Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
booster vraag door ruudns
Vandaag om 14:52:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
  

Auteur Topic: Keerlus digitaal  (gelezen 15733 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #45 Gepost op: 20 April 2011, 12:08:31 »
Maar dat wil je kennelijk niet weten.

Flauw hoor.

Er heeft zich inmiddels hier 1 ontevreden (ex)gebruiker van een LK200 gemeld (zie hierboven).  Dat is dus de praktijk.

Maarten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #46 Gepost op: 20 April 2011, 12:56:15 »
Was niet zozeer gebruiker, maar installateur. De eigenaar heeft de LK200 teruggestuurd, naar Conrad geloof ik, die zitten daar niet zo mee en dan hoort de Nederlandse vertegenwoordiger daar natuurlijk niets van.
Ik heb ook werkelijk geen idee waarom de schakeling in maar één rijrichting soms weigerde  ??? en heb me er ook niet verder in verdiept.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26680
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #47 Gepost op: 20 April 2011, 13:09:04 »
Flauw hoor.

Er heeft zich inmiddels hier 1 ontevreden (ex)gebruiker van een LK200 gemeld (zie hierboven).  Dat is dus de praktijk.
Wie is er nou flauw?
Met praktijk bedoel niet het aantal klachten dat terugkomt, maar het feit dat die kortsluitstroom daadwerkelijk ontstaat.
Dat is dus wat jij bagatelliseert, maar wat ik elektrotechnisch gezien uiterst slordig vind.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #48 Gepost op: 20 April 2011, 13:53:32 »
Maar dat wil je kennelijk niet weten.

Deze opmerking vind ik flauw

Ik weet inmiddels meer dan genoeg, dat een kortsluiting elektrotechnisch gezien zo ongeveer een misdaad is, maar dat de praktijk voor het merendeel aantoont, dat voor het geval van een keerlusschakeling het nauwelijks tot problemen leidt.

Maar dat wil jij kennelijk niet weten. Flauw genoeg zo ? Dan kunnen we daar nu over ophouden en de keuze aan de potentiële gebruiker overlaten.

Maarten.

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #49 Gepost op: 20 April 2011, 22:23:09 »
Ja, want het is niet alleen theorie, maar ook praktijk. Maar dat wil je kennelijk niet weten.

Even een beetje off-topic, maar wat betreft het verschil tussen theorie en praktijk:

Een wiskundige, een natuurkundige en een bioloog kijken hoe 2 mensen een huis binnen gaan. Even later zien ze 3 mensen naar buiten komen.
Zegt de bioloog: "Duidelijk een geval van voortplanting."
"Ach," zegt de natuurkundige, "vast een meetfout."
Waarop de wiskundige antwoord: "Als er nu nog 1 persoon naar binnen gaat is het huis leeg."

Ofwel: in theorie kan iets nog zo logisch zijn, de praktijk werkt niet altijd mee  ;)


On-topic: ik heb de website van Wim Ros bekeken. De xTreme keerlus schakeling van hem lijkt me erg interessant. Een gebouwd exemplaar is behoorlijk betaalbaar en de inbouw lijkt me prima te overzien. Momenteel heb ik met Wim wat mailcontact om wat onduidelijkheden van mijn kant duidelijk te krijgen. Ik ben immers een behoorlijke leek wat betreft dit soort elektronica.
Zoals ik al aangaf: ik weet hoe ik mijn multimuis met versterker op de rails aansluit en een trein (zelfs meerdere tegelijk!) laat rijden. Ook kan ik de Peco wisselmotoren aansturen m.b.t van drukknopjes, maar daar houdt het op wat betreft mijn kennis. Gelukkig heb ik een betaprofiel gehad op de havo, dus door stap voor stap te kijken moet ik hier wel uit komen. Iets anders wat ik ook nog wil proberen in te bouwen (kijk ik later nog naar) is dat er een lampje op het schakelbord gaat branden wat aangeeft in welke stand de wissel staat. Ofwel middels terugmelding van het wissel, ofwel gewoon op basis van welke van de 2 knopjes ik het laatst heb ingedrukt. Hoe dat werkt is weer voer voor een ander topic, maar ga ik eerst eens zelf uitzoeken.

Willem Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Modeltreinen, DCC, Scenery, Computer
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #50 Gepost op: 05 May 2011, 23:26:14 »
Hallo Dirkjan,

Ik heb heel goede ervaringen met de keerlus-schakelingen van Wim Ros (zowel de ultieme als de extreme die nog mooier is).

Ik heb van huis uit een electronica achtergrond en zou zeker niet gaan voor een variant op basis van kortsluiting (wil hier niet verder in discussie gaan :)

Als je nog vragen hebt wil ik je met plezier verder helpen.

Succes,

Willem Smith
Willem Smith