Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Grote ombouwproblemen.  (gelezen 7845 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2011, 18:06:46 »
Wat Sobat probeert aan te geven is dat als kunstof oud wordt, dan kan het broos worden.

Nee, hij geeft nadrukkelijk aan dat het om nieuwe modellen gaat, gemaakt in China. En op basis van 'e'en of twee modellen die stuk gaan trekt hij de conclusie dat de Chinezen broddelwerk leveren. En dat is echt te kort door de bocht.

Eelco

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2011, 18:13:31 »
En op basis van 'e'en of twee modellen die stuk gaan trekt hij de conclusie dat de Chinezen broddelwerk leveren. En dat is echt te kort door de bocht.
OK, dan verhogen we statistisch even de steekproef. Bij mij zijn er ook twee Roco wagens van recente (ca 3 jaar oud) fabricage op gelijke wijze uit elkaar gevallen. Altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest  ;)

Dus de kans dat de oorzaak ergens in het fabricageproces ligt is toch wel groot.

dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2011, 18:18:45 »
Die kans mag je pas een echte uitspraak over doen als je in deze gevallen wagens en loc uit het zelfde productieproces hebt liggen die met exact het zelfde euvel kampen.

Nu kun je alleen zeggen dat er iets mis is met deze specifieke voorbeelden. Verder kun je er geen enkele conclusie aan verbinden...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2011, 18:36:05 »
Wat ik laat zien is Roco, maar zo als ik al begrepen hebt, komt dit ook bij andere gerenomeerde merken voor. We zijn dus gewaarschuwd.

Zoals hierboven aangegeven heb ik niet alleen met dat probleen te maken. Het gaat niet om een (1) wagen maar ik heb er minstens 10 liggen, gekocht bij diverse winkeliers door heel Nederland, en allemaal hebben zij het zelfde probleem.

Wat ook gebeurt is dat oude wagens het zelfde probleem hebben maar dan spreken we over ouderdomsverschijnselen, en dat is heel wat anders als gloed nieuw.
SK
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 18:38:27 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2011, 18:42:49 »
Mispoes en ik hebben 2 jaar terug al een soortgelijke ervaring gehad met een Roco Plan D.
'even het dak eraf wippen' en de complete zijwand verpulverde gewoon... dus het is breder dan 1 wagentype.

(de betreffende wagen, een model uit begin jaren '90, heeft in de circa 12 jaar dat hij in mijn bezit was altijd in een donkere kast gelegen, het is dus niet door zonlicht gekomen)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2011, 18:47:08 »
Ik heb hetzelfde probleem met de ombouw van de Kbs wagens naar
Qbv's. Bij twee van de vier is het zonder al teveel moeite niet
meer dan een hoopje plastic vlokken. Al moet ik zeggen dat ik
het nog niet heb gehad met gesloten of ketelwagens.
Bij mij zijn het de rongenwagens. Wat mij wel opvalt is dat het
wel ivm met het detailwerk erg dun is aan de zijkanten.
De invloed van uv is er ook nog eens. Met het ouder worden van
het kunstof word het brooser, dus je hebt met meerdere
factoren te maken. Al heb ik zelf wel geleerd uit de modelscheepsbouw
dat je alles wat kunstof of abs is, je goed met kunstofprimer dient
te behandelen. Anders ben je er gauw vanaf (breken). Lakken
werken altijd in op kunstof.

En Sobat, je weet wat voor materiaal de chinezen toch maken?
Je komt immers uit de scheepvaart, vraag maar eens hoe lekker
de casco's te lassen zijn die uit China komen. Je hebt tenslotte
ijzer en ijzer. Dat is in kunstof niet anders. Zolang dat het gros niet
teveel wil betalen voor een mooi product met veel detail, zullen dit
soort euvels gebeuren. Aan de andere kant heb je wel weer wat
te doen met je vrije tijd ;).


Steef
Mvh Steef

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2011, 18:52:13 »
Hallo,

Als ze nieuw zijn: terug naar de leverancier. Er zit nl. (wettelijke) garantie op die dingen. En hoewel die garantie misbruik uitsluit, mag je natuurlijk niet verwachten dat als je 'm gaat modificeren, de wagon implodeert.
En daarbij geldt wettelijk gezien dat als er binnen een half jaar na aankoop iets mee misgaat (bij normaal gebruik), de leverancier moet aantonen dat het door misbruik komt.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2011, 18:55:45 »
Zoals hierboven aangegeven heb ik niet alleen met dat probleen te maken. Het gaat niet om een (1) wagen maar ik heb er minstens 10 liggen, gekocht bij diverse winkeliers door heel Nederland, en allemaal hebben zij het zelfde probleem.

Dat kan best, maar dat rechtvaardigt op geen enkele wijze deze uitspraak:

Wat ik hier mee probeer aan te geven, is dat de chinezen het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van het product.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #23 Gepost op: 13 April 2011, 19:05:40 »
Chinezen treffen geen blaam. Iemand heeft opdracht gegeven om dit in China te laten maken op deze wijze. Chinezen voeren slechts uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2011, 19:34:51 »
dat weet je niet.
misschien lengen ze het plastic op eigen houtje een beetje aan

Maar als opdracht gever is het wel raadzaam om tijdens het productie proces het een en ander te controleren.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 19:37:14 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #25 Gepost op: 13 April 2011, 19:39:06 »
dat weet je niet.
misschien lengen ze het plastic op eigen houtje een beetje aan

Maar als opdracht gever is het wel raadzaam om tijdens het productie proces het een en ander te controleren.


Desalniettemin: om nou meteen met het beschuldigende vingertje naar de Chinezen te wijzen lijkt me bepaald onterecht.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #26 Gepost op: 13 April 2011, 19:47:25 »
De oorzaak is lauter bij Roco te zoeken.
Zij maken een bepaald budget vrij waaronder het maken moet plaatsvinden.
Hiermede tasten zij de Chinese markt af.
Niet moeilijk te begrijpen, als het budget laag is hoef je ook geen goede qualiteit te verwachten.
Alleen word het wel peperduur verkocht.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #27 Gepost op: 13 April 2011, 20:00:09 »
Ik kan me nog goed herinneren dat het goedkope plastic speelgoed van mijn kinderen ook heel snel brak en verpulverde. Het wat duurdere speelgoed kende dat euvel niet. Zoals er ijzer en ijzer is, bestaat er plastic en plastic. Dat is altijd zo geweest. Alleen betaalde je voor het plastic speelgoed van matige kwaliteit heel weinig. Dat is bij wagons even anders, zoals Johan terecht opmerkt. Ik ben benieuwd of dit euvel alleen of vooral bij Roco voorkomt. Andere fabrikanten, ook genommeerde werken als Marklin, Trix en Bachman (Liliput), laten tegenwoordig hun wagons in China maken. Zijn die ook zo breukgevoelig?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #28 Gepost op: 13 April 2011, 20:04:40 »
En toch kan je de Chinezen (en andere Aziaten) toch wel enigzins de schuld geven.

Uit mijn vorige baan ken ik verhalen van klanten (uit diverse productcategorien) die ter plekke geweest zijn om prototypes van hun producten te bekijken, het productieproces te bespreken en daarna een akkoord voor productie gaven en vervolgens een partij bagger geleverd kregen wat totaal niet overeen kwam met de afgesproken specs en voorwaarden.
Het werkt daar vaak heel simpel. Komt de opdrachtgever langs dan laat je de beste kwaliteit zien en zodra die zijn hielen gelicht heeft wordt er overgeschakeld op een slechtere kwaliteit materiaal. En dan maakt het niet uit of dat nou kunststof, staal, hout of whatever is. Als er maar zo goedkoop mogelijk is en niet direct uit elkaar valt zonder dat de klant gaat klagen.

Uiteraard zijn er ook goede Aziatische fabrikanten dus het is wel een beetje kort door de bocht om alles over een kam te scheren maar het is zeker geen uitzondering.

De beste remedie om dit te voorkomen is een mannetje ter plaatse die regelmatig / continue de boel in de gaten houdt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #29 Gepost op: 13 April 2011, 21:52:35 »
Nee, iemand heeft de partij geaccepteerd en kennelijk goed bevonden. Het is op dat moment een product van die iemand. Als het vervolgens bagger is, moet je bij die iemand zijn en niet naar de feitelijke producent wijzen. Je hebt geen flauw idee wat voor afspraken er zijn gemaakt.

Het product an sich voldoet. Echter niet voor wat jij er mee wilt, maar dat ligt ook niet in de lijn van verwachting. Een smart kletter je ook niet door metershoog modder om bij de dealer te klagen dat de aandrijfassen gebroken zijn...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)