Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door MathynK
Vandaag om 09:11:24
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 09:03:17
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 08:49:22
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 08:41:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 08:38:40
Fleischmann 4472, Plan V pantograaf stoel? door henk
Vandaag om 08:23:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:22:22
NS 8100 in Spoor-1 door Eric B
Vandaag om 05:19:36
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door EddyK
Vandaag om 03:46:03
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door Wieren
Vandaag om 00:17:35
HOHENZOLLERN Modelik tram 1:45 en 1:25 door Sven
19 mei 2019, 23:43:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 mei 2019, 23:29:47
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
19 mei 2019, 23:11:53
Nieuwe bekabeling geeft problemen. Suggesties voor storingzoeken? door dennie
19 mei 2019, 23:08:35
BNLS Forumbaan Rijdag door nighttrain1
19 mei 2019, 22:58:50
Verwerking S88 signalen door Jan-Peter
19 mei 2019, 22:47:56
Roco 62502A, led verlichting werkt niet naar behoren. door Eric B
19 mei 2019, 22:11:51
Zondag 19 mei 2019 roestrijden met de 766 door Daan!
19 mei 2019, 22:04:40
BNLS Werkspoor - C10c rijtuig in schaal 0 door FritsT
19 mei 2019, 21:53:05
VERPLAATST: Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Bert van Gelder
19 mei 2019, 21:45:12
HK draaischijf: ervaringen? door Falcon10
19 mei 2019, 19:55:14
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door Eric B
19 mei 2019, 19:21:37
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Reinout van Rees
19 mei 2019, 18:01:29
Neutraal Moresnet in H0 door Reinout van Rees
19 mei 2019, 17:57:22
Westlandbaan door Eric B
19 mei 2019, 17:39:55
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Joran
19 mei 2019, 17:28:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 mei 2019, 17:23:03
Pimp mijn DB 628 door Mcn1986
19 mei 2019, 16:28:24
Haven baantje door Rondje_HO
19 mei 2019, 15:24:19
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door knar46
19 mei 2019, 15:20:21
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 48798 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
Re:Toen en Nu
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2011, 22:23:15 »
Zeker leuk topic, alleen ik heb dat boek niet. Daarom was t ook de bedoeling volgens mij dat beide foto's er staan zodat iedereen mee kan kijken.  (y)

Ivo

Dat is zeker zo fair, daar heb je gelijk in, maar helaas heb ik geen eigen foto van de oude situatie. De foto's die ik heb zijn niet van mij en dan zitten we dus met het copyright.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toen en Nu
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2011, 20:56:57 »
Nog een voorbeeld: Zelfde boek, blz 300 onderaan. De situatie nu te Gilze Rijen, ex-aansluiting Vijf Eiken:

Geen 2400, geen marechaussee, geen spooraansluiting (alhoewel het spoor in de weg nog aanwezig is terwijl men bij de fietspaden het spoor heeft weggehaald) en zelfs het huis rechts op de oude foto is weg....
Leuk!
T.b.v. Ivo R. hierbij dan de "toen" foto van het boek (want ik heb wel het copyright :D ), hoewel in het boek een uitsnede is gemaakt:

En dan direct nog eentje erbij - het "toen en nu" van de Marechaussee-esse zal ook wel aardig verschillen  8)


R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re:Toen en Nu
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2011, 21:56:00 »
Sorry Ivo. Ik dacht dat iedereen hier HET boek al had, gezien alle reacties die er gepost waren. Als je echt interesse hebt in oude plaatjes en treinsamenstellingen, dan is het echt een boek om te hebben. Spaar er voor of vraag het voor je verjaardag. Je zult er geen spijt van krijgen!

Ik maak het goed met je: 2 foto's ter vergelijking. Over 4 jaar (zeggen ze) zijn de werkzaamheden hier klaar en haal ik de 2e foto weg en laat ik de echte verandering zien:

Een VIRM komt vanuit Utrecht door de bocht langs het net opgebroken emplacement Utrecht Lunetten. De datum is 18 maart 2009


Zelfde locatie, afgelopen 1e pinksterdag 2011. Nog niet echt schokkend, maar er is duidelijk verschil

Raymond v/d Hoven (gaat op zoek naar veel ergere voorbeelden..)

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Toen en Nu
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2011, 22:51:13 »
Jongens, superrrr.  (y) Ik ga er van uit dat ik niet de enige ben die dat boek niet heeft, dus jullie doen het ook vast voor andere (stille) lezers.
Op zich vind ik ns spul niet heel interessant, wel leuk om af en toe wat ouds te zien, maar mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaans. Vandaar dat ik het boek niet heb. Maar ik vind het wel heel leuk om te zien hoe dingen veranderd zijn in de jaren, vandaar dat ik dit draadje erg interessant vind.

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2324
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Toen en Nu
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2011, 10:38:41 »
De spoorbrug van de Hofpleinlijn, naast de NS werkplaats, is veranderd in de brug van RandstadRail naast de NedTrain werkplaats.

klik
Mat 46-2 op brug Hofpleinlijn over Vliet,
Leidschendam,
27 april 1975.

klik
Brug Randstadrail voorheen Hofpleinlijn,
Leidschendam,
14 juni 2010.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
124*hier
90* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2011, 00:39:19 »
Oss, Spoorlaan. We kijken richting Nijmegen.


V.l.n.r.: het treinstation, het busstation, de vleesfabrieken van Hartog en van Zwanenberg.
Foto uit 1959.
Bron: Sporen rond de Reuver.


V.l.n.r.: het treinstation, het busstation, de levensmiddelenfabriek van Unox en de geneesmiddelenfabriek van MSD. De fabrieken zijn nauwelijks zichtbaar achter de bomen.
Foto uit 2011.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 09:28:51 door MHS84 »
"Houdoe!" Maarten

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2011, 22:32:09 »
Oss, Ridderstraat. We kijken in noord/noord-oostelijke richting. Locomotor 356 kruist de Ridderstraat. Naar rechts loopt het spoor naar het stationsemplacement. Naar links beschrijft het spoor een boog en kruist de Vianenstraat en daarna haaks de spoorlijn naar 's-Hertogenbosch. Deze verbindingsboog is in 1966 opgebroken.


20-12-1953.
Bron: Sporen rond de Reuver.


18-06-2011.
"Houdoe!" Maarten

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3275
Re:Toen en Nu
« Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2011, 13:30:39 »
Ik kwam tussen de foto's van mijn vader een plaatje tegen van de sneltram in Nieuwegein Centrum ten tijde van de aanleg.
Het oude plaatje is uit 1980. Het nieuwe (een paar meter van het oude fotostandpunt) uit 2011.
De fotograaf van de nieuwe foto is rechts te zien op de oude foto.





Het is wat groener geworden.

Huub

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toen en Nu
« Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2011, 18:56:46 »
Zoiets moet ik bij het Nieuwegeinse Stadspark ook kunnen leveren (toen wel al bereden trouwens), maar dat moe'k nog uitzoeken.
Nu was de SU eerst gedacht als spoorlijn en werd een tramlijn, maar een andere lijn was gedacht als tramlijn en werd toen een spoorlijn... alleen dertig jaar later alsnog een tramlijn...  :-\
197x (x is 7, 8 of 9):

2007:

197x:

2007:

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #24 Gepost op: 02 juli 2011, 08:28:33 »
Oss, Molenstraat. We kijken in noordelijke richting. Op foto 2 lopen twee sporen vóór de overweg langs in de richting van de Ridderstraat. Deze sporen verdwenen in 1966. Het restant is te zien op foto 5: de bovenleiding eindigt bij het stootblok. Foto 3 laat de situatie na de elektrificatie van 1957 zien. Op foto 4 heeft de overweg een AHOB gekregen. Het seinhuis is in 1982 afgebroken.


Foto 1 uit 1938.


Foto 2 uit 1956.


Foto 3 uit 1974.


Foto 4 uit 1981.


Foto 5 uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1-4), eigen werk (5).
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2011, 08:31:21 door MHS84 »
"Houdoe!" Maarten

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3332
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Toen en Nu
« Reactie #25 Gepost op: 06 juli 2011, 22:10:10 »
en wel degelijk spoorgerelateerd

het voormalig s.s. "C. Bosman" van de spoorwegveerdienst Stavoren-Enkhuizen, zal het schip ooit weer in herstelde volle glorie het IJsselmeer doorklieven?




en zo ligt 'ie er vandaag naast de "R. van Hasselt" bij in Lelystad


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10263
    • sleutelspoor
Re:Toen en Nu
« Reactie #26 Gepost op: 23 juli 2011, 12:31:50 »

Goederenloods als dansschool in Middelburg op 20 januari 2001

Zelfde plek op 22 juli 2011


Middelburg november 1999

en op 22 juli 2011
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2792
Re:Toen en Nu
« Reactie #27 Gepost op: 23 juli 2011, 22:38:48 »
Zowel loods als seinhuis staan nu toch te Goes?

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1066
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Toen en Nu
« Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2011, 22:44:56 »
Yep.

Erik, Goes
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10263
    • sleutelspoor
Re:Toen en Nu
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2011, 12:03:23 »

Seinhuis Middelburg op de lokatie SGB-Goes

endie van de goederenloods
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.