Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
Vandaag om 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:22:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 22:17:54
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:57:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 66469 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #60 Gepost op: 02 March 2007, 10:29:45 »
Silberlingen kwamen in de jaren 70 gewoon voor, in het begin meer dan de groene Bümsen maar later werden de treinen wat groener. De Silberlingen had DB kennelijk zelf nodig. De exacte samenstelling hoor je nog vwb 1974.

Bij HUA met zoekargument buurland* komt een 1100 met zo'n 'silberfisch' tevoorschijn. Ik heb zelfs een BD in Ede/Wageningen met buitengebruik zijnde stuurstand in zo'n trein gezien, weliswaar wel met doorloopkop. Dus B, AB en BD kwamen voor.
Modelspotter

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12467
    • sleutelspoor
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #61 Gepost op: 02 March 2007, 10:41:07 »
Ik kwam nog een pl;aatje tegen van de Nord-West Express tussen Vlaardingen en Maassluis op 28-4-1992
1600- PKP-PKP-DSB-DB-DB


Dit is wel niet zo'n beste dia maar hier gaat een 15oo met siberlinge in de buurland naar Koln

Plaatje is genomen bij Kethel.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #62 Gepost op: 02 March 2007, 11:34:35 »
Gaaf die foto's!!!!!!!

Silberlingen kwamen in de jaren 70 gewoon voor, in het begin meer dan de groene Bümsen maar later werden de treinen wat groener. De Silberlingen had DB kennelijk zelf nodig. De exacte samenstelling hoor je nog vwb 1974.

Dat zou erg fijn zijn!!!!  ;D

Bij HUA met zoekargument buurland* komt een 1100 met zo'n 'silberfisch' tevoorschijn. Ik heb zelfs een BD in Ede/Wageningen met buitengebruik zijnde stuurstand in zo'n trein gezien, weliswaar wel met doorloopkop. Dus B, AB en BD kwamen voor.
Modelspotter

Ja, ik heb ook foto;s gezien van een Silberlin BD met doorloopkopstuurstand, in NL uiteraard ingezet als normaal rijtuig. Waren er van de Silberlingen ook BD's zonder stuurstand?

En voor het jaar 1974, heb ik dan Silberlingen nodig met zwarte stelbalk of met blauw/grone stelbalk?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #63 Gepost op: 02 March 2007, 11:40:24 »
http://bert11.homeip.net/zoek1sorter.html?f=ON&q=db_rijt_silberling&search=+ZOEK+

Deze link stuurde René me privé door. Op deze site staan een paar plaatjes van Silberlingen in Nederland, waaronder dus ook het BD rijtuig met stuurstandinrichting.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #64 Gepost op: 02 March 2007, 12:01:17 »
Op de eerste foto van Stortebeker te Asd zie je een BD zonder stuurstand, geen derde pit en geen ruitenwissers enz. De 2e plaat juist wel.
Uiteraard deden de stuurstanden hier geen dienst omdat de NS-elocs niks van doen hadden met een stuurstroomleiding zoals de DB die kende/kent.
Modelspotter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #65 Gepost op: 02 March 2007, 12:40:54 »
Het vreemde bij die eerste plaat is wel dat er in de kopse wand evengoed ruitjes zitten naast de schuifdeur. Hadden de niet stuurstandrijtuigen daar evengoed ruitjes zitten, of is het wel een stuurstand, maar zijn de derde pit en ruitenwissers later aangebracht?

En zijn er ook correcte modellen van deze rijtuigen?

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #66 Gepost op: 02 March 2007, 12:51:20 »
En of stuurstanden binnen Nederland dienst deden. Maar dan op een enkel lijntje namelijk Nijmegen-Kleve. Maar daar ging geen Nederlandse loc voor of achter dat is juist. Enkel een br216/br218 of br 211/212. In de jaren 70 kwamen zowel de zwarte als de oceaanblauwe stelbalken voor op de silberlingen. Maar rond 1974 domineerde  de zwarte stelbalken op het nederlandse net het beeld.

Leuk draadje trouwens! Jammer dat er idd zo weinig van bekend is.
Succes verder met de zoektocht.  ;)

groetjes Jeroen

p.s Jeroen Lima heeft ze destijds in correcte schaallengte op de markt gebracht. Ik heb de rijtuigen met stuurstanden zelf in bezit.
Roco zet zijn lijn silberlingen ook voort. Dus is ook een optie. En dan heb je ook nog het merk ADE. Supermooi maar daar is de prijs ook naar.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2007, 13:00:26 door Thowra »
We're all riders on this train.

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #67 Gepost op: 02 March 2007, 12:52:42 »
Lima heeft zeer fraaie Silberlingen in het programma gehad, exact 1:87,
deze worden op E-bay Duitsland regelmatig aangeboden.
Lima heeft deze rijtuigen ook in vele uitvoeringen en kleurvarianten uitgebracht.
Gewoon bij E-bay Duitsland kijken .

Rob

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #68 Gepost op: 02 March 2007, 17:30:17 »
Het vreemde bij die eerste plaat is wel dat er in de kopse wand evengoed ruitjes zitten naast de schuifdeur. Hadden de niet stuurstandrijtuigen daar evengoed ruitjes zitten, of is het wel een stuurstand, maar zijn de derde pit en ruitenwissers later aangebracht?
Andersom, het is een voormalige stuurstand. De eerste lichting stuurstanden bij de Silberlinge waren deze met de platte neus en overloopmogelijkheid. Vanwege de afmetingen van de cabine zijn ze ook wel bekend als "Hasenkasten"-stuurstand :D Later is men er toe overgegaan een volwaardiger stuurbak te maken, dat werd de bekende Karlsruher Kopf. De Hasenkasten-exemplaren zijn vervolgens deels omgebouwd naar Karlsruher Kopf-bakken, andere bakken hebben rondgereden als normaal doorgangsrijtuig. Die laatste uitvoering zie je op dat plaatje.

Groet, Julius

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #69 Gepost op: 03 March 2007, 12:37:22 »
Kijk weer wat wijzer geworden  ;D

Is iemand ook bekend als zo'n couwbalgstuurstand als rijtuig naar NL kwam, of deze dan wel altijd met zijn stuurstandkop of vooraan of helemaal achteraan de trein zat (zodat hij in Duitsland meteen weer als stuurstand dienst kon doen), of dat dit rijtuig een willekeurige plek in de trein had? Mijn vraag gaat dus weer over 1974......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #70 Gepost op: 04 March 2007, 11:02:38 »
Volgens mij waren de Bm-rijtuigen origineel niet geschikt voor trek-/duwverkeer en is dat pas later mogelijk gemaakt, dus had een eventueel aanwezige BDnf helemaal geen functie. Weet ik helaas niet helemaal zeker, wellicht dat iemand anders er iets over weet?

Groet, Julius

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #71 Gepost op: 09 March 2007, 08:56:55 »
Silberlingen kwamen in de jaren 70 gewoon voor, in het begin meer dan de groene Bümsen maar later werden de treinen wat groener. De Silberlingen had DB kennelijk zelf nodig. De exacte samenstelling hoor je nog vwb 1974.

Hoi Modelspotter,

Heb je enig idee wanneer je dit uitgezocht kan hebben? Niet dat ik je op je hielen wil zitten, maar vind dat wel prettig om te weten.....  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #72 Gepost op: 09 March 2007, 13:37:15 »
Ik heb de vraag vrm 1974 gedeponeerd bij een drgl. kenner bij uitstek van de NVBS, hij is ook weer bezig met een boek, dus ff geduld. Ik vind het ook
aardig om te weten wat er 'exact' inzat.

Heb in de winterdienst van 1973 nog eens in de Nord-West gezeten (Ut naar Amf) met een 1e klas abo mocht dat. Toen zaten er ook al geen NS-rijtuigen meer in, maar waar die dan wel uit bestond ... Ik zat naast de slaapkar vd SZD in een PKP-rijtuig, dat stonk naar de lysol.
Kan me herinneren uit die tijd dat als er een zogenoemde kindertrein uit Berlijn ergens was om kinderen te dumpen (die treinen, bestaande uit de type y-rijtuigen van de DR, reden het hele land door) het hele station naar de lysol stonk. Zowel in Haarlem als inZwolle bleef die lucht tijden hangen.

Terug naar de topic, ff geduld.

Modelspotter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #73 Gepost op: 10 March 2007, 16:51:32 »
Okiedoekie, we wachten rustig af :-)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #74 Gepost op: 14 March 2007, 11:49:22 »
Begin 70-er jaren zijn wij een aantal jaar naar Duitsland op vakantie geweest. Met de zaterdagse D-trein vanaf Den Haag SS, vertrek als ik het goed heb rond 9.00 uur. Die bestond uit drie DB rijtuigen, 2x 2e klasse en 1x 1e klasse. Soms een 1100, ook een keer een 1200. Tot aan Emmerich slechts drie rijtuigen, daarna achter een stuk of 12 gereedstaande rijtuigen. Wij gingen mee tot Keulen, daarna in de 3-assige Umbau rijtuigen achter een 212 of 215. Prachtige vakanties met bezoeken aan stoomdepots.

De eerste jaren de bekende groene en blauwe rijtuigen, maar opeens een drietal in de nieuwe pop kleuren. Ik meen dat dat in 1972 was, want die kleuren waren geintroduceerd bij de Olympische Spelen in München.

Ik heb de foto maar rechtstreeks aan Jeroen gemaild, want ik weet niet hoe ik hem moet toevoegen.

René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding