Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 741230
Vandaag om 08:43:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:30:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:14:43
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 65976 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #60 Gepost op: 02 March 2007, 10:29:45 »
Silberlingen kwamen in de jaren 70 gewoon voor, in het begin meer dan de groene Bümsen maar later werden de treinen wat groener. De Silberlingen had DB kennelijk zelf nodig. De exacte samenstelling hoor je nog vwb 1974.

Bij HUA met zoekargument buurland* komt een 1100 met zo'n 'silberfisch' tevoorschijn. Ik heb zelfs een BD in Ede/Wageningen met buitengebruik zijnde stuurstand in zo'n trein gezien, weliswaar wel met doorloopkop. Dus B, AB en BD kwamen voor.
Modelspotter

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
    • sleutelspoor
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #61 Gepost op: 02 March 2007, 10:41:07 »
Ik kwam nog een pl;aatje tegen van de Nord-West Express tussen Vlaardingen en Maassluis op 28-4-1992
1600- PKP-PKP-DSB-DB-DB


Dit is wel niet zo'n beste dia maar hier gaat een 15oo met siberlinge in de buurland naar Koln

Plaatje is genomen bij Kethel.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #62 Gepost op: 02 March 2007, 11:34:35 »
Gaaf die foto's!!!!!!!

Silberlingen kwamen in de jaren 70 gewoon voor, in het begin meer dan de groene Bümsen maar later werden de treinen wat groener. De Silberlingen had DB kennelijk zelf nodig. De exacte samenstelling hoor je nog vwb 1974.

Dat zou erg fijn zijn!!!!  ;D

Bij HUA met zoekargument buurland* komt een 1100 met zo'n 'silberfisch' tevoorschijn. Ik heb zelfs een BD in Ede/Wageningen met buitengebruik zijnde stuurstand in zo'n trein gezien, weliswaar wel met doorloopkop. Dus B, AB en BD kwamen voor.
Modelspotter

Ja, ik heb ook foto;s gezien van een Silberlin BD met doorloopkopstuurstand, in NL uiteraard ingezet als normaal rijtuig. Waren er van de Silberlingen ook BD's zonder stuurstand?

En voor het jaar 1974, heb ik dan Silberlingen nodig met zwarte stelbalk of met blauw/grone stelbalk?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #63 Gepost op: 02 March 2007, 11:40:24 »
http://bert11.homeip.net/zoek1sorter.html?f=ON&q=db_rijt_silberling&search=+ZOEK+

Deze link stuurde René me privé door. Op deze site staan een paar plaatjes van Silberlingen in Nederland, waaronder dus ook het BD rijtuig met stuurstandinrichting.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #64 Gepost op: 02 March 2007, 12:01:17 »
Op de eerste foto van Stortebeker te Asd zie je een BD zonder stuurstand, geen derde pit en geen ruitenwissers enz. De 2e plaat juist wel.
Uiteraard deden de stuurstanden hier geen dienst omdat de NS-elocs niks van doen hadden met een stuurstroomleiding zoals de DB die kende/kent.
Modelspotter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #65 Gepost op: 02 March 2007, 12:40:54 »
Het vreemde bij die eerste plaat is wel dat er in de kopse wand evengoed ruitjes zitten naast de schuifdeur. Hadden de niet stuurstandrijtuigen daar evengoed ruitjes zitten, of is het wel een stuurstand, maar zijn de derde pit en ruitenwissers later aangebracht?

En zijn er ook correcte modellen van deze rijtuigen?

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #66 Gepost op: 02 March 2007, 12:51:20 »
En of stuurstanden binnen Nederland dienst deden. Maar dan op een enkel lijntje namelijk Nijmegen-Kleve. Maar daar ging geen Nederlandse loc voor of achter dat is juist. Enkel een br216/br218 of br 211/212. In de jaren 70 kwamen zowel de zwarte als de oceaanblauwe stelbalken voor op de silberlingen. Maar rond 1974 domineerde  de zwarte stelbalken op het nederlandse net het beeld.

Leuk draadje trouwens! Jammer dat er idd zo weinig van bekend is.
Succes verder met de zoektocht.  ;)

groetjes Jeroen

p.s Jeroen Lima heeft ze destijds in correcte schaallengte op de markt gebracht. Ik heb de rijtuigen met stuurstanden zelf in bezit.
Roco zet zijn lijn silberlingen ook voort. Dus is ook een optie. En dan heb je ook nog het merk ADE. Supermooi maar daar is de prijs ook naar.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2007, 13:00:26 door Thowra »
We're all riders on this train.

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #67 Gepost op: 02 March 2007, 12:52:42 »
Lima heeft zeer fraaie Silberlingen in het programma gehad, exact 1:87,
deze worden op E-bay Duitsland regelmatig aangeboden.
Lima heeft deze rijtuigen ook in vele uitvoeringen en kleurvarianten uitgebracht.
Gewoon bij E-bay Duitsland kijken .

Rob

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #68 Gepost op: 02 March 2007, 17:30:17 »
Het vreemde bij die eerste plaat is wel dat er in de kopse wand evengoed ruitjes zitten naast de schuifdeur. Hadden de niet stuurstandrijtuigen daar evengoed ruitjes zitten, of is het wel een stuurstand, maar zijn de derde pit en ruitenwissers later aangebracht?
Andersom, het is een voormalige stuurstand. De eerste lichting stuurstanden bij de Silberlinge waren deze met de platte neus en overloopmogelijkheid. Vanwege de afmetingen van de cabine zijn ze ook wel bekend als "Hasenkasten"-stuurstand :D Later is men er toe overgegaan een volwaardiger stuurbak te maken, dat werd de bekende Karlsruher Kopf. De Hasenkasten-exemplaren zijn vervolgens deels omgebouwd naar Karlsruher Kopf-bakken, andere bakken hebben rondgereden als normaal doorgangsrijtuig. Die laatste uitvoering zie je op dat plaatje.

Groet, Julius

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #69 Gepost op: 03 March 2007, 12:37:22 »
Kijk weer wat wijzer geworden  ;D

Is iemand ook bekend als zo'n couwbalgstuurstand als rijtuig naar NL kwam, of deze dan wel altijd met zijn stuurstandkop of vooraan of helemaal achteraan de trein zat (zodat hij in Duitsland meteen weer als stuurstand dienst kon doen), of dat dit rijtuig een willekeurige plek in de trein had? Mijn vraag gaat dus weer over 1974......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #70 Gepost op: 04 March 2007, 11:02:38 »
Volgens mij waren de Bm-rijtuigen origineel niet geschikt voor trek-/duwverkeer en is dat pas later mogelijk gemaakt, dus had een eventueel aanwezige BDnf helemaal geen functie. Weet ik helaas niet helemaal zeker, wellicht dat iemand anders er iets over weet?

Groet, Julius

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #71 Gepost op: 09 March 2007, 08:56:55 »
Silberlingen kwamen in de jaren 70 gewoon voor, in het begin meer dan de groene Bümsen maar later werden de treinen wat groener. De Silberlingen had DB kennelijk zelf nodig. De exacte samenstelling hoor je nog vwb 1974.

Hoi Modelspotter,

Heb je enig idee wanneer je dit uitgezocht kan hebben? Niet dat ik je op je hielen wil zitten, maar vind dat wel prettig om te weten.....  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #72 Gepost op: 09 March 2007, 13:37:15 »
Ik heb de vraag vrm 1974 gedeponeerd bij een drgl. kenner bij uitstek van de NVBS, hij is ook weer bezig met een boek, dus ff geduld. Ik vind het ook
aardig om te weten wat er 'exact' inzat.

Heb in de winterdienst van 1973 nog eens in de Nord-West gezeten (Ut naar Amf) met een 1e klas abo mocht dat. Toen zaten er ook al geen NS-rijtuigen meer in, maar waar die dan wel uit bestond ... Ik zat naast de slaapkar vd SZD in een PKP-rijtuig, dat stonk naar de lysol.
Kan me herinneren uit die tijd dat als er een zogenoemde kindertrein uit Berlijn ergens was om kinderen te dumpen (die treinen, bestaande uit de type y-rijtuigen van de DR, reden het hele land door) het hele station naar de lysol stonk. Zowel in Haarlem als inZwolle bleef die lucht tijden hangen.

Terug naar de topic, ff geduld.

Modelspotter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #73 Gepost op: 10 March 2007, 16:51:32 »
Okiedoekie, we wachten rustig af :-)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #74 Gepost op: 14 March 2007, 11:49:22 »
Begin 70-er jaren zijn wij een aantal jaar naar Duitsland op vakantie geweest. Met de zaterdagse D-trein vanaf Den Haag SS, vertrek als ik het goed heb rond 9.00 uur. Die bestond uit drie DB rijtuigen, 2x 2e klasse en 1x 1e klasse. Soms een 1100, ook een keer een 1200. Tot aan Emmerich slechts drie rijtuigen, daarna achter een stuk of 12 gereedstaande rijtuigen. Wij gingen mee tot Keulen, daarna in de 3-assige Umbau rijtuigen achter een 212 of 215. Prachtige vakanties met bezoeken aan stoomdepots.

De eerste jaren de bekende groene en blauwe rijtuigen, maar opeens een drietal in de nieuwe pop kleuren. Ik meen dat dat in 1972 was, want die kleuren waren geintroduceerd bij de Olympische Spelen in München.

Ik heb de foto maar rechtstreeks aan Jeroen gemaild, want ik weet niet hoe ik hem moet toevoegen.

René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding