Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:27
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 16:11:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
De prachtige reeksen van Bemo door Peter45
Vandaag om 15:51:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
  

Auteur Topic: Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25  (gelezen 18803 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Gepost op: 18 April 2011, 11:48:20 »
Mijn Fleischmann-wagons (eenmalige Nederlandse uitgaven) zou ik willen opwaarderen met andere wielen. Bij Weinert zijn er twee soorten wielen te koop: RP-25 en Fine-25.
Onderhand zijn er zoveel soorten maten en codes voor rails en wielen dat ik de weg een beetje kwijt ben. Wat is nog goed te gebruiken met Tillig Elite of met bijvoorbeeld het pas gepresenteerde 'Mein Gleis' van Weinert?
Die Fine-25 wielen, vallen die binnen de normen van wat 'Finescale' of 'Proto' wordt genoemd?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2011, 12:03:53 »
RP25 "normaal" is code 110. Dat is meen ik 0.110 deel van een inch. breed wiel. code 88 is fine is 0.088 deel van een inch breed.

Dat laatste is prima te gebruiken op tillig elite of weinert rail. Op meest oudere rail van andere merken dondert het wiel in het gat voor het puntstuk.

Het is nog geen proto, dat is nog wat smaller.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #2 Gepost op: 18 April 2011, 12:20:25 »
Die Fine-25 wielen, vallen die binnen de normen van wat 'Finescale' of 'Proto' wordt genoemd?
Dat is dus de grote vraag. Ik heb de site en de catalogus van Weinert eens door zitten spitten, maar ze vertellen bar weinig over wat Fine-25 nou precies inhoudt. Eigenlijk niks dus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #3 Gepost op: 18 April 2011, 12:23:12 »
Hoi,

Ik ( en Fissy ;) ) hebben heel goede ervaring met deze RP 25 wielstellen

Ze rijden prima op Tillig, en op PIKO A-Gleis.

Grtzz,

Karst

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #4 Gepost op: 18 April 2011, 12:43:15 »
Bij RP25 zijn de flenzen minder hoog dan bij de standaard NEM Wielen (Pizzasnijders) maar de breedte is wel hetzelfde (2,79mm). Bij de Fine25 is ook de breedte smaller (2,23mm). De Fine25 smoelen erg goed, het is nog geen proto maar toch zeer geslaagd. De standaard RP25 wielen rijden probleemloos over de meeste railsystemen. De fine25 alleen over de wat nieuwere zoals Roco line, Tillig elite, en meingleis. Bij peco en Fleischmann weet ik het niet maar bij ouwe meuk zoals lima gaat het geheid mis.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 18 April 2011, 12:45:38 door Martijn_ »

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #5 Gepost op: 18 April 2011, 12:50:43 »
Hoe doe je dat eigenlijk met wielstellen voor locomotieven?
Tandwieltjes etc?
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2011, 13:14:52 »
Weinert levert deze wielen, en zijn er nog een paar duitsers die deze wielen voor loks fabriceren. Maar dat gaat behoorlijk wat kosten als je een behoorlijke verzameling hebt.
bv http://www.hauptbahn.de/graeler/
en http://www.witteyer.de/html/rader.html
« Laatst bewerkt op: 18 April 2011, 16:26:38 door Bob Rodenburg. Reden: Links werkbaar gemaakt »

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2011, 13:21:06 »
De Fine25 smoelen erg goed, het is nog geen proto maar toch zeer geslaagd.
Martijn

Tjonge, dan heb je dus de standaard wielen, de RP-25 wielen, de Fine-25 wielen en dan komen de Proto-volgelingen (H0-pur ook?) ook nog met een eigen variant. Wat mij te binnenschiet is: houdt het nog een keer op?
Een wiel op schaal hoeft toch niet drie keer uitgevonden te worden, of heeft dat te maken met het verenigbaar houden van de maten met ouder railmaterieel?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2011, 13:28:36 »
Zie het maar als voortschrijdende progressie mbt nauwkeurigheid. Het ziet er ingewikkeld uit totdat je in de gaten hebt dat het gradaties zijn in nauwkeurigheid. En inderdaad; op een bepaald moment laat je dat 'verenigbaar houden met bestaand standaard railmateriaal' los.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2011, 13:38:05 »
Hallo Kassenberg,

Kijk eens in de Encyclopedie bij de protonormen: Artikel over protonormen. Daar staat ook een afbeelding met een aantal assen met wielen van Proto tot standaard märklin.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2011, 13:41:23 »
Zie het maar als voortschrijdende progressie mbt nauwkeurigheid. Het ziet er ingewikkeld uit totdat je in de gaten hebt dat het gradaties zijn in nauwkeurigheid. En inderdaad; op een bepaald moment laat je dat 'verenigbaar houden met bestaand standaard railmateriaal' los.

Precies. De crux zit in de mate waarin je je spullen aan wilt passen:
NEM = rails en treinen uit de doos en rijden maar
Rp25 = treinen aanpassen, rails* uit de doos en rijden maar
Fine = treinen aanpassen, tenminste strijkregels aanpassen** en rijden maar
Proto = treinen aanpassen, wissels op maat bouwen en rijden maar.

En daarnaast moet de algemene spoorligging natuurlijk ook strakker worden met de kleiner wordende flens. En de overgang tussen NEM en Rp25 kun je geleidelijk doen (materieel kan door elkaar heen rijden op dezelfde rails). Bij FIne en Proto zijn gemende varianten eigenlijk niet mogelijk.


*) Roco line of Tillig Elite, niet GFN Profi.
**) zonder aanpassing kun je het ook proberen. Gaat meestal goed, maar eigenlijk klopt de maatvoering van wielen en wissels niet meer. De ontsporingskans in wissels is dus wezenlijk groter.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2011, 13:47:00 »
Fine = treinen aanpassen, tenminste strijkregels aanpassen** en rijden maar
.......
**) zonder aanpassing kun je het ook proberen. Gaat meestal goed, maar eigenlijk klopt de maatvoering van wielen en wissels niet meer. De ontsporingskans in wissels is dus wezenlijk groter.
Edgar, waar haal je die informatie vandaan? Op de Weinert site kon ik er niks over vinden, maar wellicht is dit een bestaande norm? Ik had in ieder geval nog nooit van Fine-25 gehoord.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2011, 13:58:45 »
Oh ja. Dat is ook nog typisch:

Voor NEM bestaat er een norm waar europese leveranciers zich aan houden. Jammer alleen dat GFN zich daar niet aan houdt.

Voor Rp25 bestaat een norm, maar alleen voor de wielprofielen. Normaal wordt daar voor de overige maten NEM aangehouden.

Fine is een vogelvrij begrip. Meestal worden daar smallere wielen bedoeld dan bij NEM, voorzien van Rp25 flensen. Dat leidt meestal tot een grotere speermaat (afstand tussen de wielen), omdat de wielen anders helemaal zo diep in de puntstukken vallen. Hoe groot de speermaat precies wordt (en hoe sterk je de wissels moet aanpassen) is leverancier/vereniging afhankelijk.

Proto is ook een vogelvrij begrip, maar meestal wordt daar de echte wereld:87 onder verstaan.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2011, 14:03:57 »
Fine is een vogelvrij begrip. Meestal worden daar smallere wielen bedoeld dan bij NEM, voorzien van Rp25 flensen.
Dit lijkt me onzin. Als er RP-25 flenzen op zitten, dan is het gewoon RP-25.
En hoe kom je erbij dat de speermaat groter is? Dat kan alleen maar als de flenzen wezenlijk dunner zijn dan bij NEM of RP-25.
Dus nogmaals: waar vind je informatie over Fine?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #14 Gepost op: 18 April 2011, 14:30:17 »
Fine is officieel NMRA Code 88 RP25. Dus bij de NMRA moeten er wel gegevens over zijn wat de afspraken zijn.