Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Edwin2121992
Vandaag om 21:31:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:15:03
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 20:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59

Auteur Topic: Bouw "De Werelden" H0  (gelezen 118091 keer)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Bouw "De Werelden" H0
« Reactie #225 Gepost op: 03 June 2012, 22:17:52 »
@Koen, bedankt voor je pb (y)
@Remco, dank je voor je mooie reactie. Je moet weten dat het hele internet gebeuren hobbymatig -zoals voor velen onder ons- niet meer weg te denken is en een hele leuke aanvulling (of tak van sport op zich!). Het is leuk om de dingen die je maakt aan anderen te kunnen laten zien, tips krijgen/geven en ook kritieken. En door veel te kijken bij anderen hier op Benelux maar ook op andere sites doe je gewoon heel veel ideen op en vaak zie je dingen die je wellicht net zelf over het hoofd ziet, soort gouden tips zeg maar. Ik weet nog dat ik halverwege de jaren 80 begon met de hobby. Je had de bieb, je kocht een boek en af en toe een tijdschrift, daar moest je het maar mee doen. De baan was toen ook navenant. Mooie tijden dus nu!

Enfin, natuurlijk was deze zondag zonder verplichtingen echt een dag voor gepriegel met dit miezerige weer. Dus laat in de namiddag maar eens de Artitec haringkar voor de dag gehaald. Eerste kennismaking met een resin kitje. Zoals hier op het forum vaker gelezen een prima model om te testen. Op zich valt het eindresultaat me niet tegen. Met het blote oog kijkend is het aardig gelukt maar een kritische blik (detailopname foto) toont toch wel wat dingen aan die een volgende keer wat beter mogen. Maar het is en blijft hobby.... en aldoende leert men, dus op naar de volgende kit ;)

Groeten,
Martijn

Nog niet op de vaste stek (vergunning gemeente "De Werelden" is nog net niet binnen  ;D) maar wel al een plekje op "het plein";
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #226 Gepost op: 03 June 2012, 22:40:09 »
Hoi, Martijn

Het leuke vindt ook als je niet bouwt toch al kan meedoen en zo alles kan plannen.
En een ontspannende bezigheid voor 's avonds na werktijd.

Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 03 June 2012, 23:13:25 »
Leuke updates Martijn en die ketelwagen is erg tof! Ik heb er ook een stelletje waaronder 3 Basf wagons. :)
De viskraam heb ik ook enkel vond ik het gedeelte waarmee je hem aan de trekhaak doet wel enorm fragiel.
Voor de rest vind ik het er super geslaagd uitzien en heb je een geweldig centrum waar ik inspiratie van uit ga halen. :)
Dank je voor het maken van de updates en we spreken elkaar. (y) (y) (y)

Groetjes,

Antal

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #228 Gepost op: 04 June 2012, 20:07:01 »
@Koen, dat laatste daar ben ik het helemaal mee eens. Een prima manier om af te schakelen, of je nou bouwt of je "verdiept" in de hobby of soms gewoon lekker rondsurfen en foto's en filmpjes kijken.
@Hey Antal, da's weer ff geleden (y)  aha dus jij bent in het bezit van Basf wagons, dan maar ns een plaat erop knallen hier op bnls  ;D Ja die haringkar, volgens mij was jij die gene die toen ergens opmerkte dat het een prima bouwpaketje was om kennis te maken met het resin bouwen van Artitec. Ik denk ook wel dat je daarin gelijk hebt. Het is behoorlijk gepriegel omdat de onderdelen erg klein zijn maar dat leert wel meteen goed. Zo kwam ik er gisteren achter dan mijn kleinste kwast nog net wat te groot is, en een tool die zulke onderdeeltjes vasthouden ipv je handen is ook geen overbodige luxe (ook maar eens in verdiepen). De trekhaak heb ik iets moeten inkorten omdat er zo'n 2mm afbrak maar dat valt niet op verder.
Gr.Martijn

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #229 Gepost op: 06 June 2012, 22:03:19 »
Heren volgers,
Even iets anders. Om tot een schaduwstation te komen zonder al te veel omzwervingen zit ik nu op het volgende idee; een oprit/afrit van -/-10CM naar -/-30CM. Feitelijk de enige oplossing die ik heb na allerlei overwegingen. Maar het stijgings/dalingspercentage is daarbij 3.4%. Doen of is dit te bezwaarlijk?
Zie plaatje, bij 1 is het niveau -10, bij 2, de toegang to het schaduwstation -30.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #230 Gepost op: 06 June 2012, 22:11:25 »
Leuke haringkar heb je gemaakt :).

Ik heb ook net het bloemenstalletje klaar. Die vond ik net wat makkelijker, wat minder kleine onderdelen.

Verder ziet je baan er erg mooi uit! Ik wou dat ik daar al enigszins in de buurt van kom.

Groet,
Chris

Ps: voor het verven van de kleine onderdeeltjes heb ik in Houten bij de Artitec stand "van der linde" kwasten gekocht. De dunste daarvan is zo klein dat ik op alle piepkleine rotstukjes kom :).
« Laatst bewerkt op: 06 June 2012, 22:15:32 door Chris80 »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #231 Gepost op: 06 June 2012, 22:29:09 »
Kun je niet tot 1 verzamelpunt komen? Je gaf al aan dat je niet lager dan 70 cm wilde.
Heb je buiten de baan geen plek vrij?

Gr Koen

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #232 Gepost op: 07 June 2012, 16:36:07 »
@Chris. Yep ik zag het in je draad, prima gelukt!

@Koen; die 70CM komt door de onderdoorgang bij de deur. Die kan niet lager want dan word het te moeilijk om in het mangat te komen. Dat betekend dus, met de paradebaan op 70CM dat er een gedeelte is (bij de deur dus) waar geen enkel spoor lager dan 70CM kan liggen. Dat is een beperking bij het situeren (want geen helix) van een schaduwstation op een lager niveau.
Een optie zou zijn de hoogte in met de paradebaan. Ik heb dat gisteren avond zitten bekijken en schetsen. Maar in dat geval moet de hele onderbouw aangepast worden, gaat me te ver bij deze baan.
De optie die overblijft is, zoals in de tekening, een dalend spoor en op niveau -30CM tov de paradebaan een schaduwstation bouwen. Veel andere mogelijkheden om deze te situeren heb ik niet met de gestelde restricties. De helling van 3.4% neem ik dan maar voor lief.

Groeten,
Martijn

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #233 Gepost op: 07 June 2012, 19:01:52 »
3.4% = niet doen , ga je spijt van krijgen , veel werk , slecht resultaat, zie ency
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen#Hellingspercentages_modelspoor

Korte treinen lukt nog wel maar zodra langer dan 4 rijtuigen wordt heel lastig.

grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #234 Gepost op: 07 June 2012, 20:24:42 »
Dan even een vraag van weer een andere orde. Heb sinds vandaag 2 mooie setjes straatverlichting van Viessmann in het bezit. Getest, doet het prima. Maar wat nu te doen om ze te plaatsen. Wat is verstandig, bij verdere scenery inrichting reeds een voorziening treffen voor straatlantaarns bij aanleg wegen/stoepen of altijd alles eerst inrichten en als laatste lantaarns plaatsen?
Ik moet nu bijv bij de reeds bestaande straat+plein door het gips gaan boren en bij nader inzien ( :( niet bij stil gestaan) lijkt me dat niet praktisch ivm breken gips???

@Han; kort, bondig en duidelijk. Heb de encycl nog eens doorgelezen en inderdaad.. maar even de afstand om te dalen doortrekken tot ik op 3% max zit.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2012, 21:26:37 door RinusH0 »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #235 Gepost op: 07 June 2012, 21:23:17 »
Je moet gewoon HEEL rustig boren! Begin ook niet meteen met de benodigde dikte, maar begin anders bij 1mm dan 2mm dan 3mm etc. Dan heb je een hele kleine kans dat het gips breekt. Zet ook geen grote druk op de boormachine. Dan moet het lijkt mij goed komen (y) Je bent overigens wel erg lekker bezig ;D

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #236 Gepost op: 08 June 2012, 23:22:37 »
@Hellinggedoe: 3cm per meter wordt er gezegd, das bij mij ook te steil. Misschien kun je wat winnen in de bochten door ze vroeg te laten dalen
Je moet ongeveer 8 cm tussenruimte hebben tenzij je er met je handen bij wil Neem de hoogte van je trein en test wat de baan kan hebben met proefopstellingen, voordat je verder bouwt. Bovenleiding kan wat lager eventueel.
Is het een optie om schaduwstations als eindstations te maken, zit je niet meer met onderdoorgang. Kun je bij een van de schaduwstations een draaischijf doen ipv wissels.

Groeten Koen

« Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 23:30:35 door KoenF »

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #237 Gepost op: 09 June 2012, 10:30:09 »
@Mathyn, goed advies en ga ik zo opvolgen. Geinig dat juist jij dan zegt "je bent lekker bezig", het bouwtempo in deze draad verbleekt met de bulk aan activiteiten die jij steeds laat zien  ;D ;D (y) (y)

@Koen & anderen, inmiddels toch wat dringende adviezen gekregen om max 3% aan te houden. Het is niet alleen de rijweerstand die telt, maar ook ivm koppelingen of ontsporingen door het gewicht van de treinen. Als je dan links en rechts leest bij de profi bouwers... die 3% word natuurlijk ook niet voor niks aangehouden.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #238 Gepost op: 09 June 2012, 13:11:12 »
Nou, mijn bouwtempo ligt echt heel laag. Het is echt sinds een maand dat ik weer wat aan het  bouwen ben, maar leuk dat je het zegt!
En niet te veel druk zetten hè! Je kan er beter een minuut langer over doen.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #239 Gepost op: 15 June 2012, 19:54:22 »
Over bouwtempo gesproken... dat ondervind hevige hinder door de Sportzomer. Toch links en rechts nog wat tijd gevonden voor kleine voortgang. Begonnen aan de bouw van de Artitec telefooncellen die ik onlangs gekocht had. Vraagt nogal om nauwkeurigheid, zeker het verlijmen van de messing delen is erg lastig. Hoop dat de afwerking goed gaat lukken, met name het glas met decals, ben benieuwd. Ook heb ik de straat nu geschilderd met plakkaatverf en dat ziet er een stuk beter uit. Nu kan ik aan de afwerking beginnen, de trottoirbanden opnieuw schilderen en wegmarkering. Gr.Martijn