Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 08:25:03
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mass am see
Vandaag
om 07:54:15
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Vreemd probleem
door
Bad-Aura
Vandaag
om 07:47:07
booster vraag
door
Ben
Vandaag
om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender (gelezen 10013 keer)
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Gepost op:
09 April 2011, 20:38:22 »
Hallo Allemaal,
Ik kon het toch weer niet laten om een ns 3723 te kopen met een 4 assige tender.
Van deze kit wist ik het bestaan nog niet eens, wel met een 3 asser maar niet van een 4asser
Van de oorspronlijke 120 exemplaren van de NS 3700 waren er na de tweede wereld-oorlog nog 100 over.
Bij een aantal van deze locomotieven waren vooral de ternders in zeer slechte staat.
Deze werden vervangen door de tenders van de Engelse oorlogslocomotieven van de series 4300 en 5000.
Ook de voedingpompen en ketelwatervoorverwarmers waren bij deze locomotieven aan vervanging toe.
Deze werden van de voetplaat verwijderd en vervangen door injecteurs.
De bouwset die nu gebouwd gaat worden is de NS 3723 gebouwd bij Bayer Peacock & Co in 1913.
Dit exemplaar heeft rondgereden met een vierassige WD tender.
De NS 3723 reed ook zonder voedingpomp en voorverwarmer, met injecteurs.
Aangezien er al veel 3 assiger zijn word dit een 4 assiger zonder voedingspom en voorverwarmer.
Veel kijkplezier in de komende tijd.
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #1 Gepost op:
09 April 2011, 20:42:41 »
Na de estplaten flink schoon te hebben gemaakt ( guldens prijs stond er nog op, Kun je nagaan) begin ik bij de bouw van de 4 asser.
het gekke van deze bouwset is dat de lok zelf gemaakt is met de moderne tandwielkast.
Tot zover, eerst weer even knutselen.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #2 Gepost op:
09 April 2011, 20:49:04 »
Aha, die heb ik op Marktplaats gezien! Heb nog even getwijfeld om mee te bieden. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #3 Gepost op:
09 April 2011, 21:28:43 »
dat klopt!
Van markplaats,
Zelfs onderdelen van een 3 asser ziiten erbij, die houd ik dus over
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #4 Gepost op:
09 April 2011, 21:44:03 »
Het leuke aan deze kit is dat er al messing lamjes bij zitten.
Tegenwoordig is dat ook van witmetaal
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2591
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #5 Gepost op:
09 April 2011, 22:53:14 »
@Frontera3.2
Houd er rekening mee dat de kit niet helemaal klopt: DJH heeft gewoon de 3737-kit genomen en daar de tender van een Austerity bijgestopt.
Toen de Austerity-tenders aan de 3700'en werden toegewezen, zijn ze gewijzigd: De inspringende voorzijde van de tenderwanden werd gelijkgetrokken met de rest van de wanden om ze goed te laten aansluiten met het machinistenhuis van de 3700'en.
Daarnaast werden bij veel 3700'en ook de injecteurs en de rookkastdeuren van de Austerities geplaatst. Ik heb geen foto's gezien van de 3723 met Austerity-tender, maar het is aannemelijk dat deze loc gelijk met de Austerity-tender ook de -rookkastdeur heeft gekregen. Verder had de 3723 in de jaren 1930 gewijzigde cilinderblokken gekregen. De 3737 had die niet, waardoor de DJH-kit ook de oorspronkelijke (en voor de 3723 dus verkeerde) cilinders heeft.
Grtz,
Ton
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #6 Gepost op:
09 April 2011, 23:01:48 »
Bedankt voor de info
Dan is het misschien beter om de 3741 te gaan bouwen, die is gelijk aan de 3737 maar dan met 4asser
Jp
«
Laatst bewerkt op: 09 April 2011, 23:03:21 door frontera3.2
»
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #7 Gepost op:
09 April 2011, 23:06:03 »
Het enige jammer is dat er al zoveel 3700en gelijk zijn aan het museum stel
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #8 Gepost op:
15 April 2011, 17:32:35 »
Iemand bekend met het probleem dat het motortje niet in de ketel past?
Ik heb dit voorheen nooit meegemaakt met een DJH model.
samenstelling maar dan zonder motor
Nog een hoop werk te gaan maar alles op z`n tijd.
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #9 Gepost op:
15 April 2011, 17:45:57 »
Hoe is t met je 6300, doet-ie het al beter met de vervangende motor + overbrenging?
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #10 Gepost op:
15 April 2011, 17:49:38 »
Hoi Gert,
Die is nu muisstil met rijden, nu alleen dit (nieuwe) probleem met de 3700 van model loco.
Harstikke bedankt nog voor de motor en wormwiel, volgens mij was ik dat vergeten te zeggen, sorry daarvoor.
JP
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #11 Gepost op:
15 April 2011, 17:58:51 »
Ha die is leuk , heb je zo`n motor van Gert gekregen
je had hem van mij ook mogen hebben hoor , had ik m gelijk met t ketelfront mee gestuurd.
Die motor in de 3700 moet gewoon passen hoor.
bij mij tenminste wel.de ketel is bovenin toch breder?
gr Jan
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:01:15 door roadster36
»
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #12 Gepost op:
15 April 2011, 18:30:40 »
Hoi Jan,
Dit is de standaard motor van DJH die bij de kit zit, enne, hij past echt niet, het motortje wat ik heb gekregen zit nu in de 6300 en die zal ook wel in deze machine passen, echter heb ik niet zo`n motortje meer (kleinere motor uit de Serie NS 700 van model loco)
Groeten,
JP
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #13 Gepost op:
15 April 2011, 18:45:48 »
volgens mij maak je een denkfout.
in de 6300 ging de motor schuin naar beneden naar de as
maar je hebt hier een tandwiel/ vertragingskast bij
daar moet de motor aan vast en dan zit hij horizontaal boven in de vuurkist
Als het dan nog niet past ,wat is de diameter van de motor die bij de set zat dan?
gr jan
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:52:34 door roadster36
»
Gelogd
frontera3.2
Offline
Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
«
Reactie #14 Gepost op:
15 April 2011, 18:52:34 »
Het motortje is rond 16mm en de ingang in het huis is krap aan 14mm, deze 2 mm zijn niet weg te vijlen want dat zit ik op de wielkasten en dat lijkt mij nou niet de bedoeling.
Groet,
JP
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender