Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 65903 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #150 Gepost op: 14 November 2007, 12:42:19 »
Maar Frank toch, die DVD box zelf is al niet 1974 proof...... Hoe durf je!  ;D ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #151 Gepost op: 14 November 2007, 12:47:14 »
format:\C  >:(

PS: Granada ;D
« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 13:18:33 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #152 Gepost op: 14 November 2007, 13:52:35 »
Hahahahaha, jij dan met je rooie Plan U en oceaanblauwe DB rijtuigen......  :P :P :P ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #153 Gepost op: 14 November 2007, 14:20:10 »
Ik denk niet dat de mensen het nu nog begrijpen dus laten we het chatten elders voortzetten en verder gaan met de int. treinen. ;)
 
Ga ik verder met het aanpassen van de verzendlijst, vijf nieuwe mensen erbij, eentje eraf.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #154 Gepost op: 14 November 2007, 15:08:22 »
vijf erbij, eentje eraf.....  ;D ;D ;D ;D ;D

Je hebt gelijk Frank, geintje moet kunnen, maar nu maar weer terug naar de internationale treinen.

Ik heb nog even een vraagje: is er iemand die mij kan vertellen of het dak van de MU in 1974 daadwerkelijk wit was, of was deze donkerder van kleur?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #155 Gepost op: 14 November 2007, 16:06:15 »
Volgens mij waren die daken echt een stuk donkerder van kleur. Sowieso bij de gerenoveerde varianten. Ik heb daarom donkere daken op mijn moderne MU's.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #156 Gepost op: 14 November 2007, 16:10:18 »
Het gaat dus puur om de versie die in 1974 rondreed.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #157 Gepost op: 14 November 2007, 16:20:40 »
Op de foto's die ik heb gezien van 1974 zijn ze allemaal donkergrijs. Ik denk dat Martijn Haman hier wel uitsluitsen over kan geven.

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #158 Gepost op: 14 November 2007, 17:11:13 »
Zie dat je het doorgestreepte CIWL-nummer niet hebt aangepast ;)
Nu staat er nog (streep) 4791... en dat moet anders zijn, heb het niet paraat maar corrigeer dit bericht vanavond nog.

De CIWL hanteerde voor haar eigen gemak de oude nummers, weliswaar doorgestreept omdat de UIC slechts een nummer accepteert. En waarom? Er bestonden voor een CIWL-rijtuig het CIWL-UIC-nummer (code 66), het UIC-nummer van de nationale spoorwegen of het UIC-nummer als het werd ondergebracht in de TEN-pool...(alleen WL's).
Niet werkbaar in de werkplaatsen, want welk rijtuig wordt bedoeld. En al helemaal niet als het tussentijds bij een andere maatschappij werd geimatriculeerd. Het oude nummer bleef in feite essentieel tot het moment dat de slaaprijtuigen niet meer waren benodigd of helemaal in eigen beheer van diverse spoorwegmaatschappijen werden/worden onderhouden.
Voor de hobbyist was dat oude nummer ook makkelijk, je kon ondanks wat voor verbouwing dan ook (afname stoomverwarming) altijd het oorspronkelijke nummer vinden en dus de serie en het bouwjaar enz. enz.

Modelspotter
 
Wijz. 4832, zie hieronder
« Laatst bewerkt op: 15 November 2007, 00:02:21 door modelspotter »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #159 Gepost op: 14 November 2007, 17:14:22 »
Zie dat je het doorgestreepte CIWL-nummer niet hebt aangepast ;)
Nu staat er nog (streep) 4791... en dat moet anders zijn,

Het CIWL-nummer van de 72-80 622 is 4832.

Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #160 Gepost op: 14 November 2007, 20:05:47 »
Hoi Martijn en modelspotter,

Bedankt voor de tip van het doorgestreepte CIWL nummer. Het is weliswaar erg klein, dus haast niet te lezen, maar in setje 130 van Kleinspoor zit het juiste doorgestreepte nummer 4832. Dus dat gaan we nog even aanpassen op de MU, want nu moet ie goed ook  :D :P

Erwin,

ook jij bedankt voor je reacties over de kleur van de daken. Kan iemand het eventueel nog bevestigen en weet iemand ook welke kleur verf ik het beste kan gebruiken? Ik bestond namelijk in 1974 nog niet, dus ik heb geen enkel referentiemogelijkheid en foto's uit die tijd ziin schaars helaas. Ik heb wel mazzel, want het dak is een los ondrdeel van de MU, dus die kan er zo af en gespoten worden.....

Groet,

Jeroen

(vanavond blijft de tv ook uit, moet CIWL nummers aanpassen....  8) )
« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 20:29:11 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #161 Gepost op: 19 November 2007, 10:19:46 »
CIWL nummers aangepast, kan iemand me nog helpen aan de info voor de kleur grijs van het dak?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #162 Gepost op: 19 November 2007, 10:20:13 »
Het gaat voor alle duidelijkheid dus om de kleur grijs van het dak van het MU slaaprijtuig dat in 1974 bij NS dienst deed.

Jeoen
« Laatst bewerkt op: 19 November 2007, 15:16:51 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #163 Gepost op: 20 November 2007, 10:01:10 »
Het gaat voor alle duidelijkheid dus om de kleur grijs van het dak van het MU slaaprijtuig dat in 1974 bij NS dienst deed.

Jeoen
Zou dat niet gewoon zilvergrijs zijn geweest net als bij de T2S?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #164 Gepost op: 20 November 2007, 10:31:51 »
Ja ik zit daar ook aan te denken. Maar wat ligt meer voor de hand, zilvergrijs of lichtgrijs?

Op foto's uit die tijd van de T2S lijkt het zilvergrijs en Marklin heeft het dak van haar T2S toentertijd ook zilvergrijs gespoten. Het lijkt me dan ook de meest veilige kleur om zilvergrijs te nemen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974