Google+
Doel:€250.00
Donaties:€66.80

Per saldo:€-183.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik_Hagens
Vandaag om 19:28:44
Baan in Los Angeles door phdirk
Vandaag om 19:24:27
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Wim Vink
Vandaag om 19:17:26
Plaatsen van DB seinen door Falkenberg
Vandaag om 19:01:34
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door Met een sik
Vandaag om 18:57:43
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door MDK193
Vandaag om 18:32:43
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 18:30:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:20:34
Baanbouw: De frisse start. door vladik
Vandaag om 18:17:57
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 17:34:36
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 17:05:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 16:59:51
HK draaischijf: ervaringen? door Ben
Vandaag om 16:55:08
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 16:42:53
plaatjes kantelen door Ronald Halma
Vandaag om 16:35:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 16:32:54
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door matthijs-spoor3
Vandaag om 16:29:21
Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 15:59:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:17:59
ICE-T pimpen door Dave.......
Vandaag om 14:20:17
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
Vandaag om 14:18:42
NMBS - Railtour samenstellingen door MDK193
Vandaag om 14:00:37
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC door vanderHoek
Vandaag om 13:39:15
Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter) door Erwinmk
Vandaag om 13:36:18
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 43817 keer)

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Toen en Nu
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2011, 15:35:54 »
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 23:19:06 door Paul Bender »
Met vriendelijke groet,

Bart

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Toen en Nu
« Reactie #31 Gepost op: 25 juli 2011, 14:16:24 »
Ah, de kolenmijnen. Dat was een mooie tijd voor het spoorvervoer. Die aansluiting naar Spekholzerheide, ligt die er nog?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4973
  • ***
Re:Toen en Nu
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2011, 14:41:51 »
Nee, je kunt hier en daar wel nog zien waar het spoor heeft gelegen. oa bij "Terwinsellen" en "op het eikske"
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1965
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #33 Gepost op: 06 augustus 2011, 20:36:33 »
Oss, station spoorzijde, gezien vanaf de Gasstraat. Het station werd gebouwd in 1874. Het gebouw werd in 1904 en in 1918 uitgebreid. Op foto 1 heeft spoor 2 nog geen perronoverkapping, er staat wel een abri. In 1982 werd het stationsgebouw afgebroken. Van de emplacementsporen zijn alleen 3 en 4 over. Hier ligt nu een P+R terrein (foto 2).


Foto uit 1968.


Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).
"Houdoe!" Maarten

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2595
Re:Toen en Nu
« Reactie #34 Gepost op: 09 augustus 2011, 21:38:49 »
Dit is niet de rubriek waar je onverdeeld vrolijk van wordt als spoorwegenthousiast. Nog een voorbeeld van vergane spoorweghistorie (het is dat in Delft spoor 3 nog ligt (en een soort navelstreng naar het toekomstige tunneltracé) anders was het station een halte aan de vrije baan geworden. En dan heb ik het nog niet eens over het materieel (een 1300 met trein of dat stomvervelende VIRM als een soort interlokale tram).





En de rechtse kant van het perron: eerst 2011 met een voetgangersbrug die overduidelijk in de weg staat...


...en dan de rangerende 2249 aan het begin van de tachtiger jaren, met rechts het nog actieve laadstation van de VAM.


De bovenleidingportalen (zie de foto van de 2249) zijn het enige referentiekader, zo ook bij deze laatste foto: waar eens de VAM-wagons stonden, halteren nu de bussen van Veolia.

Groet, Frank

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1965
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #35 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:48:15 »
Nu er zoveel over mijn stad geschreven wordt, in verband met de film “De bende van Oss”, kan ikzelf natuurlijk niet achterblijven.

Tussen 1885 en 1933 kon vanuit Oss per tram naar Veghel en verder naar Den Bosch of Helmond gereisd worden. Goederenvervoer was er tot 1939. Het spoor (spoorwijdte 1067 mm) werd in 1941 verwijderd.


V.l.n.r.: het tramstation, café ‘t tramstation, de Paterskerk en het klooster.
Foto uit 1906.


Alle gebouwen zijn tussen 1968 en 1973 afgebroken om plaats te maken voor het parkeerterrein van Organon.
Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).
"Houdoe!" Maarten

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1965
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #36 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:53:16 »
Oss, de echte Marechausseekazerne, gezien vanaf de Hescheweg. Rechts op foto 1 beschrijft de tramlijn een boog naar links en loopt via het Monseigneur van den Boerpark naar het tramstation aan de Molenstraat.


Foto uit 1940.


Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).

"Houdoe!" Maarten

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1049
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Toen en Nu
« Reactie #37 Gepost op: 16 oktober 2011, 11:03:08 »
Nu er zoveel over mijn stad geschreven wordt, in verband met de film “De bende van Oss”, kan ikzelf natuurlijk niet achterblijven.

Tussen 1885 en 1933 kon vanuit Oss per tram naar Veghel en verder naar Den Bosch of Helmond gereisd worden. Goederenvervoer was er tot 1939. Het spoor (spoorwijdte 1067 mm) werd in 1941 verwijderd.


V.l.n.r.: het tramstation, café ‘t tramstation, de Paterskerk en het klooster.
Foto uit 1906.

Volgens mij sta je iets te ver richting het spoor. Als ik het juist heb stond te Paterskerk schuin tegenover de Floraliastraat en dat is waar jij staat met je camera. Je zou eigenlijk bij de uitgang van de Seringenhof moeten staan denk ik :)

Afgezien daarvan; Oss  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1713
Re:Toen en Nu
« Reactie #38 Gepost op: 17 november 2011, 15:07:29 »
Leuk draadje, hoop dat het weer wat meer tot leven komt!




Veendam, 1994 en Veendam, 2011. Net niet helemaal zelfde perspectief maar de herkenning is wel duidelijk toch?
(hoe krijg ik de foto's aanklikbaar??)
« Laatst bewerkt op: 17 november 2011, 15:09:56 door timtrein »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2555
  • gewoon lekker met treinen spelen
Re:Toen en Nu
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2011, 18:56:54 »
Hallo allemaal,

Mariënberg 1983 84 weet het niet meer precies.

2-9-2011 Mariënberg.

mvgr Evert.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2555
  • gewoon lekker met treinen spelen
Re:Toen en Nu
« Reactie #40 Gepost op: 22 november 2011, 13:10:22 »
nu het de tijd is om oude dia's te scannen en te vergelijken,krijg je toch het idee dat de wereld echt wel verandert.op de volgende foto's kan men zien dat hier in Emmen veel is veranderd.

op 4-9-1991 dus 20 jaar geleden had ik nog niet het idee dat hier nu een station zou staan.

de boom op de foto is de zelfde als in 1991 28-8-2011 ik zou zoe zegen zoek de verschillen.

mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2011, 13:14:24 door mass am see »

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1965
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #41 Gepost op: 26 december 2011, 10:44:37 »
Een beetje smokkelen met het camerastandpunt werd keihard afgestraft door onze vriend Benno alias Automatic-rock. :-[ Daarom ben ik teruggegaan voor nieuwe foto’s. Het blad is van de bomen waardoor de gebouwen beter te zien zijn. Foto 2 is in kleur, zodat de blauwe wand van MSD beter opvalt.


Molenstraat in 1906.


Molenstraat in 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).
"Houdoe!" Maarten

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1965
    • Flickr
Re:Toen en Nu
« Reactie #42 Gepost op: 26 december 2011, 10:49:25 »
Oss, Hescheweg.


Foto uit 1940.


Foto uit 2011.

Bronnen: Sporen rond de Reuver (1), eigen werk (2).
"Houdoe!" Maarten

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • 77*
Re:Toen en Nu
« Reactie #43 Gepost op: 26 december 2011, 11:48:12 »
@Evert,
Heb ik er ook een:
Februari 2010:


maart 2010: (foto stond al op internet dus er moeten geen hoofden weggewerkt worden toch? ???)

Bron: http://content.hondsrugcollege.nl/2010-2011/pdf/nieuwsnr9_LR.pdf

en November 2011:


Dat is nog niet eens 2 jaar geleden :O
Toen ik hoorde dat ze daar een station wouden bouwen had ik zoiets van 'waarom daar??'

gr. Viktor
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 11:53:31 door Viktor »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5934
  • Spoor N
Re:Toen en Nu
« Reactie #44 Gepost op: 26 december 2011, 12:53:59 »
Amsterdam Centraal op 22 april 1988:


en op 23 augustus 2001:


Santpoort Noord op 15 augustus 1987:


en op 17 september 2010:


op 16 mei 2010, nu van het andere perron maar wel met een SSN stoomtrein:
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

56 *