Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)  (gelezen 68909 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Gepost op: 05 april 2011, 22:33:06 »
Deze moeten ook nog een verantwoorde plaats icm met de bunker. Zal niet mee vallen, de schaal van het spoorweggeschut is iets te groot, maar met een beetje "gefoesel" zal het wel goed komen.





SK
« Laatst bewerkt op: 09 april 2011, 10:27:39 door Bob Rodenburg »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2011, 22:46:49 »
Sobat,

is het het spoorweggeschut ook van Airfix of zijn die van een ander merk?
Gezien je opmerking over 'foeselen': de schaal is 1:72 of iets dergelijks?

Een beetje off-topic: Deze man bouwde o.a. een 'Dora' in 1 op 6 met alles d'r op en d'r an.
http://www.vonabt.co.uk/models/Dora/index.html
Heeeeeel veel foto's, geen 'mooi' onderwerp, maar ik ben diep onder de indruk ....


Wicher.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2011, 22:56:26 »
Nee de "Leopold", dat is de naam van het tuig, is niet van Airfix. Het is een japans merk in een voor ons ongebruikelijke schaal. Ik zal eens kijken of dat ik de gegevens nog boven water kan halen.

"Een batterij van de K 5 (E) bestond standaard uit twee treinen. Beide werden getrokken door een dieselelektrische locomotief van het type C 14.
Eén trein bestond uit het wapen zelf, een magazijnwagon, een personenwagon voor uitrusting met een keuken, twee wagons met munitie (113 granaten per wagon), twee wagons met patronen voor luchtdoelgeschut, een platte wagon met schuilplaats tegen luchtdruk, een open wagon met een luchtdoelkanon en drie rijtuigen voor de manschappen. De tweede trein telde drie munitiewagons, nogmaals een wagon voor uitrustingstukken, negen wagons met diverse voertuigen, een wagon met schuilplaats, een open wagon met luchtdoelgeschut, een personenrijtuig en twee wagons voor de hulpstukken voor de K 5. Als stuksbemanning telde de eenheid 42 man, waaronder vijf officieren en onderofficieren. Voorts reisde er nog een grote hoeveelheid personeel mee ter ondersteuning, waaronder de eigen verdediging.
Een aantal van deze wapens werd vast gestationeerd ter verdediging van de Atlantikwall in het gebied van Calais.
Bij het 204e Marine Kustbataljon waren nabij Calais twee exemplaren van de 690e Eisenbahnbatterie ondergebracht. Bij het 240e Marine Kustbataljon, waren nabij Wimereux-Les-Oies twee vuurmonden ondergebracht van 702e Eisenbahnbatterie. Bij het 244e Marine Kustbataljon ten slotte waren de vuurmonden ondergebracht van de 710e, 712e, 713e en 765ste Eisenbahnbatterie."
Dit gebied was echter niet het enige inzetterrein. De K 5 (E)'s zijn nagenoeg op ieder oorlogstheater in Europa ingezet.
SK
« Laatst bewerkt op: 07 april 2011, 23:02:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2011, 23:02:02 »
mmm even denken ... Hasegawa soms?
Ik vraag het omdat ik er een aantal van Lima/Rivarossi heb.
Overbodig om te vermelden dat die op de foto's er wat gedetailleerder uitzien  ::)

Wicher.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2011, 23:04:42 »
Kan je wel stellen, ik heb de Lima ook :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2011, 23:14:01 »
Moest even zoeken maar ik heb hem.




SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2011, 09:13:34 »
Bedankt. Hasegawa dus :)

Ik heb voor een van de Lima-versies van 'Leopold' een paar jaar geleden een simpele munitiekraan/generator gebouwd.
Ik vind dat één van de grootste tekortkomingen van de Lima-varianten.
Kan daar dit weekeinde nog wel wat plaatjes van plaatsen (hier?) als daar behoefte aan is.

Wicher.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2011, 10:16:32 door Bob Rodenburg. Reden: aangepast aan het onderdwerp »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2011, 09:19:32 »
De K 5 (E)'s zijn nagenoeg op ieder oorlogstheater in Europa ingezet.

Te Anzio bijvoorbeeld, waar Anzio Annie en Anzio Express (of: Robert en Leopold) door de 712e Eisenbahnbatterie gebruikt werden om de geallieerden te beschieten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Krupp_K5#Surviving_guns

En voor de inzet van dit type kanon in Nederland:

http://www.k5e.nl/Sluiskil-Locomotieven/

Bijzondere site met bijzondere foto's!

Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 april 2011, 09:25:53 door NS8714. Reden: extra info »

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2011, 23:37:48 »
Hier de plaatjes van het 'simpele laadplatform'. Het ging mij om de grote lijnen (zoals Lima dat ook deed :) ). Gemaakt tussen 6 en 14 augustus 2005.
Foto's van het internet als richtlijn gebruikt, uitgaande van de maten van de Lima-Leopold.
Details zijn uit de rommeldoos en zijn pure fantasie.
Munitie gedraaid op de boormachine.
Al met al "een dag" mee bezig geweest.


Het begin:


Basisvorm:


Flinke sprong verder:


Van de andere kant:


Eindproduct:





Wicher.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2011, 10:19:16 »
Netjes, geeft weer wat perspectief om wat met de Lima te gaan doen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2011, 13:06:32 »
allerlei iets minder maatgebonden en lastig zelf te maken detailwerk kun je toch van die 1:72-kit op een lima overzetten?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2011, 16:39:27 »
Ik heb even voor het vergelijk de Lima naast de Hasegawa gezet. prat mat makkelijker. Gelijk is te zien dat er een groot verschil in lengte en breedte is.

Hier is de eigen energie voorziening met munitiewagen nog niet geplaatst.


Hier even voor de duidelijkheid een Hasegawa powerpack op de LIma geplaatst. Veelste groot voor H0

De LIMA is redelijk gedetaileerd, maar haal het toch niet bij de Hasegawa. Plaatje zal overgemaakt worden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2011, 22:00:53 »
Dat is inderdaad een flink visueel verschil.
Omdat dit is ontstaan vanuit het bunker-draadje: ga je een dombunker maken voor een K5?

Volgens mij heeft de Hasegawa K5 dezelfde fout als de mijne: in een boog zal het laadplatform weggedrukt worden.
De grotere versies zoals van Trumpeter vertonen hetzelfde beeld. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werd opgelost.
Opklapbare rails, afgeronde i.p.v. rechte overgang?
Ik kan daar geen grootspoor voorbeeld van vinden.

@Floris: om daar nu een Hasegawa voor te kopen :-\. Ik denk dat ik voor een gedetailleerdere versie gewoon weer vanaf 0 zou beginnen en de details bij elkaar zou sprokkelen. Moet ik ook mijn Lima wat opleuken, anders steekt het zo af.

Wicher.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2011, 12:09:06 »
De grotere versies zoals van Trumpeter vertonen hetzelfde beeld. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werd opgelost.
Opklapbare rails, afgeronde i.p.v. rechte overgang?
Ik kan daar geen grootspoor voorbeeld van vinden.
Wicher.

Ik heb wel wat opgezocht en kwam het volgende tegen:

Het K5(E) spoorweggeschut had een eigen energiecentrale die, vanaf een wagon (Munitionszubringerwagen), op het achterste draaistel kon worden gereden. In deze energiecentrale dreef een Maybach benzinemotor een gelijkstroomgenerator aan (Ward-Leonard schakeling). De stroom die in deze energiecentrale werd opgewekt, werd onder andere gebruikt door de machine die de loop omhoog moest richten. De maximale elevatie van de loop bedroeg 55 graden.
De totale lengte van de wagon met het K5 spoorweggeschut bedroeg 31 meter en het totaalgewicht, in vuurstelling, was 218.000 kg.
De wagon van de K5 geschut had een draaistel met 2 maal 6 assen voor en ook 2 maal 6 assen achter.
De affuit rustte op de twee draaistellen. Het achterste draaistel kon ongeveer 1,90 meter naar achteren verschoven worden. Het K5 spoorweggeschut werd afgevuurd vanuit een curve in een spoorweg. Bij het voor- of achteruit rijden van het geschut kreeg men op deze manier iets meer bereik in zijwaartse richting naar links of rechts.
Verder kon ook de affuit, door middel van een elektrisch aangedreven motor, iets in zijwaartse richting verschoven worden over het voorste draaistel. Een schootsveld van 360 graden werd verkregen door gebruik te maken van de Vögele draaischijf.
Dit was een geprefabriceerd spoorwegplatform, bestaande uit de draaischijf met een doorsnede van 29,464 meter en 16 boogvormige spoorrails segmenten. Dit kon op elke vlakke ondergrond geassembleerd worden.
Een K5 batterij voerde altijd een Vögele draaischijf en een kraan om deze te monteren met zich mee. Een K5 batterij met één of twee spoorwegkanonnen, werd onder normale omstandigheden door twee treinen vervoerd die ruim 60 wagons met zich meevoerden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2011, 14:24:21 »

Volgens mij heeft de Hasegawa K5 dezelfde fout als de mijne: in een boog zal het laadplatform weggedrukt worden.
De grotere versies zoals van Trumpeter vertonen hetzelfde beeld. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werd opgelost.
Opklapbare rails, afgeronde i.p.v. rechte overgang?
Ik kan daar geen grootspoor voorbeeld van vinden.

@Floris: om daar nu een Hasegawa voor te kopen :-\. Ik denk dat ik voor een gedetailleerdere versie gewoon weer vanaf 0 zou beginnen en de details bij elkaar zou sprokkelen. Moet ik ook mijn Lima wat opleuken, anders steekt het zo af.

Wicher.
tja, of je er een hasegawa voor koopt is een verhaal van wil je er meer tijd of meer geld in steken... hoe graag wil je t hebben enzo. En wat dat laadplatform betreft, werd dat niet tegen het hoofdonderstel van het geschut aangereden en dan daaraan vast gezet?