Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)  (gelezen 72636 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Gepost op: 05 April 2011, 22:33:06 »
Deze moeten ook nog een verantwoorde plaats icm met de bunker. Zal niet mee vallen, de schaal van het spoorweggeschut is iets te groot, maar met een beetje "gefoesel" zal het wel goed komen.





SK
« Laatst bewerkt op: 09 April 2011, 10:27:39 door Bob Rodenburg »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2011, 22:46:49 »
Sobat,

is het het spoorweggeschut ook van Airfix of zijn die van een ander merk?
Gezien je opmerking over 'foeselen': de schaal is 1:72 of iets dergelijks?

Een beetje off-topic: Deze man bouwde o.a. een 'Dora' in 1 op 6 met alles d'r op en d'r an.
http://www.vonabt.co.uk/models/Dora/index.html
Heeeeeel veel foto's, geen 'mooi' onderwerp, maar ik ben diep onder de indruk ....


Wicher.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2011, 22:56:26 »
Nee de "Leopold", dat is de naam van het tuig, is niet van Airfix. Het is een japans merk in een voor ons ongebruikelijke schaal. Ik zal eens kijken of dat ik de gegevens nog boven water kan halen.

"Een batterij van de K 5 (E) bestond standaard uit twee treinen. Beide werden getrokken door een dieselelektrische locomotief van het type C 14.
Eén trein bestond uit het wapen zelf, een magazijnwagon, een personenwagon voor uitrusting met een keuken, twee wagons met munitie (113 granaten per wagon), twee wagons met patronen voor luchtdoelgeschut, een platte wagon met schuilplaats tegen luchtdruk, een open wagon met een luchtdoelkanon en drie rijtuigen voor de manschappen. De tweede trein telde drie munitiewagons, nogmaals een wagon voor uitrustingstukken, negen wagons met diverse voertuigen, een wagon met schuilplaats, een open wagon met luchtdoelgeschut, een personenrijtuig en twee wagons voor de hulpstukken voor de K 5. Als stuksbemanning telde de eenheid 42 man, waaronder vijf officieren en onderofficieren. Voorts reisde er nog een grote hoeveelheid personeel mee ter ondersteuning, waaronder de eigen verdediging.
Een aantal van deze wapens werd vast gestationeerd ter verdediging van de Atlantikwall in het gebied van Calais.
Bij het 204e Marine Kustbataljon waren nabij Calais twee exemplaren van de 690e Eisenbahnbatterie ondergebracht. Bij het 240e Marine Kustbataljon, waren nabij Wimereux-Les-Oies twee vuurmonden ondergebracht van 702e Eisenbahnbatterie. Bij het 244e Marine Kustbataljon ten slotte waren de vuurmonden ondergebracht van de 710e, 712e, 713e en 765ste Eisenbahnbatterie."
Dit gebied was echter niet het enige inzetterrein. De K 5 (E)'s zijn nagenoeg op ieder oorlogstheater in Europa ingezet.
SK
« Laatst bewerkt op: 07 April 2011, 23:02:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2011, 23:02:02 »
mmm even denken ... Hasegawa soms?
Ik vraag het omdat ik er een aantal van Lima/Rivarossi heb.
Overbodig om te vermelden dat die op de foto's er wat gedetailleerder uitzien  ::)

Wicher.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2011, 23:04:42 »
Kan je wel stellen, ik heb de Lima ook :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2011, 23:14:01 »
Moest even zoeken maar ik heb hem.




SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2011, 09:13:34 »
Bedankt. Hasegawa dus :)

Ik heb voor een van de Lima-versies van 'Leopold' een paar jaar geleden een simpele munitiekraan/generator gebouwd.
Ik vind dat één van de grootste tekortkomingen van de Lima-varianten.
Kan daar dit weekeinde nog wel wat plaatjes van plaatsen (hier?) als daar behoefte aan is.

Wicher.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2011, 10:16:32 door Bob Rodenburg. Reden: aangepast aan het onderdwerp »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2011, 09:19:32 »
De K 5 (E)'s zijn nagenoeg op ieder oorlogstheater in Europa ingezet.

Te Anzio bijvoorbeeld, waar Anzio Annie en Anzio Express (of: Robert en Leopold) door de 712e Eisenbahnbatterie gebruikt werden om de geallieerden te beschieten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Krupp_K5#Surviving_guns

En voor de inzet van dit type kanon in Nederland:

http://www.k5e.nl/Sluiskil-Locomotieven/

Bijzondere site met bijzondere foto's!

Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 09:25:53 door NS8714. Reden: extra info »

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2011, 23:37:48 »
Hier de plaatjes van het 'simpele laadplatform'. Het ging mij om de grote lijnen (zoals Lima dat ook deed :) ). Gemaakt tussen 6 en 14 augustus 2005.
Foto's van het internet als richtlijn gebruikt, uitgaande van de maten van de Lima-Leopold.
Details zijn uit de rommeldoos en zijn pure fantasie.
Munitie gedraaid op de boormachine.
Al met al "een dag" mee bezig geweest.


Het begin:


Basisvorm:


Flinke sprong verder:


Van de andere kant:


Eindproduct:





Wicher.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegkanon Leopold (Krupp K5)
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2011, 10:19:16 »
Netjes, geeft weer wat perspectief om wat met de Lima te gaan doen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2011, 13:06:32 »
allerlei iets minder maatgebonden en lastig zelf te maken detailwerk kun je toch van die 1:72-kit op een lima overzetten?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2011, 16:39:27 »
Ik heb even voor het vergelijk de Lima naast de Hasegawa gezet. prat mat makkelijker. Gelijk is te zien dat er een groot verschil in lengte en breedte is.

Hier is de eigen energie voorziening met munitiewagen nog niet geplaatst.


Hier even voor de duidelijkheid een Hasegawa powerpack op de LIma geplaatst. Veelste groot voor H0

De LIMA is redelijk gedetaileerd, maar haal het toch niet bij de Hasegawa. Plaatje zal overgemaakt worden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2011, 22:00:53 »
Dat is inderdaad een flink visueel verschil.
Omdat dit is ontstaan vanuit het bunker-draadje: ga je een dombunker maken voor een K5?

Volgens mij heeft de Hasegawa K5 dezelfde fout als de mijne: in een boog zal het laadplatform weggedrukt worden.
De grotere versies zoals van Trumpeter vertonen hetzelfde beeld. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werd opgelost.
Opklapbare rails, afgeronde i.p.v. rechte overgang?
Ik kan daar geen grootspoor voorbeeld van vinden.

@Floris: om daar nu een Hasegawa voor te kopen :-\. Ik denk dat ik voor een gedetailleerdere versie gewoon weer vanaf 0 zou beginnen en de details bij elkaar zou sprokkelen. Moet ik ook mijn Lima wat opleuken, anders steekt het zo af.

Wicher.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #13 Gepost op: 10 April 2011, 12:09:06 »
De grotere versies zoals van Trumpeter vertonen hetzelfde beeld. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werd opgelost.
Opklapbare rails, afgeronde i.p.v. rechte overgang?
Ik kan daar geen grootspoor voorbeeld van vinden.
Wicher.

Ik heb wel wat opgezocht en kwam het volgende tegen:

Het K5(E) spoorweggeschut had een eigen energiecentrale die, vanaf een wagon (Munitionszubringerwagen), op het achterste draaistel kon worden gereden. In deze energiecentrale dreef een Maybach benzinemotor een gelijkstroomgenerator aan (Ward-Leonard schakeling). De stroom die in deze energiecentrale werd opgewekt, werd onder andere gebruikt door de machine die de loop omhoog moest richten. De maximale elevatie van de loop bedroeg 55 graden.
De totale lengte van de wagon met het K5 spoorweggeschut bedroeg 31 meter en het totaalgewicht, in vuurstelling, was 218.000 kg.
De wagon van de K5 geschut had een draaistel met 2 maal 6 assen voor en ook 2 maal 6 assen achter.
De affuit rustte op de twee draaistellen. Het achterste draaistel kon ongeveer 1,90 meter naar achteren verschoven worden. Het K5 spoorweggeschut werd afgevuurd vanuit een curve in een spoorweg. Bij het voor- of achteruit rijden van het geschut kreeg men op deze manier iets meer bereik in zijwaartse richting naar links of rechts.
Verder kon ook de affuit, door middel van een elektrisch aangedreven motor, iets in zijwaartse richting verschoven worden over het voorste draaistel. Een schootsveld van 360 graden werd verkregen door gebruik te maken van de Vögele draaischijf.
Dit was een geprefabriceerd spoorwegplatform, bestaande uit de draaischijf met een doorsnede van 29,464 meter en 16 boogvormige spoorrails segmenten. Dit kon op elke vlakke ondergrond geassembleerd worden.
Een K5 batterij voerde altijd een Vögele draaischijf en een kraan om deze te monteren met zich mee. Een K5 batterij met één of twee spoorwegkanonnen, werd onder normale omstandigheden door twee treinen vervoerd die ruim 60 wagons met zich meevoerden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
« Reactie #14 Gepost op: 10 April 2011, 14:24:21 »

Volgens mij heeft de Hasegawa K5 dezelfde fout als de mijne: in een boog zal het laadplatform weggedrukt worden.
De grotere versies zoals van Trumpeter vertonen hetzelfde beeld. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werd opgelost.
Opklapbare rails, afgeronde i.p.v. rechte overgang?
Ik kan daar geen grootspoor voorbeeld van vinden.

@Floris: om daar nu een Hasegawa voor te kopen :-\. Ik denk dat ik voor een gedetailleerdere versie gewoon weer vanaf 0 zou beginnen en de details bij elkaar zou sprokkelen. Moet ik ook mijn Lima wat opleuken, anders steekt het zo af.

Wicher.
tja, of je er een hasegawa voor koopt is een verhaal van wil je er meer tijd of meer geld in steken... hoe graag wil je t hebben enzo. En wat dat laadplatform betreft, werd dat niet tegen het hoofdonderstel van het geschut aangereden en dan daaraan vast gezet?