Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 12:39:18
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 12:03:20
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door henk
Vandaag om 11:55:23
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 65887 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #45 Gepost op: 27 February 2007, 00:31:15 »
De dienstregeling 1973/74 vermeldt geen tr. in de serie 2300 maar het zijn Intercity's in de 1770 serie. In 1975 werd het serie 2300. Deze Intercity's niet verwarren met huidige IC...

Een aardige bijkomstigheid is de vermelding van de hiervoor vermelde Badehosezug naar Den Helder, trein 1710. Zaterdags vertrek uit Keulen 6.40 en a te Ah om 9.04 en Den Helder a 12.04 en de 1712 uit Hagen 7.54 naar Alkmaar a 12.30. Tegentreinen 171 en 1713.

Terug naar de topic...
Geen NS materieel in deze en normale ic treinen van en naar Emmerich/Amsterdam, ook dus geen combineren meer in Ah met evt tr uit Nm.

Samenstelling... vele Bümsen (heetten toen al Am, ABm, Bm). Moet in mijn archiefje duiken voor de exacte samenstelling. Geduld...

Nog een aanvulling, V200.0 waren weg miv de zomer drgl 1966, toen werd el. gereden van Ah naar Em en verder. Dus die V200.0 van je mag nu naar Hengelo-Bad Bentheim enz. voor de Scandex.

Modelspotter   

« Laatst bewerkt op: 27 February 2007, 00:54:00 door modelspotter »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #46 Gepost op: 27 February 2007, 07:41:09 »
Hoi,

Kijk dat gaat de goede kant op! Normaal ben ik helemaal weg van diesels, maar nu kan ik ze even niet gebruiken  ;)

Ook heel interessant dat de buurlandtreinen serie 1770 dus geen NS mat meer mee heeft in mijn gewenste jaartal. Dat verklaart neem ik aan ook waarom Nico Spilt in 1973 een 1100 op ASD fotografeerde met drie silberlingen erachter en meer ook niet. Dus dat kan een interessant treintje voor me zijn.

Ik heb gisteravond even de zolder overhoopt getrokken. Aldaar vond ik kopieen van het spoorboekje buitenland 1975 en de VRM 1961/1962.

Spoorboekje buitenland 1975.  Het interessante aan dit spoorboekje is dat er bij de internationale treinen een tekening staat van de treinsamenstelling. De tekst bij de tekening helpt ons al aardig op weg. Zo geeft de tekst aan om wat voor rijtuig het gaat, 1e, 2e klas, bagage, restauratie en waar het rijtuig heen gaat. Ook staan er merkeringen bij die verwijzen naar een oetnoot. In deze voetnoot kun je terug vinden als het rijtuig in bepaalde maanden mee rijdt of alleen bij behoefte. Bij treinen die in model te lang  woden, kun je de behoeftes en bijvoorbeeld extra verlengingen in het weekend eruit laten. Het is alleen jammer, maar wel logisch, dat in het spoorboekje niet vermeld is van welke maatschappij het rijtuig is.

Daar heb je het VRM voor. VRM staat voor Voorschrift voor het gebruik van Reizigersmaterieel voor getrokken Materieel. En dan moet je hebben, deel 1, de bepalingen.

Dit VRM geeft ook schematisch de internationale treinen weer in de treinsamenstelling zoals ze planmatig horen te rijden. In dit VRM staat onder elk rijtuig ook van welke maatschappij het is, wat het gewicht is en hoeveel zitplaatsen het heeft. Hiermee zou je dus een aardig beeld kunnen krijgen welk materieel er in zo'n D-trein moet rijden.

Nu is het alleen ontzettend jammer dat:
1) ik geen VRM van 1974 heb
2) in het spoorboekje buitenland zomer 1975 de Holland-Scandinavien expres niet voorkomt (het zijn kopien, misschien is het niet compleet. Iemand het spoorboekje buitenland 1974 in zijn bezit????????
3) er over buurlandtreinen niet gerept wordt
4) ik geen flauw idee heb hoe ik aan de VRM 1974 kan komen.

De VRM van 1961/1962 kan ik niet gebruiken voor de Holland-Scandinavien Expres, omdat deze trein veel meer rijtuigen had dan wat Rene laatst beschreef. Het leuke van dat jaar was wel dat deze trein een deel had uit Amsterdam CS (1x DSB AB + 1x DB B) en een deel uit Hoek van Holland (1x NS AB + 1x DB AB + 1x B facultatief NS of DB + 1x B DB + 1x A DB + 1x WR CIWL + 1x AB SJ + 1x D NS + 1x B facultatief NS of DSB).
Deze twee delen combineerden in Amersfoort en gingen samen verder.

Helaas is deze samenstelling totaal anders dan de optie die Rene gaf van 2x NS + 1x DB + 2x DSB. Maar ja, het is ook nogal een groot verschil 1962 of 1974........

Hopelijk heeft iemand het spoorboekje buitenland 1974 of de VRM van die tijd.....

Jeroen


Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #47 Gepost op: 27 February 2007, 09:27:07 »
Jeroen,
Drgl bu van NS 1974 geeft ook geen buurlandcombinaties weer, helaas.

En dat de Nord-west of Scandex qua waarnemingen afweken van wat was voorgeschreven, is niet zo vreemd. In de VRM komt bij zulke lange tr. ook het woordje fac. veelvuldig voor en, als zo'n tr. in Puttgarden moest worden gecombineerd (tr. stonden 'geknipt' op de veerboot) ging het ook weleens anders dan zoals het moest. En dat leverde Hoek van Holland weer veel rangeerwerk op.

Het rare is dat van de jaren 70 vwb de normale tr. weinig fotografisch is vastgelegd, ik fotografeerde ook eerder de stoomlocs dan wat erachter hing en filmde (8mm) bovenal in Duitsland.

Trouwens in mijn opsomming over al die Duitse locs heb ik de series 24 te Nm (in 1962 nog), de serie 64 in Vl en de T18 (78) te Es verzuimd te noemen. En ook de 05(!)-en met Engelse verlofgangers tr. in 1952 te Ah. Die 05-en gingen als lm terug naar de heimat. Verder af en toe een 94 (T16) in Ns uit Emden. Vergeet bijna de extra rit van EK in 1969 met Bad IVh (18.3) van Emmerich via Ah naar Nm en door naar Kleve. Het stukkie van Nm naar Kranenburg moest een 2200 in vsp doen wegens brandgevaar... Die Duitsers op de 18.323 duwden vervolgens de 2200 naar de grens, lachen...
Modelspotter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #48 Gepost op: 27 February 2007, 18:50:01 »
Drgl bu van NS 1974 geeft ook geen buurlandcombinaties weer, helaas.

Maar geeft dit spooorboekje buitenland 1974 wel de samenstelling van de Holland Scandinavie Expres weer?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #49 Gepost op: 27 February 2007, 22:10:17 »
180   ABm   Amsterdam   Puttgarden   D 431      DB                                             
179   Bm   Amsterdam   Puttgarden   D 431      DB   16.06-15.08; anders bij behoefte                                          
178   Bm   Amsterdam   Puttgarden   D 431      DB   dagelijks; do+za 16.06-13.08 naar København                                          
177   ABm   Amsterdam   København   D 431      DB                                             
171   Am   Hoek vH   København         DB                                             
172   Bm   Hoek vH   København         DB                                             
174   Bm   Hoek vH   København         DB                                             
---   D   Hoek vH   København         NS                                             
175   Bm   Hoek vH   Puttgarden         DB   za 25.06-20.08                                          
176   Bm   Hoek vH   Puttgarden         DB                                             
---   WR   Hoek vH   Hamburg   D 230   D 230   CIWL                                             
181   Bm   Hoek vH   Berlin      E 2241   DR                                             
182   ABm   Hoek vH   Berlin      E 2241   DR                                             
184   Bm   Hoek vH   Bd Harzburg      E 2241   DB                                             
185   ABm   Hoek vH   Bd Harzburg      E 2241   DB                                             
                                                               
Groep E 2241 af in Hengelo                                                               
Groep Amsterdam bij in Bentheim                                                               

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #50 Gepost op: 28 February 2007, 08:35:56 »
Hallo,

Als ik bovenstaande zo lees, duidt het erop dat er dus geen DSB mat meer in de Holland-Scandinavie Expres zit in 1974??

Gezien wat Rene enkele dagen geleden schreef, begint het verhaal steeds waziger te worden, helaas.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #51 Gepost op: 28 February 2007, 09:38:14 »
Ach, het is maar wat je onder 'wazig' verstaat. Alles werd (wordt) door NS vastgelegd, maar als je niet over die docu beschikt en evenmin dienstregelingen bu. land hebt, tja dan wordt het moeilijk, dan is er nu .... zij dank dit forum.

Maar dat geldt ook voor alle vernummeringen van, om maar wat te noemen, ex-SS, ex-HSM materieel. Op het moment dat je de officieele stukken van NS in het Utr. Archief ziet, wordt alles in een klap duidelijk en kun je je eigen notities gaan aanpassen en dan is de mist vaak opgetrokken. Wij (ik ben 61) hadden het veel moeilijker in de jaren 70/80, toen bevond zich vrijwel alles achter slot en grendel en zij die het wisten gaven weinig prijs. Om de veel genoemde NJvWJ aan te halen, die wilde worden overtuigd dat je een 'ware gelovige' was...

Feit is dat van zo. dienst tot wi, dienst en weer tot zo. dienst treinen qua treinnummers en samenstellingen wijzigden maar in veel gevallen ook weer niet. De Scandex en de Nord-West zijn weliswaar niet zo complex als de Rheingold Express, Rheinpfeil, Rheingold en Loreley Express samenstellingen van voor 1956 maar af en toe had het er wel de schijn van. Maar als je de VRM uit die tijd leest, is alles ineens duidelijk.
Nogmaals, heb je die gegevens niet en ga je uit van foto's dan zit je er soms echt naast...

En ben je redacteur van een tijdschrift en je schrijft over de geschiedenis van de Rheingold dan kun je de spreekwoordelijke mist ingaan. Door te schrijven dat Liliput A en AB rijtuigen met dezelfde nummers uitbracht en dat dat onjuist was zonder je te realiseren dat in 1956 de klasseverlaging had plaatsgevonden en dus die modellen juist waren. De nummers wijzigden niet maar de AB's werden in 1956 A.

Om te bepalen of NS-materieel in de een of andere buitenlandse dienst zat is het verstandig (lijkt me) uit te gaan van het groene rijtuigboekje van NJvWJ, 'getrokken stalen rijtuigen' (bibliotheek).

Daar is uit te halen welke NS-rijtuigen wanneer in de bu. dienst zaten. Vervolgens drgl-en bu. land aanschaffen (NVBS winkel te Leiden) en dan meerdere foto's bekijken.
Dienstregelingen buitenland verschaffen veel info over de samenstellingen maar niet over het exacte type rijtuig dat werd gebruikt, daarvoor had/heb je de VRM's nodig en heb je die niet dan foto's.

VRM's waren in de jaren tot 1970 handzame rode boekjes, in de jaren 80 werden dat in oblongformaat gehouden en mbv computerprinters gemaakte uitdraaien, de kleur van het schutblad was nog rood. 

Maar afwijkingen van VRM's kwamen ook voor, niets is zonder uitzondering. In de TEE Rembrandt reden bijvoorbeeld Kakadu's mee terwijl een gewone TEE WRm was geplanned.

Helaas heb ik VRM 1974 niet in mijn collectie en zal hierover communiceren met enkelen die daar wel van af weten, je hoort wel van me.
Modelspotter

Aanvulling:
Moderators... ik wil best leuke of gewenste treinsamenstellingen uit de vrm's die ik heb ter beschikking stellen (kwestie van scannen en jullie mailen) als jullie ruimte hebben om het hier te publiceren.
Het zijn geen staatsgeheimen, ik heb nog een leuke van begin jaren 50 Amsterdam - Twente. Hele rijtuigstammen gingen niet naar Enschede maar naar... Winterswijk, Apeldoorn was splitsingsstation.

« Laatst bewerkt op: 28 February 2007, 09:44:22 door modelspotter »

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #52 Gepost op: 28 February 2007, 15:05:45 »
Tja misschien had ik even moeten zeggen dat bovenstaande 1977 betreft !
Groet
Bas

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #53 Gepost op: 28 February 2007, 15:08:57 »
Ja, ik denk dat de VRM van 1974 inderdaad de beste uitkomst zal bieden. Ik heb ook al wat lijntjes openstaan in de hoop aan zo'n boekje, of kopieën ervan, te komen. Fijn modelspotter, dat je ook mee helpt zoeken  :D

Toch jammer dat er zo weinig bekend is van de internationale treinen uit de jaren '70.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #54 Gepost op: 28 February 2007, 20:01:30 »
Nou dan moet in ieder geval vanaf vandaag alles worden vastgelegd voor het 'nageslacht':

http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung2005/reih0029.html

en zoek de ice's en de cnl van en naar Nederland maar op.
Een leuke is de Jan Kiepura.

Succes Modelspotter

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #55 Gepost op: 28 February 2007, 20:09:06 »
Op gelinkte site (http://www.fernbahn.de/) staan ook enkele oudere overzichten, maar het een en ander gaat (nog?) niet zo ver terug dat het voor de jaren '70 interessant wordt.

Groet, Julius

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #56 Gepost op: 28 February 2007, 21:17:29 »
En nog een belangrjke site (fte), daar waar de dienstregelingen van nu op elkaar worden afgestemd (pers. als goed.):

http://www.forumtraineurope.org/html/d/fte_kuerze_004.html

Veel gezipte pdf

Modelspotter
 

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #57 Gepost op: 28 February 2007, 23:24:39 »
Tenslotte, het officieële Europese rijtuigplan dd.: 10-12-2006 t/m 8-12-2007.
Het is een forse pdf...

Maar je krijgt een fantastisch overzicht van alle treinen op dit moment, bijvoorbeeld van de Pollux 319/318 :
2 WLAB, 1 Bvcmz, 1 Bvcmbz enz. enz.

Succes een ieder die is geïnteresseerd in treinsamenstellingen 1:1 en om na te bootsen in 1:........

http://www.obd.nl/~otto/drgl_2007_ewp.pdf

en waarmee ik altijd diverse samenstellingen vastlegde (geen copyright...) met twee voorbeelden

http://www.obd.nl/~otto/sam.doc




Modelspotter
Nb.: Gaarne vanaf nu downloaden, gaat er zaterdag weer af... ruimte



« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 00:18:23 door modelspotter »

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #58 Gepost op: 01 March 2007, 00:31:33 »
De Scandex in mei 1967 opgenomen in Osnabrück:
F191
DB B4üe, NS Bd9, NS Ad8, NS DV, CIWL WR, NS Bd9, DSB AB, NS Bd9
getrokken door DB 01 1059

Austria in september 1980, Krefeld-Nijmegen (Arnhem):
D216
öBB Bmoz, öBB Dms, öBB Bmoz, öBB Bmoz, öBB Amoz 61 81 19 71 020-9,  öBB Bcmoz (blauw), CIWL WLAB 4591 koningsblauw (doorstreept nummer)
getrokken door 215 032-4 naar Arnhem

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 00:36:00 door modelspotter »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #59 Gepost op: 02 March 2007, 08:45:35 »
Ok thanx voor alle info!

Het wordt nog even verder zoeken naar de juiste info aangaande de Holland-Scandinavië-expres.

T.a.v. de buurlandtrein, uit de reacties op mijn vragen in dit draadje heb ik begrepen dat ze in 1974 niet meer gecombineerd met NS mat reden (daar is de foto op de site van Nico ook een bewijs van). De trein bestond meestal uit een rijtuig of drie van DB en het ging vaak om het type Bum.

Kwamen Silberlingen in dat jaar ook nog regelmatig in deze dienst voor? En zo ja, weet iemand welke types en wat de volgorde van de rijtuigen was?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974