Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:06:08
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 10:58:40
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 10:39:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender  (gelezen 9937 keer)

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Gepost op: 09 April 2011, 20:38:22 »
Hallo Allemaal,

Ik kon het toch weer niet laten om een ns 3723 te kopen met een 4 assige tender.
Van deze kit wist ik het bestaan nog niet eens, wel met een 3 asser maar niet van een 4asser




Van de oorspronlijke 120 exemplaren van de NS 3700 waren er na de tweede wereld-oorlog nog 100 over.
Bij een aantal van deze locomotieven waren vooral de ternders in zeer slechte staat.
Deze werden vervangen door de tenders van de Engelse oorlogslocomotieven van de series 4300 en 5000.
Ook de voedingpompen en ketelwatervoorverwarmers waren bij deze locomotieven aan vervanging toe.
Deze werden van de voetplaat verwijderd en vervangen door injecteurs.
De bouwset die nu gebouwd gaat worden is de NS 3723 gebouwd bij Bayer Peacock & Co in 1913.
Dit exemplaar heeft rondgereden met een vierassige WD tender.
De NS 3723 reed ook zonder voedingpomp en voorverwarmer, met injecteurs.

Aangezien er al veel 3 assiger zijn word dit een 4 assiger zonder voedingspom en voorverwarmer.
Veel kijkplezier in de komende tijd.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2011, 20:42:41 »
Na de estplaten flink schoon te hebben gemaakt ( guldens prijs stond er nog op, Kun je nagaan) begin ik bij de bouw van de 4 asser.

het gekke van deze bouwset is dat de lok zelf gemaakt is met de moderne tandwielkast.




Tot zover, eerst weer even knutselen.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2011, 20:49:04 »
Aha, die heb ik op Marktplaats gezien! Heb nog even getwijfeld om mee te bieden. Ben benieuwd naar het eindresultaat!  (y)

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2011, 21:28:43 »
dat klopt!

Van markplaats,

Zelfs onderdelen van een 3 asser ziiten erbij, die houd ik dus over

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2011, 21:44:03 »
Het leuke aan deze kit is dat er al messing lamjes bij zitten.
Tegenwoordig is dat ook van witmetaal

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2011, 22:53:14 »
@Frontera3.2

Houd er rekening mee dat de kit niet helemaal klopt: DJH heeft gewoon de 3737-kit genomen en daar de tender van een Austerity bijgestopt.
Toen de Austerity-tenders aan de 3700'en werden toegewezen, zijn ze gewijzigd: De inspringende voorzijde van de tenderwanden werd gelijkgetrokken met de rest van de wanden om ze goed te laten aansluiten met het machinistenhuis van de 3700'en.
Daarnaast werden bij veel 3700'en ook de injecteurs en de rookkastdeuren van de Austerities geplaatst. Ik heb geen foto's gezien van de 3723 met Austerity-tender, maar het is aannemelijk dat deze loc gelijk met de Austerity-tender ook de -rookkastdeur heeft gekregen. Verder had de 3723 in de jaren 1930 gewijzigde cilinderblokken gekregen. De 3737 had die niet, waardoor de DJH-kit ook de oorspronkelijke (en voor de 3723 dus verkeerde) cilinders heeft.

Grtz,
Ton

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2011, 23:01:48 »
Bedankt voor de info

Dan is het misschien beter om de 3741 te gaan bouwen, die is gelijk aan de 3737 maar dan met 4asser

Jp
« Laatst bewerkt op: 09 April 2011, 23:03:21 door frontera3.2 »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2011, 23:06:03 »
Het enige jammer is dat er al zoveel 3700en gelijk zijn aan het museum stel

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #8 Gepost op: 15 April 2011, 17:32:35 »
Iemand bekend met het probleem dat het motortje niet in de ketel past?  ??? Ik heb dit voorheen nooit meegemaakt met een DJH model.





samenstelling maar dan zonder motor



Nog een hoop werk te gaan maar alles op z`n tijd.






Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2011, 17:45:57 »
Hoe is t met je 6300, doet-ie het al beter met de vervangende motor + overbrenging?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2011, 17:49:38 »
Hoi Gert,

Die is nu muisstil met rijden, nu alleen dit (nieuwe) probleem met de 3700 van model loco.
Harstikke bedankt nog voor de motor en wormwiel, volgens mij was ik dat vergeten te zeggen, sorry daarvoor.

JP

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2011, 17:58:51 »
Ha die is leuk , heb je zo`n motor van Gert gekregen ;D
je had hem van mij ook mogen hebben hoor , had ik m  gelijk met t ketelfront mee gestuurd.
Die motor in de 3700 moet gewoon passen hoor.
bij mij tenminste wel.de ketel is bovenin toch breder?
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:01:15 door roadster36 »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2011, 18:30:40 »
Hoi Jan,

Dit is de standaard motor van DJH die bij de kit zit, enne, hij past echt niet, het motortje wat ik heb gekregen zit nu in de 6300 en die zal ook wel in deze machine passen, echter heb ik niet zo`n motortje meer (kleinere motor uit de Serie NS 700 van model loco)

Groeten,

JP

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2011, 18:45:48 »
volgens mij maak je een denkfout.
in de 6300 ging de motor schuin naar beneden naar de as
maar je hebt hier een tandwiel/ vertragingskast bij
daar moet de motor aan vast en dan zit hij horizontaal boven in de vuurkist
Als het dan nog niet past ,wat is de diameter van de motor die bij de set zat dan?
gr jan
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:52:34 door roadster36 »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2011, 18:52:34 »
Het motortje is rond 16mm en de ingang in het huis is krap aan 14mm, deze 2 mm zijn niet weg te vijlen want dat zit ik op de wielkasten en dat lijkt mij nou niet de bedoeling.

Groet,

JP