Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 64972 keer)

koploper7

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #150 Gepost op: 03 juni 2013, 11:14:30 »
Hoi Allemaal,

Het is alweer even geleden, maar ik ben eindelijke weer eens bij mijn baan in de buurt en belofte maakt schuld. Hier volgt het tweede deel van de uitleg over hoe ik het technische gedeelte van de 3D AHOB van Mitchell heb aangepakt:

We beginnen met de elektronica. Ik ben hier niet echt een held in dus was het googlen geblazen. In feite zijn er 4 functies die de elektronica moet volbrengen:

- Zorgen dat de AHOB open en dicht gaat gebaseerd op de detectie
- De Leds aansturen
- De servos aansturen
- Dit alles volgens een soort tijd schema laten verlopen (detectie > Leds > Bomen dicht en v.v.)

Al snel had ik de volgende links ontdekt:
Servo aansturing: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45824.75.html
Led aansturing & Timer circuit: http://middleware.xs4all.nl/traincommander/index.php?option=com_content&view=article&id=56%3Aspoorwegovergang-aansturing&catid=11%3Aelectronica&Itemid=23&lang=nl
Timer circuit: http://www.talkingelectronics.com/projects/555/Page1-555.html

Ik heb vroeger op school wel eens met 555 timers geknutseld, dus dit leek mij wel een goede weg.

Om te beginnen hebben we een spanning bron nodig. Ik heb gekozen voor een gelijkrichter (ik heb een wissel stroom voeding gebruikt) en een 7805 in combinatie met een 1000uF en een 10uF condensator (vrijwel gelijk aan de spanning bron op de servo aansturing print uit het Servo aansturing draadje.) Omdat de hele schakeling dezelfde bron gebruikt heb ik ook een koel lichaam op de 7805 gezet.

Net zoals de print die hier (http://middleware.xs4all.nl/traincommander/index.php?) is beschreven vormt een SR-Latch IC (4044N) het hart van de controle. Dit IC bestaat in feite uit een aantal flip flops die een uitgang HOOG of LAAG schakelen. Door aan die uitgangen een transistor te zetten kunnen verschillende functie aan of uit geschakeld worden zoals bijvoorbeeld de Led flip flop of de servos. Door de ingangen van de flip flops aan een aantal 555 timer circuits met pot meters aan te sluiten kunnen we de tijd tussen het in en uitschakelen van de bepaalde uitgangen bepalen.

De detectie: Ik gebruik twee massa detectie punten per spoor. Een voor de AHOB en een er na. Deze zijn aan een Viessmann relais aangesloten die ik nog had liggen. Omdat het om dubbel spoor gaat en er twee treinen tegelijk de detectie kunnen activeren heb ik de twee detecties verbonden via een diode OR gate (http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_logic). Deze OR gates (een voor dicht en een voor open) activeren de "bomen dicht" uitgang of de "bomen open" uitgang van de 4044N. Op deze manier zal de ene trein de AHOB niet open laten gaan als de ander zich nog in het baanvak bevindt.

De bomen open uitgang en bomen dicht uitgang zitten elk aan een serie van twee 555 timers aangesloten. In het geval van "bomen dicht" wordt gelijk de Led uitgang geactiveerd waarna de eerste timer begint te lopen. Als deze voorbij is wordt de servo dicht schakeling aangezet. Als de tweede timer voorbij is wordt de servo schakeling weer uitgezet (ter voorkoming van het doorbranden/jitteren van de servos). Bij bomen open wordt eerst de servo open schakeling enkele tellen aangezet met de eerste timer en na de tweede timer de Led uitgang uitgezet. Door het gebruik van pot meters in de timer schakelingen kan de looptijd van elke timer aangepast worden.

De Led aansturing is en simpele flip flop schakeling op basis van twee transistors en condensators. Met het gebruik van een pot meter is de knipper frequentie in te stellen.

De servo aansturing bestaat uit de print die hier beschreven is: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45824.75.html In plaats van door de schakelaar aangestuurd te worden wordt deze aangestuurd door de timer print. Om beide aansturingen door een HOOG signaal te laten lopen heb ik een transistor toegevoegd aan de ingang die normaal via de schakelaar naar min ging.

De servo print heb ik op stroken printplaat opgebouwd en de timer print van een soort drie punten raster print. Ik ben bang dat dit zo duidelijk is als ik het elektronica onderdeel kan beschrijven. Er zijn waarschijnlijk betere opties om dit alles aan te sturen, maar ik vond vooral de zoektocht naar een oplossing leuk. Hieronder een indruk van de twee pintplaten:



Wat betreft het technische gedeelte heb ik twee van de goedkopere Conrad servos gebruikt. Deze zitten met een stuk dubbelzijdig  plakband onder de tafel vast. Via een kort eindje staal draad (had nog wat restjes bovenleiding draad) heb ik de bomen aan de servos verbonden. Omdat in mijn geval beide servos door dezelfde print aangestuurd worden was het even priegelen om de bomen mooi gelijk te krijgen. Hieronder een plaatje van onder een van de AHOBs. De soldeer strip is voor de Leds.



En nog en laatste foto van het eind resultaat:



Veel bouw plezier!

Ian

Jan F

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #151 Gepost op: 03 juni 2013, 22:43:02 »
Ian,

Bedankt voor  de uitleg .
Samen met de vorige uitleg over de verlichting lijkt het goed mogelijk deze overgang te bouwen?
ik ben dan ook voornemens om op korte termijn een bestelling plaatsen bij shapeways?

Nogmaals bedankt

Gr. Jan

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #152 Gepost op: 17 november 2013, 18:17:50 »
Goed om te horen Benno!
Zolang je boor niet te warm word is dit geen probleem, gewoon lage toeren aanhouden (materiaal word zacht bij ongeveer 80 graden)

Zou je misschien een foto kunnen maken als allebei de palen in de primer staan en die ik mag gebruiken voor op de Shapeways Shop?


Bijna een jaar later, maar ik ben eindelijk met de AKI's aan de gang gegaan. Een foto met alleen primer erop heb ik helaas niet voor je omdat ik de AKI gesloopt heb :D
Het was een lastige beslissing, maar ik heb er voor gekozen om een paal eraf te snijden en een holle messing pijpje te gebruiken om de draden in te verwerken. Dat is eigenlijk wel goed gegaan, alleen mis ik nu wel die mooie voet die je gemaakt had. De foto's zijn niet echt best, het zwart lijkt heel erg te glimmen, terwijl als ik hem gewoon in de hand heb dat helemaal niet zo opvalt. Maargoed, ze zijn ook nog niet helemaal klaar. Er moet nog Kristal Klear in de lampen en de andere AKI ben ik nog niet eens aan begonnen. Als ze beide klaar zijn zal ik proberen betere foto's te maken:

      

Ik ben in ieder geval blij met het resultaat, ze zullen vast mooi staan op m'n baan :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #153 Gepost op: 20 september 2017, 10:57:34 »
Hoi allemaal ,

Zijn er nog mensen die in de afgelopen jaren ervaringen hebben met het maken van deze
prachtige ahob?
Ik heb uiteraard de uitgebreide bouwbeschrijving gelezen van Ian (2013) ,
wellicht zijn er inmiddels (na 4 jaar) andere passende led's op de markt of een makkelijkere aansturing om de
lampen te laten knipperen?

Ik wil hier binnenkort ook mee starten en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen
met ahob's in H0.

Ik hoor het graag !!
Wesley
Nederlandse module baan.

MSCRailrunners

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #154 Gepost op: 16 januari 2021, 16:02:13 »
Waar kan ik dit kopen?

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #155 Gepost op: 16 januari 2021, 16:13:07 »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #156 Gepost op: 16 januari 2021, 17:53:12 »
Een makkelijkere aansturing zal zeker kunnen. Op basis van een microcontroller zou je minder losse elektronica nodig hebben. Het aantal draden naar de lampen zou je dan ook kunnen verminderen. Als lampen om en om knipperen zou je ze antiparallel kunnen zetten en dan door de + en - om te wisselen de andere lamp aan kunnen laten gaan. Door beide uitgangen naar de lamp gelijk te maken dus +/+ of -/- zullen de beide lampen dan uit zijn.
Johan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #157 Gepost op: 16 januari 2021, 17:59:23 »
Ik heb een kant en klaar Arduino programma liggen die op basis van 4 bezetmelders werkt. Hij werkt ook beide richtingen op. Het programma stuurt alle lampen aan en 2 Servo motors voor de armen. Laat maar weten als je interesse heb.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #158 Gepost op: 16 januari 2021, 18:04:20 »
Is daar ook een stuurprintje voor te krijgen, of gewoon op de standaard Arduino?
Ik heb er wel interesse in (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #159 Gepost op: 12 februari 2021, 23:06:53 »
Nu kleur printen een stuk interesanter is geworden (zie mijn andere topics)

Ook maar eens de AHOB in een kleuren jasje gestoken.
Hieronder de laatste versie;


Hieronder een test print, dit is een eerdere test versie om de kleuren te testen.
(op de foto is hij nog aan het drogen en lijkt daardoor iets dikker)



Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #160 Gepost op: 13 februari 2021, 07:58:28 »
Wow, dat scheelt een hoop gepriegel met schilderen  (y).
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #161 Gepost op: 13 februari 2021, 11:50:50 »
Ziet er erg goed uit  (y).

Ben zeker geïnteresseerd in dit product.
m.vr.gr.
Harry.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #162 Gepost op: 13 februari 2021, 13:28:43 »
Interessant, mss ook voor m’n toekomstige baan.
Na al die jaren nog steeds actueel, alleen voor aansturing en aandrijving zijn er meer mogelijkheden ontstaan.
De groeten van Rob

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #163 Gepost op: 15 februari 2021, 20:33:30 »


De kleuren zijn redelijk naar wens maar paar kleine foutjes.
Volgende versie is al klaar gestoomd en is iets lichter/feller kwa kleur (rood is vrij donker in de huidige print)

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: 3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #164 Gepost op: 28 februari 2021, 21:56:25 »
Hier al net zo, inmiddels al 10 jaar geen baan meer, maar in die tijd al wel eens begonnen met een ahobje te solderen (van messing).
Onlangs heb ik me eens verdiept in servo motoren en maar een proefstukje in elkaar gezet, met dat slagboompje. Het is nog niet perfect maar het werkt.
Ik stuur de servo en de leds aan met een OC32. Kan tzt door Koploper bedient worden.