Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: NCS 71-78 (NS 3600)  (gelezen 27140 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #15 Gepost op: 15 April 2011, 16:44:26 »
Nee, zonder een foto van zo'n gele Stroudley lok spreekt het ook niet voor zich.


Stroudley improved engine green lok "Gladstone" (foto: www.semgonline.com)

Dus heb ik de tekst aangepast.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 16:51:58 door Stoomboy »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2011, 16:50:27 »
Zoals ik zei heb ik een ingekleurde fabrieksfoto in dit geel. Ik ga mijn best doen om 'm zaterdagavond te scannen en heir neer te zetten.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #17 Gepost op: 15 April 2011, 19:11:55 »
Ja, zo moet m'n 7200 (SS 576) ook worden. Geweldig mooie combinatie!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2011, 20:27:40 »
Zoals beloofd:



De kleuren komen aardig overeen met die op de foto van Leen.
Heb 'm meteen maar even op m'n flickr-account gezet: www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #19 Gepost op: 15 April 2011, 22:15:06 »
prachtbak  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #20 Gepost op: 15 April 2011, 22:34:15 »
Ja, eeuwig zonde dat er in die periode geen algemeen beschikbare kleurenfotografie was, stel je toch eens scenes voor met geel NCS materieel, appelgroen van de SS en bronsgroen van de HSM. Dat moet een uniek gezicht geweest zijn.

Het zegt ook wel wat over de mate van onderhoud en verzorging die de locs kregen, want het zijn op z'n zachtst gezegd besmettelijke kleuren...

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #21 Gepost op: 15 April 2011, 22:35:19 »
Je vergeet de blauwe brabanders!  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #22 Gepost op: 15 April 2011, 22:40:29 »
Ook dat inderdaad. Caledonian blue was dat toch?


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #23 Gepost op: 16 April 2011, 00:33:16 »
Volgens het boek Vervlogen Stoom kregen de locs vanaf oktober 1923 nieuwe Belpaire vuurkisten. in de loop van de jaren '30 kregen ze ook nieuwe scheepstenders. Met de vervanging van de vuurkist lijkt het me logisch dat een nog gele machine meteen ook groen was geschilderd.

guest7823

  • Gast
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #24 Gepost op: 16 April 2011, 14:45:16 »
De nieuwe (3700) ketels zijn (volgens Oostrom) als volgt geplaatst:

3602     1924
3604     1925
3605     1925
3603     1926
3601     1926
3606     1926
3607     1926
3608     1929

Verder zijn er eerder de volgende wijzigingen aan de oorspronkelijke ketel geweest:
+/- 1916: verwijderen rookkastoververhitter
+/- 1919: aanbrengen volbezette oververhitter

Het is dus de verbouwing van 1924 geweest waarbij het machinistenhuis werd aangepast. Dit om het andere model ketel te kunnen accomoderen.

Er staat in Oostrom een vermelding over CW 146c dd 21-06-1922 over beschildering locs en tenders, maar dit is volgens de voetnoot een algemeen CW geweest. In hoeverre deze CW ging of het standariseren naar "NS groen" heb ik niet terug kunnen vinden. De CW (420a) voor de ketelvervanging door 3700 ketels dateerd van 22-10-'23, dus er is een redelijke kans dat de/een schilderbeurt samenviel met de ketelvervanging.

Volgens mij was het zo dat een schilderbeurt meestal samenviel met een grote herstelling en niet met een ketelvervanging. Een ketelherstelling of vervanging ging meestal redelijk vlug (en gebeurde frequent, in ieder geval vaker dan dat er schilderbeurten nodig waren). Bij een grote herstelling lag toch alles al uit elkaar, dus was de schilder beurt makkelijker mee te nemen.