Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door bellejt
Vandaag om 14:32:56
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 61333 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2007, 15:20:14 »
@Jeroen als vervanging van dat blauw/beige rijtuig kan je dus een rijtuig in de popkleuren nemen, want die kwamen ook wel eens in Nederland. De blauw/grijze 2e klas poprijtuigen waren wel sterk in de meerderhei t.o.v. de groen/grijze, maar dat is net waar je zelf voor kiest.

Preciese samenstellingen per jaar zijn voor internationale treinen moeilijk te vinden, maar mogelijk dat ook daar mensen op het wagenforum van drehscheibe of iemand je daarmee kunnen helpen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

re2405na

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2007, 15:51:46 »
Hallo Jeroen,

er zijn meer treinsamenstellingen mogelijk dan je denkt. Ik heb zelf gekozen voor de jaren 1958-1968, maar ook voor jouw periode kun je denken aan bijvoorbeeld de Holland-Italie Express met grijze of soms nog bruine FS-rijtuigen (ACME) van het type UIC-X.
Voorts kwamen natuurlijk rode DSG-slaapwagens of blauwe CIWL-rijtuigen voor (type U-Hansa) en misschien voel je ook nog wel iets voor een autoslaaptrein, dan is het nog wat kleurrijker.

Succes, René

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2007, 16:01:08 »
Hoi René,

Wat ik zoek is een kleurrijke samenstelling van een standaard Int uit 1974. Het mag best een Int zijn die een keer per week reed of alleen in de zomer bijvoorbeeld, maar geen incidenteel gedoe als een rijtuig dat door een defect van een ander type toevallig eens in Nederland kwam. Daarom valt voor mij bijvoorbeeld de Inox rijtuigen of. Ze reden standaard met een B-loc. Nu wil ik een NS loc voor de trein zetten. Het zal best eens gebeurd zijn dat een NS loc een defecte B-loc verving, maar het is dus niet standaard.
Dus alle treinsamenstellingen zijn welkom, als het maar reed in 1974 met een NS eloc en de trein max 6 rijtugien telde. Uiteraard moeten de rijtuigen ook in model verkrijgbaar zijn  :P

Het enige wat ik niet wil is een compleet groene of compleet rood-crème stam, omdat ik al een compleet groene Hoek Warsazwa Expres heb en de DEIV TEE wil kopen.

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2007, 16:33:22 »
Wat dacht je van een 1500 met Plan D en N rijtuigen? Reed van Den Haag naar Keulen v.v.

Anoniem

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2007, 16:48:54 »
Even voor anderen: Dave heeft het hier over de SNCF Corailrijtuigen. Dave, dank je wel! Ik heb tot op heden ook nog niets kunnen vinden van Corails in het grijs van halverwege de jaren '70, dus voorlopig kunnen we concluderen dat deze rijtuigen te modern zijn voor wat ik zoek. Wel fijn dat je mee hebt willen zoeken  :D

Inderdaad, de eerste tranche Corailrijtuigen is geleverd vanaf 1975, en wel direct in het bekende wit-grijs-oranje-met-gele-of-groene-streep, respectievelijk wit-blauw voor de couchetterijtuigen. Ik denk ook niet dat ze direct vanaf 1975 in het internationale verkeer te zien waren, dus strikt genomen gaat dat niet werken voor 1974. Overigens wel grappig, ik heb '73 uitgekozen als één van de jaren om in te rijden ;D (de andere zijn '90 en 2007, toevallig telkens 17 jaar verschil).

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2007, 19:43:35 »
Jeroen,
DB Pop-rijtuigen waren er ook al in 1973, kan me een blauw/beige 2e klasser (Büm) herinneren in het Haagse Staatsspoorstation.

De TEE SBB Ram/ NS DE4 reden in het begin van de jaren '70 alleen nog maar in de Edelweisz (althans in Nederland), de Etoile was al een getrokken trein. Ergo, per 1-8-1964 was de Etoile al vervangen door een SNCB-diesellok met PBA-inoxrijtuigen van de SNCF.

De Amsterdamse Holland - Wien (D223) bestond in de zomer van '75 uit 9 bakken, dus teveel voor je. 

Dan is er nog de Austria Express, uit Hoek D217 en uit Nymwegen D213. Combineren in Keulen. Ook hier is de Hoeker lang, max 10 rijt.
De Nijmeegse (D213) komt wel in aanmerking (daar zat geen stoom meer voor, die was zelfs al weg in het midden van de jaren '60), vijf rijtuigen.
Voorop, achter een DB215, 181:Bcm Salzburg, 582:Bm Salzburg, 183:AB öBB/DB Graz, 184:Bm München, 185:AB öBB/DB Innsbruck (via Lindau) (öBB/DB meestal DB).
 
Overigens de term 'Int' kwam later, in die jaren was het nog gewoon D.

Korte D's zijn er niet zoveel, afgezien van de buurlanders met 'silberlingen' en het Amsterdamse deel van de Scandex, D231.
Van Asd maar Amf: 1100, 182: Bm DB Puttgarden, 181: Bm DB Puttgarden,180:  AB DB/DSB: Kopenhagen


Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 23 februari 2007, 19:51:59 door modelspotter »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2007, 20:39:53 »
Maar in 1973 was de D222 Wien Holland Expres nog een trein van 5 rijtuigen (tenminste op de site van Nico). Kan het zijn dat deze D trein wisselende treinlengtes had? De Hoek Warszawa had in 1974 namelijk ook wisselende samenstelling, van 4 tot 6 bakken. In het hoogseizoen reden er extra bakken naar behoefte mee.

Kan dat ook met de D222 geweest zijn?

En die buurlandtreinen met Silberlingen, is daar ook iets bekend over de treinsamenstellingen?

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2007, 21:47:39 »
Heb drgl bu. zomer 1975 voor me liggen:
D223/222
4 rijt. Asd-Nürnberg vv.
5 rijt. Asd-Wien vv.
Slechts een rijtuig fac. namelijk alleen van 22-6 t/m 7-9-1975, Bc 172 van de öBB.

Dat de gefotografeerde trein in 1973 uit slechts 5 rijtuigen bestond is mogelijk een gevolg van vertraging van het Weense deel in Zuid Duitsland. Het gebeurde wel meer dat het Duitse deel op tijd reed, maakte deel uit van een groter verband. Er diende dan een reserve loc plus personeel te worden gesteld door NS aan de grens.

De buurlanders, in 1973 serie 2300, bestonden uit 3 tot 4 silberlingen, maar ook gewone Bümsen. Kan me herinneren dat ze in Arnhem propvol geraakten rond de klok van acht en in Ut ri Asd helemaal overvol waren (als ik in 1971 bij IBM in Asd moest zijn (die zaten toen bij het Amstelstation) ging ik altijd van Zl via Amf naar Ut en vandaar naar Asd Amstel). Een en ander was dan gecombineerd met plan E (uit Nm) in Ah, en in de jaren '70 zelfs met blauwe Blokkendozen. Aardig gezicht een ex-Cec vast aan een silberling getrokken door een 1200.
Deze geg's uit drgl bu. en herinneringen (geen vrm).

Modelspotter

 





re2405na

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2007, 22:47:49 »
Hoi Jeroen,

de Holland-Scandinavie Express is natuurlijk een leuke trein om samen te stellen, alleen geloof ik dat er in de praktijk toch vaak van vaste stammen of rijtuigtypen werd afgeweken. Maar ja, op oude foto's is de loc meestal uitstekend zichtbaar, wat er achter hangt niet...
Zo kun je denken aan een 1100, tweemaal plan D, een DB Bum en een of tweemaal DSB B of AB. Eigenlijk hoort hier dan wel weer een stalen D bij, ook voor 1974. Dan heb je blauw-rood-groen.
Heljan heeft overigens hele mooie A en B rijtuigen voor deze trein, ook voor tijdperk IVa (de oude wijnrode kleurstelling) die via hun website zijn  te bestellen. De Roco's zijn niet geweldig: veel te kort...
De Rheingold reed anno 1962 met slechts drie rijtuigen tussen A'dam en Utrecht om daar te worden gekoppeld met de stam uit Hoek van Holland, weet alleen niet of dat in 1974 ook nog zo ging.

re2405na

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2007, 23:01:11 »
Er hoort nog een stukje bij mijn laatste opmerking: de Rheingold reed nogal eens met blauwe versterkingsrijtuigen -DB type Aum- dus hier hoeft het niet direct eenheidsworst te zijn. Ook anno 1974 zullen er nog veel blauwe rijtuigen hebben rondgereden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2007, 00:38:58 »
Maar in 1973 was de D222 Wien Holland Expres nog een trein van 5 rijtuigen (tenminste op de site van Nico).

Nog ff goed na gekeken, door het perron na de trein lijkt het dat de trein langer is maar het zijn er inderdaad maar een stuk of 5.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2007, 00:42:39 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2007, 17:41:44 »
De buurlanders, in 1973 serie 2300, bestonden uit 3 tot 4 silberlingen, maar ook gewone Bümsen. Kan me herinneren dat ze in Arnhem propvol geraakten rond de klok van acht en in Ut ri Asd helemaal overvol waren (als ik in 1971 bij IBM in Asd moest zijn (die zaten toen bij het Amstelstation) ging ik altijd van Zl via Amf naar Ut en vandaar naar Asd Amstel). Een en ander was dan gecombineerd met plan E (uit Nm) in Ah, en in de jaren '70 zelfs met blauwe Blokkendozen. Aardig gezicht een ex-Cec vast aan een silberling getrokken door een 1200.
Deze geg's uit drgl bu. en herinneringen (geen vrm).

Hoi Modelspotter,

Deze buurlandtreinen serie 2300, reden die vanaf Ah naar Asd altijd in combinatie Silberlingen + Plan E of Mat'24, of was dat alleen in de spits? M.a.w. was het ook de gewoonte dat deze treinen alleen met Silberlingen naar Asd reden? En als ze versterkt werden met NS mat, hoeveel rijtuigen kwamen er dan bij?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2007, 18:01:29 »
Dag Jeroen,

Vindt het leuk in deze materie geïnteresserde te treffen... maar een antwoord dichten op je vraag is niet eenvoudig. In 1972 heeft NJvWJurriaanse zo'n 40 pagina's in Op de Rails gewijd aan de dienst op het bvk Ah-Emmerich in samenhang met oa. de dienst op Nijmegen.
Voorzover ik eea even heb geraadpleegd begon NS met het rijden van getrokken tr. tussen Asd en Nm met een deel voor Duitsland per 3 juni 1956. Toen waren die tr. genummerd in  de 760/770 serie. En met DB-stoom van en naar Ah. Het kruiswissel dat er nu nog steeds ligt in Ah (tussen sp. 5 en 6) dateert van toen. Mat. was zelfs nog vooroorlogs, oa. AB 7400 en ook plan D A7700- en B7800.
De blauwe Blokkendoosrijtuigen reden ook op zat. in de jaren van spoorslag '70.
Wil je meer weten, leen OdR 1972, echt een ware schat aan gegevens voor de liefhebber.
Voorbeeldjes:
Augustus 1956: trein 772 Ah-Lüdenscheid, stoomloc 38-er/P8 (met olifantenoren), Bd ABd en BDd (blijkens foto's alle DB-type met middensinstap. (Modellen: Ade, Roco en in de jaren '50 Trix Express).

Maart 1958: trein 776 Asd-Nm/Düsseldorf splitsen te Ah, een P8 met Witte windleiplaten en kuiptender voor drie Plan D's (vermeld vanf oostkant B, AB en weer een B). Het deel naar Nm krijgt ander nummer: 576, 6 rijtuigen plan D waarin een RD. 

Maart 1962: trein 779 Keulen-Ah combineren met deel Ah-Asd, V200.0 met silberlingen B, AB, BD, B, AB (de eerste twee gingen er in Ah met de V200 af, dus van sp 6 naar 5. Dan een 1100 met binnenlandsdeel uit de tuin naar sp 6, naar het Duitse deel en koppelen en dan grote remproef. Daarna vertrek gereed. Duurde vlgs drgl in totaal zo'n 20 min. (uit Dld a 14.28, v 14.49).

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2007, 19:19:57 door modelspotter »

Gert1

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2007, 21:25:44 »
Hallo allemaal,

Interessant draadje is dit! En als ik het zo lees is er behoorlijk wat kennis aanwezig onder de forumbezoekers.

Tijdens de beurs in Mechelen heb ik een Frans boek in handen gehad dat geheel en al over treinsamenstellingen ging. Maar ja, ik ken Frans wel, maar Frans kent mij niet, als je begrijpt wat ik bedoel...   ;)

Ik zal op de beheer-site eens een ballertje opgooien over de mogelijkheid van een apart deel van het forum over treinsamenstellingen.

mvg,
Gert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2007, 08:40:52 »
Maart 1962: trein 779 Keulen-Ah combineren met deel Ah-Asd, V200.0 met silberlingen B, AB, BD, B, AB (de eerste twee gingen er in Ah met de V200 af, dus van sp 6 naar 5. Dan een 1100 met binnenlandsdeel uit de tuin naar sp 6, naar het Duitse deel en koppelen en dan grote remproef.

Hoi Modelspotter,

Dus als ik een trein Ah-Asd wil samenstellen van 1962, dan heb ik een 1100 nodig + binnenlands mat + Silberlingen BD + B + AB. Nu zit ik nog met drie vragen (ja ik ben lastig).
1) Uit hoeveel rijtuigen bestond het binnenlands deel normaliter dan en waren dit in 1974 standaard blauwe blokkendozen of Plan D of nog ander mat?
2) Reed dit in 1974 ook nog zo?
3) Uit je tijden te zien "Duurde vlgs drgl in totaal zo'n 20 min. (uit Dld a 14.28, v 14.49)." was het een trein van buiten de spits. Werd in 1974 ook nog steeds gecombineerd gereden met binnenlands mat? Het opvallende vind ik namelijk een foto van een 1100 met 3 Silberlingen in Asd uit 1973 op de site van Nico Spilt. Hier lijkt het erop dat het binnenlands mat niet meereed.

Ik weet hoe ontzettend lastig het is om dit soort info uit die jaren boven tafel te krijgen, heb er zelf ook erg veel moeten zoeken en vragen naar de juiste samenstelling van de Hoek Warszawa uit die tijd. Toch vind ik dergelijke treinen in model ontzettend gaaf en hoop ik achter de juiste standaard treinsamenstelling van 1974 te komen. Tot nu toe iedereen in ieder geval erg bedankt voor het meezoeken!  :D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974