Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Grote ombouwproblemen.  (gelezen 8077 keer)

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #30 Gepost op: 13 April 2011, 22:05:20 »
Hallo Ruud

Zeker niet alleen Roco kent dit euvel
Ik heb een liliput (Bachman) NS 7800 liggen
Deze heb ik geprobeerd om te bouwen maar bij het demonteren
zijn alle kunstof onderdelen verpulverd of afgebroken.
Het kapje is van metaal dus dat is nog heel maar voor de rest viel het ding onder mijn handen uit elkaar.
Ook het hanteren van een liliput 18.3 is tricky.
daar dondert ook echt alles van kunststof onder vandaan. hoe voorzichtig je ook bent.
Verder vrees ik ook voor een gebrek aan sterkte van de kunststof onderdelen van de riva br 58
Dat heeft ook een twijfelachtige kwaliteit.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 22:13:34 door v140 »
Gr. Ron

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #31 Gepost op: 13 April 2011, 22:38:16 »
Klinkt allemaal behoorlijk zorgelijk, Ron. Modeltreinen en wagons waren altijd van hoogwaardige kunststof, maar dat lijkt dus lang niet altijd meer het geval te zijn. Dat geeft te denken in een tijd waarin de prijzen - in mijn ogen - juist de pan uit rijzen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #32 Gepost op: 13 April 2011, 22:41:13 »
Modeltreinen en wagons waren altijd van hoogwaardige kunststof,

Gelukkig was vroeger alles beter...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #33 Gepost op: 13 April 2011, 22:57:24 »
Die kans mag je pas een echte uitspraak over doen als je in deze gevallen wagens en loc uit het zelfde productieproces hebt liggen die met exact het zelfde euvel kampen.

Nu kun je alleen zeggen dat er iets mis is met deze specifieke voorbeelden. Verder kun je er geen enkele conclusie aan verbinden...

Ok, iets minder specifiek dan...

Tds, Uds, Gs, 2200 bruin, Autotransporter... Allemaal even breukgevoelig.

Wat hebben al deze modellen gemeen ? Juist, ze zijn bruin ! Ik heb het idee dat het om ( redelijk ) recente modellen ( 1 - 4 jaar ) gaat die in deze specifieke bruine kunststof gespoten zijn er last van hebben. Ik heb hieer ook wel het 1 en ander versnippert van andere ROco modellen. Die kunststof kent in het geheel de breukgevoeligheid niet...

En volgens mij dat uit een tijd dat er nog niet in Azie geproduceerd werd. Het zou kunnen dat de bruine kleurstof iets met het gebruikte plastic doet  ???

Grtzz,

Karst

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #34 Gepost op: 13 April 2011, 23:12:27 »
De Hbis van de Red-Roco-actie.
Kent het probleem ook, maar niet zo ernstig.
Er wil wel eens wat breken, maar ik heb nog steeds geen wagen zien verpulveren

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #35 Gepost op: 13 April 2011, 23:19:02 »
Bij jou gebeuren dan weer andere dingen met de modellen waar geen mens met zijn verstand bij kan...

Autotransporter... Allemaal even breukgevoelig.

Welke bedoel je Karst? De Offs 60?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #36 Gepost op: 13 April 2011, 23:24:54 »
Yep,

De Laes-60 Offs. Heb er twee, en bij beide was de ophanging rond het middelste wielstel gebroken in de verpakking destijds. Ik heb het toen Conrads verpakking verweten, maar de breuken in al die andere producten geven exact hetzelfde beeld.

Zo ook de geheel bruine Gs die ik van jou had overgenomen. Wilde daar het dak afhalen... en hield een punt in handen... Voordeel: de breuken zijn zo mooi strak, dat het onzichtbaar met Plastruct Palstic Weld is te lijmen ;)

Grtzz,

Karst

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #37 Gepost op: 13 April 2011, 23:39:26 »
Eventjes reageren op Karst.

De kleurstof doet er niet toe.
Wel wat de fabrikant aankoopt, plastik word gelevert in korrelvorm.
Hier is onderscheid in 4 soorten, NL. zacht, word gebruikt voor bv.huisoudelijke produkten, emmers, bewaardozen enz.
Middelhard, gebruik voor pc, tv radios fototoestellen enz.
Hard, vooral toegepast in ruimtevaart.
Afval, poreus en blijkbaar toegepast in China voor de modelbouw, Als zij een voldoende betaling kregen voor de produktie zouden deze middelhart gebruiken.
Doet mij gewoon denken aan het DDR tijdperk, deze brachten ook deze breekbare plastik op de markt.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #38 Gepost op: 13 April 2011, 23:47:42 »
Hoi Johan,

Ik heb vroeger bij Wavin ( 's lands grootse kunststof verwerker: PVC buizen, kratten, zakken/folie, spuitgiet ( !) producten  ) gewerkt op de R&D afdeling ;).

Neem van mij aan dat er oneindig veel 'soorten' zijn, de hardheid of zachtheid wordt per product bepaald middels additieven. Meestal was het zo, dat door toevoeging van een vorm van vulmiddel ( waaronder ook kleurstoffen ) het product brozer werd.

Voor de rest zijn er ook nog veel chemische verbindingen die allemaal 'Plastic' heten: PolyVinylChloride, PolyStyreen, PolyEtheen, PolyPropeen etc. allemaal thermoplasten. Daarnaast heb je o.a. nog de thermoharders: PolyUrethaan, PolyEster, Epoxy etc.

Keuze genoeg dus om het fout te doen ;) EN... bij gebruik van afval ( lees recycling ) zie je dat direct aan de structuur en kleur van het product en een eventueel breekvlak... ;)

Grtzz,

Karst

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #39 Gepost op: 14 April 2011, 00:06:48 »
Hoi Karst.

Wat ik ter sprake bracht is gewoon wat ik lade bij de chemie bedrijven.
Mooi dat jij weet wat er verder mee gebeurde.
Zo leer je nog eens wat.
Met afval bedoelde ik geen reciklage maar het plastik dat van overschotten vervaardigt werd.
Spotgoedkoop, een volle vrachtwagen had maar een waarde van 12000 €

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #40 Gepost op: 14 April 2011, 00:19:44 »
Het zou mij verbazen als ze bij een modeltrein fabrikant überhaupt nog iemand met materiaal kennis in dienst hebben (want duur) en de materiaal engineering niet geheel uitbesteden aan fabrikanten. Lees, varen op hun ervaring. Maar goed, je blijft verantwoordelijk voor de gestelde eisen en afgenomen producten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #41 Gepost op: 14 April 2011, 00:30:35 »
Ik heb ooit voor een bekende warenhuisketen kunststof kratten moeten laten maken bij een grote Nederlandse "plasticboer".
Er zijn diverse prototypes gemaakt die allemaal uitvoerig getest zijn en prima voldeden.
Tot we ze in de juiste kleur gingen maken...... Toen bleken de toegevoegde pigmenten een desastreuze uitwerking op het spuitgiet proces te hebben en tot serieuze vervormingen te leiden.
Kleurstoffen kunnen wel degelijk van invloed zijn op de kwaliteit van het kunststof eindproduct.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #42 Gepost op: 14 April 2011, 10:00:08 »
Bij mij staat op de Roco-doosjes Made in EU. Niks geen China. Of zijn alleen de doosjes in de Europese Unie gemaakt. De EU is in dit geval waarschijnlijk Roemenië. En controle vanuit Duitsland/Oostenrijk in Roemenië lijkt me een stuk gemakkelijker dan kijken in China. Piet