Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 18:15:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
Vandaag
om 17:51:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
henk
Vandaag
om 17:46:56
Roco 290 digtaliseren
door
Quinzeedied
Vandaag
om 17:38:13
Motor geluid
door
Johnwater
Vandaag
om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
Vandaag
om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 16:20:55
Roco 2400, h0
door
spoorzeven
Vandaag
om 16:17:27
Arlbergbahn.. ?
door
Sikko
Vandaag
om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum
door
Seinhuis
Vandaag
om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 15:31:50
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:48:45
Leubachtalbahn
door
Paul1969
Vandaag
om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
Vandaag
om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
martijn v m
Vandaag
om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal.
door
MOVisser
Vandaag
om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Duikeend
Vandaag
om 11:02:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "De Werelden" H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
Volgende
-
1
...
14
15
[
16
]
17
18
...
29
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw "De Werelden" H0 (gelezen 118044 keer)
Rinus H0
R E S P E C T
Re:Bouw "De Werelden" H0
«
Reactie #225 Gepost op:
03 June 2012, 22:17:52 »
@Koen, bedankt voor je pb
@Remco, dank je voor je mooie reactie. Je moet weten dat het hele internet gebeuren hobbymatig -zoals voor velen onder ons- niet meer weg te denken is en een hele leuke aanvulling (of tak van sport op zich!). Het is leuk om de dingen die je maakt aan anderen te kunnen laten zien, tips krijgen/geven en ook kritieken. En door veel te kijken bij anderen hier op Benelux maar ook op andere sites doe je gewoon heel veel ideen op en vaak zie je dingen die je wellicht net zelf over het hoofd ziet, soort gouden tips zeg maar. Ik weet nog dat ik halverwege de jaren 80 begon met de hobby. Je had de bieb, je kocht een boek en af en toe een tijdschrift, daar moest je het maar mee doen. De baan was toen ook navenant. Mooie tijden dus nu!
Enfin, natuurlijk was deze zondag zonder verplichtingen echt een dag voor gepriegel met dit miezerige weer. Dus laat in de namiddag maar eens de Artitec haringkar voor de dag gehaald. Eerste kennismaking met een resin kitje. Zoals hier op het forum vaker gelezen een prima model om te testen. Op zich valt het eindresultaat me niet tegen. Met het blote oog kijkend is het aardig gelukt maar een kritische blik (detailopname foto) toont toch wel wat dingen aan die een volgende keer wat beter mogen. Maar het is en blijft hobby.... en aldoende leert men, dus op naar de volgende kit
Groeten,
Martijn
Nog niet op de vaste stek (vergunning gemeente "De Werelden" is nog net niet binnen
) maar wel al een plekje op "het plein";
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #226 Gepost op:
03 June 2012, 22:40:09 »
Hoi, Martijn
Het leuke vindt ook als je niet bouwt toch al kan meedoen en zo alles kan plannen.
En een ontspannende bezigheid voor 's avonds na werktijd.
Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Antal
«
Reactie #227 Gepost op:
03 June 2012, 23:13:25 »
Leuke updates Martijn en die ketelwagen is erg tof! Ik heb er ook een stelletje waaronder 3 Basf wagons.
De viskraam heb ik ook enkel vond ik het gedeelte waarmee je hem aan de trekhaak doet wel enorm fragiel.
Voor de rest vind ik het er super geslaagd uitzien en heb je een geweldig centrum waar ik inspiratie van uit ga halen.
Dank je voor het maken van de updates en we spreken elkaar.
Groetjes,
Antal
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #228 Gepost op:
04 June 2012, 20:07:01 »
@Koen, dat laatste daar ben ik het helemaal mee eens. Een prima manier om af te schakelen, of je nou bouwt of je "verdiept" in de hobby of soms gewoon lekker rondsurfen en foto's en filmpjes kijken.
@Hey Antal, da's weer ff geleden
aha dus jij bent in het bezit van Basf wagons, dan maar ns een plaat erop knallen hier op bnls
Ja die haringkar, volgens mij was jij die gene die toen ergens opmerkte dat het een prima bouwpaketje was om kennis te maken met het resin bouwen van Artitec. Ik denk ook wel dat je daarin gelijk hebt. Het is behoorlijk gepriegel omdat de onderdelen erg klein zijn maar dat leert wel meteen goed. Zo kwam ik er gisteren achter dan mijn kleinste kwast nog net wat te groot is, en een tool die zulke onderdeeltjes vasthouden ipv je handen is ook geen overbodige luxe (ook maar eens in verdiepen). De trekhaak heb ik iets moeten inkorten omdat er zo'n 2mm afbrak maar dat valt niet op verder.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #229 Gepost op:
06 June 2012, 22:03:19 »
Heren volgers,
Even iets anders. Om tot een schaduwstation te komen zonder al te veel omzwervingen zit ik nu op het volgende idee; een oprit/afrit van -/-10CM naar -/-30CM. Feitelijk de enige oplossing die ik heb na allerlei overwegingen. Maar het stijgings/dalingspercentage is daarbij 3.4%. Doen of is dit te bezwaarlijk?
Zie plaatje, bij 1 is het niveau -10, bij 2, de toegang to het schaduwstation -30.
@Flickr;
Chris80
«
Reactie #230 Gepost op:
06 June 2012, 22:11:25 »
Leuke haringkar heb je gemaakt
.
Ik heb ook net het bloemenstalletje klaar. Die vond ik net wat makkelijker, wat minder kleine onderdelen.
Verder ziet je baan er erg mooi uit! Ik wou dat ik daar al enigszins in de buurt van kom.
Groet,
Chris
Ps: voor het verven van de kleine onderdeeltjes heb ik in Houten bij de Artitec stand "van der linde" kwasten gekocht. De dunste daarvan is zo klein dat ik op alle piepkleine rotstukjes kom
.
«
Laatst bewerkt op: 06 June 2012, 22:15:32 door Chris80
»
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #231 Gepost op:
06 June 2012, 22:29:09 »
Kun je niet tot 1 verzamelpunt komen? Je gaf al aan dat je niet lager dan 70 cm wilde.
Heb je buiten de baan geen plek vrij?
Gr Koen
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #232 Gepost op:
07 June 2012, 16:36:07 »
@Chris. Yep ik zag het in je draad, prima gelukt!
@Koen; die 70CM komt door de onderdoorgang bij de deur. Die kan niet lager want dan word het te moeilijk om in het mangat te komen. Dat betekend dus, met de paradebaan op 70CM dat er een gedeelte is (bij de deur dus) waar geen enkel spoor lager dan 70CM kan liggen. Dat is een beperking bij het situeren (want geen helix) van een schaduwstation op een lager niveau.
Een optie zou zijn de hoogte in met de paradebaan. Ik heb dat gisteren avond zitten bekijken en schetsen. Maar in dat geval moet de hele onderbouw aangepast worden, gaat me te ver bij deze baan.
De optie die overblijft is, zoals in de tekening, een dalend spoor en op niveau -30CM tov de paradebaan een schaduwstation bouwen. Veel andere mogelijkheden om deze te situeren heb ik niet met de gestelde restricties. De helling van 3.4% neem ik dan maar voor lief.
Groeten,
Martijn
@Flickr;
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
The Right Track, Your track!
«
Reactie #233 Gepost op:
07 June 2012, 19:01:52 »
3.4% = niet doen , ga je spijt van krijgen , veel werk , slecht resultaat, zie ency
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen#Hellingspercentages_modelspoor
Korte treinen lukt nog wel maar zodra langer dan 4 rijtuigen wordt heel lastig.
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #234 Gepost op:
07 June 2012, 20:24:42 »
Dan even een vraag van weer een andere orde. Heb sinds vandaag 2 mooie setjes straatverlichting van Viessmann in het bezit. Getest, doet het prima. Maar wat nu te doen om ze te plaatsen. Wat is verstandig, bij verdere scenery inrichting reeds een voorziening treffen voor straatlantaarns bij aanleg wegen/stoepen of altijd alles eerst inrichten en als laatste lantaarns plaatsen?
Ik moet nu bijv bij de reeds bestaande straat+plein door het gips gaan boren en bij nader inzien (
niet bij stil gestaan) lijkt me dat niet praktisch ivm breken gips???
@Han; kort, bondig en duidelijk. Heb de encycl nog eens doorgelezen en inderdaad.. maar even de afstand om te dalen doortrekken tot ik op 3% max zit.
«
Laatst bewerkt op: 07 June 2012, 21:26:37 door RinusH0
»
@Flickr;
MathynK
«
Reactie #235 Gepost op:
07 June 2012, 21:23:17 »
Je moet gewoon HEEL rustig boren! Begin ook niet meteen met de benodigde dikte, maar begin anders bij 1mm dan 2mm dan 3mm etc. Dan heb je een hele kleine kans dat het gips breekt. Zet ook geen grote druk op de boormachine. Dan moet het lijkt mij goed komen
Je bent overigens wel erg lekker bezig
Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #236 Gepost op:
08 June 2012, 23:22:37 »
@Hellinggedoe: 3cm per meter wordt er gezegd, das bij mij ook te steil. Misschien kun je wat winnen in de bochten door ze vroeg te laten dalen
Je moet ongeveer 8 cm tussenruimte hebben tenzij je er met je handen bij wil Neem de hoogte van je trein en test wat de baan kan hebben met proefopstellingen, voordat je verder bouwt. Bovenleiding kan wat lager eventueel.
Is het een optie om schaduwstations als eindstations te maken, zit je niet meer met onderdoorgang. Kun je bij een van de schaduwstations een draaischijf doen ipv wissels.
Groeten Koen
«
Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 23:30:35 door KoenF
»
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #237 Gepost op:
09 June 2012, 10:30:09 »
@Mathyn, goed advies en ga ik zo opvolgen. Geinig dat juist jij dan zegt "je bent lekker bezig", het bouwtempo in deze draad verbleekt met de bulk aan activiteiten die jij steeds laat zien
@Koen & anderen, inmiddels toch wat dringende adviezen gekregen om max 3% aan te houden. Het is niet alleen de rijweerstand die telt, maar ook ivm koppelingen of ontsporingen door het gewicht van de treinen. Als je dan links en rechts leest bij de profi bouwers... die 3% word natuurlijk ook niet voor niks aangehouden.
@Flickr;
MathynK
«
Reactie #238 Gepost op:
09 June 2012, 13:11:12 »
Nou, mijn bouwtempo ligt echt heel laag. Het is echt sinds een maand dat ik weer wat aan het bouwen ben, maar leuk dat je het zegt!
En niet te veel druk zetten hè! Je kan er beter een minuut langer over doen.
Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #239 Gepost op:
15 June 2012, 19:54:22 »
Over bouwtempo gesproken... dat ondervind hevige hinder door de Sportzomer. Toch links en rechts nog wat tijd gevonden voor kleine voortgang. Begonnen aan de bouw van de Artitec telefooncellen die ik onlangs gekocht had. Vraagt nogal om nauwkeurigheid, zeker het verlijmen van de messing delen is erg lastig. Hoop dat de afwerking goed gaat lukken, met name het glas met decals, ben benieuwd. Ook heb ik de straat nu geschilderd met plakkaatverf en dat ziet er een stuk beter uit. Nu kan ik aan de afwerking beginnen, de trottoirbanden opnieuw schilderen en wegmarkering. Gr.Martijn
@Flickr;
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8