Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:55:23
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
  

Auteur Topic: Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?  (gelezen 3471 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Gepost op: 24 April 2011, 15:52:03 »
Ben nog van plan om, nu het nog kan, wat origineel Fleischmann-spul te kopen. Als ik zo naar de lengte van IC-rijtuigen van Fleischmann kijk: heeft Fleischmann qua lengte ook 1:87 rijtuigen gemaakt of zijn ze (bijna) altijd 1:100?

Zeker de laatste tijd zijn nieuw uitgebrachte rijtuigen vaak 1:87 en dat ziet er toch veel beter uit dan ingekorte rijtuigen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2011, 16:00:17 »
Hallo Gerrit,

Wat bedoel je met "Nu het nog kan wat orgineel Fleischmann-spul" Het merk is niet weg. Het zit samen met Roco in een groep namelijk "modeleisenbahn München GmbH". Fleischmann had altijd een tussenschaal van 1:93,5 in de lengte. Of ze dat nu nog hebben betwijfel ik.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2011, 16:06:28 »
Hm, is ook zo, maar ik wil nog spullen kopen die door Fleischmann zelf ontwikkeld en gemaakt zijn. 't Is ook een beetje nostalgie want het was altijd 'hèt' merk van treinen toen ik jong was.

Mijn gevoel zegt dat er op kwaliteit bezuinigd gaat worden nu Fleischmann overgenomen is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2011, 16:21:19 »
Niet op gevoel af gaan. Ze zijn al enkel jaren overgenomen, zie ook: Fleischmann overgenomen. Alleen sinds vorig jaar heeft Modelleisenbahn een herijking van de modellen bij de twee merken doorgevoerd. Dat wil zeggen dat Fleischmann zich op een bepaalde periode gaat richten en Roco ook daardoor zijn veel modellen naar Roco gegaan. Meestal zonder wijzigingen opnieuw uitgebracht.
Even wat draadjes:

Reorganisatie Fleischmann
marktonderscheid roco en fleischmann

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2011, 16:41:41 »
De rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter produceert Fleischmann tegenwoordig in de lengteschaal 1:93. Bijvoorbeeld de zilverlingen en de D-treinrijtuigen. Een lengteschaal van 1:87 heeft Fleischmann nooit voor deze rijtuigen gebruikt.

Groet,
Basilicum

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2011, 16:42:32 »
Hoi Gerrit:
Ik kan jouw nostalgische gevoelens wel begrijpen, maak daarover dan ook absoluut geen 'rotopmerkingen', maar "Fleischmann" en "schaalmodel 1:87" zijn TWEE dingen... (never the twain shall meet); zoals ook al gemeld: de modellen (zéker de 26,4m rijtuigen, maar ook andere voertuigen) zijn NIET/NOOIT 1:87! De firma heeft een 'verleden', net zoals die Club-met-dat-afwijkende-stroomsysteem, van inkorten, verkorten, schaalafwijkingen etc. Het resultaat daarvan is wisselend succesvol geweest in de verkoop, maar gebleken is wél, (ook bij andere Fabrikanten): bepalend is vooral 'het gevoel van de consument':  de GFN-1200 was in alle richtingen te groot, maar 'in proportie', daarbij fatsoenlijk rijdend, dus "GOED"... De LIMA Hondekoppen deugen van geen kanten, zelfs niet met Mastica-zijwanden, maar geven een overduidelijk 'Hondekop-gevoel'... (Ja, ook ik vind de HK van Piko wel mooi, maar 'te iel'...; maar als de Mat-57 van Piko uitkomt, koop ik hem tóch, mét een "HK-2 voor binnenlands verkeer" en mogen ze in mijn vitrine onder (of naast) mijn Mastica/Lima HK-4 + BNL)

Ik denk, eerlijk gezegd, dat een groot deel van de GFN-catalogus gewoon leverbaar blijft; hetzij vanwege giga-voorraden, of vanwege kosten/baten Als je dus geen fanatieke 'zoeker' bent voor wat betreft de "made in..." zal het waarschijnlijk wel loslopen...

Grrtz,
Frans (inderdaad: ooit M**, maar al jaaaaaren 'bekeerd'; hihi)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #6 Gepost op: 24 April 2011, 16:51:43 »
Fleischmann was in de jaren tachtig en negentig volgens mij, afgezien van lengte misschien, wel goed op schaal met de meeste dingen. Ik kan me zo voorstellen dat het vakidioten waren daar in Nürnberg die qua bedrijfsvoering niet met hun tijd meegegaan zijn maar wel hele mooie dingen maakten. Ik vergelijk het met maar met Leica fotocamera's: oerdegelijk spul en mooi gemaakt, maar niet met de tijd meegegaan om de noodzakelijke centen binnen te harken

Dat oerdegelijke spreekt mij aan, en daar wil ik nog graag wat van in huis halen. 't Makkelijkste om productiekosten omlaag te brengen is toch eenvoudiger of minder zwaar maken van constructies en ik kan me zo voorstellen dat daar in de komende jaren ook wat aan gaat gebeuren.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2011, 17:22:39 »
Het is in ieder geval onzeker of de 1:93 rijtuigen ooit nog worden gemaakt. Er is een groep liefhebbers, maar geen idee of die groot genoeg is. Ben je liefhebber, dan inderdaad maar je slag slaan.
Persoonlijk geen liefhebber van het inkorten, maar wel van de verdere ontwerpfilosofie: fraai ogend en toch probleemloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2011, 18:59:44 »
als t je om de degelijkheid gaat zou ik brio-treintjes kopen.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2011, 20:46:00 »
Klopt, heb ik al voor mijn zoon.

't Gaat mij om degelijkheid van motor maar ook zoiets als draaistellen of hekjes. Vond ik bij Roco altijd minder.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2011, 09:37:07 »
Ieder zijn ding zeg ik maar. Toen de sprinter uitkwam was iedereen razend enthousiast. Tegenwoordig wil iedereen een 1:87 model.
Misschien is het over 20 jaar wel heel gewoon dat alle deuren en ramen digitaal open kunnen (ik noem maar wat hoor) en worden de normale 1:87 spullen weer te kakken gezet...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2011, 09:52:43 »
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen. De rede hiervoor ligt in het feit dat Fl* wil dat alle rijtuigen en locomotieven door de krapste boog van hun rail assortiment kunnen rijden. Deze heeft een straal van 356 mm. Als je een boog R1 en R2 (420 mm) naast elkaar legt, kunnen de Fl* rijtuigen door de binnenste boog rijden en tegelijkertijd ook door de buitenboog. Als de rijtuigen 'op schaal' zijn, dan raken de rijtuigen die door de buitenste boog rijden (R2) de rijtuigen in de binnenbocht, omdat beide zo ver uitsteken.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #12 Gepost op: 25 April 2011, 10:02:29 »
Mooi, dank voor het antwoord.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 14:36:21 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote »

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #13 Gepost op: 25 April 2011, 11:40:48 »
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen. De rede hiervoor ligt in het feit dat Fl* wil dat alle rijtuigen en locomotieven door de krapste boog van hun rail assortiment kunnen rijden. Deze heeft een straal van 356 mm. Als je een boog R1 en R2 (420 mm) naast elkaar legt, kunnen de Fl* rijtuigen door de binnenste boog rijden en tegelijkertijd ook door de buitenboog. Als de rijtuigen 'op schaal' zijn, dan raken de rijtuigen die door de buitenste boog rijden (R2) de rijtuigen in de binnenbocht, omdat beide zo ver uitsteken.

Voor de perfectionisten dus niet goed genoeg, maar wel sympatiek voor kleinbehuisden en niet te vergeten voor jonge beginners die moeten woekeren met ruimte. Vind ik ook niet onbelangrijk... en sympathiek. Ook nodig voor de jonge aanwas voor de hobby.  (y)

De ware hobbyisten eh perfectionisten weten genoeg bronnen om aan perfect materiaal te komen. Niet dan.  ;D

edit, een aanduiding aangepast....  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 12:26:14 door Maarten »
met de groeten van Maarten

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #14 Gepost op: 25 April 2011, 12:13:50 »
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen.

Dit geldt alleen voor de rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter. De andere rijtuigen, die de laatste 25 jaar geproduceerd zijn – zoals drie- en vierassige ombouwers, sneltreinrijruigen Bauartgruppe 35 en Donnerbüchsen – hebben allemaal een lengteschaal van 1:87. Hiervoor vergeleek ik de lengtematen uit het boek Reisezugwagen-Archiv (Alba-Verlag) met de maten uit de huidige Fleischmann-catalogus. :)

Groet,
Basilicum