Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modeltreinen Pierre Dominique
door
ceuleer
Vandaag
om 18:34:43
Het Boemeltje - Electronica
door
RobVille
Vandaag
om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Lobomotion69
Vandaag
om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 18:00:39
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 17:56:00
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
MOVisser
Vandaag
om 17:27:34
Rails roestig verven
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
Menno
Vandaag
om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:06:43
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:59:08
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 15:29:11
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:14:29
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender (gelezen 9935 keer)
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Gepost op:
09 April 2011, 20:38:22 »
Hallo Allemaal,
Ik kon het toch weer niet laten om een ns 3723 te kopen met een 4 assige tender.
Van deze kit wist ik het bestaan nog niet eens, wel met een 3 asser maar niet van een 4asser
Van de oorspronlijke 120 exemplaren van de NS 3700 waren er na de tweede wereld-oorlog nog 100 over.
Bij een aantal van deze locomotieven waren vooral de ternders in zeer slechte staat.
Deze werden vervangen door de tenders van de Engelse oorlogslocomotieven van de series 4300 en 5000.
Ook de voedingpompen en ketelwatervoorverwarmers waren bij deze locomotieven aan vervanging toe.
Deze werden van de voetplaat verwijderd en vervangen door injecteurs.
De bouwset die nu gebouwd gaat worden is de NS 3723 gebouwd bij Bayer Peacock & Co in 1913.
Dit exemplaar heeft rondgereden met een vierassige WD tender.
De NS 3723 reed ook zonder voedingpomp en voorverwarmer, met injecteurs.
Aangezien er al veel 3 assiger zijn word dit een 4 assiger zonder voedingspom en voorverwarmer.
Veel kijkplezier in de komende tijd.
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #1 Gepost op:
09 April 2011, 20:42:41 »
Na de estplaten flink schoon te hebben gemaakt ( guldens prijs stond er nog op, Kun je nagaan) begin ik bij de bouw van de 4 asser.
het gekke van deze bouwset is dat de lok zelf gemaakt is met de moderne tandwielkast.
Tot zover, eerst weer even knutselen.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11618
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #2 Gepost op:
09 April 2011, 20:49:04 »
Aha, die heb ik op Marktplaats gezien! Heb nog even getwijfeld om mee te bieden. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #3 Gepost op:
09 April 2011, 21:28:43 »
dat klopt!
Van markplaats,
Zelfs onderdelen van een 3 asser ziiten erbij, die houd ik dus over
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #4 Gepost op:
09 April 2011, 21:44:03 »
Het leuke aan deze kit is dat er al messing lamjes bij zitten.
Tegenwoordig is dat ook van witmetaal
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2572
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #5 Gepost op:
09 April 2011, 22:53:14 »
@Frontera3.2
Houd er rekening mee dat de kit niet helemaal klopt: DJH heeft gewoon de 3737-kit genomen en daar de tender van een Austerity bijgestopt.
Toen de Austerity-tenders aan de 3700'en werden toegewezen, zijn ze gewijzigd: De inspringende voorzijde van de tenderwanden werd gelijkgetrokken met de rest van de wanden om ze goed te laten aansluiten met het machinistenhuis van de 3700'en.
Daarnaast werden bij veel 3700'en ook de injecteurs en de rookkastdeuren van de Austerities geplaatst. Ik heb geen foto's gezien van de 3723 met Austerity-tender, maar het is aannemelijk dat deze loc gelijk met de Austerity-tender ook de -rookkastdeur heeft gekregen. Verder had de 3723 in de jaren 1930 gewijzigde cilinderblokken gekregen. De 3737 had die niet, waardoor de DJH-kit ook de oorspronkelijke (en voor de 3723 dus verkeerde) cilinders heeft.
Grtz,
Ton
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #6 Gepost op:
09 April 2011, 23:01:48 »
Bedankt voor de info
Dan is het misschien beter om de 3741 te gaan bouwen, die is gelijk aan de 3737 maar dan met 4asser
Jp
«
Laatst bewerkt op: 09 April 2011, 23:03:21 door frontera3.2
»
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #7 Gepost op:
09 April 2011, 23:06:03 »
Het enige jammer is dat er al zoveel 3700en gelijk zijn aan het museum stel
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #8 Gepost op:
15 April 2011, 17:32:35 »
Iemand bekend met het probleem dat het motortje niet in de ketel past?
Ik heb dit voorheen nooit meegemaakt met een DJH model.
samenstelling maar dan zonder motor
Nog een hoop werk te gaan maar alles op z`n tijd.
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4208
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #9 Gepost op:
15 April 2011, 17:45:57 »
Hoe is t met je 6300, doet-ie het al beter met de vervangende motor + overbrenging?
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #10 Gepost op:
15 April 2011, 17:49:38 »
Hoi Gert,
Die is nu muisstil met rijden, nu alleen dit (nieuwe) probleem met de 3700 van model loco.
Harstikke bedankt nog voor de motor en wormwiel, volgens mij was ik dat vergeten te zeggen, sorry daarvoor.
JP
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5555
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #11 Gepost op:
15 April 2011, 17:58:51 »
Ha die is leuk , heb je zo`n motor van Gert gekregen
je had hem van mij ook mogen hebben hoor , had ik m gelijk met t ketelfront mee gestuurd.
Die motor in de 3700 moet gewoon passen hoor.
bij mij tenminste wel.de ketel is bovenin toch breder?
gr Jan
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:01:15 door roadster36
»
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #12 Gepost op:
15 April 2011, 18:30:40 »
Hoi Jan,
Dit is de standaard motor van DJH die bij de kit zit, enne, hij past echt niet, het motortje wat ik heb gekregen zit nu in de 6300 en die zal ook wel in deze machine passen, echter heb ik niet zo`n motortje meer (kleinere motor uit de Serie NS 700 van model loco)
Groeten,
JP
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5555
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #13 Gepost op:
15 April 2011, 18:45:48 »
volgens mij maak je een denkfout.
in de 6300 ging de motor schuin naar beneden naar de as
maar je hebt hier een tandwiel/ vertragingskast bij
daar moet de motor aan vast en dan zit hij horizontaal boven in de vuurkist
Als het dan nog niet past ,wat is de diameter van de motor die bij de set zat dan?
gr jan
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:52:34 door roadster36
»
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #14 Gepost op:
15 April 2011, 18:52:34 »
Het motortje is rond 16mm en de ingang in het huis is krap aan 14mm, deze 2 mm zijn niet weg te vijlen want dat zit ik op de wielkasten en dat lijkt mij nou niet de bedoeling.
Groet,
JP
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender