mij moet er bij rangeren gewoon één lamp aan elke kant van de lok branden en maakt het niet uit welke.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2011, 12:31:51 »
bij rangeren voert de loc aan beide zijden 1 brandend frontsein (in de meeste gevallen werd conform het SR het rechter frontsein ontstoken). Probleem bij de bakkies was wel eens dat er geen frontseinlamp aanwezig was; deze waren demontabel en werden wel eens 'geleend' voor een andere loc. Sommige mcn maakten zich er dan gemakkelijk vanaf door één van de hoekseinen (die wel vast op de loc waren gemonteerd) aan te zetten).  Formeel juist was dit dus niet.

De hoekseinen werden (theoretisch...) gebruikt om L-sein, danwel omgekeerde L te kunnen tonen bij ritten op de vrije baan (denk aan de bediening van Delden destijds) en met een rode schijf kon sluitsein worden getoond indien de loc als losse loc de baan op moest. In de praktijk werd in die laatste gevallen meestal volstaan met een 'knipperbol' in één van de seinijzers.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2011, 12:40:33 »
Klopt wat ruudns zegt. Rangerende locs moesten aan de voor- en achterzijde een wit licht voeren, over de plaats werd helemaal niet gesproken. In theorie was het zelfs al voldoende om een brandende zaklamp achter het raam te tonen. De sluitseinen werden wel degelijk gebruikt bij rijden over de vrije baan. B.v. bij het omwisselen van loc's of het bedienen van verder afgelegen raccordementen. Voor de bovenste witte seinen werden dan rode voorzetglaasjes geplaatst.

Dolf.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2011, 12:52:52 »
Bedankt voor de antwoorden, ik kan zo weer verder met de inbouw van verlichting.

Ik heb alvorens de neus al voorzien van sluitverlichting, en rechtsboven nog een geel
pitje voor een omgekeerde L. Alles is netjes vastgezet met Kristal Clear en met een
beetje mazzel wordt het een mooi geheel met 2 ledjes bijelkaar.
De cabine krijgt de zelfde behandeling, de 2 onderste frontseinen zijn al aangebracht.

Alleen moet straks alles nog aangesloten worden, ik probeer zoveel mogelijk alle
"blauwe gemeenschappelijke" draden bijelkaar op te zetten zodat het weer draadjes
scheeld richting de print. (hoewel, wikkeldraad is niet zo dik  ;D )

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2011, 12:54:33 »
 (y) heb je ook een foto verslagje gemaakt? Dat geeft altijd veel volgelingen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2011, 13:43:24 »
Oei, dat zijn van die dingen die ik altijd vergeet, maar gelukkig moet ik de
cabine nog voor een groot deel doen, dus ik zal een paar plaatjes maken.


De cabine, met 2 smd 0805 ledjes, met Kristal Clear voor de lensjes bevestigd.
Deze lensjes zijn afkomstig van het complete kunststof deel wat normaal achterin de
cabine zit, hieruit zijn ook de beide ramen gehaald en deze zijn los op hun plek gezet.
Dat is een beetje werk, maar het scheeld een bult ruimte welke nodig was om
alles netjes kwijt te kunnen. de vorige verlichingsunit die ik er in had zitten was
maarliefts 2,5 á 3 mm dik en pastte ook maar net in de kap.

De ledjes heb ik voor het solderen in een 3e handje geklemd, alvorens de aansluit
puntjes vertint en de wikkeldraadjes er aan gesoldeerd.
Polariteit is echter goed opletten, de groene T op de achterzijde geeft in deze goed
weer dan aan de bovenkant van de T de gemeenschappelijke + kan worden aangesloten,
beter bekend als de blauwe draad van de decoder.
Ik had het de eerste keer wederom verkeerd maar dat was snel hersteld.


In het neusje zitten al wat meer draadjes en smd ledjes verwerkt.
Het is wachten tot de Kristal Clear weer droog is alvorens verder te gaan, ik moet
vanmiddag tot aan het werk dus dat kan mooi een nachtje liggen.
Goed is te zien dat ik een fan ben van tamiya tape, dat werkt prettig en is verschrikkelijk
makkelijk om draden mee te fixeren, wat je ziet zie je later toch niet  (y)

Morgen zal ik de cabine verder afmaken en daarvan foto's maken.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2011, 14:00:21 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2011, 10:41:05 »
Vanochtend was de Kristal Clear dan droog, ik had redelijk wat aangebracht om zo
alles netjes te fixeren in de kap. De lichtgeleider of wat daar in dit geval voor door moet
gaan werkt netjes bij het rechter topsein en laat van zowel de rode als gele led
evenveel licht door, dat wordt lekker met omgekeerde L rijden als het zover is  (y)


Eén pitje bovenin, de onderste 2 werken ook al  ;D die komen t.z.t. weer aan bod.


En twee nette sluitseinen die beide een gelijke hoeveelheid licht uitstralen, deze kant
van de loc is helemaal klaar voor de dienst  (y)

Vandaag verder met de cabine, daarvan zal ik weer plaatjes maken en posten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2011, 13:59:36 »
 (y) ziet er goed uit Robbertjan.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #9 Gepost op: 14 June 2011, 14:22:57 »
Voorlopig kan ik eerst niet verder, ik krijg het wederom weer niet voorelkaar
om alles goed te laten funtioneren zoals het zou moeten.
Met een beetje mazzel komt er vandaag nog een pakje binnen met daarin ook
een Lopi 3.0 21 mtc en deze gaat de standaard Lopi 3.0 vervangen want ik
ben echt 2 functie uitgangen meer nodig om alles netjes te laten werken.

In m'n 2400 locjes had ik het vrij snel voorelkaar maar deze keer zit het weer eens
helemaal niet mee en werkt de transistor schakeling voor de sluitseinen gewoon
niet en het gecombineerde rangeerlicht/frontsein laat het ook weer afweten.

Straks sluit ik alles mooi apart aan, frontseinen via geel/wit wisselend met rijrichting.
rangeerlicht schakelbaar op 1 en 2 (zodat er ook een L sein getoond kan worden middels
F0 en funtie 1 of 2 afhankelijk van de rijrichting) en voor de sluitseinen 3 en 4.

Het is wel wat omslachtiger maar ik ben het na een halve dag rotzooien meer als zat zeg maar.

Een update volgt later deze week.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2011, 17:42:44 »
Als ik me niet vergis is de 21 mtc decoder technisch helemaal gelijk aan de standaard LoPi. Met een draadje zijn de extra logische functieuitgangen ook te gebruiken. Bij de 21 mtc zitten deze alleen op de stekker maar zijn volgens mij verder ook niet versterkt....


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2011, 17:48:18 »
Oké dat is goed om te weten, onderhand heb ik overigens een 21Mtc ingebouwd alleen
nu krijg ik de extra funtieuitgangen aux 3 en 4 niet aan de praat zoals ik dat wil hebben.

De verlichting die daarop aangesloten is brand nu continu zonder enige kans dat deze uitgaat.

Ik zit al te zoeken in de gebruiksaanwijzing maar ik kom er eventjes niet uit zeg maar.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2011, 17:52:50 »
Ow, dat is wel vervelend. Maar als je nu LEDjes direct aan aux 3 en 4 hebt gehangen zonder transistorschakeling kan het zijn dat je er te veel van hebt gevraagd en dat de uitgang is overleden. Logische uitgangen hebben over het algemeen geen kortsluitingbeveiliging.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2011, 17:58:56 »
Mja, dat is dan even jammer maar wel raar dat de ledjes dan blijven funtioneren
en niet ook uit zijn gegaan omdat de uitgang(en) defect zijn(is).

Ik wist dus ook niet dat het zo werkte, weer een decoder naar de filistijnen wat betreft
aux 3 en 4, kan ie in ieder geval nog wel in de blauwe De-1 daarvoor ben ik alleen
aux 1 en 2 nodig....

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Seinbeelden op een Bakkie in de jaren '50 en '60
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2011, 18:04:26 »
Kan het geen sluiting zijn in die schellakdraadjes ? Als een van die draadjes met een ander draadje contact maakt , heb je al gauw een probleem.