Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 61346 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2007, 08:48:11 »
de Holland-Scandinavie Express is natuurlijk een leuke trein om samen te stellen, alleen geloof ik dat er in de praktijk toch vaak van vaste stammen of rijtuigtypen werd afgeweken. Maar ja, op oude foto's is de loc meestal uitstekend zichtbaar, wat er achter hangt niet...
Zo kun je denken aan een 1100, tweemaal plan D, een DB Bum en een of tweemaal DSB B of AB. Eigenlijk hoort hier dan wel weer een stalen D bij, ook voor 1974. Dan heb je blauw-rood-groen.
Heljan heeft overigens hele mooie A en B rijtuigen voor deze trein, ook voor tijdperk IVa (de oude wijnrode kleurstelling) die via hun website zijn 

Hoi René,

Ik had je al privé over dit bericht gemaild, maar aangezien meerdere mensen dit draadje kennelijk interessant vinden, doe ik het ook maar even via dit forum:

Wat je schrijft over de Holland-Scandinaviën Expres klinkt me ontzettend interessant in de oren, het is als ik het zo lees, een trein die binnen mijn maximale lengte blijft, en het is een kleurrijk geheel!

Nu heb ik er nog wel een paar vragen over:

Je schrijft dat de trein uit materieel bestaat van 3 landen:

Vraag 1: 2x NS Plan D, weet je ook welke Plan D's (waren het 2x B, 1x A + 1x B of zat er zelfs nog een RD tussen)?

Vraag 2: 1x DB Bum (groen), je schrijft dat Roco een veel te korte versie heeft. Is er een fabrikant diedit rijtuig wel goed op schaal heeft uitgebracht?

Vraag 3: 2x DSB (wijnrood, gaaf!  ;D) 1x B + 1x AB. Nu schrijf je dat heljan mooie rijtuigen heeft gemaakt, maar dan alleen een B en een A. Weet je of deze samenstelling ook voor kwam, of kan ik beter 2 B's kopen, dan wel moet het expliciet een B + AB zijn?

Zijn er ook foto's bekend van deze trein uit 1974?

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2007, 09:42:03 »
Heljan heeft wel de AB in het programma. Kijk maar eens op hun site en zoek dan op ab. Dan kom je ze tegen.

Groetjes,

Ernst-Jan

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #32 Gepost op: 26 februari 2007, 09:43:13 »
Vraag 2: 1x DB Bum (groen), je schrijft dat Roco een veel te korte versie heeft. Is er een fabrikant diedit rijtuig wel goed op schaal heeft uitgebracht?
Het verhaal over de te korte uitvoering sloeg denk ik op de DSB-bakken van Roco. Van het bedoelde rijtuig ken ik twee soorten die in 1:87 zijn uitgebracht, namelijk het 'oertype' Bm 232 met de grote draaideuren en smallere ramen van Alphatrains en de latere doorontwikkeling Bm 234 met draaivouwdeuren en bredere ramen van Roco.

Groet, Julius

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #33 Gepost op: 26 februari 2007, 10:38:01 »
1) Uit hoeveel rijtuigen
2) Reed dit in 1974 ook nog zo?
3) Werd in 1974 ook nog steeds gecombineerd

Moet ik vanavond ff induiken, maar NS maakte toen net zoals nu gebruik van stammen, of twee of drie rijtuigen, kan dus best buiten de spits verminderd zijn.
Op Ah berg stonden in de jaren zestig diverse Ovale ramers en vooroorlogse Bolramers plus Blokkendozen reserve, zelfs BD6800-en.
En die werden met een 600 zo bijgeplaatst.

Maar de Blokkendozen verdwenen gedurende spoorslag '70 al gauw uit de normale dienst. Hadden echt geen comfort met 120, werd over geklaagd, wat wil je, jaren zeventig en dan op bekleed (vulling van paardenhaar en kunstleerdoek) en hout voor een toen aanzienlijke reissommetje (en maar dansen). Een jaar later reden er al vier bij de VSM...

Tot vanavond
Modelspotter

     

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2007, 11:56:11 »
 ;) Ik weer wel dat in de jaren 70 er een trein met silberlingen met een 1200 op zaterdag naar den helder kwam, alleen in de zomer, kwam om ongeveer 11:30 aan en vertrok dan om 13:30 weer. Ik meen dat die uit keulen kwam via arnhem.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2007, 12:39:50 »
;) Ik weer wel dat in de jaren 70 er een trein met silberlingen met een 1200 op zaterdag naar den helder kwam, alleen in de zomer, kwam om ongeveer 11:30 aan en vertrok dan om 13:30 weer. Ik meen dat die uit keulen kwam via arnhem.

Johnny,

Heb je ook enig idee hoeveel rijtuigen deze trein mee had?olgens mij gaat het hier om vervoer van militairen (z.g.n. verloftreinen) en het lijkt me sterk dat dit treinen van max 6 rijtuigen waren. Maar ja, ik bestond in 1974 nog niet, dus vandaar mijn vele vragen.......

Jeroen

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2007, 13:18:22 »
In het boek over de serie 1100 zie ik op bladzijde 247 een foto van een dergelijke trein. De volgens bijschrift in 1979 genomen foto laat toch een behoorlijke lengte zien: Bn+groene ABm 223+3xBn+een ouder type bagagerijtuig dat ik verder niet goed kan onderscheiden.

In model heeft Roco 1:87 Bn, zij het nog nooit in tijdperk IV-uitvoering. De ABm 223 is aangekondigd bij Alphatrains, handmonster was ook te zien op de beurs in Köln vorig jaar. Naar ik begreep op de Duitse fora is het echter allemaal wat onduidelijk hoe het nu verder gaat en dus of en wanneer het spul komt.

Groet, Julius

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #37 Gepost op: 26 februari 2007, 13:49:27 »
  in de jaren 70 er een trein met silberlingen met een 1200 op zaterdag naar den helder kwam

Dat waren de zogenoemde Badehosezüge, afgeladen met 'Ruhrgebiet'-bleekneuzen op weg naar Texel.
Aan materieel kwam in vroeger dagen het meest vreemde over de grens.
Ik heb 'Hechte', Poolse 'Hechte', type 26, 28, E30-ers en de Schürzenwagen daarin gezien. Maar als zulks met stoom in Arnhem kwam, tsjonge, mooi was dat. Dat bracht met deze treinen onder andere zelfs als tractie in 1965 de Br 03.10 naar Arnhem.

De jaren zestig, eigenlijk was stoom zo gewoon... Nieuwe Schans, Oldenzaal, Hengelo, Winterswijk, Arnhem, Nijmegen en Venlo: 50-ers, 44-ers, 01-en, 01.10-en, 23-ers, 03-en, 03.10-en, 41-ers, 38-ers (P8) en in Arnhem de V200.0, in 1958/9 eerst met de Riviera-express en alras meer en meer.     

De militaire treinen reden vwb de schietseries (maart/april en september/oktober) na 1970 alleen met Duits materieel, de gestelde rongenwagens (S-LWO -> Kbs) waren van de pool en dus ook van NS.
En uiteraard met stoom van en naar Oldenzaal. In 1968 ging ik met een B7800 (Dirk) van 't Harde met -tig rongenwagens waarop het hele verkenningseskadron een plek had, naar Fallingbostel/Bergen-Belsen (!), ja de losplaats van... bizar.

Van 't Harde naar Zwolle Rgs. (onverwarmd achter een 2400). Daar kwam een 1100 voor de trein en in Oldenzaal een Br 50. Via Bremen naar Soltau en de ene keer naar Fallingbostel en de andere maal naar Bergen via de OHE. Terug met diesels van de OHE naar Celle en daar weer DB stoom, 41-olie of 50-ers naar Oldenzaal.

Het echte verlof uit Duitsland was toen al helemaal overgenomen door touringcars. Voordien, 1965, zelfs Ovale ramers met huzaren gezien.

Modelspotter
 

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2007, 15:28:35 »
Goh interessante verhalen allemaal!!!!  :D Echt leuk dat er meer mensen zijn die zich interesseren voor internationale treinen in Nederland uit de jaren 70!

Toch wil ik graag weer even terug naar de discussie, om te voorkomen dat we te ver afdwalen.

We zijn gebleven bij de buurlandint 2300 en dan de trein tussen Ah en Asd, omdat de trein tussen Duitsland en Ah met V200 reed en ik een NS loc voor mijn trein wil hebben. De vragen die nog openstaan wil Modelspotter vanavond gaan uitzoeken, dus ik hoop dat je iets concreets kunt vinden!

Daarnaast ben ik nog op zoek naar antwoorden op de vragen over de Holland-Scandinavië-expres, want ook deze trein lijkt me erg gaaf in model. Ik hoop dat René of anderen me hier verder mee kunnen helpen.

Maar wat ik me nu ook nog afvraag, heb ik het nu juist dat dit de enige nog mogelijke internationale treinen uit die tijd zijn, die aan mijn criteria kunnen voldoen, de Hoek-Warszawa buiten beschouwing gelaten, want die heb ik al. Want er reden zo veel internationale treinen in die tijd. Nu besef ik dat ik wel erg veel criteria heb gesteld en daarmee een aantal treinen afvallen, maar toch. Ik ben benieuwd!

Het is in ieder gevaql weer duidelijk geworden dat militaire treinen, verloftreinen en badehosezüge helaas niet aan mijn criteria voldoen, omdat ze te lang zijn.

Groet,
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2007, 17:11:23 »
Ik geniet van dit draadje. Heerlijk om commentaar en informatie van een echte kenner te krijgen.
Jeroen als je dit plaatje beziet dan zie je dat de Vlissingse Badenhozezug niet langer is dan een Hondekop viertje!

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

arjen

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #40 Gepost op: 26 februari 2007, 19:02:24 »
als je dit plaatje beziet dan zie je dat de Vlissingse Badenhozezug niet langer is dan een Hondekop viertje!

Heee, nooit geweten dat de Vlissingse Badehosezug nog heeft gereden met Umbauwagen. Wel aantrekkelijk om te imiteren, weet iemand de exacte samenstelling?
Van omstreeks 1980 herinner ik me een ratjetoe van Silberlinge en crème/groene (A)Büm's, meestal vijf stuks in totaal, en een uiterst krakkemikkig bagagerijtuig: óf een vooroorlogs stalen Reichsbahn-exemplaar óf zo'n houten bak die uit twee Leipzig-goederenwagens was opgebouwd. Ik heb alleen geen idee vanaf wanneer ze in die samenstelling zijn gaan rijden.

Arjen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2007, 19:11:33 »
Als ik je kon helpen zou ik het graag doen. Op de achterzijde van de Hesseling foto staan geen trein gegevens. Helaas,-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WagonsLits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2007, 19:24:48 »
Wat interieurplaatjes van de internationale treinen uit de jaren 70:
http://members.lycos.nl/wagonslits/Archieven2.htm

De dienstregeling van oa Austria Expres en Holland-Italie Expres uit '77/'78:
http://members.lycos.nl/wagonslits/Archieven3.htm

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2007, 20:10:26 »
Ook al ben ik nog geen concrete stap verder tot nu toe, ik vind dit een geweldige discussie  ;D. Die badehosezug uit Vlissingen is inderdaad een iel dingetje! Maar ja, hoe komen we in vredesnaam nu aan de juiste samenstelling van 1974?

T.a.v. de 'normale'  D treinen moet ik nog een spoorboekje buitenland 1975 hebben. Ik dacht dat daar de samenstellingen in stonden. Ik ga eens even zoeken op zolder.

Mij benieuwen wat voor D trein ik uiteindelijk zal gaan samenstellen  ;) :P ::) :o

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #44 Gepost op: 26 februari 2007, 20:55:48 »
Hallo,

Ben net nieuw op het forum en heb wellicht iets interessants: een scan uit een Duits boek met treinsamenstellingen. Het betreft de D236 Nord-West-Express van de winterdienst 77/78 wanneer ook de koersrijtuigen naar Moskou met die trein worden meegestuurd en de D237 Nord-West-Expres van de zomerdienst https://images.beneluxspoor.net/bnls/78_D236_D237.jpg
. Hoop dat zo goed gaat.

Greetz,
Bas