Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hatsune Miku
Vandaag om 21:56:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijnstein
Vandaag om 21:51:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Terschellinger Spoor door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 82641 keer)

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Toen en Nu
« Reactie #30 Gepost op: 24 July 2011, 15:35:54 »
« Laatst bewerkt op: 16 March 2014, 23:19:06 door guest7823 »
Met vriendelijke groet,

Bart

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Toen en Nu
« Reactie #31 Gepost op: 25 July 2011, 14:16:24 »
Ah, de kolenmijnen. Dat was een mooie tijd voor het spoorvervoer. Die aansluiting naar Spekholzerheide, ligt die er nog?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re:Toen en Nu
« Reactie #32 Gepost op: 25 July 2011, 14:41:51 »
Nee, je kunt hier en daar wel nog zien waar het spoor heeft gelegen. oa bij "Terwinsellen" en "op het eikske"
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Toen en Nu
« Reactie #33 Gepost op: 06 August 2011, 20:36:33 »
Oss, station spoorzijde, gezien vanaf de Gasstraat. Het station werd gebouwd in 1874. Het gebouw werd in 1904 en in 1918 uitgebreid. Op foto 1 heeft spoor 2 nog geen perronoverkapping, er staat wel een abri. In 1982 werd het stationsgebouw afgebroken. Van de emplacementsporen zijn alleen 3 en 4 over. Hier ligt nu een P+R terrein (foto 2).


Foto uit 1968.


Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5662
Re:Toen en Nu
« Reactie #34 Gepost op: 09 August 2011, 21:38:49 »
Dit is niet de rubriek waar je onverdeeld vrolijk van wordt als spoorwegenthousiast. Nog een voorbeeld van vergane spoorweghistorie (het is dat in Delft spoor 3 nog ligt (en een soort navelstreng naar het toekomstige tunneltracé) anders was het station een halte aan de vrije baan geworden. En dan heb ik het nog niet eens over het materieel (een 1300 met trein of dat stomvervelende VIRM als een soort interlokale tram).





En de rechtse kant van het perron: eerst 2011 met een voetgangersbrug die overduidelijk in de weg staat...


...en dan de rangerende 2249 aan het begin van de tachtiger jaren, met rechts het nog actieve laadstation van de VAM.


De bovenleidingportalen (zie de foto van de 2249) zijn het enige referentiekader, zo ook bij deze laatste foto: waar eens de VAM-wagons stonden, halteren nu de bussen van Veolia.

Groet, Frank

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Toen en Nu
« Reactie #35 Gepost op: 02 October 2011, 22:48:15 »
Nu er zoveel over mijn stad geschreven wordt, in verband met de film “De bende van Oss”, kan ikzelf natuurlijk niet achterblijven.

Tussen 1885 en 1933 kon vanuit Oss per tram naar Veghel en verder naar Den Bosch of Helmond gereisd worden. Goederenvervoer was er tot 1939. Het spoor (spoorwijdte 1067 mm) werd in 1941 verwijderd.


V.l.n.r.: het tramstation, café ‘t tramstation, de Paterskerk en het klooster.
Foto uit 1906.


Alle gebouwen zijn tussen 1968 en 1973 afgebroken om plaats te maken voor het parkeerterrein van Organon.
Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Toen en Nu
« Reactie #36 Gepost op: 02 October 2011, 22:53:16 »
Oss, de echte Marechausseekazerne, gezien vanaf de Hescheweg. Rechts op foto 1 beschrijft de tramlijn een boog naar links en loopt via het Monseigneur van den Boerpark naar het tramstation aan de Molenstraat.


Foto uit 1940.


Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).


Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Toen en Nu
« Reactie #37 Gepost op: 16 October 2011, 11:03:08 »
Nu er zoveel over mijn stad geschreven wordt, in verband met de film “De bende van Oss”, kan ikzelf natuurlijk niet achterblijven.

Tussen 1885 en 1933 kon vanuit Oss per tram naar Veghel en verder naar Den Bosch of Helmond gereisd worden. Goederenvervoer was er tot 1939. Het spoor (spoorwijdte 1067 mm) werd in 1941 verwijderd.


V.l.n.r.: het tramstation, café ‘t tramstation, de Paterskerk en het klooster.
Foto uit 1906.

Volgens mij sta je iets te ver richting het spoor. Als ik het juist heb stond te Paterskerk schuin tegenover de Floraliastraat en dat is waar jij staat met je camera. Je zou eigenlijk bij de uitgang van de Seringenhof moeten staan denk ik :)

Afgezien daarvan; Oss  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:Toen en Nu
« Reactie #38 Gepost op: 17 November 2011, 15:07:29 »
Leuk draadje, hoop dat het weer wat meer tot leven komt!




Veendam, 1994 en Veendam, 2011. Net niet helemaal zelfde perspectief maar de herkenning is wel duidelijk toch?
(hoe krijg ik de foto's aanklikbaar??)
« Laatst bewerkt op: 17 November 2011, 15:09:56 door timtrein »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4002
  • de hondsrug baan
Re:Toen en Nu
« Reactie #39 Gepost op: 19 November 2011, 18:56:54 »
Hallo allemaal,

Mariënberg 1983 84 weet het niet meer precies.

2-9-2011 Mariënberg.

mvgr Evert.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4002
  • de hondsrug baan
Re:Toen en Nu
« Reactie #40 Gepost op: 22 November 2011, 13:10:22 »
nu het de tijd is om oude dia's te scannen en te vergelijken,krijg je toch het idee dat de wereld echt wel verandert.op de volgende foto's kan men zien dat hier in Emmen veel is veranderd.

op 4-9-1991 dus 20 jaar geleden had ik nog niet het idee dat hier nu een station zou staan.

de boom op de foto is de zelfde als in 1991 28-8-2011 ik zou zoe zegen zoek de verschillen.

mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2011, 13:14:24 door mass am see »

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Toen en Nu
« Reactie #41 Gepost op: 26 December 2011, 10:44:37 »
Een beetje smokkelen met het camerastandpunt werd keihard afgestraft door onze vriend Benno alias Automatic-rock. :-[ Daarom ben ik teruggegaan voor nieuwe foto’s. Het blad is van de bomen waardoor de gebouwen beter te zien zijn. Foto 2 is in kleur, zodat de blauwe wand van MSD beter opvalt.


Molenstraat in 1906.


Molenstraat in 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Toen en Nu
« Reactie #42 Gepost op: 26 December 2011, 10:49:25 »
Oss, Hescheweg.


Foto uit 1940.


Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Toen en Nu
« Reactie #43 Gepost op: 26 December 2011, 11:48:12 »
@Evert,
Heb ik er ook een:
Februari 2010:


maart 2010: (foto stond al op internet dus er moeten geen hoofden weggewerkt worden toch? ???)

Bron: http://content.hondsrugcollege.nl/2010-2011/pdf/nieuwsnr9_LR.pdf

en November 2011:


Dat is nog niet eens 2 jaar geleden :O
Toen ik hoorde dat ze daar een station wouden bouwen had ik zoiets van 'waarom daar??'

gr. Viktor
« Laatst bewerkt op: 26 December 2011, 11:53:31 door Viktor »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Spoor N
Re:Toen en Nu
« Reactie #44 Gepost op: 26 December 2011, 12:53:59 »
Amsterdam Centraal op 22 april 1988:


en op 23 augustus 2001:


Santpoort Noord op 15 augustus 1987:


en op 17 september 2010:


op 16 mei 2010, nu van het andere perron maar wel met een SSN stoomtrein:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.