Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Roco 61414 1000 met bietenwagen  (gelezen 28134 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2011, 13:53:06 »
Ik vind het best meevallen tussen de Roco en Piko bakken , de Piko's vallen (naar mijn mening) in een lange trein zeker niet uit de toon.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #31 Gepost op: 13 mei 2011, 14:30:35 »
En nog 1 met die S en oranje deuren en 1 andere Roco.
Die werd in het echt NIET gebruikt voor bietenvervoer, maar was voor speciaal vervoer vanaf de Steinweg.

Gert1

  • Gast
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #32 Gepost op: 13 mei 2011, 15:52:20 »
Wat was er zo bijzonder aan de Steinweg dat er een apart teken voor op een wagon werd gezet?
En wat zat er dan wel in die wagen?

mvg,
Gert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #33 Gepost op: 13 mei 2011, 16:03:22 »
Op de Steinweg in Rotterdam zat een schroothandelaar. De bakwagens werden gevuld met Aluminium in de vorm van broodjes. Vanuit daar werden de NS bakwagens afgerangeerd en als geslotentrein naar elders vervoerd. Geen idee waarheen eigenlijk. Wat de afkorting van de oranje S betekende weet ik niet.
Waarschijnlijk de S van Schroot of wagen geschikt voor 100Km uur.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2011, 16:04:58 door Thowra »
We're all riders on this train.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2011, 16:06:05 »
Sjips, ik heb juist tig van die dingen lopen aanschaffen voor mijn bietentrein.   :-\

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2011, 16:09:25 »
Als je er toch tig hebt, dan maakt je toch een bietentrein en een schroottrein?  (y) Denk Groot! (erdam)  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2011, 16:12:34 door Gromit »
mvg Just

Gert1

  • Gast
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2011, 16:13:19 »
Last van roestige bieten, Chris?   ;)

mvg,
Gert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #37 Gepost op: 13 mei 2011, 16:16:04 »
Geen idee waarheen eigenlijk. Wat de afkorting van de oranje S betekende weet ik niet.
Waarschijnlijk de S van Schroot of wagen geschikt voor 100Km uur.
Frankrijk, Italie en Zwitserland, zolees ik in het boek van Hans Nahon. Ik denk dat de S voor speciaal of schoon stond, voor het vervoer waren speciale, schone wagens nodig. 100 km/u is het in ieder geval niet, de wagons mochten maximaal maar 90 rijden.

Citaat
Wat was er zo bijzonder aan de Steinweg dat er een apart teken voor op een wagon werd gezet?
En wat zat er dan wel in die wagen?
Precies wat Jeroen zei, en het moesten schone wagons zijn.

Heeft er iemand een foto van de echte, die heb ik nog nooit gezien?

« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2012, 00:28:18 door 0101100001 »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2011, 16:20:26 »
Wat de afkorting van de oranje S betekende weet ik niet.
Nu heb ik altijd gedacht dat deze wagens voor de Staatsmijnen reden??

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2011, 16:22:06 »
En ik maar denken dat het de S van suikerbieten was  ;D

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2011, 16:23:45 »
Waarschijnlijk de S van Schroot of wagen geschikt voor 100Km uur.

Jeroen

Het is inderdaad de "S" van Schroot. Als een wagon de snelheid van 100km/h mag rijden, wordt er in het laadraster een "s" met daarachter de maximale toegestane lading.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #41 Gepost op: 13 mei 2011, 19:09:43 »
Maar goed dat ik met mijn info kom.;D  Dat neemt een hoop verwarring weg zie ik al. Stond mij inderdaad bij dat de grote letter 'S' een afkorting was van het vervoer van Schroot. Maar dit wist ik niet 100% zeker. Schoon waren de Aluminium 'broodjes' inderdaad, zonder vuil- en roestaanslag gingen ze de bakken in.

@Rick dank voor de aanvulling. Dus dan zijn deze wagens internationaal inzetbaar.  :D
Speciaal voor jou heb ik 2 afbeeldingen uit mijn archief gevonden. Helaas weet ik niet wie de fotograaf is geweest.

Op de afbeelding z/w zien we 1 bakwagen pas afgeleverd nog zonder grote S op de zijkant.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schroot.jpg


https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schrootb.jpg

of
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/159903


Jeroen

p.s. deze Roco wagen was de enige met de juiste maat opschriften en met juiste maat NS logo op de bak. Behalve de S,  die is wat kleiner uitgevallen dan het 1:1 model. Jammer dat Roco bij de huidige bietenwagens het logo ietwat verkleind hebben. :-\

Weliswaar zonder de broodjes maar wel met Aluminium.  ;D

https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow_schrootC.jpg
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2011, 19:40:57 door Thowra »
We're all riders on this train.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #42 Gepost op: 13 mei 2011, 19:22:47 »
Ook de wagens met oranje S werden in de nadagen van de bietencampagne wel gebruikt, maar dat gaat dan weer net niet met een 1000 samen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #43 Gepost op: 13 mei 2011, 19:23:47 »
Verder is het verschil (als ik het goed heb, want ik heb al m'n Piko-wagentjes van de hand gedaan en kan dus niet meer vergelijken) dat bij Roco de zijwanden conform werkelijkheid vlak zijn terwijl ze bij Piko die typische 'puntdak-vorm' hebben. Zeg ik het goed zo?

mvg,
Gert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Roco 61414 1000 met bietenwagen
« Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2011, 19:34:33 »
Ja Gert dat klopt helemaal. Volgens mij had Piko een Frans model als richtlijn voor die bakwagen.

Jeroen
We're all riders on this train.