Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:29:43
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
12 December 2025, 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
12 December 2025, 19:24:20
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
12 December 2025, 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?  (gelezen 3592 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Gepost op: 24 April 2011, 15:52:03 »
Ben nog van plan om, nu het nog kan, wat origineel Fleischmann-spul te kopen. Als ik zo naar de lengte van IC-rijtuigen van Fleischmann kijk: heeft Fleischmann qua lengte ook 1:87 rijtuigen gemaakt of zijn ze (bijna) altijd 1:100?

Zeker de laatste tijd zijn nieuw uitgebrachte rijtuigen vaak 1:87 en dat ziet er toch veel beter uit dan ingekorte rijtuigen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2011, 16:00:17 »
Hallo Gerrit,

Wat bedoel je met "Nu het nog kan wat orgineel Fleischmann-spul" Het merk is niet weg. Het zit samen met Roco in een groep namelijk "modeleisenbahn München GmbH". Fleischmann had altijd een tussenschaal van 1:93,5 in de lengte. Of ze dat nu nog hebben betwijfel ik.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2011, 16:06:28 »
Hm, is ook zo, maar ik wil nog spullen kopen die door Fleischmann zelf ontwikkeld en gemaakt zijn. 't Is ook een beetje nostalgie want het was altijd 'hèt' merk van treinen toen ik jong was.

Mijn gevoel zegt dat er op kwaliteit bezuinigd gaat worden nu Fleischmann overgenomen is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2011, 16:21:19 »
Niet op gevoel af gaan. Ze zijn al enkel jaren overgenomen, zie ook: Fleischmann overgenomen. Alleen sinds vorig jaar heeft Modelleisenbahn een herijking van de modellen bij de twee merken doorgevoerd. Dat wil zeggen dat Fleischmann zich op een bepaalde periode gaat richten en Roco ook daardoor zijn veel modellen naar Roco gegaan. Meestal zonder wijzigingen opnieuw uitgebracht.
Even wat draadjes:

Reorganisatie Fleischmann
marktonderscheid roco en fleischmann

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2011, 16:41:41 »
De rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter produceert Fleischmann tegenwoordig in de lengteschaal 1:93. Bijvoorbeeld de zilverlingen en de D-treinrijtuigen. Een lengteschaal van 1:87 heeft Fleischmann nooit voor deze rijtuigen gebruikt.

Groet,
Basilicum

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2011, 16:42:32 »
Hoi Gerrit:
Ik kan jouw nostalgische gevoelens wel begrijpen, maak daarover dan ook absoluut geen 'rotopmerkingen', maar "Fleischmann" en "schaalmodel 1:87" zijn TWEE dingen... (never the twain shall meet); zoals ook al gemeld: de modellen (zéker de 26,4m rijtuigen, maar ook andere voertuigen) zijn NIET/NOOIT 1:87! De firma heeft een 'verleden', net zoals die Club-met-dat-afwijkende-stroomsysteem, van inkorten, verkorten, schaalafwijkingen etc. Het resultaat daarvan is wisselend succesvol geweest in de verkoop, maar gebleken is wél, (ook bij andere Fabrikanten): bepalend is vooral 'het gevoel van de consument':  de GFN-1200 was in alle richtingen te groot, maar 'in proportie', daarbij fatsoenlijk rijdend, dus "GOED"... De LIMA Hondekoppen deugen van geen kanten, zelfs niet met Mastica-zijwanden, maar geven een overduidelijk 'Hondekop-gevoel'... (Ja, ook ik vind de HK van Piko wel mooi, maar 'te iel'...; maar als de Mat-57 van Piko uitkomt, koop ik hem tóch, mét een "HK-2 voor binnenlands verkeer" en mogen ze in mijn vitrine onder (of naast) mijn Mastica/Lima HK-4 + BNL)

Ik denk, eerlijk gezegd, dat een groot deel van de GFN-catalogus gewoon leverbaar blijft; hetzij vanwege giga-voorraden, of vanwege kosten/baten Als je dus geen fanatieke 'zoeker' bent voor wat betreft de "made in..." zal het waarschijnlijk wel loslopen...

Grrtz,
Frans (inderdaad: ooit M**, maar al jaaaaaren 'bekeerd'; hihi)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #6 Gepost op: 24 April 2011, 16:51:43 »
Fleischmann was in de jaren tachtig en negentig volgens mij, afgezien van lengte misschien, wel goed op schaal met de meeste dingen. Ik kan me zo voorstellen dat het vakidioten waren daar in Nürnberg die qua bedrijfsvoering niet met hun tijd meegegaan zijn maar wel hele mooie dingen maakten. Ik vergelijk het met maar met Leica fotocamera's: oerdegelijk spul en mooi gemaakt, maar niet met de tijd meegegaan om de noodzakelijke centen binnen te harken

Dat oerdegelijke spreekt mij aan, en daar wil ik nog graag wat van in huis halen. 't Makkelijkste om productiekosten omlaag te brengen is toch eenvoudiger of minder zwaar maken van constructies en ik kan me zo voorstellen dat daar in de komende jaren ook wat aan gaat gebeuren.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2011, 17:22:39 »
Het is in ieder geval onzeker of de 1:93 rijtuigen ooit nog worden gemaakt. Er is een groep liefhebbers, maar geen idee of die groot genoeg is. Ben je liefhebber, dan inderdaad maar je slag slaan.
Persoonlijk geen liefhebber van het inkorten, maar wel van de verdere ontwerpfilosofie: fraai ogend en toch probleemloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2011, 18:59:44 »
als t je om de degelijkheid gaat zou ik brio-treintjes kopen.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2011, 20:46:00 »
Klopt, heb ik al voor mijn zoon.

't Gaat mij om degelijkheid van motor maar ook zoiets als draaistellen of hekjes. Vond ik bij Roco altijd minder.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2011, 09:37:07 »
Ieder zijn ding zeg ik maar. Toen de sprinter uitkwam was iedereen razend enthousiast. Tegenwoordig wil iedereen een 1:87 model.
Misschien is het over 20 jaar wel heel gewoon dat alle deuren en ramen digitaal open kunnen (ik noem maar wat hoor) en worden de normale 1:87 spullen weer te kakken gezet...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2011, 09:52:43 »
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen. De rede hiervoor ligt in het feit dat Fl* wil dat alle rijtuigen en locomotieven door de krapste boog van hun rail assortiment kunnen rijden. Deze heeft een straal van 356 mm. Als je een boog R1 en R2 (420 mm) naast elkaar legt, kunnen de Fl* rijtuigen door de binnenste boog rijden en tegelijkertijd ook door de buitenboog. Als de rijtuigen 'op schaal' zijn, dan raken de rijtuigen die door de buitenste boog rijden (R2) de rijtuigen in de binnenbocht, omdat beide zo ver uitsteken.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #12 Gepost op: 25 April 2011, 10:02:29 »
Mooi, dank voor het antwoord.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 14:36:21 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote »

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #13 Gepost op: 25 April 2011, 11:40:48 »
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen. De rede hiervoor ligt in het feit dat Fl* wil dat alle rijtuigen en locomotieven door de krapste boog van hun rail assortiment kunnen rijden. Deze heeft een straal van 356 mm. Als je een boog R1 en R2 (420 mm) naast elkaar legt, kunnen de Fl* rijtuigen door de binnenste boog rijden en tegelijkertijd ook door de buitenboog. Als de rijtuigen 'op schaal' zijn, dan raken de rijtuigen die door de buitenste boog rijden (R2) de rijtuigen in de binnenbocht, omdat beide zo ver uitsteken.

Voor de perfectionisten dus niet goed genoeg, maar wel sympatiek voor kleinbehuisden en niet te vergeten voor jonge beginners die moeten woekeren met ruimte. Vind ik ook niet onbelangrijk... en sympathiek. Ook nodig voor de jonge aanwas voor de hobby.  (y)

De ware hobbyisten eh perfectionisten weten genoeg bronnen om aan perfect materiaal te komen. Niet dan.  ;D

edit, een aanduiding aangepast....  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 12:26:14 door Maarten »
met de groeten van Maarten

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Fleischmann rijtuigen altijd ingekort?
« Reactie #14 Gepost op: 25 April 2011, 12:13:50 »
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen.

Dit geldt alleen voor de rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter. De andere rijtuigen, die de laatste 25 jaar geproduceerd zijn – zoals drie- en vierassige ombouwers, sneltreinrijruigen Bauartgruppe 35 en Donnerbüchsen – hebben allemaal een lengteschaal van 1:87. Hiervoor vergeleek ik de lengtematen uit het boek Reisezugwagen-Archiv (Alba-Verlag) met de maten uit de huidige Fleischmann-catalogus. :)

Groet,
Basilicum