Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 64961 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #135 Gepost op: 02 december 2012, 23:44:45 »
Beide, en 1 ervoor in de plaats ( in het centrum van de tweedubbele )


Grtzz,

Karst

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #136 Gepost op: 03 december 2012, 00:18:49 »
Nee ik zal geen mesje gebruiken, aangezien ze op elkaar geprint worden, dus je krijgt geen mooi vlak als je het wegsnijd.
Moet voor enkel spoor de onderste of bovenste 2 weg?

De bel heb ik omgedraaid, maar kon helaas weinig materiaal vinden om te zien hoe die er toen uitzag (behalve hou foto)

Ik bedoel dat de benen van de kruizen iets verschoven zijn, bij het bovenste kruis zijn de onderste benen langer en van het onderste de bovenste. Als ze gelijk zijn zijn ze pas na 1957 te plaatsen.
(Bij een enkel kruis zijn dan de onderste benen langer.)

Stephan.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #137 Gepost op: 03 december 2012, 09:10:18 »
Wat een prutsers, vanwaar die logica?  :P
dit is wel makkelijk weg te snijden, maar ik zou vanavond even kunnen kijken of ik dit kan aanpassen in het model.

Zal dan ook gelijk de oerversie voor enkel sporig maken.

Overigens, dat de lengte anders is is niet heel goed te zien op je foto?

Mitch

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #138 Gepost op: 03 december 2012, 09:34:22 »
Goed om te horen Benno!
Zolang je boor niet te warm word is dit geen probleem, gewoon lage toeren aanhouden (materiaal word zacht bij ongeveer 80 graden)

Zou je misschien een foto kunnen maken als allebij de palen in de primer staan en die ik mag gebruiken voor op de Shapeways Shop?

Als niemand anders me voor is mag dat zeker. Alleen zit ik vanaf volgende week 4 weken in het buitenland, dus het wordt minimaal januari voor het zover is :)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #139 Gepost op: 03 december 2012, 10:15:59 »
Ik vertrek zaterdag ook richting NYC en zal ook pas in januarie weer aan de slag gaan  (y)

ps. je bent de eerste die de AKI heeft met de bel ;)

koploper7

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #140 Gepost op: 14 december 2012, 12:25:30 »
Hallo Allen!

Ok, het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar de AHOB staat op de baan, met licht en aandrijving. Hier even een paar fotootjes:





En natuurlijk een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=pJQruP5QTQs

Er rijden helaas nog geen treinen op deze module ivm werkzaamheden ;) dus gaat het nu nog even met een knopje.

De aandrijving heb ik gebaseerd op twee conrad servos. Die worden aangedreven door een iets aangepaste versie van de controller die in dit draadje is ontworpen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45824.75.html. Hiermee kunnen de posities en snelheid van de servos ingesteld worden. Wellicht gaan de bomen nu nog wat snel dicht, maar anders heb ik wel een heel lang baanvak nodig voor de eerste detectie. Het fine tunen komt wel als er meer baan ligt.

Dat printje wordt op zijn beurt weer aangestuurd door een serie 555 timer schaklingetjes die er voor zorgen dat eest de lampen aangaan, en dan iets later de bomen naar beneden gaan. Ook zorgt deze er voor dat de lampen pas weer uit gaan als de bomen weer omhoog zijn na dat de trein gepasseerd is.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Groet,

Ian

PS: Het blijft een prachtig model, Marcel! (Het gaatje in het contra gewicht is trouwens perfect!) (y)

NS-Daniël

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #141 Gepost op: 05 februari 2013, 20:27:45 »
Ian, ik heb jou even een PB gestuurd.
De AHOB en de andere Spoorobjecten vind ik erg mooi, maar zelf ben ik niet zo'n zelfbouwer,
en al helemaal niet als het gaat om elektronica. Ik hoop dat jij of iemand anders een AHOB/AKI
kan bouwen voor mij.

Alvast bedankt!

Groetjes Daniël

Jan F

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #142 Gepost op: 11 februari 2013, 21:25:11 »
Hoi Ian,

Wat een gave overgang heb je zo gemaakt.
Kun jij iets meer toelichten hoe jij deze AHOB heb gemaakt?
Welke leds heb je gebruikt
Hoe heb je de draden weg gewerkt

Gr. Jan

koploper7

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #143 Gepost op: 11 maart 2013, 10:43:36 »
Hoi Jan en Daniël,

Ten eerste, sorry dat ik wat laat reageer, ik ben op het moment in Dubai en even erg ver weg van modelspoor dus een tijdje niet op de site geweest.

Ik zal later in de week eens gaan zitten en een bouw verslag schrijven voor diegene die hem ook willen aanpassen. Dit was mijn eerste ervaring met zelf bouw van elektronica en automatisering, dus wat dat betreft valt het allemaal wel mee met de moeilijkheidsgraad. ;)

Tot later van de week!

Ian
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2013, 10:50:22 door koploper7 »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #144 Gepost op: 11 maart 2013, 11:45:42 »
Dubai, doe maar luxe!

Geniet ervan Ian  (y)

koploper7

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #145 Gepost op: 15 maart 2013, 08:34:10 »
Hoi allemaal,

Hier volgt een wat meer uitgebreid verslag van hoe ik te werk ben gegaan bij het inbouwen van LEDs en aandrijving in de HO AHOB van Spoorobjecten.nl. Ik hou het voor vandaag even bij de LED’s en bedrading en zal dan binnenkort de aandrijving nader beschrijven. Ivm werk ben ik op het moment in Dubai, dus zal het aan plaatjes een beetje ontbreken, maar ik hoop dat de beschrijving duidelijk is.

Toen ik begon wilde ik eigenlijk proberen hem helemaal als zelfbouw te maken, maar bij het googlen voor tekeningen en foto’s kwam ik de 3D prints van Marcel tegen. De prijs was goed, en ik had gelijk een perfecte basis om mee van start te gaan, dus zo gezegd, zo besteld (plus een aantal hoofd seinen, als je toch bezig ben…). 

De SMD LEDs heb ik op aanraden in de het draadje over de hoofseinen van www.ledtuning.nl. Deze zijn goedkoper dan bij Conrad en hebben een veel hogere licht opbrengst. Voor de LEDs in de lampen op de paal heb ik de 1206 maat gebruikt en voor die op de boom de 0603. (Je kan ook alles met 0603 doen, want de 1206 zullen iets achter de lamphuizen uitsteken. Hierdoor kunnen bij mijn model de bomen niet 100% verticaal staan, maar het is wel heel wat meer gepriegel…). Gelijk een aantal voorschakel weestanden mee besteld (gebruik de Weerstandscalculator op de site). Toen de LEDs binnen waren was het wel even wennen aan hoe klein die SMD’tjes zijn. Je bent ze zo kwijt… Pincet er bij, soldeerbout, trafo, multimeter en wat heel dun wikkeldraad uit een kapotte Viessmann sein aandrijving en we zijn klaar om te beginnen.

Stap 1: De LED’s voorzien van bedrading.
Ik heb eerst de benodigde LED’s (10 x 1206 en 6 x 0603) ondersteboven op een stukje dubbelzijdig plakband vast gezet. Dat werkt makkelijk en je bent ze niet zo gouw kwijt. Als ze vastliggen is het zaak ze één voor één te testen met de trafo en een voorschakel weestandje. Als alles het doet kunnen de pooltjes van de LED’s vertind worden. Knip het wikkeldraad in lengtes van 20-30cm en vertin de eindjes.  Nu kan aan elk pooltje een stukje wikkel draad vast gesoldeerd worden. Nogmaals met de trafo en weerstand testen of alles het doet. Markeer welke draadjes de kathodes of anodes zijn (met een krulletje in de draad bijvoorbeeld), dat scheelt later weer.

Stap 2: LED’s plaatsen
Verf nu eerst de lamphuizen en schilden zwart. Dat scheelt een hoop geklooi met verven rond de LED’s verderop. Haal voorzichtig de bomen van de masten af door de uiteindjes bij het contra gewicht iets open te buigen. De 1206'jes kunnen nu met secondelijm achter tegen de lamphuisjes aangeplakt worden. Als je hier 0603'tjes wilt gebruiken kunnen deze in de lamphuizen gedrukt worden en daar vast gezet worden, zo zitten ze de bomen niet in de weg. Hetzelfde geldt voor de enkele lampen op de palen voor de overzijde van de weg. Voor de bomen moeten eerst de lamp imitaties weg gesneden worden. De 0603'tjes kunnen dan op de bomen vest gelijmd worden wederom met secondelijm. We halen weer de trafo erbij en testen elk LEDje met de voorschakel weerstand.

Stap 3: Draadjes wegwerken
En nu komt het meest frustrerende deel van de bouw… het gepriegel met draadjes. De draadjes op de paal moeten langs de lamp ophanging naar de paal en langs de paal naar beneden geleid worden. Omdat dit deel van de paal zwart wordt zie je hier bijna niets van. Met de 4 LED’s zijn dit 8 draadjes. Omdat de LEDs in paartjes van 2 moeten knipperen kunnen de LED’s ook in serie gezet worden dan heb je maar 4 draadjes die naar beneden moeten, maar moet je weer een extra lussje draad weg werken. Wat hiervoor de beste oplossing is weet ik niet, ik heb ze in serie gezet. Als de draadjes  enigsinds in de goede vorm liggen smeer je ze in met tweecomponenten lijm. Dit heeft het voordeel dat je best lang hebt om alles in de goede plek te krijgen. Na 20min tot een halfuur begint de lijm dik te worden en kun je met een cocktail prikker de draadjes goed op hun plek krijgen. Extreem geduld speelt hier een belangrijke rol weet ik inmiddels uit ervaring… ;) Hetzelfde geldt voor de 0603'tjes op de boom. De draadjes leid je naar de binnen kant van de boom en leg je langs de onderkant richting het scharnier punt. Voor de losse paal kunnen de twee draadjes simpelweg langs de achter kant naar beneden.

Als alles droog is en er weer een test is gedaan of te controleren of alles het nog doet kunnen we de boom met de paal herenigen. De truc is nu om de zes draadjes van de boom naar de grond te leiden zonder dat ze bij het open en dicht gaan teveel buigen of ingeklemd worden. Ik heb de draadjes over het aandrijving blok gelegd, om de paal gebogen, en vervolgens naar beneden geleid. Kijk hiervoor naar de afbeelding (hoop dat je het niet erg vind dat ik even je 3D model heb geleend Mitchell). Op deze manier hebben de draadjes een vrij lange lengte waarover ze vrij kunnen buigen waardoor er geen knik ontstaat. Ook hier zetten we de draadjes weer vast met tweecomponentenlijm. Zorg ervoor dat je bij het lijmen van de draadjes de boom vaak heen en weer beweegt om er zeker van te zijn dat er genoeg lengte is om helemaal horizontaal en verticaal te kunnen staan. Het zou en nu net zo uit moeten zijn als de foto in mijn eerdere bericht.



Nog een laatste test van de LED's en de AHOB kan geverfd worden. Ik heb de draadjes met een soldeerstrip aan een simpele flip-flop schakeling (zelf bouw, even googlen, of een kant en klare van Conrad) aan gesloten en we hebben een prachtig verlichte AHOB.  Let wel op de belasting, want elke uitgang moet vaak de zelfde hoeveelheid LEDs hebben. Je kunt nu een kant en klare aandrijving gebruiken (Viessmann bijv.) om de bomen in beweging te krijgen. Ik was echter op de budget toer en wilde zelf wat proberen met servo’s, maar hierover later meer.

Hopelijk hebben jullie hiermee even genoeg om aan de slag te gaan. Als er iets niet duidelijk is, of als iemand verbeteringen tegen komt laat het vooral weten en/of plaats wat fototjes! Het is een aantal avondjes priegelen, maar het is goed te doen. Ik kan het iedereen aanraden want het resultaat mag er zijn (y)!

Groeten van uit het warme midden oosten!

Ian
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 07:13:54 door koploper7 »

Jan F

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #146 Gepost op: 15 maart 2013, 15:53:33 »
Hoi Ian,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. ik ga binnenkort de spullen bestellen en aan de slag.
Ik kijk uit naar het vervolg.

gr. Jan

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #147 Gepost op: 15 maart 2013, 20:30:17 »
@Ian: Bedankt voor de uitleg  (y). Misschien kan je de naam van de maker nog even veranderen van Marcel in Mitchell, dat verdient hij wel  ;).

Ik ben benieuwd of ik dit ook ooit kan maken, ik zou er in de toekomst vier nodig hebben...

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

koploper7

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #148 Gepost op: 16 maart 2013, 07:17:58 »
Hey Bart,

Bedankt voor de correctie, heb het veranderd. Mijn excuses Mitchell, Het was een beetje laat geworden... :-[
Zie trouwens dat ik het in een eerder bericht ook al fout had (kan het niet meer veranderen...). Geen idee waar ik dat vandaan heb...

Veel success met het bouwen!

Ian
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 07:20:40 door koploper7 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #149 Gepost op: 19 maart 2013, 23:23:28 »
Ik heb net even het filmpje zitten bekijken en het ziet er echt waanzinnig uit. Echt geweldig gedaan!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.