Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 15:46:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:41:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Roco 2400, h0 door Ben
Vandaag om 14:13:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
  

Auteur Topic: sncf mobylette: X5800  (gelezen 13453 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2011, 17:35:37 »
Mooi apart bakkie! :) Het is een mooi treinstel geworden. Hij lijkt wel erg breed maar dat zal wel door het model en/of fotograferen komen. Ga je er nog een decoder en/of front en sluitseinen in prutsen of laat je hem zo?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2011, 17:41:25 »
Hij heeft al een decodert en frontseinen, sluitseinen zijn gewoon de frontseinen met een rood glaasje ervoor en ik had geen zin in gepruts met heel veel ledjes, dus dan maar geen sluitseinen.  ;D
dat ie breed lijkt klopt wel, het ding is dan ook even breed als een normaal treinstel alleen een heel stuk lager. Kijk maar naar de hoogte van de bufferbalk. Die duitse railbussen hebben dat trouwens ook.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #17 Gepost op: 26 April 2011, 17:44:38 »
Floris,

Was ik maar zo handig met mijn handen. Goed gelukt.
Ik wist niets van dit, moest dus zoeken.
Mag ik wat verbeteringen aandragen? Alhoewel ik niet weet of dit afhangt van het nummer dat je gebouwd hebt.
Bekijk de foto: http://ferroviaire.auzeau.org/picture.php?/3698/category/405
Het  SNCF logo lijkt iets hoger te zitten en er lijken nog wat extra gaten in te zitten

Jeroen
Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #18 Gepost op: 26 April 2011, 18:15:19 »
ja, er klopt wel meer net niet aan de voorkant, ik had tekeningen maar die waren van de normale rood/creme versie van gewoon staal. Blijkt dus bij nadere bestudering dat niet alleen het materiaal, maar ook de bakvorm van die dingen een beetje anders was. Let ook maar eens op de lampen aan de achterkant: die staan bij de inox-versie wat dichter op elkaar, bij de mijne dus te ver naar buiten. Kwam ik ook pas later achter... Het probleem met de voorkant is niet zozeer het logo dat te laag zit maar de raampjes die te hoog zitten (en iets te groot zijn). Dat is altijd de ellende met tekeningen, je kan er nooit helemaal blind op varen, al zien ze er nog zo mooi uit. De twee dichtgezette gaten bovenaan zijn de plaatsen waar 2 topseinen zaten, die zaten er origineel niet op geloof ik en zijn ook later weer verwijderd, ik heb geen plaatjes van een inox-bak gevonden waar ze wel op zitten. Ik zou ze nog kunnen namaken met een druppie donkerdere metaalkleurige verf eventueel, maar dat ligt er een beetje aan wat ik er tijdperktechnisch mee zou willen, ik heb t nog maar een beetje genegeerd. het draagt wel bij aan de onduidelijkheid van het ding, dus misschien doe ik t zo toch maar.  ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #19 Gepost op: 26 April 2011, 19:06:29 »
Ziet er lief uit *aai*
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #20 Gepost op: 26 April 2011, 19:14:26 »
Blijft een hok, met alle eerbied!  ;D :-X
Als je foto's vindt van de werkplaats (cabine) van de machinist, wat klein.  :o

Misschien vind je (en anderen ook) deze link leuk http://www.renaultoloog.nl/treinen-english.htm

Jeroen
Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #21 Gepost op: 26 April 2011, 19:22:26 »
klein? FNC heeft een klein hokje: http://membres.multimania.fr/autorails/f-fnc.htm
overigens had de X5800 een grotere cabine dan de latere picasso's. Qua formaat is de opbouw op het dak vergelijkbaar met een kleine auto, half in het dak gebouwd. Gaat dus nog wel eigenlijk.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #22 Gepost op: 26 April 2011, 19:25:42 »
Wat een leuk, schattig treinstel. En ik maar denken dat een Mobylette een ouwe brommert was waar moeders vroeger op rond reed. Die dingen zijn inmiddels ook wel cult.

« Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 19:52:20 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #23 Gepost op: 26 April 2011, 19:44:05 »
Goed, geen X5800, maar een X 3997 http://picasso.superforum.fr/t125-x-3997-sncf-en-service
Ruime cabine?   en dwars op de rijrichting.

Hoe dan ook zo'n hok bovenop blijft kleiner dan een cabine over de volle breedte.

Hier een pagina van iemand die deze dingen in een simulator heeft gebrouwd. Met enigszins een interieur.
http://trainpolygonal.free.fr/MatosMTSperso.htm

of dit naar aanleiding van het origineel is, hij zegt van wel (even google laten vertalen)

Weet eigenlijk of er remorque's warev voor de zilverkleuringen, de creme-rode heeft ze wel.
Jeroen

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #24 Gepost op: 28 April 2011, 11:19:29 »
De een zoekt eieren met pasen, de ander bouwt zomaar een frans motorrijtuig, toe maar. En het ding ziet er nog leuk uit ook (y)

Anoniem

  • Gast
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #25 Gepost op: 28 April 2011, 12:25:25 »
Weet eigenlijk of er remorque's warev voor de zilverkleuringen, de creme-rode heeft ze wel.

Ik denk niet dat er Inox-bijwagens waren, maar je kunt er natuurlijk gewoon achter hangen wat je achter de andere 5800-en ook kunt hangen. Dat wordt dus doorgaans rood-crème...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #26 Gepost op: 28 April 2011, 13:42:38 »
klopt, ze reden ook samen met FNC-meuk en weet ik veel wat er nog meer mogelijk is, dus dat is het probleem niet. Het probleem is namelijk dat ik er geen koppelingen op gezet heb.  ;D
probleem opgelost dus.
Maar goed, als er nog iemand een tekening van die remorque heeft hou ik me aanbevolen.  ;)

Anoniem

  • Gast
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #27 Gepost op: 28 April 2011, 14:12:55 »
Tja, enorm lange composities zul je sowieso niet vinden, gegeven het karakter van de diensten waar die dingen voor gebruikt werden. 9 van de 10 keer zal het solo geweest zijn, en anders met hooguit één bijwagen of één collega-gemotoriseerd-hok-op-wielen. Bij meer reizigersaanbod kwam je al gauw in de vooroorlogse Renaults en de X 2400-en en 2800-en te zitten. Dus het niet aanbrengen van koppelingen lijkt me prima :-).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12490
    • sleutelspoor
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #28 Gepost op: 28 April 2011, 14:18:55 »

Zo iets? Deze is wat groter.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Anoniem

  • Gast
Re:sncf mobylette: X5800
« Reactie #29 Gepost op: 28 April 2011, 14:28:58 »
Da's een Picasso (X3800). Die heb ik bewust niet genoemd, omdat die nou net voor dezelfde - meest landelijke, minst drukke - lijnen bedoeld was. Met één Picasso kon je een koppeltje Mobylettes of FNC's aflossen. Dat gezegd hebbende: tot ver in de jaren '90 was het zo goed als onmogelijk om algemene statements op SNCF-beleid los te laten. Dus er zijn vast honderden uitzonderingen te vinden op deze generalisaties van mijn kant ;D. Ze geven alleen een algemeen idee, eigenlijk kon alles.

Tegenwoordig niet meer, tegenwoordig is het bijna NS Reizigers, zo saai, met TGV staat tot AGC zoals VIRM staat tot SLT :(.