Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan  (gelezen 15437 keer)

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #15 Gepost op: 20 February 2007, 12:39:09 »
Ik volg dit berichtje ook maar ben totaal geen electro expert of iets dergelijks. Gewoon een leek. Mischien wel daarom een andere kijk erop.

Als de transformators niet in fase staan gaat het lampje branden, dus staat er stroom op de draad (of rails). Dat lijkt me niet de bedoeling. En daarom staan de transformators in fase.
Gewoon een simpele kijk erop.

Raymond.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #16 Gepost op: 20 February 2007, 12:49:55 »
Raymond,

De truk met het lampje geeft aan of ze in fase staan. Het geeft niet aan waarom ze niet uit fase mogen staan. Alleen indien de uitgangen van de trafo's op een of andere wijze aan elkaar geknoopt worden is dat belangrijk.
Meestal wordt de spanning uit de transformator gelijk gericht en worden de uitgangen aan elkaar verbonden. Dan is het belangrijk dat die uitgangsspanning van elke spanningsbron in fase is. In principe bepaal je dat niet met de stekker maar met de aansluiting van de uitgangen.

Groet Erik

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #17 Gepost op: 20 February 2007, 12:57:48 »
Als de transformators niet in fase staan gaat het lampje branden, dus staat er stroom op de draad (of rails).

Dat "dus" klopt alleen wanneer de trafo's op de rails aangesloten zouden zijn. De trafo's worden echter niet aangesloten op de rails maar op de boosters. Die maken er eerst gelijkspanning van, en dan gebeurt er nog het een en ander voor er spanning op de rails komt.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #18 Gepost op: 20 February 2007, 13:13:32 »
Ik heb een beetje het gevoel dat er nogal een spraakverwarring heerst voor wat betreft "Wat is een trafo?"
Sander heeft het ineens weer over een IB, en dat is geen trafo dat is een centrale gecombineert met een booster.
Ik merk ook vaak dat men over een trafo gesproken wordt terwijl men het dan duidelijk over een booster of ander voedings- of regelapparaat heeft.
Zou daar de verwarring niet vandaan komen?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #19 Gepost op: 20 February 2007, 13:22:54 »
Volgens mij in een keer goed, Gerrit.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #20 Gepost op: 20 February 2007, 13:29:26 »
Hoi Klaas,

Is er iemand die niet zwijgt, maar het aandurft om dit uit te leggen? Ik geloof er namelijk geen barst van dat de trafo's in fase moeten staan, maar misschien kan iemand me overtuigen.

...inderdaad, ik verbaas me er ook steeds over.

Ik kan het je niet uitleggen, maar kom wel met een theorietje waarop het misverstand/speculaas op zou kunnen berusten, c.q. mee ontzenuwd kan worden ;)


Daar gaan we...

Zoals idd meerdere mensen zeggen was/is dit bij de analoge  M* spullen altijd belangrijk.

Ten eerste het onderscheid tussen de z.g. H-Bridge en de Full-Swing boosters:

Bij de laatste wordt ervan uitgegaan, dat er 1 centrale common ground is. Dwz de 'bruine' draden van alle componenten moeten met elkaar verbonden worden bij gebruik van meer dan 1 trafo/booster combinatie. Dit is nodig, omdat bij ee Full-Swing booster de spanning tov deze common ground 'heen en weer' (positief en negatief) getrokken wordt.
Om dit te bereiken wordt de aangelegde trafo-wisselspanning enkelzijdig gelijkgericht, waarmee tov van de 'common' een negatieve en positieve gelijkspanning gemaakt wordt. Daarna kan relatief eenvoudig met 2 schakeltransistoren, die beurtelings de railuitgang met de plus of min verbinden, het benodigde symetrische railsignaal opgewekt worden.
Aangezien er sprake is van gelijkrichting doet het al dan niet in fase zijn van de aangevoerde wisselspanning er niet toe. Tenzij... er geen afvlakking zou zijn in de booster en het 50Hz signaal doot de torren zou worden gestuurd. dit kan echter niet waar zijn omdat dit buiten b.v. de DCC spec's valt.

Bij de H-Bridge is het een compleet ander verhaal. Daar mag er geen common railground zijn. Dit systeem werkt volgens het principe van dubbelzijdige gelijkrichting. Hierdoor is er in de booster een 0 - b.v. 18V gelijkspanning aanwezig, die door 4 transistoren continue omgepoold wordt. M.a.w. geen referentie t.o.v. wat de 'massarail ' is.

Conclusie: Het in of uit fase staan van de wisselstroom trafos' maak bij beide systemen volgens mij niets uit.


Schiet ze op mijn verhaal graag... ;)


Grtzz,

Karst


P.S. (Nog) geen ervaring met dit soorts schakelingen van boosters in de praktijk  :-|

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #21 Gepost op: 20 February 2007, 15:18:18 »
Hier is een schema van de site van ulhenbrock. Zo moet je de trafo's aansluiten.
http://home.tiscali.nl/jan0330/booster%20ulhenbrock.pdf

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #22 Gepost op: 20 February 2007, 15:28:03 »
Ik kan nog even niet bedenken of dit met het fase verhaal te maken heeft of met potentiaalverschil tussen de secties.

Groet Erik

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2007, 15:50:35 »
...een schema van de site van ulhenbrock. Zo moet je de trafo's aansluiten...

Idd, zoals ik op basis van de theorie verwacht had: Er word wel gesproken over common-ground, niet over common-phase.

Ik denk dat we er uit zijn ;)


Grtzz,

Karst

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2007, 15:54:49 »
Citaat
Sander heeft het ineens weer over een IB, en dat is geen trafo dat is een centrale gecombineert met een booster.

Beide worden gevoed door een trafo en die trafo's dienen in fase te staan (althans de combi die ik thuis gebruik, IB + Litfinsky booster)

Tevens haalde ik de IB erbij om aan tegeven welk probleem ik daar heb gehad en zodoende op mijn redenatie kwam van het trafo probleem.

De verschillen tussen booster, trafo en IB weet ik inmiddels.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2007, 16:11:51 »
Beide worden gevoed door een trafo en die trafo's dienen in fase te staan (althans de combi die ik thuis gebruik, IB + Litfinsky booster)

Begrijp ik het volgende correct: je hebt een IB en een Littfinski booster. Elk heeft een eigen, onafhankelijke, nergens anders voor gebruikte trafo voor de voeding.

Indien ja, waarom moeten die trafo's dan in fase zijn?

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2007, 16:37:22 »
Toch maar even een tekening maken, Sander. Precies zoals je het hebt aangesloten.

Groet Erik

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2007, 17:59:05 »
Citaat
Indien ja, waarom moeten die trafo's dan in fase zijn?

Omdat anders mijn locs op de baan er direct van door gaan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2007, 18:00:51 »
Hier is een schema van de site van ulhenbrock. Zo moet je de trafo's aansluiten.
http://home.tiscali.nl/jan0330/booster%20ulhenbrock.pdf

M.v.g. Mark

Dit gaat dus over boosters en niet over trafo's.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2007, 18:19:45 »
Omdat anders mijn locs op de baan er direct van door gaan.

En waarom gaan je loks er vandoor als je de trafo's niet in fase hebt?